Airco komt niet meer in. Saab 9-3 Cabrio 2000

1993-2002
gj.stegeman
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Flevoland

Airco komt niet meer in. Saab 9-3 Cabrio 2000

Bericht door gj.stegeman » ma 03 aug, 2026 18:31

Dag,
De airco komt niet meer in. Tijdens de vakantie deed het niet meer en na vandaag laten afvullen en testen komt volgens mij de magneetkoppeling niet meer in. Radiatorfan draait wel en heb zekering en relais al gecontroleerd. Nu lees ik dat het verwijderen van een shim in de aircopomp de oplossing kan zijn voordat ik er een nieuwe aircopomp op ga zetten of laten doen. Lijkt mij de moeite waard om het te gaan proberen. Heb uiteraard gezocht op dit forum, maar kan niet goed vinden hoe dit te doen. Is het de centrale moer lossen en dan het deksel verwijderen om bij die shim te komen en dan weer terug monteren?
Graag suggesties. Gezien de hitte de komende dagen wordt het wel even wachten totdat ik eraan ga beginnen.

9000-95
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Airco komt niet meer in. Saab 9-3 Cabrio 2000

Bericht door 9000-95 » ma 03 aug, 2026 21:52

Motor laten lopen, airco aan en spanning meten op het draadje van de koppeling. Wel 12V, geen meedraaiende compressor: weerstand van de spoel meten. Indien deze ok is (paar ohm) dan kan je inderdaad proberen er een shim uit te halen.
Meet de spoel weerstand oneindig, dan is hij stuk.
Heb je helemaal geen 12V op spoel, dan is er wat anders aan de hand en zul je dat moeten gaan uitzoeken.
9000 Anniversary 2.3T

gj.stegeman
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Flevoland

Re: Airco komt niet meer in. Saab 9-3 Cabrio 2000

Bericht door gj.stegeman » vr 07 aug, 2026 19:07

Na wat meten kreeg ik de ene keer wel 12 volt op de aansluiting en een andere keer weer niet.
ACC reset, ventilatortje in het dashboard eruit, schoon gemaakt en asje met een druppel olie gesmeerd en deze loopt soepel.
Daarna relais van de ACC vervangen voor een nieuwe en het lijkt het weer te doen. Airco-leiding naar binnen wordt weer koud en binnen ook weer koudere lucht. De ventilator komt gelijk weer in. Misschien toch een brak relais die de ene keer het wel deed en een andere keer net niet.
Ik zie het wel een paar dagen aan.