trilling in het stuur

1993-2002
Plaats reactie
zaab900
Geregistreerd lid

trilling in het stuur

Bericht door zaab900 » do 23 okt, 2003 21:40

Ik rij al een jaar in een 97 900 2.0 met standaard stalen velgen. Hieronder zaten Pirelli P5000 banden. Tussen de 100 -110km/uur trilde het stuur behoorlijk. Als ik harder ging rijden en flink moest remmen dan kwam deze trilling terug tussen dezelfde snelheid.

Na 2x de wielen te hebben laten balanceren was het effect vrijwel weg. Nu zitten er 2 nieuwe P6000 onder en het effect is weer terug, maar nu tussen de 110 -120 km/uur. Tevens heb ik deze snelheid ook in zijn 4 gereden om te kijken of het effect ook op zou treden, en dat klopt.

Nu zou opnieuw uitbalanceren misschien het probleem weer oplossen, maar vorige keer is het ook nooit helemaal weg gegaan. De Saab dealer zei dat het een kwaal was van de 900 NG.

Ik denk dat het misschien aan de stalen velgen zelf ligt. Zijn er andere mensen die dit probleem ook hebben gehad, en waaraan kan het nog meer liggen?

Marc
Lid van verdienste

Re: trilling in het stuur

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 21:48

Goh er is zo een oud regeltje voor hoor maar ik kan het nooit onthouden hoe het juist ineen zit.

Trillingen in het stuur rond 120 en 80km/u zijn bekende fenomenen. In beide gevallen ligt het aan de banden, maar of het nu aan de achterste of de voorste ligt... Dat is hetgeen ik nooit kan onthouden.

Een kwaal van de 900 is het zeker niet. Overlaatst had ik het ook bij de 9-5 en na het heruitbalanceren van de banden was het probleem opgelost :D

Marc

zaab900
Geregistreerd lid

Bericht door zaab900 » vr 24 okt, 2003 13:24

Het zou dus ook aan de achterbanden kunnen liggen? Ik zal ze eens proberen om te wisselen met de voorwielen om te kijken of het dan ook gebeurt. Ik wordt er echt helemaal gek van.