trilling in het stuur

1993-2002
Plaats reactie
zaab900
Geregistreerd lid

trilling in het stuur

Bericht door zaab900 » do 23 okt, 2003 21:40

Ik rij al een jaar in een 97 900 2.0 met standaard stalen velgen. Hieronder zaten Pirelli P5000 banden. Tussen de 100 -110km/uur trilde het stuur behoorlijk. Als ik harder ging rijden en flink moest remmen dan kwam deze trilling terug tussen dezelfde snelheid.

Na 2x de wielen te hebben laten balanceren was het effect vrijwel weg. Nu zitten er 2 nieuwe P6000 onder en het effect is weer terug, maar nu tussen de 110 -120 km/uur. Tevens heb ik deze snelheid ook in zijn 4 gereden om te kijken of het effect ook op zou treden, en dat klopt.

Nu zou opnieuw uitbalanceren misschien het probleem weer oplossen, maar vorige keer is het ook nooit helemaal weg gegaan. De Saab dealer zei dat het een kwaal was van de 900 NG.

Ik denk dat het misschien aan de stalen velgen zelf ligt. Zijn er andere mensen die dit probleem ook hebben gehad, en waaraan kan het nog meer liggen?

Marc
Lid van verdienste

Re: trilling in het stuur

Bericht door Marc » do 23 okt, 2003 21:48

Goh er is zo een oud regeltje voor hoor maar ik kan het nooit onthouden hoe het juist ineen zit.

Trillingen in het stuur rond 120 en 80km/u zijn bekende fenomenen. In beide gevallen ligt het aan de banden, maar of het nu aan de achterste of de voorste ligt... Dat is hetgeen ik nooit kan onthouden.

Een kwaal van de 900 is het zeker niet. Overlaatst had ik het ook bij de 9-5 en na het heruitbalanceren van de banden was het probleem opgelost :D

Marc

zaab900
Geregistreerd lid

Bericht door zaab900 » vr 24 okt, 2003 13:24

Het zou dus ook aan de achterbanden kunnen liggen? Ik zal ze eens proberen om te wisselen met de voorwielen om te kijken of het dan ook gebeurt. Ik wordt er echt helemaal gek van.

Bij de Saab Dealer hadden ze gezegd nadat ik natuurlijk de auto pas had gekocht dat het een kwaal was van de 900 NG. De 900 had natuurlijk double wishbone ophanging. Het is altijd moeilijk om dit soort uitspraken te toetsen op waarheid. Daar is een forum natuurlijk een uitgesproken middel voor om hierachter te komen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 24 okt, 2003 13:59

Het zou inderdaad aan de achterbanden kunnen liggen:

vibraties bij 80km/u-----> heruitbalanceren van de achterste wielen
vibraties bij 120km/u ----> heruitbalanceren van de voorste wielen.

Of net andersom :roll: , dat is net hetgene wat ik altijd vergeet :oops:

Verder lijkt het me sterk dat het ontbreken van dubbele wishbones trillingen in het stuur met zich meebrengt. Het grote voordeel hiervan is dat de camber van het voorwiel in een bocht zo goed als onveranderlijk blijft. Wat dit met trillingen te maken heeft is mij een raadsel. Een 9-3 heeft ook geen dubbele wishbones, maar ook geen trillingen in het stuur. De NG 900den waar ik al mee gereden heb, hadden dit ook niet...

Marc

Wimme
Geregistreerd lid

Bericht door Wimme » zo 26 okt, 2003 13:45

Wel ik had onlangs ook behoorlijk wat trillingen op het stuur van mijn 9-3, wat bleek... een van mijn banden vooraan had last van ongelijkmatige slijtage, dus niet de velg was "ovaal" maar wel de band. Voor mij iets waar ik nog nooit van gehoord had.

Misschien moet je dat eens nagaan.

zaab900
Geregistreerd lid

Bericht door zaab900 » ma 27 okt, 2003 21:15

Bij mij zitten er net 2 splinternieuwe op voor. Toen ik de auto kocht zijn de toenmalige banden maar liefst 3x opnieuw uitgebalanceerd. Toen was het effect vrijwel weg. Maar niet helemaal.

Ook zijn de wielen opnieuw uitgelijnd, zowel voor als achter.

Nu met die nieuwe banden is het helemaal weer terug. Ik ga volgende week terug naar de dealer om te kijken of het idd de achterwielen zijn. Ik had er zelf nog nooit van gehoord maar wie weet lost dit het probleem op.

zaab900
Geregistreerd lid

Bericht door zaab900 » do 04 dec, 2003 18:02

Inmiddels heb ik het probleem gevonden. Een band Pirelle P5000 was idd. niet geheel rond. Tevens is de stalen velg niet helemaal goed meer. Het betrof het achterwiel. Er moest maar liefst 50 gram lood op om hem volledig uit te balanceren.

De vuistregel voor trillingen aan het stuur bij bepaalde snelheden is overigens:

80 - 100 km/uur = voorwielen
100 - 120 km/uur = achterwielen

Tevens vertelde de garage me dat bij de starre achteras die op de 900NG zit je nooit banden met blokprofiel moet toepassen. Helemaal omdat er een zware gastank achterin ligt. Of dit ook klopt weet ik niet, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen

Plaats reactie