Lambasonde

1993-2002
Plaats reactie
erwin
Geregistreerd lid

Lambasonde

Bericht door erwin » wo 12 nov, 2003 21:15

Ik kreeg de vraag van Tholen of ik 1 of 2 lambasondes heb in mijn saab 9-3 se lpt uit 1998. Weet iemand hoe ik hier achter kom. Dit i.v.m. tmaptun set.

Alvast bedankt,

Groet , Erwin.

Marc
Lid van verdienste

Re: Lambasonde

Bericht door Marc » wo 12 nov, 2003 22:56

Dit is toch een vraag die eigenlijk niet gesteld moet worden, zeker niet door een dealer. De Europese modellen (9-3 MY98) zijn namelijk allemaal geleverd met 1 lamdasensor. Enkel de Amerikaanse versies hebben er 2. In ieder geval een beetje een domme vraag van die dealer, aan de nummers op de ecu heeft ie namelijk genoeg, tenzij ze per se de indruk willen achterlaten dat ze meer weten dan een ander. :roll:

Verder is het ook weinig relevant bij een stage 1, bij een stage 3 zou dit een logischere vraag zijn, daar de 3" downpipe dan 2 sensoren moet kunnen huisvesten. Maar dan nog... Die downpipe is altijd voorzien voor 2 lamdasensoren. :roll: Als je er maar eentje hebt, wordt er gewoon een bout ingedraait.

Marc

erwin
Geregistreerd lid

Bericht door erwin » wo 12 nov, 2003 23:15

Ik ben zelf een liefhebber maar een leek a;s het gaat om techniek.
Als ik 1 maal iets heb gehoord of gelezen wat me interesseert vergeet ik het niet meer. Je hebt gelijk wat dealers betreft. Veel verkopers weet echt niet waar ze over praten. Heb vaak meegemaakt dat ze eerst een folder moeten raadplegen om een antwoord te geven.

Die dingen moeten ze kunnen dromen.

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Groet,
Erwin.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » do 13 nov, 2003 0:11

De modellen met 2 lambdasensors zijn vanaf 1996 verplicht in de USA. Het zijn de OBD2 modellen. Het staat voor On Board Diagnostics Level 2. Het is een poging om foutmeldingen in de ECU (motormanagementcomputer) te standaardiseren. De foutcodes worden weergegeven volgens de Society of Automotive Engineers (SAE) standaard.

De belangrijkste taak van de tweede sensor is het controleren van de werking van de cat.

Via de OBD2 poort kan allerlei apparatuur aangesloten worden om de computer uit te lezen. Een kennis met een US spec 9-3 kan inlaatluchttemperatuur, turbodruk, ontstekingstijdstip, etc. uitlezen via een palmcomputertje.
Afbeelding

Ook is het mogelijk om via de OBD2 poort het motormanagement te tunen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 13 nov, 2003 3:04

Hierbij nog een foto van de 3" downpipe. Je kan duidelijk de voorziening zien voor de 2 lamdasonde.

Afbeelding

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » ma 17 nov, 2003 15:46

Iets dat mij opgevallen is, nl het onderdeel waarover het onderwerp gaat wordt hier op 3 schrijfwijzen getypt: 1 lambasonde
2 lamdasonde
3 lambdasonde
Welk is nu de juiste schrijfwijze, volgens mij is het lamBDasonde, maar ik kan mij vergissen. Of zijn ze alle 3 correct, wie weet het juiste antwoord?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 17 nov, 2003 17:23

De juiste spelling is lambdasonde, en om helemaal correct te zijn is het de zuurstofsensor :wink:

Marc

Plaats reactie