Distributieriem of -ketting

1993-2002
Plaats reactie
Herman W
Geregistreerd lid

Distributieriem of -ketting

Bericht door Herman W » ma 06 okt, 2008 18:34

sinds vorige week zijn wij de trotse eigenaars van een 9-3 cabrio aero automaat van bouwjaar 2002, 151 kw/205 pk. Km stand 138.000.
We hebben de auto via marktplaats van een particuliere verkoper gekocht. Alle nota's hebben we meegekregen en het onderhoudsboekje was ook ingevuld. Mede naar aanleiding daarvan hebben we toch wat vragen.
De laatste 3 onderhoudsbeurten zijn uitgevoerd door Henk Cuppen, voor zover ik weet is dat geen dealer, heeft iemand ervaring met dit bedrijf en/of weet iemand of dit gelijk staat aan dealeronderhoud. (de beurten zijn daarvoor uitgevoerd door Driessen).
Volgende vraag betreft de distributie: ik vind nergens terug of er al eens een riem is vervangen. Of is deze motor voorzien van een ketting?
Verder zie ik in de nota's dat de carterventilatie aangepast is, is dit de modificatie om black sludge te voorkomen.
We zijn wel voornemens om binnenkort de een grote beurt door een officiele dealer te laten geven, of is dit wellicht nog iets te vroeg.

Grt Herman

De Flok
Geregistreerd lid

Bericht door De Flok » ma 06 okt, 2008 19:23

Hallo Herman, welkom hier.

Veel technische vragen die niets met de cabriokap te maken hebben, worden al beantwoord in het 900NG/9-3 gedeelte.

Een 9-3 heeft geen distributieriem, maar een ketting. Deze kunnen heel lang mee, zijn eigenlijk onderhoudsvrij. Ik ken eigenlijk geen enkele 9-3 rijder die zijn distributie ooit heeft laten vervangen. Mijn 9-3 heeft bijv. alweer 236dkm gelopen met 1 en dezelfde ketting.

Veel plezier met de cabrio :wink:

Herman W
Geregistreerd lid

distributie

Bericht door Herman W » ma 06 okt, 2008 19:41

Dank je wel voor je antwoord Flok, ben wel blij dat er een ketting om ligt en geen riem. Vreemde is dat ik (heb erg veel ge-saab-surft) ergens eens een tekeningetje heb gezien van een distr.riem. Daarom vertrouwde ik mezelf even niet. Voor de rest heb je gelijk, zal de post ook even in het andere forum plaatsen. Is allemaal niet cabrio gerelateerd.
grt Herman

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » ma 06 okt, 2008 19:42

De zogenaamde Opel motoren werken wel met een distributieriem.

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » ma 06 okt, 2008 19:43

tonke, ik weet dat de flok de ketting bedoelt, en heb dit reeds veranderd.

Herman, die riem is denk ik de multiriem voor de stuurbekrachtiging, waterpomp etc...

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » ma 06 okt, 2008 19:46

Sorry,ik was snel maar jij nog sneller met je correctie.

Herman W
Geregistreerd lid

klopt

Bericht door Herman W » ma 06 okt, 2008 20:02

klopt, heette inderdaad multiriem, werd er enigszins door in verwarring gebracht. Is nu in ieder geval duidelijk. Er waren wel meer onduidelijkheden, op een Engelstalige site kwam ik een service-schema tegen waar sprake was van een 'drive belt' vervanging bij 110.000 km. Toen begon ik nog meer te twijfelen, heb geen zin in kleppen die alle kanten opvliegen doordat ik niet op tijd een riem heb laten vervangen... Niet nodig dus. Nogmaals bedankt voor de info. Grt Herman

jarno93
Geregistreerd lid

Bericht door jarno93 » ma 06 okt, 2008 21:35

alle benzine motoren hebben een ketting

Plaats reactie