check engine

1993-2002
Wimme
Geregistreerd lid

check engine

Bericht door Wimme » za 06 dec, 2003 18:14

Hoi vrienden,

ik heb sinds een 2-tal weken het probleem dat mijn waarschuwingslichtje "check engine" weergeeft, niet constant en nooit langer dan 10 seconden.

Bij de dealer aangekomen wist men me te vertellen dat de tech2 computer code P1653 weergeeft. Wat volgens hen een zware motorstoring zou moeten zijn en ik niet in staat zou zijn te kunnen rijden. Diagnose... slecht contactpunt. Nu ja ik heb geen zin om hiermee te blijven rijden, iemand dit probleem reeds gehad?

Wim.

Maarten
Lid van verdienste

Re: check engine

Bericht door Maarten » di 09 dec, 2003 5:17

Ik heb de storingscode even opgezocht:

Bij code P1653 is er sprake van een storing in de buscommunicatie :? . De motor slaat dan af of kan niet worden gestart.

Van electronica heb ik helaas geen verstand :oops: , ik vrees dat ik je niet verder kan helpen :(

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 09 dec, 2003 15:59

Storing in de buscommunicatie...

Zou kunnen wijzen op een slecht werkende dice, twice, motronic,...

Zo'n motronic heb ik al eens mogen vervangen, aan 1800euro :roll: ;-(+

Mocht het een van deze zijn, laat me iets weten. Ik heb die dingen namelijk nog allemaal over sinds de motorombouw. Ik zal je ook niet pluimen, maar dat weet je al :wink:

Marc

Wimme
Geregistreerd lid

Bericht door Wimme » zo 28 dec, 2003 15:20

stand van zaken met dit probleem:
2 dealers opgezocht waarbij beide me zeggen dat de oorzaak ergens ligt aan een slecht contact in de bedrading!!??
Nu vandaag... lichtje check engine gaat terug aan net op het ogenblik dat ik moet parkeren... k schakel mijn wagen uit, met brandend lichtje check engine. Na 2 minuutjes wil ik terug vertrekken... wagen slaat even aan en valt stil... vervolgens 8 keer moeten proberen eer mijn wagen terug wou starten, wat me telkens opviel is dat de radiator blijft nadraaien gedurende een paar minuten... net alsof de motor overhit raakt???

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » za 24 jan, 2004 12:11

Bij mijn Saab brand ook regelmatig het lampje ''check engine''.
Zo net nog... :?

Volgens de Saab-handleiding is het een storing bij de brandstof inspuiting en kan er gewoon gereden worden maar met beperkt motorvermogen.
Ikzelf voel geen afnamen in het vermogen, maar laat het binnenkort wel door m'n moteur checken. De auto is toch weer toe aan een kleine beurt.
Ik hoop dat hij me kan vertellen of het ernstig is...

Ruud

Wimme
Geregistreerd lid

Bericht door Wimme » wo 28 jan, 2004 19:02

Wel ondertussen blijft dit lampje branden en volgens mijn dealer ligt de oorzaak bij een defecte injectiepomp!? Kostprijs inclusief plaatsing iets meer dan 2000 EUR :-(

Wat me wel opvalt is dat dit minder gaat branden bij droog weer.
Stel ik mezelf ook nog de vraag als dit een defecte injectiepomp is dan moet ik lagere prestaties ervaren of een hoger verbruik noteren??? Beide merk ik niet op???

Alleszins... probleem blijft grrrrrrrrrrrrrr

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 29 jan, 2004 4:27

Ai, das slecht nieuws :(

Bij mijn vorige blok is deze ook stukgegaan, gelukkig tijdens de laatste maand garantie. Een check engine lampje heb ik toen niet gehad, de boel viel meteen uit en was niet meer te starten... (Enorm leuk als je op 10km van Nice staat en de garantie enkel geldt bij je dealer :roll: ...)

Een nieuwe zou ik niet steken, moet volgens mij redelijk makkelijk op de sloop te vinden zijn. Mail of bel me ff, dan geef ik je enkele tel nummers.

Marc

matthijs
Geregistreerd lid

Bericht door matthijs » do 26 feb, 2004 11:15

Bij mijn 900 '97 komt het voor als ik overschakel van gas op benzine.
Dan blijft het lampje branden tot ik weer terug op gas ga rijden.
Check engine gaat branden bij slechte ontsteking, dus zal waarschijnlijk niet aan brandstof pomp liggen.

gr.
matthijs 8)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 26 feb, 2004 12:40

Ruud schreef:De auto is toch weer toe aan een kleine beurt.
Ik hoop dat hij me kan vertellen of het ernstig is...

Ruud
Toch fijn om te weten dat er bij de NG900 geen kleine beurten meer bestaan :P
Wimme schreef:mijn dealer ligt de oorzaak bij een defecte injectiepomp!?
Dit heb ik eerder meegemaakt, een sporadisch brandend Check Engine lampje die met de regelmaat van de klok aansprong. Uitslag: defecte injectiepomp. Ik heb hier toendertijd 1,5jaar / 35.000km (probleemloos!!) mee doorgereden. Verkocht en zie de wagen nu nog weleens rijden (en geloof mij: de reparatie van de injectiepomp oversteeg de dagwaarde).

Dus met geen merkbaar vermogensverlies of benzineverbruik zou ik het even aankijken als ik jou was...

matthijs
Geregistreerd lid

Bericht door matthijs » do 26 feb, 2004 13:24

Toch fijn om te weten dat er bij de NG900 geen kleine beurten meer bestaan :P

Hoezo bestaan er geen kleine beurten meer dan.
Rij sinds kort weer Saab, dus dit is mij onbekend.

Heb vroeger een 99 gehad, en die kreeg gewoon nooit een kleine beurt , en klaagde daar ook nooit over trouwens.

gr.
matthijs

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » do 26 feb, 2004 13:26

Beurtfrequentie: 20.000km grote beurt.

Bij de classic nog wel 10.000klein/10.000groot

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 26 feb, 2004 13:49

Flèche Rouge schreef:Beurtfrequentie: 20.000km grote beurt.

Bij de classic nog wel 10.000klein/10.000groot

:?:

Zowel de 9-5 als de 9-3 hier gaan elke 10000km binnen, zoals aangegeven in het onderhoudsboekje :wink:

Je kan verschillende onderhoudsprogramma's volgen (10 000/15000/20000), al zijn die lange onderhoudsintervallen lang niet aan te raden. Zeker bij de 9-5 durft dit wel eens voor problemen zorgen.

Ik vrees dat die 20 000km intervallen er gekomen zijn om de leaserijders tevreden te stellen, en om op dit vlak een beetje mee te kunnen met de concurrentie...

matthijs
Geregistreerd lid

Bericht door matthijs » do 26 feb, 2004 14:03

En wat is dan het verschil tussen een grote en een kleine beurt buiten de prijs :lol:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 26 feb, 2004 14:11

matthijs schreef:En wat is dan het verschil tussen een grote en een kleine beurt buiten de prijs :lol:
Dit kan je terugvinden in je boekjes. Er moet daar ergens een apart blad bijzitten waar dit allemaal opstaat.

matthijs
Geregistreerd lid

Bericht door matthijs » do 26 feb, 2004 14:16

Aha had ik nog niet gezien, ik zal het eens nakijken.
Bedankt voor de info. :P

Plaats reactie