Poly bushings

1993-2002
Marc
Lid van verdienste

Poly bushings

Bericht door Marc » di 09 dec, 2003 16:57

Dit weekend de poly bushings gemonteerd van het subframe :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

De montage neemt wel aardig wat werk in beslag. Het hele subframe moet namelijk gedemonteerd worden. Om duidelijk te kunnen aanvoelen wat de verschillen zijn, heb ik besloten de montage in 2 delen op te splitsen. In een latere fase zal ik de bushings van het stuurhuis en de achteras ook vervangen.

Velen hadden voor montage me gewaarschuwd dat ik veel meer vibraties zou gaan voelen. Een vrees die blijkbaar onterecht is, daar ik er maar bitter weinig van voel. Harder is ie ook niet. Wat me wel meteen opviel is dat de wagen veel directer en veel precieser stuurt. Ook is de nerveusiteit tijdens het remmen op een weg met spoorvorming fel vermindert. :mrgreen: Een aanrader dus als :O: je lief is :wink:

Ik kan haast niet wachten tot de rest gemonteerd is :)

MXL
Geregistreerd lid

Re: Poly bushings

Bericht door MXL » zo 14 dec, 2003 1:12

Heb jij de montage compleet zelf gedaan? Zo ja, kan je dan wat meer vertellen over de problemen/uitdagingen die je bent tegengekomen (speciale gereedschappen bijvoorbeeld). Wat is ongeveer de levensduur van deze bussen?

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 16 dec, 2003 4:50

Montage heb ik niet echt zelf gedaan, al heb ik wel een handje toegestoken.

Voor te beginnen moet je liefst over een 2 palen brug beschikken omdat het hele subframe eronderuit moet. Dit gaat redelijk makkelijk, al kunnen sommige bouten erg vastzitten. Het moeilijkste punt hier is mischien de conische bout waar de veerpoot mee wordt vastgezet. Deze durven ook goed vast komen te zitten, maar een paar mokerslagen met de hamer wil wel eens helpen.

Vooraleer het subframe er onderuit te halen doe je er goed aan om een steun onder de motor te zetten om zo de andere motorsteunen niet te zwaar te belasten.

Eens het subframe er onderuit is, is het makkelijk om de armen te demonteren. Eens je die hebt kan je de oude rubbers eruit gaan persen. Op zich niet moeilijk, al is het soms wel even zoeken naar het juiste tussenstukje om mee te kunnen persen. Het inbouwen van de nieuwe rubbers is kinderwerk.

De volgende moeilijkheid is het opnieuw monteren van het subframe. Door de nieuwe rubbers is er namelijk veel minder speling en vergt het wat precisie. Best is om de middelste en de voorste bouten eerst aan te draaien en dan pas de achterste. Makkelijkst is om de driehoeksarm eerst op te krikken, zodat de achterste punten vanzelf op hun plaats komen.

Indien het nog niet helemaal duidelijk is, dan laat je maar iets weten :wink:

oh ja, de levensduur van deze zou levenslang moeten zijn, dit terwijl bij de meeste 9-3's de originele na 100000-150000km ouderdomsverschijnselen beginnen te vertonen.

Marc

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 16 dec, 2003 8:06

Heb je de bouten wel goed vastgetrokken? Wil nog wel ens een oorzaak zijn van nare geluiden aan de voorkant namelijk.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 16 dec, 2003 18:22

Bouten zijn goed aangetrokken :wink: en van nare geluiden heb ik tot nog toe geen last :P

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 26 dec, 2003 16:27

Wat zijn de kosten van de bussen voor de voorzijde van een 900, mijn 900 met nu 185.000km op de teller heeft ondertussen wel erg veel speling op de complete voorwielophanging

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 26 dec, 2003 17:50

Afbeelding

1) 690 kronen +- 80euro
2) 590 kronen +- 70euro
3) 790 kronen +- 80 euro

Blijkbaar wel enkel voor de 900 vanaf 1996 :cry:

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » vr 26 dec, 2003 18:12

marky schreef:[img]

Blijkbaar wel enkel voor de 900 vanaf 1996 :cry:
Hoezo vanaf 1996, in het plaatje geven ze toch aan vanaf 94? Ik heb een 95'er

Iemand hier goed in zweeds?: 900/9-3 Framvagn, även till de framvagnar som är uppdaterade (94-96)?????

Ik neem aan dat dit iets aangeeft over het probleem voor de andere modellen. 'Wat zijn de verschillen in ophanging van de 95'er en de 96'er. Vanaf wanneer heeft saab het modeljaar 96 uitgeleverd?

op een andere site kom ik deze tegen:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 14_130_176

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 26 dec, 2003 18:43

Meer uitleg kan je vinden op deze link:

http://www.speedparts.se/prod/sp_ch_bus_900-93.shtml

Voor de voorste is het blijkbaar enkel vanag modeljaar 96. Dit is vanaf 09/1995.

De voorste ophangingsarmen van de modeljaren 94-95 zijn kleiner, ook is de stabilisatorstang helemaal anders

Wellicht dat SimonA50 ons deze zin even kan vertalen?

900/9-3 Framvagn, även till de framvagnar som är uppdaterade (94-96)

En anders is misschien powerflex ook geen slechte keuze. Deze hebben blijkbaar drie verschillende types (19, 22 en 24mm) dus zal er wel eentje passen, niet :wink:

Marc

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 28 dec, 2003 15:01

MXL schreef: Vanaf wanneer heeft saab het modeljaar 96 uitgeleverd?
meestal vanaf de maand september begint er een nieuw modeljaar, kijk even onder de motorkap rechtsonder zit een zwart met witte sticker daarop staat aangegeven welk modeljaar je auto is MY19..

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » zo 28 dec, 2003 18:59

ik had het al opgezocht, het is modellenjaar 95.

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » zo 28 dec, 2003 20:19

Als je naar de voorwielophanging kijkt zie je onder twee armen lopen. Bij de oude modellen is de stabilisatorstang aan de achterste draagarm gemonteerd. De nieuwe modellen hebben een stabilisatorstang die met de voorste arm verbonden is. De veranderingen zijn doorgevoerd vanaf VIN#2012271.

Er is een campagne van Saab geweest om de plaatsing van de stabilisatorstang te veranderen bij modeljaar '94 en '95.

In de Zweedse quote van de Speedparts website staat dat de bushings ook passen bij vroege NG900 modellen waarbij de voorwielophanging is aangepast.

Tip: op de Saabscene website staat onderaan een link naar een vertaalprogramma Zweeds-Engels.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » ma 29 dec, 2003 23:30

Dat getal, zijn dat de laatste cijfers van het chassis nummer? Zo ja, dan zou dat inhouden dat die van mij al wel is aangepast. Die van mij is uit juli en eindigt op 2048830.

Heeft er iemand toevallig een plaatje van de wielophanging van een 900 met het nieuwe type, dan kan ik het even vergelijken.

SimonA50

Bericht door SimonA50 » ma 05 jan, 2004 21:15

Beetje laat, was op vacantie, maar hier de vertaling.

900/9-3 Framvagn, även till de framvagnar som är uppdaterade (94-96)

900/9-3 voorste subframe, past ook op de opgedateerde versie (94-96)

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 03 feb, 2004 0:50

Afbeelding

Wat zijn nu de belangrijkste om te vervangen, 2 en 8? (ervan uit gaande dat het te duur is om ze allemaal te vervangen)

Plaats reactie