Vraagje:
Gisteren heb ik het volgende geconstateerd in mijn Saab 9-3 2.2 TID:
Al rijdende is terugschakelen van de derde naar de tweede versnelling alleen mogelijk door de versnellingspook eerst even een klein stukje in de eerste versnelling te bewegen en vervolgens naar de tweede. Het vanuit de eerste versnelling opschakelen naar de tweede verloopt probleemloos. Het beschreven probleem treedt alleen op terwijl de auto rijdt. Staat de auto stil, dan kan zonder problemen direct van de 3 naar de 2 worden teruggeschakeld.
Wat kan hier aan de hand zijn? Is er iets versleten? Moet er iets opnieuw worden afgesteld?
Groeten,
Bas
Schakelen
-
lars
- Donateur (2x)

Re: Schakelen
Hoi,
Aangezien er wel te schakelen valt als de auto stil staat zou je vermoeden dat de synchromesh het af laat weten, maar dat zou je (volgens mij ook moeten worden opgeschrikt door het schrapend geluid van tandwielen e.d.)
Ik heb een soort gelijk iets gehad met m'n 900S (1993) die was soms totaal niet in zijn derde versnelling te krijgen. Nadat ik nieuwe olie in de versnelling bak heb gedaan, is het probleem snel minder geworden en nu totaal verdwenen. Het zou dus een tip kunnen zijn om de olie eens te laten vervangen (of in ieder geval het niveau te controleren)
Succes,
René L.
Aangezien er wel te schakelen valt als de auto stil staat zou je vermoeden dat de synchromesh het af laat weten, maar dat zou je (volgens mij ook moeten worden opgeschrikt door het schrapend geluid van tandwielen e.d.)
Ik heb een soort gelijk iets gehad met m'n 900S (1993) die was soms totaal niet in zijn derde versnelling te krijgen. Nadat ik nieuwe olie in de versnelling bak heb gedaan, is het probleem snel minder geworden en nu totaal verdwenen. Het zou dus een tip kunnen zijn om de olie eens te laten vervangen (of in ieder geval het niveau te controleren)
Succes,
René L.
-
bas.kuijpers
- Geregistreerd lid
Bedankt voor de tip, René. Ik zal eens naar het niveau van de olie (laten) kijken.
Bas
Bas
-
bas.kuijpers
- Geregistreerd lid
Helaas, helaas. Ik heb het olieniveau laten controleren en die is OK. Ik ben dus bang dat er toch iets kapot is in de versnellingsbak, waarschijnlijk een synchro-ring o.i.d. 
Ik heb van mijn garage te horen gekregen dat alleen al het (de)monteren van de bak en het uit elkaar halen ervan €500 - €600 gaat kosten. Daar komen dan nog de kosten van de onderdelen bij... Da's een smak geld. Ik geef liever wat minder uit natuurlijk.
Weet één van jullie daarom misschien een goedkoper en betrouwbaar adresje waar ik de bak kan laten repareren (bij voorkeur in de Randstad)? Is het misschien een goed alternatief een gebruikte versnellingsbak op de kop te tikken en die te laten monteren?
Jullie advies is van harte welkom.
Bas
Ik heb van mijn garage te horen gekregen dat alleen al het (de)monteren van de bak en het uit elkaar halen ervan €500 - €600 gaat kosten. Daar komen dan nog de kosten van de onderdelen bij... Da's een smak geld. Ik geef liever wat minder uit natuurlijk.
Weet één van jullie daarom misschien een goedkoper en betrouwbaar adresje waar ik de bak kan laten repareren (bij voorkeur in de Randstad)? Is het misschien een goed alternatief een gebruikte versnellingsbak op de kop te tikken en die te laten monteren?
Jullie advies is van harte welkom.
Bas