APK eisen
-
Hanm
- Lid van verdienste
Re: APK eisen
In geval van een lambda geregelde installatie geldt bij autos tussen 30-9-86 en 30-6-2002 een maximaal volume percentage CO van 0,5%
Daarnaast is het zo dat voertuigen van na 31-12-92 voorzien van elektrische ontsteking een zogenaamd emissiebestrijdingssysteem dienen te hebben dat bestaat uit een katalysator en een lambda sonde.....
Daarnaast is het zo dat voertuigen van na 31-12-92 voorzien van elektrische ontsteking een zogenaamd emissiebestrijdingssysteem dienen te hebben dat bestaat uit een katalysator en een lambda sonde.....
-
MXL
- Geregistreerd lid
Deze lambdasonde en kat moeten dan ook weer zorgen voor een lambdawaarde tussen 0,997 en 1,003. Volgens mij moeten auto's van na '92 een co% hebben van maximaal 0,15%. Je moet even ergens vragen naar de normen voor de viergas test, ik kan ze zelf zo even niet vinden.
Maar eh, wat ben je nog van plan dan???
Maar eh, wat ben je nog van plan dan???
-
Hanm
- Lid van verdienste
Van die lambda waarden zou zomaar kunnen, de artikelen over dit onderwerp in de APK regelgevingen beslaan me net even te veel pagina's om helemaal door te spitten. Maar die CO waarde heb ik daar rechtsstreeks uitgehaald, dus kan me nauwelijks voorstellen dat dat fout is... Anyway ik kan het nou niet meer checken want ik heb dat boek niet meer bij de hand...
-
MXL
- Geregistreerd lid
Dat van die co waarde van 0,5% tot '92 klopt, daarna is deze volgens mij drastisch omlaag gegooit. Het is ook geen probleem, mijn saab zat op 0,12 en de peugeot van mijn vriendin zelfs op 0,05% ('91 er met 270k op teller)
-
Maarten
- Lid van verdienste
Die CO-waarde wordt gemeten bij stationair toerental, nietwaar?
Als de motor erg rijk loopt, gaat de CO-waarde dan veel omhoog?
Als de motor erg rijk loopt, gaat de CO-waarde dan veel omhoog?
-
Hanm
- Lid van verdienste
wordt inderdaad gemeten bij stationair. De auto zal dan op lambda 1 geregeld worden...
Rijk mengsel zoals geconstateerd in Nijverdal zul je bij stationair niet waarnemen, pas bij volledige belasting treedt dit op als gevolg van de vollast verrijking die trionic toepast.
Rijk mengsel zoals geconstateerd in Nijverdal zul je bij stationair niet waarnemen, pas bij volledige belasting treedt dit op als gevolg van de vollast verrijking die trionic toepast.
-
Maarten
- Lid van verdienste
De 900 is nog niet naar de APK geweest, maar is inmiddels wel aangepast zodat de emissie-eisen ruimschoots gehaald worden.
Toen de auto op de brug stond, viel het Marky op dat de rubbers van de voorwielophanging niet meer optimaal zijn. Als je met een breekijzer
wrikt, dan blijkt dat er wat speling op zit.
Kan de auto hierop afgekeurd worden bij de APK keuring?
Wat zijn andere punten waarop auto's regelmatig afgekeurd worden?
Toen de auto op de brug stond, viel het Marky op dat de rubbers van de voorwielophanging niet meer optimaal zijn. Als je met een breekijzer
Kan de auto hierop afgekeurd worden bij de APK keuring?
Wat zijn andere punten waarop auto's regelmatig afgekeurd worden?
-
Wouter
- Donateur (2x)

Dat klinkt inderdaad wel erg rigoreus.Maarten schreef:Als je met een breekijzer wrikt, dan blijkt dat er wat speling op zit.
Hoe is het wanneer je aan het wiel wrikt, wanneer de auto opgekrikt is? Als je dan speling merkt.. zuur!
Beleef elk jaar weer spannende momenten als de kwetsbare ophanging van de mini gekeurd moet worden.