-de verantwoordelijkheid voor het al of niet correct uitvoeren van modificaties ligt bij de dealer, niet bij Saab NL, aldus deze persoon. Conclusie: spreek je dealer er op aan, vraag naar modificaties. Voor mijn diesel zijn er diverse, o.a. de brandstofdop (!, wist je dat?), software, en de vacuumdoos (egr). Ook is er een beperkt aantal auto's teruggeroepen i.v.m. problemen met de stuurbekrachtiging.
-Uitgevoerde modificaties worden door Saab NL geregistreerd in een centrale administratie. Je kunt dus Saab NL bellen, vragen naar de after sales, en ze blijken alles over je auto te weten - althans, voor zover de wagen geserviced is binnen de officiele netwerken van Saab (de dealer). Ze kunnen precies zien welke modificatie is uitgevoerd.
-Onder de motorkap is ook te zien wat er gedaan is. Modificaties dienen te worden aangegeven op een plaatje met gegevens. In de fabrieksmailing krijgt de dealer hiervoor een kode. Voor de problemen met de egr/vacuumdoos is dat het cijfer 8 in veld B2, volgens de Duitse mailing, waarvan ik dus een kopie heb. Ik heb het nog niet gevonden, misschien weet iemand waar dat zit?
-Ik heb gevraagd of Saab NL de modificaties niet wil publiceren, bijv. in Saaberichten, of op dit forum. De manager after sales gaf namelijk ruiterlijk toe dat de ene dealer wat nauwkeuriger is dan de andere. Openheid helpt ons als klanten, en m.i. daarmee uiteindelijk iedereen. Helaas wilde de betreffende manager van Saab NL mij dat niet toezeggen,
Conclusies:
-Saab NL heeft snel en prettig gereageerd op mijn mail.
-Saab NL legt in feite de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de modificatie bij de dealer.
-Saab NL geeft vooralsnog de klant geen direct inzicht in de fabrieksgegevens omtrent modificaties.
-Zoek even onder de motorkap naar het plaatje met gegevens en vraag de dealer om uitleg.
-Mijn mening: op niet, niet tijdig of niet correct uitgevoerde modificaties kun je de dealer aanspreken (mits je voldoet aan de eis dat je wagen dealer onderhouden is). De manager after sales was hierover wat vaag, hij had het over coulance. Maar daar denkt de Bovag vermoedelijk anders over.
He he, wat een verhaal. Ik heb het visitekaartje van de dealer in Duitsland. Binnenkort maar weer eens die kant op, kan mijn Saab gelijk (goed) onderhouden worden...