Modificaties 2.2 tid (vervolg)

1993-2002
Plaats reactie
Moppersmurf
Geregistreerd lid

Modificaties 2.2 tid (vervolg)

Bericht door Moppersmurf » wo 10 mar, 2004 11:32

Zie elders dit forum - bij deze dan het vervolg, zoals beloofd. Het moet gezegd: Saab NL reageerde snel. :D Afgelopen vrijdag had ik een bericht in de voicemail van de manager after sales. Een paar interessante punten:

-de verantwoordelijkheid voor het al of niet correct uitvoeren van modificaties ligt bij de dealer, niet bij Saab NL, aldus deze persoon. Conclusie: spreek je dealer er op aan, vraag naar modificaties. Voor mijn diesel zijn er diverse, o.a. de brandstofdop (!, wist je dat?), software, en de vacuumdoos (egr). Ook is er een beperkt aantal auto's teruggeroepen i.v.m. problemen met de stuurbekrachtiging.
-Uitgevoerde modificaties worden door Saab NL geregistreerd in een centrale administratie. Je kunt dus Saab NL bellen, vragen naar de after sales, en ze blijken alles over je auto te weten - althans, voor zover de wagen geserviced is binnen de officiele netwerken van Saab (de dealer). Ze kunnen precies zien welke modificatie is uitgevoerd.
-Onder de motorkap is ook te zien wat er gedaan is. Modificaties dienen te worden aangegeven op een plaatje met gegevens. In de fabrieksmailing krijgt de dealer hiervoor een kode. Voor de problemen met de egr/vacuumdoos is dat het cijfer 8 in veld B2, volgens de Duitse mailing, waarvan ik dus een kopie heb. Ik heb het nog niet gevonden, misschien weet iemand waar dat zit?
:?: -Deze modificaties worden binnen een beperkte termijn gratis uitgevoerd.
-Ik heb gevraagd of Saab NL de modificaties niet wil publiceren, bijv. in Saaberichten, of op dit forum. De manager after sales gaf namelijk ruiterlijk toe dat de ene dealer wat nauwkeuriger is dan de andere. Openheid helpt ons als klanten, en m.i. daarmee uiteindelijk iedereen. Helaas wilde de betreffende manager van Saab NL mij dat niet toezeggen, :oops: de verantwoordelijkheid werd door hem bij de dealer gelegd. Wel beloofde hij de dealers er van tijd tot tijd op te wijzen dat ze de moidificaties dienen uit te voeren. Ik vermoed dat Saab NL er niet veel trek in heeft om de gaan bemiddelen tussen klant en dealer. Daar kan ik me iets bij voorstellen. Aan de andere kant: als men dan toch alles centraal bijhoudt, maak dan een functie in het susteem die bijhoudt welke auto's niet tijdig gemodificeerd worden. Dat is vermoedelijk technisch betrekkelijk eenvoudig realiseerbaar.

Conclusies:

-Saab NL heeft snel en prettig gereageerd op mijn mail.
-Saab NL legt in feite de verantwoordelijkheid voor het uitvoeren van de modificatie bij de dealer.
-Saab NL geeft vooralsnog de klant geen direct inzicht in de fabrieksgegevens omtrent modificaties.
:cry: -Spreek dus je dealer er op aan, bij twijfel of conflict, bel Saab NL en vraag naar de after sales: 0347-358358.
-Zoek even onder de motorkap naar het plaatje met gegevens en vraag de dealer om uitleg.
-Mijn mening: op niet, niet tijdig of niet correct uitgevoerde modificaties kun je de dealer aanspreken (mits je voldoet aan de eis dat je wagen dealer onderhouden is). De manager after sales was hierover wat vaag, hij had het over coulance. Maar daar denkt de Bovag vermoedelijk anders over. :wink:

He he, wat een verhaal. Ik heb het visitekaartje van de dealer in Duitsland. Binnenkort maar weer eens die kant op, kan mijn Saab gelijk (goed) onderhouden worden... :wink:

Injectie
Moderator

Re: Modificaties 2.2 tid (vervolg)

Bericht door Injectie » wo 10 mar, 2004 19:42

Beste moppersmurf.
Dit plaatje bevind zich in een 9-3 bij het reservewiel. Of in de rechterportierstijl. dat ligt aan het bouwjaar. Obver de modificaties ja dat wist ik. Ook die van de brandstofpompsoftware. echter geld deze alleen voor de psg 16 (125 pk) modellen. Verder is er ook nog een modificatie geweest op de tankdoppen van de diesels.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 10 mar, 2004 20:55

Injectie schreef:Verder is er ook nog een modificatie geweest op de tankdoppen van de diesels.

En ik weet waarom :roll: , mij is zelfs verteld geweest dat mijn auto een van oorzaken zou geweest zijn voor deze modificatie... :roll: :cry:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 10 mar, 2004 20:59

Nu maak je me heel benieuwd Marc vertel.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 11 mar, 2004 0:10

Injectie schreef:Nu maak je me heel benieuwd Marc vertel.

Ik wil Moppersmurf zijn topic niet kapen, maar om een lang verhaal kort te maken....

Heb lange tijd terug een probleem gehad met de tankontluchting. er zit daar ergens een ontluchtingsventiel, wat in mijn geval maar half werkte. Gevolg hiervan was dat de tankleidingen er door de hoge druk gewoon afvlogen, waardoor de volledige tankinhoud op je achterbanden terechtkomt. Heel leuk als je net een autostade oprijdt, of op de antwerpse ring tijdens spitsuur :roll:

Uiteindelijk heeft het bijna 2 jaar geduurd om dit probleem op te lossen... er is zelfs een technieker uit zweden overgekomen met de bouwplannen :shock:

Er waren toen nog 2 gevallen (in het buitenland) bekend met eenzelfde probleem, vandaar dat er niet veel later een recall kwam met een nieuwe dop die beter ontlucht ... (als extra veiligheid voor als de klep faalt) Althans dit is me door de dealer verteld...

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 11 mar, 2004 7:30

Ik wist wl dat het voor verbeterde tankontluchting was. Maar de redenatie erachter heb ik nooit gehoord.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » do 11 mar, 2004 13:36

De modificatie voor de brandstofpomp is geen software, maar een nieuwe vacuumdoos. Heeft iets met de egr te maken, of zo (?). Het is me opgevallen dat je vaker leest over klachten mbt het oplichten van check engine waarschuwing. Misschien toch goed om na te gaan of je de modificatie hebt ontvangen. Geldt inderdaad alleen voor de 125 pk versie, zie mijn eerdere berichten.
Weet iemand trouwens iets over die slang linksvoor van de stuurbekrachtiging? Volgens Saab NL gold dat maar een paar auto's, volgens de dealer in D. had de mijne er ook last van.
Moppersmurf

Plaats reactie