Vraag over audio

1993-2002
diesel
Geregistreerd lid

Vraag over audio

Bericht door diesel » di 16 mar, 2004 11:58

Heb 1 maand geleden een 9.3 SE TiD uit 2001 gekocht, inmiddels ben ik 3000 km verder en ben zeer tevreden over de rijeigenschappen :lol: . De auto is uitgerust met een Saab radio/cd systeem met 4 speakers, ik wil echter ook speakers in de voorste portieren. Ik heb ergens gelezen dat er ook een extra versterker ingebouwd moet worden. Heeft iemand daar meer info over en wat dit grapje ongeveer gaat kosten

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Re: Vraag over audio

Bericht door Moppersmurf » di 16 mar, 2004 12:12

Na enig zoekwerk zul je hierover veel info vinden op het prikbord bij: www.saab.pagina.nl. 2 Dingen meen ik mij ter herinneren: voor de montage van 13 cm. speakers in de portieren heb je een soort passtukken nodig, en normaal inderdaad een extra versterker. Of je moet een scheidingsfilter aanbrengen en in het dashboard tweeters monteren (8.7 cm.). Het monteren van speakers in de deuren schijnt gepriegel te zijn. Ik heb er vanaf gezien, en perfecte 9*6 inch speakers achter gemonteerd. De geluidswinst is groot. Ik zoek nu nog goede 8.7 cm. speakers, als die er al zijn in deze kleine maat.... :cry:
Suc6!

coolinx
Geregistreerd lid

Bericht door coolinx » di 16 mar, 2004 13:07

Ik ben hier op dit moment ook mee bezig. Ik weet dat er 16cm speakers in de voor portieren passen. Ik heb de volgende site gevonden waar veel info te vinden is over het inbouwen van speakers, versterkers, etc.

http://www.saabnet.com/sites/richard.bevan/

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 16 mar, 2004 23:29

of neem een kijkje hier :wink:

viewtopic.php?t=545

coolinx
Geregistreerd lid

Bericht door coolinx » do 18 mar, 2004 22:01

Topicstarter: Ik zie dat je uit Den Haag komt. Ik had vanmiddag Saab Haeghstad aan de telefoon en heb even geinformeerd wat een upgrade setje van AS2 naar AS3 daar kost.

Die kunnen ze leveren voor 352 euro incl btw en 10% korting. Dit is excl. montage maar de set zou in een half uurtje ingebouwd moeten kunnen worden.

Aan de andere kant is het idee van moppersmurf ook een optie. Voor dat geld kun je ook mooie 9x6 inch achter speakers kopen...

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » vr 19 mar, 2004 0:55

Of je nu wel of niet een upgrade naar AS3 monteert, bedenk dat het geluid nooit beter wordt dan dat wat de speakers er van maken. Audio in de auto is anders dan audio thuis - maar goede speakers zijn ook in de auto van groot belang. De standaard speakers in de 9.3 zijn - sorry - waardeloos. Speakers van die kwaliteit kosten een handvol euris, het is echt bagger. Het vervangen van deze flutdingen door goede speakers levert sowieso veel geluidwinst op. Niet meer vermogen - en dat bereik je wel met de AS3 uitbreiding, want daar zit een versterker bij. Dat levert ook geluidwinst op, want het vermogen van de standaard audio is aan de lage kant.
Alleen montage van de AS3 zonder iets te doen aan de 4 standaard speakers vind ik persoonlijk jammer van het geld. Ik heb mijn JBL 9*6 inch speakers bij Correct in Rotjeknor gekocht voor ca. 45,- euris, met een beetje zoeken vind je zoiets wel in de opruiming. Ook voor een audiosysteem in de auto geldt dat de zwakste schakel in sterke mate bepalend is.
Overigens zat er in de 9000 CDE die ik ooit bezat wel een goede speakerset. De standaard 10 cm. frontspeakers in de 900 classic zijn ook waardeloos, kan je weggooien.
Jammer dat Tannoy geen speakers voor in de auto levert...
Suc6!
Moppersmurf

coolinx
Geregistreerd lid

Bericht door coolinx » vr 19 mar, 2004 15:20

Mmm, da's helemaal mooi. Ik heb nog een setje 9000 achterspeakers liggen(16cm) die dan maar mijn deuren in gaan. Dan alleen nog een versterker; kan ik meteen een 4 kanaals kopen en achter ook versterken.

Nouja, voor mij had een AS3 upgrade mooi geweest omdat het installeren eenvoudig is en je dus met weinig moeite toch een leuke sound kan krijgen... Maar alles heeft zo z'n prijs.

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » vr 19 mar, 2004 17:00

ik snap niet wat jullie met de audio doen

maar de audio in mijn NG900 is werkelijk waar subliem. Vol, goede bass en hoge tonen, compleet surround...

Er heeft meer met de radio te maken als men denkt.

Met dit pareltje van Pioneer had ik in de classic900 al een pak betere audio! Nu is het helemaal mooi... Met de std. speakers... Misschien toch eens afstappen van Saab's standaard 1,5din panel?

Afbeelding

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » vr 19 mar, 2004 19:54

Flèche Rouge schreef:
maar de audio in mijn NG900 is werkelijk waar subliem. Vol, goede bass en hoge tonen, compleet surround...
Iedereen zijn mening is anders wanneer het over audio gaat, maar subliem, surround en bass zijn net de drie woorden die ik nooit zou gebruiken voor de Saab audio :wink: Toch zeker niet bij de AS2.

Aan de headunit ligt het niet zo zeer... Die is eigenlijk wel goed. Vooral de voorste speakers zijn het ergste. Vervang die door twee deftige exemplaren icm deurspeakers en je hebt een gigantisch verschil. De achterste speakers zou ik pas als laatste veranderen... Of zelfs gewoon niet als ik het allemaal opnieuw moest doen.

Moppersmurf
Geregistreerd lid

Bericht door Moppersmurf » za 20 mar, 2004 13:07

Misschien ontgaat mij iets, maar waarom doen sommigen onder jullie zo makkelijk over de speakers achterin? Zo ver zit je daar niet bij vandaan, audio in de auto betekent echt audio in een relatief erg kleine ruimte. Natuurlijk gaat iets van het hoog van de achterspeakers verloren. Maar de bas nauwelijks. Bovendien zul je ws. toch met je balans aan de slag moeten. Ik hanteer voor mijzelf als regel: 1/3 voor, 2/3 achter. Groot voordeel van goede achterspeakers is ook hun formaat: 9*6 inch. Daar kun je iets mee. Met kleine 8.7 cm. speakers in het dashboard haal je nooit de kwaliteit die je met je achterspeakers kunt halen. Idem wat beteft de belastbaarheid. Ik zag gisteren van Pioneer 8.7 cm. speakers liggen, 50w. maximaal. Dat is niet veel! Bijkomend voordeel is dat de speakers achterin makkelijk te vervangen zijn, zelfs ik kon dat, en dat zegt veel, geloof me...
De deur is ook een goede plek. Reken wel met de inbouwdiepte, dat is trouwens achterin ook nauwelijks een probleem. Bedenk dat je ook niet met je oren tegen de deur zit (toch?): een deel van het hoog gaat ook daar verloren, hoge tonen zijn nu eenmaal kwetsbaar. Het kan zinvol zijn om tweeters in het dashboard te monteren, dat heb ik in mijn 900 classic gedaan. De zalmneuzen hebben standaard aparte 10 cm. bass/midrange speakers, en een tweeter met scheidingsfilter. De montage van JBL tweeters bleek niet moeilijk. Nu heb ik veel meer en veel beter hoog, haast teveel. Het geluid is helder, maar soms wat scherp voor mijn oren. Reken daar ook mee: zo veel hoog gaat op den duur vervelen. Je krijgt dan luistermoeheid.
Enfin, het is ook persoonlijk. Volgens mij wordt je sowieso niet slechter van een paar goede speakers achterin...
Suc6! :O:
M-smurf

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » za 20 mar, 2004 18:23

fading voor is gezet op 6 uit 10, dus meeste geluid komt van achter (en daarom ook om me heen :roll: ) èn practisch alle bass word naar achteren gestuurd.

Voor werkt wel mee maar niet zo hard als achter :)

Vandaar subliem... Ik weet zeker dat mijn head-unit beter is als die van saab...

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 20 mar, 2004 20:29

De achterspeakers heb ik al vervangen door Magnats, was een hele verbetering. Vóór zitten er nog de standaard speakers in.

Hebben jullie nog aanraders (type/merk) voor het vervangen van de voorspeakers?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 21 mar, 2004 20:23

Focal, VDO HP1700, Ground Zero en Helix in de prijsklassen 250-325 Euro.
Binnen die prijsklasse krijg je de beste prijs/kwaliteit verhouding.

Wil je meer uitgeven dan kom je op merken als CDT, Focal Utopia lijn, Duurdere MB Quarts en nog duurder en beter de toplijn van Rainbow.

audiogarage.nl

diesel
Geregistreerd lid

Bericht door diesel » ma 22 mar, 2004 9:44

Bedankt voor alle reacties, sinds afgelopen weekeinde geupgrade naar AS3 (met dank aan Marc) en ik moet zeggen dat het me wel bevalt. Zelfs het "thuisfront" was erover te spreken :)

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 01 apr, 2004 23:50

josephine schreef:Maar, moet je de bekabeling dan eigenlijk ook niet vervangen? Die orginele bekabeling ziet er ook niet zo indrukwekkend uit.

tuurlijk moet de bekabeling vervangen.

Plaats reactie