Inrijden nieuwe 95

1997-2010
Plaats reactie
Jelmer
Geregistreerd lid

Inrijden nieuwe 95

Bericht door Jelmer » vr 26 mar, 2004 21:54

Hallo allemaal,
Dit is mijn eerste post & topic op dit forum, ik heb al veel gelezen en denk dat ik nu klaar ben om eens mee te praten.
Wij bezaten tot vandaag een ambassedeurs blauwe Saab 9000 CD 2.0i
Deze auto had inmiddels tegen de 230.000 km gelopen op zich geen problemen mee gehad o.i.d. maar toch vonden mijn ouders het tijd een nieuwe te kopen. Na lang wikken en wegen (saab 95 / 93 ss) is het een
95 2.3lpt geworden.
Ik heb helaas er nog niet in kunnen rijden maar dat moment zal spoedig aanbreken :D

Nu heb ik een vraag met betrekking tot het rijden van de eerste
duizen(den) kilometers in deze auto. Ook wel het inrijden genoemd.
In het instructie boekje staan de volgende opmerkingen:
De eerste 2000 kilometer niet boven de 5000 tpm (!)
De eerste 3000 kilometer niet langdurig volgas

Nou ben ik geen expert op motor gebied, maar vooral de eerste opmerking lijkt me wel een beetje zwak geformuleerd. Als de zuigers echt moeten inlopen in de cylinders dan zou ik toch eerder een 3000 tpm als maximum aanhouden.

Wat zijn jullie ervaringen met nieuwe auto's (m.b.t. inrijden)?

:O: tot ziens op de weg

Hanm
Lid van verdienste

Re: Inrijden nieuwe 95

Bericht door Hanm » vr 26 mar, 2004 22:15

Allereerst gefeliciteerd met zo'n fantastische Saab!!

5000, kortstondig zal voor de duurzaamheid waarschijnlijk geen kwaad doen al ben ik met je eens dat het aan de hoge kant is en de motor hierdoor wat "rauwer" zal gaan lopen als je dit doet. Ik herinner me van mijn stage in Zweden dat de testrijders aldaar zo'n 4000 rpm aanhouden kortstondig en onder deellast, en natuurlijk alleen bij een door en door warme motor. Persoonlijk ben ik wat aan de conservatieve kant en probeer zoals je zelf aangeeft de 3000 rpm grens goed in de gaten te houden en erg afwisselend rijden, veel schakelen en licht belasten, niet afremmen op de motor....

Succes en safe driving :O:

Jelmer
Geregistreerd lid

Bericht door Jelmer » di 30 mar, 2004 22:15

OK vandaag heb ik de eerste serieuze kilometers gemaakt.
Het is een prima wagen, de vering is iets strakker.
Natuurlijk gaat het schakelen veel lichter en directer en is de koppeling vederlicht maar oneffenheden in de weg zijn beter te voelen.
Ik weet niet of de wegligging beter is geworden, dat zien we wel na de inrij periode :twisted:

Wat mij trouwens op viel is dat de motor (althans de koelvloeistof) razendsnel op temperatuur komt. Na een kilometer of 2 stond de temp. meter al vrolijk in het midden, is de motor werkelijk zo snel warm???

Wat betreft het inrijden heb ik gehoord dat het beter is om zoveel mogelijk de zwaarste versnelling (helaas de 5 :lol: ) te vermijden.
Met andere woorden bijvoorkeur niet de snelweg kiezen.
Is dit inderdaad een belangrijk punt of valt dat wel mee?

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 31 mar, 2004 10:43

Een grove fout. De motortemperatuur valt niet af te lezen aan de koelvloeistofmeter.
Wellicht zit er een verkort circuit in die de recirculatie bij koude motor kleiner maakt zodat het koelwater snel op temp. komt?

De motor is dan echter nog lang niet warm, niet te vergeten de olie! Je zuigers en cilinders zouden best na 2 minuten al op temperatuur zijn zodat die niet meer extra slijtage hoeven te veroorzaken bij volgas belasting. Echter, vergelijk de dikheid van koude olie eens met warme olie. De eerste minuten (en dat is zeker niet na 2 minuten voorbij) zit er een dikke drap onderin het blok en van smering van enigerlei vorm is dan nog geen sprake. Pas als de olie op temperatuur is is het veilig om volgas te gaan. Ik vind het daarom nog altijd verwonderlijk dat fabrikanten steevast geen olietemp. meter monteren. Dit zijn een van de meest essentiële zaken bij het (sportief) autorijden.

Ikzelf hou altijd 15 minuten óf 15km aan (15 minuten filerijden bv. is je motor nog niet warm) en kom dan niet boven de 2500rpm en max. halfgas. Daarna is ieder motorblok onverwoestbaar...

Succes ;)

Garrett
Lid van verdienste

Bericht door Garrett » wo 31 mar, 2004 10:45

Inrijden kan je idd het best doen met zoveel mogelijk wisselende toerentallen. Bij moderne blokken is inrijden echter steeds minder belangrijk aan het worden.

Het beste zou zijn de eerste 2000km in de stad te volbrengen (optrekken, afremmen, veel schakelen, daar loopt een blok goed van in)

frankie61
Geregistreerd lid

Bericht door frankie61 » ma 19 jul, 2004 23:42

5000 toeren en vol gas dat kun je in nederland niet rijden als ik 120 rij in de 5 is het toerental 2200 en vol gas is 220 of meer.dus rij maar vlg de limieten van wat is toegestaan en ga na 3000km even lekker gassen in duitsland
frank

Plaats reactie