De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Gele aero » do 04 aug, 2022 9:33

Terug van vakantie, ging redelijk probleemloos, maar de auto had het wel zwaar. Flink volle dakkoffer, 4 personen en een achterbak die tot de nok vol zat. Voor vertrek nog snel de remblokken achter vervangen (baat het niet dan...), maar al na 10km een licht groevend geluid. Rem intrappen, geluid weg, na 10km weer terug. Dat ging een km of 100 zo en toen was het weg. Maar met hard remmen nog wel altijd trilling, niet in stuur maar wel voelbaar dus zit het achter. Trillen op snelheid was helemaal weg. Daarnaast ook wat licht groevend geluid rechtsvoor bij een bocht naar rechts, dus mogelijk een wiellager, maar dat geluid is helemaal weg sinds ik thuis ben, dus wellicht ook omdat het allemaal wat zwaar was op vakantie.

Ergens in Italie dacht ik: is het de wind om de dakkoffer die ik hoor of iets anders? Het waaide hard dus gaf ik de wind het voordeel van de twijfel. Maar 2 dagen later weer dat geluid en toen windstil. Wat bleek: het linker achterwiel schuurde tegen de wielkastbeschermer aan. Dat is die zwart plastic rand, die dus niet helemaal van plastic is maar een kern van ijzer heeft. Kneep hem wel dat de het metaal mogelijk de band zou beschadigen, maar op de terugweg bij iedere stop geïnspecteerd en weer goed vast geduwd en het is goed gegaan.

Eenmaal thuis meteen maar de koe bij de horens gevat, door het tanken op E85 had ik met toch een paar honderd euro bespaard. :wink: Onderweg zijn inmiddels:
- Nieuwe Aero achterveren
- Nieuwe Sachs schokdempers Aero achter
- Nieuwe ATE geventileerde remschijven achter
- Nieuwe ATE blokken achter
- Nieuwe ATE handremschoenen (hoe noem je die dingen)
- Nieuwe Monroe stootrubbers met stofkap
- Diverse ringen en rubbers om veren op schokdempers te monteren.

Hopelijk is daarmee het extreme doorzakken verholpen straks.
Helaas blijkt die plastic wielkast rand niet meer leverbaar, dus die ga ik maar opknappen en met het juiste spul vastzetten (3m gummi kit meen ik).

Zodra ik aan de slag ga, zal ik wat foto's posten. Wel weer besluit genomen om te blijven investeren in de auto, want hij blijft toch ongelooflijk mooi, heerlijk rijden en perfect comfortabel. Olieverbruik was nog geen liter op +3000km met stevig doorrijden in de bergen dus verwaarloosbaar. Enige wat maar niet wil wennen is de typische geur van een 9-5DE. Ieder type Saab heeft een redelijk kenmerkende eigen geur, en allemaal zijn ze prima, maar die van de 9-5DE is wat vreemd net niet prettig.

Vraagje voor de specialisten: na de flink lange terugweg (1200km) op 1 dag en het laatste uur regen, vielen er drie a vier druppels op mijn tenen van de voet op het gaspedaal toen ik de bocht van de afslag naar huis nam. Maak me er geen zorgen over, waren echt maar drie druppels. Gok dat het condens was van opeens relatief vochtige lucht in een hete auto, maar mocht het bekend voorkomen en op iets anders duiden dan hoor ik het graag.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Ewout
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 11312
Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Contacteer:

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Ewout » do 04 aug, 2022 10:24

Mooi dat de 9-5, ondanks lichte gezondheidsproblemen, jullie toch weer veilig heeft thuisgebracht! En nu dus naar de (t)huisarts.
Gele aero schreef:
do 04 aug, 2022 9:33
Wel weer besluit genomen om te blijven investeren in de auto, want hij blijft toch ongelooflijk mooi, heerlijk rijden en perfect comfortabel. Olieverbruik was nog geen liter op +3000km met stevig doorrijden in de bergen dus verwaarloosbaar. Enige wat maar niet wil wennen is de typische geur van een 9-5DE. Ieder type Saab heeft een redelijk kenmerkende eigen geur, en allemaal zijn ze prima, maar die van de 9-5DE is wat vreemd net niet prettig.
Dat is juist flink wat olieverbruik, toch?

Mijn DE ruikt naar niks, geen typische leergeur of andere productgerelateerde, olfactorische impressies. Misschien komt het doordat mijn exemplaar is uitgerust met de 'premium leer'-optie. Dan is het wellicht een overweging waard of je dat op de kop kunt tikken.
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Sapphire » do 04 aug, 2022 10:31

1 op 3000 valt nog mee voor een ongereviseerde 9-5 maar ik vind het inderdaad hoog. Zo’n beetje de grens waarop je er wat aan zou moeten doen. Maar ik ken ook 9-5’s die 1 op 700 km verbruiken waarbij de eigenaar vrolijk doorrijdt met een kan action olie achterin om elke tankbeurt er bij te kieperen.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » do 04 aug, 2022 10:44

Tot op heden verbruiken alle 9-5's die ik heb gehad olie, waarbij het met name sneller gaat als je boven de 140 rijdt is mijn ervaring. Ik vermoed dat het bij deze via de keerring van de bak wat lekt als ik naar de onderkant van het blok kijk, aangezien de koppeling toch binnen niet al te lange tijd op het programma staat, pak ik die gelijk mee. Maar interne iets verlies zou idd ook kunnen.
Als ik een liter per 750 zou hebben, zou ik wel in actie komen! En de liter is een schatting hoor, ergens midden in de vakantie heb ik circa 2 a 3 dl toegevoegd en thuis nog wat (zal uiteindelijk onder de liter uitkomen). Wat ook een rol speelt is dat die peilstok zo verrekt onhandig is, aan de ene kant van de stok kan hij tot 3/4 zitten en draai je de stok dan zit hij nog op 1/4 tussen min en max. Sowieso is het niveau altijd binnen min max gebleven.
Mijn DE ruikt naar niks, geen typische leergeur of andere productgerelateerde, olfactorische impressies. Misschien komt het doordat mijn exemplaar is uitgerust met de 'premium leer'-optie. Dan is het wellicht een overweging waard of je dat op de kop kunt tikken.
Ze noemen mij thuis ook wel de neus en een van mijn dochters heeft dat ook, ze ruikt alles en vindt (net als ik) de DE niet denderend ruiken. Ik word er niet misselijk van, maar de kleine dame wel. Het is inderdaad een bijna niks geur, dus niet de duidelijke leergeur die de MK1 9-5's hadden en ook niet de karakteristieke geur van een 900 of 9000. Volgens mij zit er bij mij ook premium leer in, want het is de Anni editie met logo (wat volgens mij premium leer is). Zo niet dan is het nog wel het overwegen waard.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » za 06 aug, 2022 11:04

Net even peil geïnspecteerd en ik was wat aan de ruime kant; verbruik op die +3000km was 0,5 liter. De helft dus.
Ondertussen wacht ik “rustig’ op de levering van de ophanging achter.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Tubbe » za 06 aug, 2022 11:37

Bewuste keuze voor originele veren achter? Gezien de drukke draadjes over Nivomat en alternatieven voor de estate wel een “originele” keuze
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » do 11 aug, 2022 9:01

Ja originele Aero-veren achter is zeker een bewuste keuze! Gewoon origineel houden zoals hij uit de fabriek kwam.
Gisteren grootste deel van de onderdelen binnen gehad, viel me wel op dat op het oog de veren dikker lijken dan die er onder zitten (vond de veren achter er wat iel uit zien). Vandaag komen de schokdempers binnen. Kijken of ik het in de hitte van de komende dagen ga vervangen of nog even wacht tot het iets koeler is. Meeste heb ik al eerder gedaan dus dat komt wel goed, enige nieuwe is dat ik ook de handremschoenen ga vervangen en dat is een nieuw klusje. Lijkt redelijk straight forward te zijn, maar tips hoor ik graag!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1937
Lid geworden op: di 15 mar, 2005 17:56
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door veenaalt » do 11 aug, 2022 19:55

Bij ons deze vakantie ook aanlopen van de rechter achterwiel. (Binnenkant)Zo duidelijk dat we de fietsen thuis hebben gelaten. Bij ons waten de pumpstops compleet gaar dus goed dat je die gelijk nieuw erop zet.

Ik ben voor HD Veren gegaan van JEnD. Heb ook LPG en 3 kids……

Hopelijk kunnen volgend jaar de fietsen wel mee.
(Wij nemen maar 2 mee, zie je in Duitsland fietsendragers met wel 4 fietsen. Hoe dan?)
Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding
Jong geleerd .........

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » do 11 aug, 2022 22:38

Die van jou staat substantieel hoger dan de mijne! Maar wellicht komt dat door de HD-veren. Ben benieuwd hoe de mijne staat na de vervanging.
En poeh die liep ook goed aan bij jou aan de foto te zien!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » vr 19 aug, 2022 11:54

Vanochtend de klus geklaard! Was wel nodig ook, want de rechter veer bleek bovenaan gebroken te zijn :shock:. Klus is redelijk goed te doen, alleen die vervelende bovenste moer loskrijgen blijft gedoe. Uiteindelijk maar de slijptol erop gezet aangezien ik toch alles nieuw had. Alles weer keurig gemonteerd en het ziet er een stuk beter uit, naast dat de auto ook hoger lijkt te staan. Nu nog op zoek naar een goede 2de hands plastic rand voor op de wielkas.

Oude veerpoot
Afbeelding
Bumpstop hier ook vergaan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Weer netjes onder de auto
Afbeelding
De gebroken veer
Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » za 03 sep, 2022 11:42

Met De nieuwe dempers en veren achter rijdt de 9-5 nog beter! Dusdanig dat ik er aan denk voor ook te vervangen, maar zo blijf je bezig :roll:
Vandaag aan de slag gegaan met de remmen achter die nog altijd niet lekker liepen. Bleek dat aan beide kanten de stofkappen net iets schuurden tegen de schijf en voelde alsof de handrem ook niet helemaal vrij kwam. Heb de handremmenschoenen niet vervangen (lagen wel klaar) maar de heb met de stelschroef ze helemaal ingedraaid. De handrem gebruik ik toch nooit en zo kan ik kijken of het nu beter is. Voor de rest is remmen vervangen appeltje-eitje en het ziet er weer keurig uit. Over 2 weken gaat hij weg voor de koppeling. Dan is het voorlopig wel weer even mooi geweest.


Nieuw:
Afbeelding
Oud:
Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Steve-O » za 03 sep, 2022 19:06

Ik weet niet wanner de datum is maar vergeet niet voor de volgende APK de handrem weer even te stellen zoals het hoort. Anders krijg je afkeur.
Op het derde klikje moet de auto niet meer kunnen verrollen. Goede afstelling handrem is 'net aan'. Met de handrem in ontspannen toestand, de stelschroef zo bewegen dat je net iets weerstand voelt, maar je met de hand de schijf nog rond kunt draaien.

Stofkappen zijn bij te buigen. Eventueel met folie of vet, maar stevig papier op diverse plekken in- en uitschuiven om te ontdekken waar het aanloopt.

Wel goed bezig met je Iceblue Zweedse Zweedse!
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 06 sep, 2022 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door busy » za 03 sep, 2022 20:10

Zou niet te lang wachten met schokbrekers voorzijde als je Sachs wil (origineel) Sachs heeft bv voor 9-3OG uit het assortiment gehaald.
Laatst gewijzigd door busy op ma 05 sep, 2022 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid
Berichten: 2142
Lid geworden op: vr 07 dec, 2012 10:27
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door NeufegliseThierry » ma 05 sep, 2022 15:47

Gele aero schreef:
do 04 aug, 2022 9:33
Helaas blijkt die plastic wielkast rand niet meer leverbaar, dus die ga ik maar opknappen en met het juiste spul vastzetten (3m gummi kit meen ik).
Mocht het resultaat niet geweldig zijn geef me dan gerust een seintje. Ik heb anderhalve week geleden een setje wielkastranden afgehaald bij een sloperij in Zweden, zien er gewoon goed uit. Ze hebben zat 9-5 estates staan dus kan als ik volgende keer naar Zweden ga gerust een setje voor je meenemen.
Een 95 en een 96 (seventies cars), 9 maal 9-3 OG (3 x hatchback, 3 x coupé, 3 x cabrio) en 2 x 9-5 estate OG
Een 9-5 NG en een Opel Insignia op weg om voor eeuwig verbonden te worden tot een 9-5 NG estate 2.8 XWD
Daily driver: Citroën C6
Just for the fun of it: Porsche 911 met PDK bak

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Gele aero » di 06 sep, 2022 11:38

Gisteren lange rit gemaakt met ook even stuk hoge snelheid in Duitsland en auto remt weer zoals het hoort, zonder enige trilling. Ook weer opgelost
Anders krijg je afkeur.
Ja dat had ik mezelf gerealiseerd, maar APK duurt nog even en ik wilde eerst even trail & error kijken waardoor de trilling kwam. Nu trillingen weg zijn, kan ik de handrem weer goed zetten en mochten er dan weer trillingen komen dan weet ik redelijk zeker dat het door de handremschoenen komt.
Zou niet te lang wachten met schokbrekers voorzijde als je Sachs wil (origineel) Sachs heeft bv voor 9-3OG uit het assortiment gehaald.
Waardevolle tip, dank!
geef me dan gerust een seintje
Zal ik doen! Dank voor het aanbod alvast.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie