Schakelpositiesensor vervangen 9-5 bij 2000

1997-2010
Plaats reactie
Roel95
Geregistreerd lid

Schakelpositiesensor vervangen 9-5 bij 2000

Bericht door Roel95 » za 20 apr, 2024 19:58

Beste allen,

De schakelpositiesensor gaf enige tijd geleden wat storing. Mijn 9-5 Griffin had een dag in de zon gestaan en na het starten om weg te rijden, zag ik dat op het display het oranje selectie streepje willekeurig tussen de verschillende posities "schakelde". Kon uiteindelijk wel richting huis rijden, nog een keertje gestopt onderweg op een parkeerplaats om nog eens te checken wat er zou gebeuren bij opnieuw starten en veranderen van pookpositie.
Dat had ik beter niet kunnen doen, want hij startte wel, maar leek in de noodloop te zitten, veel gas geven maar nauwelijks van de plaats komen. Accupolen losgehaald (resetpoging) poosje gewacht, weer aangesloten, in D gezet, en gelukkig thuis kunnen komen. Dagen erna af en toe nog gereden met onzekerheid of de storing niet nog eens zou optreden. Af en toe wel een onwillig oranje selectie streepje, maar nog mee kunnen rijden.

Ik verdacht de positie sensor bovenop de bak, de bak zelf gaf geen ander gedrag dan normaal gesproken: schakelt prima en zijdezacht.

Nieuwe positie sensor besteld en vandaag ingebouwd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb geen ervaring met deze klus, en heb het op onderstaande manier gedaan, zijn vast ook nog wel andere manieren:

Accu eruit
Accubak eruit
Centrale moer met hevel op de sensor loshalen
Beide moeren waarmee de sensor op de bak zit, loshalen
Oliepijlstokbuis bij aansluiting op de bak schoonmaken
Oliepijlstokbuis uit de bak wrikken
Nu kan tweede bout waarmee de sensor vast zit op de bak, eruit gedraaid worden
Stekker losnemen
Tie-wraps verwijderen
Sensor kan nu naar boven getrokken worden om van het asje met de platte kanten te komen (zat bij mij behoorlijk vast)

Montage:

Omgekeerde volgorde :D
Las ergens dat de nieuwe sensor altijd wordt geleverd ingesteld op de "N"- positie (neutral). Heb dit maar voor de zekerheid in acht genomen, maar heb er geen idee bij wat de waarde van die informatie is. het heveltje kan er toch maar op 1 manier op, eventueel de kabel langer maken door de pook te verschuiven lijkt mij, maar goed....

Testrit gedaan, lijkt ok, achteruitrijlampen worden ingeschakeld bij "R", dus voor nu goed.

De oude sensor heb ik open gemaakt:

De alu " holle klinknagels" met powerfile afgeschuurd, en met 3 mm boor uitgeboord

Afbeelding

Afbeelding

Hierna de twee delen eenvoudig van elkaar gescheiden
Afbeelding

Afbeelding

Vrij solide en simpel systeem wel wat vervuiling (waardoor slechte contacten op sommige momenten?)

Afbeelding

Afbeelding

De boel schoongemaakt, nieuw vet er in

Afbeelding

Delen weer op elkaar gezet en wegens gebrek aan M3 bevestigingsmateriaal nu even met tie-wraps bij elkaar
Afbeelding
Ga deze in ieder geval bewaren, weggooien kan altijd nog

Groet, Roeland

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Schakelpositiesensor vervangen 9-5 bij 2000

Bericht door ReinO » zo 21 apr, 2024 10:32

Leuk verslag en had dat ding nog nooit van binnen gezien, thnx.
En misschien ff bij ; handleidingen' zetten? alhoewel weinig spannend maar
goed de echte doehetzelferd.... .

95twinturbo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Schakelpositiesensor vervangen 9-5 bij 2000

Bericht door 95twinturbo » zo 21 apr, 2024 20:41

Fijne how to!
Zelf heb ik vorig jaar een weigerende sensor op mijn 9-5 van 99 gehad. Ik bleef hangen bij de oliepeilstok, toen heb ik m naar Peter Mink gebracht. Die hebben het toen voor 146,- weer gefixt. Moet hem eigenlijk ook nog een keer vervangen preventief.. dan komt deze handleiding goed van pas. Duidelijke foto’s ook. Dank je wel!!

Mocht je nog eens de schakelkabel vanaf de versnellingshendel moeten vervangen, daar heb ik dan weer (helaas) ervaring mee :)

Plaats reactie