Achter draagarm bussen vraag

1997-2010
Plaats reactie
Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Achter draagarm bussen vraag

Bericht door Blacky Turbo S » ma 15 jul, 2024 17:30

Ik wil de bussen in de achter draagarmen vervangen.
De bovenste kan ik wel bij met mijn bussen pers set.
Maar de onderste??
Volgens de WIS moet je remmen, maven, de hele santenkraam weg halen. Maar dan past mijn bussen pers set nog niet.
Het bevestigings punt van de schokbreker zit in de weg. Ik krijg daar nooit het deel van mijn bussen pers tussen om de bus er naar voren uit te persen.
Iemand gedachten hierover??

Blacky.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Achter draagarm bussen vraag

Bericht door reiernumans » ma 15 jul, 2024 18:36

Bedoel je de kogels? Daar zijn speciale gereedschapsets voor die het makkelijker maken.

De langsarmrubbers (die grote die in de regel voor PU worden vervangen) zou ik het middelste deel uit drukken/zagen (afhankelijk van hoe slecht 'ie is wat makkelijker werkt) en dan een insnede maken in de buitenmantel. Hoe slechter die langsarmrubbers zijn, hoe makkelijker de klus is. Als je het preventief doet is het echt k*twerk.. :lol:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » ma 15 jul, 2024 22:41

Je hebt zoiets nodig:

https://www.ebay.co.uk/itm/255077503910

Je kunt ook op Opel Vectra of Vauxhall Vectra zoeken. Het setje dat ik heb had maar één draadeind; misschien dat ze er tegenwoordig twee in doen zodat je er een in reserve hebt; de schroefdraad kan het nogal voor z'n kiezen krijgen. Er zijn ook setjes waarbij vier bussen zijn inbegrepen.

Alex

Blacky Turbo S
Geregistreerd lid

Bericht door Blacky Turbo S » di 16 jul, 2024 13:12

Hoi Alex,

Ah, super.
De dhz garage waar ik sleutel heeft een prima bussen pers set, maar de pers delen (maat van de bussen) zijn allemaal even lang. Zocht idd iets met een kort 'pers' deel, wat dan precies past. Een google search hielp ook niet echt. Maar had dus op auto model moeten zoeken.
Vraagje, moet de remmen en naaf enzo eruit (zoals de WIS zegt)? Het leek mij dat het precies gaat, zonder alles eraf te halen.

Bedankt.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » di 16 jul, 2024 13:22

Dat hoeft er niet perse uit. Kunt de draagarmen loshalen en het verder op de werkbank doen. De langsdraagarmen zakken voldoende om deze eruit de zagen/drukken.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » di 16 jul, 2024 16:27

Met zo'n setje kun je ze gewoon aan de auto eraf en eraan persen... er zit wel verschil in de kwaliteit van de gereedschapsetjes. Heb er eens eentje gehad waarbij bij de tweede bus het draadeind brak... en heb ook een setje die al tig jaar mee gaat.

Plaats reactie