Nu ik weer een 9-5 heb….

1997-2010
Plaats reactie
Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Nu ik weer een 9-5 heb….

Bericht door Basdriver » zo 25 aug, 2024 20:52

Veel hoeft er op het moment niet aan m’n 9-5 te gebeuren, maar heb toch een paar dingetjes die ik is in de groep wil gooien.

Ik heb nu een 9-5 2.3t vector, kenteken 03 HS GP voor wie meer info wil opzoeken.

Het instructieboekje ontbreekt, heeft iemand er nog 1 over? Mag ook Engels zijn.

Welk motortype nummer heb ik of hoe kan ik dit vinden? (B235E)

Wat is de betere bougie voor deze motor die me niet 20€ per stuk kost?

Als ik de radio vervang voor een moderne dubbeldin met touchscreen en CarPlay e.d., heeft dit verder geen invloed op de SID toch? Behalve de RDS re-time en de info feedback (radio zender e.d.) dacht ik niet dat de units aan elkaar gelinkt zijn voor functionaliteit? De latere modellen 9-5 hadden touchscreen units, zijn die uitwisselbaar naar oudere modellen?

Zijn er (al dan niet aftermarket) elektrisch inklapbare spiegels die er op zouden passen en er netjes uit zien?

In de LPG sectie heb ik dit ook al gevraagd - hoe doet deze motor het op LPG G3 en is het een slecht idee om dit nu nog te monteren met 230K op de teller?

Er zit een regensensor systeem op ipv de interval, ik neem aan dat dit aftermarket is gemonteerd. Op zich prima, op de vrachtwagen die ik rij zweer ik bij de automatische stand, vind het ideaal. Maar gisteren op de weg naar huis door een paar buien heen vond ik het systeem ietwat nerveus en gevoelig, iemand een idee waar de componenten als regen sensor en regel unit zitten, en of er nog iets van afstelling mogelijk is?

Bij aanschaf werd me verteld dat sinds de vervanging van de SID voor een gereviseerde unit ivm dode pixels, de sensor op de ruitensproeier tank verkeerd wordt gelezen, dus er altijd de melding komt dat de tank leeg is. Neem aan dat dit relatief eenvoudig te fixen moet zijn met een andere sensor of tankje? Of desnoods helemaal geen sensor, want lekker belangrijk, merk het vanzelf als ie leeg is?

Tot slot, hoe berekent de SID het gemiddelde brandstof verbruik? Gisteren na 2 langere ritten stond het verbruik (gereset bij vertrek) keurig op 7.8/100, vandaag na wat (hele) korte ritjes en de auto 2 keer verplaatsen, viel het me op dat ie ineens 43.2/100 aangaf. Mag toch hopen dat dit niet klopt…… :-| Kan een glitch zijn of een gevolg van weinig km’s na de reset, maar als er bijvoorbeeld ergens brandstof zou lekken, is dat dan terug te zien in het berekende verbruik?

Alvast bedankt voor het mee denken. :-)

Moeshkien
Geregistreerd lid

Re: Nu ik weer een 9-5 heb….

Bericht door Moeshkien » zo 25 aug, 2024 20:57

Gefeliciteerd!
https://mysaab.info/
Hier je kan beetje meer info om jouw auto vinden

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » zo 25 aug, 2024 21:15

Moeshkien schreef:
zo 25 aug, 2024 20:57
Gefeliciteerd!
https://mysaab.info/
Hier je kan beetje meer info om jouw auto finden
Thanks! Handige link, zo blijkt o.a. de regensensor toch origineel (maar waar zit de sensor zelf?) en zijn de hammerhead velgen origineel niet geleverd op de nieuwe auto.

Moeshkien
Geregistreerd lid

Bericht door Moeshkien » zo 25 aug, 2024 21:37

Sensor zou boven voorruit zitten (achter binnenspiegel)
https://youtu.be/FlQriSmj-Q4?si=9X3f8c7nAQQxlx4P

In 9-3NG je kan instellen via SID menu hoe gevoellig sensor zou werken

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » zo 25 aug, 2024 21:53

Moeshkien schreef:
zo 25 aug, 2024 21:37
Sensor zou boven voorruit zitten (achter binnenspiegel)
https://youtu.be/FlQriSmj-Q4?si=9X3f8c7nAQQxlx4P

In 9-3NG je kan instellen via SID menu hoe gevoellig sensor zou werken
Ah. Super handig, weet ik gelijk dat de sensor in ieder geval goed is, maar als ik de video bekijk, vraag ik me af of de wisser die over de sensor gaat, misschien te kort is bij mij. Ik ga er naar kijken, ook of ik iets kan vinden in de SID, thanks!

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » ma 26 aug, 2024 17:08

Hier ook een 9-5 2.3t vector estate (stage 1 getuned); heb aantal jaren geleden bij twee ton lpg in laten bouwen. Zit nu bijna aan de 3 ton en loopt allemaal nog goed. Standaard horen er geloof ik NGK BCPR6-ES11 bougies in te zitten, maar ivm tune en lpg gaan er BCPR7-ES11 bougies in. Kosten iets van 4 euro per stuk.
Veel plezier met je vector!

KeesB
Geregistreerd lid

Bericht door KeesB » ma 26 aug, 2024 19:38

De gevoeligheid van de regensensor stel je in met de intervalregelaar op de ruitenwisserhendel.

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » ma 26 aug, 2024 19:45

Ik heb in mijn 2.0t lpg laten inbouwen bij 237K.

Mits de auto technisch goed in orde is, geen probleem..

Basdriver
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Basdriver » ma 26 aug, 2024 20:54

KeesB schreef:
ma 26 aug, 2024 19:38
De gevoeligheid van de regensensor stel je in met de intervalregelaar op de ruitenwisserhendel.
Klinkt logisch, niet aan gedacht dat te proberen :lol: Bedankt!

Ook bedankt voor de LPG reacties, ik ga er toch is naar kijken. :thumbup2:

Voor de bougies, een maat van me zweert bij iridium van bosch, maar die kosten dus een vermogen. Ik zie ook “platinum long life”, is het enige “betere” aan deze dan de levensduur of zit er ook een stukje prestatie bij?

Barboer
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Barboer » ma 26 aug, 2024 20:58

Ze zijn vooral duurder, en gaan langer mee, ik verving de NGK BCPR-7ES altijd elke 10K op lpg.

Plaats reactie