Goed bezig, is de schade beperkt gebleven tot alleen de slangen en de koelvloeistof of was er toch meer aan de hand?Barboer schreef: ↑vr 19 sep, 2025 21:09Toto was dus terug van vakantie, bijna 3 weken na ons. Inmiddels met Bas de gebeurtenissen doorgenomen voor de diagnose, is ook alweer gerepareerd en staat inmiddels weer voor de deur..
Toto, the seventh one
-
LarsJanse
- Donateur

Re: Toto, the seventh one
-
op
- Donateur (4x)

Ik heb in 2024 een kapotte motor gehad (hele dikke poef van koelvloeistof en olie) in Engeland. Gelukkig had ik een taxatierapport en zit er inmiddels een gereviseerde V6 in.
Maar wat mij opvalt aan de 9-5 is dat je nooit de koelvin hoort aanslaan zoals bijvoorbeeld bij de 900 classic. Als je de motor uitzet draait de vin nooit na of komt er nog even in. Ik weet eigenlijk niet of dat bij mijn 2.0 's en 2.3 's ook zo was. Is dart bij alle 9-5's zo?
Ik heb na de revisie nog een koelvloeistof lek in de aansluiting van de waterslangen van het LPG gehad en nu ligt er weer af en toe een plasje koelvloeistof onder de auto als hij even stilstaat na een rit. Voor mijn gevoel loopt de temperatuur in het systeem iets op -en dus ook de druk- na het afzetten van de motor.
Maar wat mij opvalt aan de 9-5 is dat je nooit de koelvin hoort aanslaan zoals bijvoorbeeld bij de 900 classic. Als je de motor uitzet draait de vin nooit na of komt er nog even in. Ik weet eigenlijk niet of dat bij mijn 2.0 's en 2.3 's ook zo was. Is dart bij alle 9-5's zo?
Ik heb na de revisie nog een koelvloeistof lek in de aansluiting van de waterslangen van het LPG gehad en nu ligt er weer af en toe een plasje koelvloeistof onder de auto als hij even stilstaat na een rit. Voor mijn gevoel loopt de temperatuur in het systeem iets op -en dus ook de druk- na het afzetten van de motor.
-
mba
- Geregistreerd lid
Als je heel goed luistert dan kun je de ventilator wel horen hoor (heb geen ervaring mat V6). Maar het is idd niet zo’n brulboei als bv in de 9-3 OG of de 900 classic.
En dat nadraaien in de classic is leuk maar heeft geen zin: het koelsysteem staat stil en dat beetje warmteverplaatsing haalt niets uit. Vandaar dat het ook bij latere saab’s niet voorkomt.
En dat nadraaien in de classic is leuk maar heeft geen zin: het koelsysteem staat stil en dat beetje warmteverplaatsing haalt niets uit. Vandaar dat het ook bij latere saab’s niet voorkomt.
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Nou, ik weet wel zeker dat de fan in mijn cabrio na elke rit nadraait. Ik heb een inpandige garage en het geluid is duidelijk hoorbaar in de woonkamer. Hij springt aan nadat we al een tijdje binnen zijn.mba schreef: ↑vr 03 okt, 2025 10:41En dat nadraaien in de classic is leuk maar heeft geen zin: het koelsysteem staat stil en dat beetje warmteverplaatsing haalt niets uit. Vandaar dat het ook bij latere saab’s niet voorkomt.