Saab 9-5 afgekeurd wegens roest

1997-2010
Luthart
Geregistreerd lid

Re: Saab 9-5 afgekeurd wegens roest

Bericht door Luthart » vr 26 sep, 2025 23:27

Een 9-5 OG is een iets complexere auto als een 9-3OG bv. Dat wil zeggen dat het onderstel en subframe veel meer rubberen bussen heeft en dergelijke. Multilink ophanging etc.

Maar alle rubbers vernieuwen, nieuwe koppakking, nieuwe distributie, nieuwe lagerschalen (preventief), nieuwe koppeling en een set schokdempers rondom doet wonderen. Remmerij ook weer fris maken (leidingen, schijven, blokken en vloeistof). Moet jij kijken hoe zo’n auto weer rijd.

Echter, als je dit allemaal door een garage moet laten doen, dan kost dat erg veel maar kun je veel zelf en vindt je dat leuk of ken je iemand die je hiermee kan helpen (hobby sleutelaar) dan kan het best nog lonend zijn. Maar dan moet je wel de belangrijke zaken aanpakken en niet zo zeer het cosmetische.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » za 27 sep, 2025 9:06

Ik kan me niet voorstellen dat er nog een goede niet onderhouden 9-50g rondrijdt ergens.
Die van mij is aan de 3e motor inmiddels en alleen de carros, ruiten en het interieur zijn niet
vervangen. Maar dan heb je ook wel een superieur rijdende auto, stil comfortabel en
met een geweldige zwarte hertz audio.
Het onderhoud loopt echter tegen de 12.000 euro inmiddels: randje rationeel?
Oh ja: elk jaar haal ik elk beginnend roestje weg (roest gelukkig niet van binnenuit nog) en smeer
er owatrol op, daarna zwarte verf.

allemaal :offtopic: (bijna alles)

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 27 sep, 2025 12:45

Zou gewoon beginnen met de roest te laten aanpakken. Als je dat er voor over hebt doen. Dan kun je daarna altijd nog je complete auto een revisie geven. Dat laatste moet je alleen doen als je het zelf kunt.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 27 sep, 2025 12:56

Het is altijd lastig. Doorgaan of stoppen, maar hoe erg is de roest?

Je moet eerst iemand vinden die het wil en kan. En goed kijken hoe erg het is. Kon de keurmeester gaten prikken?

Probleem is vaak dat je roest ook onder de undercoat gaat zitten… dus maak waar de roest zit de plek eens goed schoon als je erbij kunt. Kun je er redelijk bij?

Het meeste is wel te herstellen! Wat voor de een dramatisch lijkt is voor de ander ff doorpakken en klaar.

Vergeet ook niet dat 1cm roest maar een materiaalafname is van 1mm. (Vuistregel) dus het lijkt vaak ook erger…

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 27 sep, 2025 13:24

Dit is een van de de bekende plekken bij een 9-5 en APK afkeur. Goede lasser kan het mooi herstellen. Achteras er onderuit en je kunt er heel goed bij.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Spatje » za 27 sep, 2025 17:09

busy schreef:
za 27 sep, 2025 12:45
Zou gewoon beginnen het de roest te laten aanpakken. Als je dat er voor over hebt doen. Dan kun je daarna altijd nog je complete auto een revisie geven. Dat laatste moet je alleen doen als je het zelf kunt.
Daar kan ik me wel in vinden, maar let op: 99% zeker dat daarna de hele auto gedaan moet worden. Het begon bij mij met een kleine olielekkage bij de carterpan. Inmiddels wordt het een totaal make-over.
Achteraf dacht ik, je moet gewoon een bedrag met jezelf afspreken wat je aan onderhoud per jaar of per km wilt reserveren, en dat ook echt doen. Dit bedrag moet je dus vanaf aanschaf al reserveren. Heb je na 6 jaar een reparatie die meer is dan je spaarpot, verkopen, of afvoeren en de spaarpot gebruiken om te investeren in een volgend exemplaar. Maar ja, de emotie speelt ook mee, tenminste bij mij wel. :-S+

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 27 sep, 2025 22:31

De uitdaging met Saabs is inmiddels ook wel dat ‘een volgend exemplaar’ niet per sé zo gevonden is en er een hoop ‘rommel’ te koop staat..

Mits de auto niet van ál te ver hoeft te komen qua algehele staat loont het dan vaak de moeite om te investeren in de auto die je al hebt. Ik ken meerdere 9-5’s die bij 350-400dkm technisch behoorlijk op waren maar qua roest er nog erg goed bij stonden toen we ze technisch weer goed aan mochten pakken. Als de techniek moe is en er is ook sprake van aankomend (serieus) carrosseriewerk zou dat voor mij het moment zijn te adviseren er niet mee verder te gaan. Helaas kom ik dat ook met enige regelmaat tegen, maarja.. We kunnen ze niet allemaal redden he

Schelte
Geregistreerd lid

Bericht door Schelte » ma 29 sep, 2025 21:04

Bijkomend probleem is dat de blanke lak op het dak en de motorkap ook aan het afbladderen is. Ben bang dat als je echt alles moet laten doen je in de buurt van de euro 5.000 komt.... ben er nog steeds niet uit ondanks dat de auto steeds optimaal onderhouden is en volgens de Saabservice man de motor klinkt alsof er nog maar 200k op de teller staat.

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » di 30 sep, 2025 3:49

Als je met die moderne pure-tech, tfsi en andere shitzooimotoren na minder dan 100.000 km serieuze pech hebt, dan ben je soms ook 5000 euro armer.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » di 30 sep, 2025 22:25

Stel je doet t niet dan heb je 5000 voor een volgende. Maar ja, wat koop je dan voor 5000?
Ik heb vorig jaar voor de keuze gestaan bij meer dan 600.000 km. Blok was nog lang niet op (maar ik heb t wel over een diesel). Bijna alles was ook nog 1e montage. Onderhoudskosten over de hele afstand nog geen 3 ct/km. Maar veel was ook echt op. Ik was bereid om er idd 5000 in te stoppen. Er was aan de carrosserie amper roest. Er was 1 twijfel en dat was het breekpunt: de bij dit blok behorende brandstofpomp… ik heb geluk gehad want vele hebben het niet gered. Er zijn geen revisiebedrijven voor en nieuw niet meer te koop. En gebruikt…laat ik liggen.
Bij toeval kwam een andere kandidaat in beeld met een betrouwbare historie en voor minder geld dan wat ik in mijn oude zou steken. Keuze viel me gevoelsmatig moeilijk maar rationeel niet. Knoop doorgehakt en gekocht en ik ben er blij mee.
En de oude leeft voort in andere 9-5’s tot in Zweden aan toe.
Ik zou het nog maar eens goed overwegen. Je weet wat je nu hebt maar niet wat je treft als je zou gaan shoppen.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 01 okt, 2025 7:12

Hier staat een volvo V60 II 2020 voor de deur. Is de vervanger van onze 9-5. De volvo is een prima auto en ziet er goed uit, maar als Saab nog had bestaan ( dealernetwerk had gehad) dan had ik weer een 9-5 gekocht, een DE aero estate. Ze rijden gewoon beter! Maar roesten helaas wel harder dan andere auto’s. nieuw en modern is idd niet altijd beter.

Schelte
Geregistreerd lid

Bericht door Schelte » za 04 okt, 2025 18:17

De roest blijkt erger dan gedacht, de balken onder de deuren zijn ook "weg". Ik wist niet dat de 9-5 kon roesten zoals onze 99 ooit ook deed. Die heeft het ook tot 450.000 kilometer volgehouden, de stand is nooit helemaal duidelijk geworden omdat de kilometerteller stuk was.... R.I.P.

Plaats reactie