Onderstel: verschillen veren/schokdempers

1997-2010
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Onderstel: verschillen veren/schokdempers

Bericht door Tubbe » do 01 jan, 2026 23:26

Ik zit wat rond te kijken. Mijn 9-5 estate heeft een B12 (eibach veren met B8 Bilstein) set gemonteerd. Met de gastank en groter wordende kinderen achterin is dat eigenlijk aan de achterkant niet zo’n goed idee. Daarbij vind ik de verlaging onhandig in het dagelijks gebruik (m’n voorspoiler wordt er niet mooier van).
Op mijn DE reed ik met standaard aero voor en HD/B6 achter. Dat lijkt me de meest verstandige oplossing.

1. Nu keek ik wat rond o.a. op de site van parts for Saabs en verbaas me dat er voor veren en schokdempers voor de estate soms een verschil wordt gemaakt tussen voor’05 & na ‘06 (achterveer bijv) en tegelijkertijd een set wordt aangeboden voor alle modeljaren en op andere plekken (schokdemperset) juist tussen ‘01 en ‘02 een knip wordt gemaakt. Zijn er werkelijk verschillen of zijn die maar minimaal?

2. Weet wel dat ik het sportonderstel van m’n 2006 DE heel fijn en rustig vond.
Welke andere aanpassingen zouden me nog dichter bij de opzet van een DE kunnen brengen op mijn 2002 Aero?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Onderstel: verschillen veren/schokdempers

Bericht door ReinO » vr 02 jan, 2026 7:23

Het is gewoon heel smaakgevoelig maar met gastank en volle bepakking zijn die hd veren met B6
wel ideaal. Ik rij er zelf ook mee want destijds een caravan van 1600+kg. Maar mijn vrouw rijdt liever in dat 'vliegende tapijt' gevoel en
vindt het dus maar niks.
De looks zijn wel perfect bij de 2001 estate: voor ingezakte aero-veren achter lekker hoog. DTM look:)
Eigenlijk sowieso de mooiste 9-5 (en beste) die er hier rondrijdt.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » vr 02 jan, 2026 15:35

Tubbe schreef:
do 01 jan, 2026 23:26
1. Nu keek ik wat rond o.a. op de site van parts for Saabs en verbaas me dat er voor veren en schokdempers voor de estate soms een verschil wordt gemaakt tussen voor’05 & na ‘06 (achterveer bijv) en tegelijkertijd een set wordt aangeboden voor alle modeljaren en op andere plekken (schokdemperset) juist tussen ‘01 en ‘02 een knip wordt gemaakt. Zijn er werkelijk verschillen of zijn die maar minimaal?
In pasvorm zijn er geen verschillen (je kunt zelfs 1998 veren op een 2009 9-5 gebruiken), dus het zal hooguit wat verschil zijn in de sterkte van de veer en de rijhoogte. Ik gebruik bij dit soort projecten eigenlijk altijd Dame Edna spec materiaal.

Tubbe schreef:
do 01 jan, 2026 23:26
2. Weet wel dat ik het sportonderstel van m’n 2006 DE heel fijn en rustig vond.
Welke andere aanpassingen zouden me nog dichter bij de opzet van een DE kunnen brengen op mijn 2002 Aero?
Als het goed is heeft jouw 2002 Aero dezelfde stabi's als een DE, verschil zit hem in stuurhuis/pomp (een DE stuurt merkbaar zwaarder dan een vroegere 9-5), veren/dempers, en er zijn wat kleinere verschillen zoals volledig gevulde ipv half-open subframebussen.

Aero veren voor, Estate specifieke HD veren achter (let op: R&D verkoopt Sedan HD achterveren als sedan en estate, die zijn niet sterk genoeg om echt zoden aan de dijk te zetten op een estate) is een fijne combi. Veren zou ik Lesjofors nemen, schokdempers zijn smaakgevoelig. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Koni Special Actives, B6 is mij ietwat stug. Maar als je nu B8/eibach gewend bent zal B6/Aero erg bekend voelen. B4 of 'comfort chassis' sachs is mij te slap voor een 9-5.

Ik zou je adviseren om alle montagematerialen, of in ieder geval zoveel mogelijk, mee te pakken. Vergeet subframerubbers, langsarmrubbers en voorwieldraagarmen niet goed te controleren als niet bekend is wanneer daar voor het laatst wat aan gedaan is. In mijn ervaring zijn die bij vrijwel alle 9-5's waar het niet relatief recent vervangen is wel aan vervanging toe, ookal lijkt het nog niet heel belabberd als je eraan duwt/trekt terwijl 'ie vrij hangt.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » vr 02 jan, 2026 17:27

Dat is ook altijd wel een dingetje: Ophangings materiaal en ook die rubbers hebben wel duidelijk een levensduur die makkelijk vergeten word. Zelfs een bvb 75000km oude set dempers zal iemand niet snel zeggen om het te vervangen, maar het verschil met nieuw is mega. Laat staan bij een 25 jaar oude auto met 'versleten' rubbers. Dat verschil is het zo enorm waard. Maar word zovaak overgeslagen.

Net zoals klop / herrievrije onderstellen. Mensen die met bonkende vering rondrijden en dat allemaal niet uit maken, want het komt door de APK. Helemaal gek word ik ervan :-D

Plaats reactie