Ik heb in Hongarije een Hongaars export kenteken geregeld op het gemeenteloket waar ik ook de (reguliere) eigendomsoverdracht en andere papieren moest regelen. Dat gaat daar op die manier. Ze trokken de plaat zo uit de kast; zie foto onderaan. Je kan ook een Europees transportkenteken regelen, via diverse (online) bemiddelingskanalen. Daar kan je ook op googelen. Vaak in combinatie pakket met een verzekering maar met een kortere geldigheid (4 a 5 dagen). Ik ken niet alle ins en outs daarvan, de kosten liggen wat hoger dan als je het zelf ter plekke regelt.
In het Hongaarse geval is de geldigheid langer. Maar waar je absoluut aan moet denken als je zelf gaat rijden, met een buitenlands kenteken (al dan niet een export kenteken uit dat land) is dat je als Nederlands ingezetene (geregistreerd wonend/residerend) niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden. Dat is een belastingdelict, en serieus ook als je de verkeerde oom agent treft. Immers, het kan gezien worden als BPM ontduiking (en meer).
Je kan dan twee dingen doen:
1) of op de grens (of net er voor of na) een Nederlands tijdelijk, en gratis, eendagskenteken monteren. Dit kan je gewoon online aanvragen, en je mag met eigen materiaal (zwarte tekst op wit) dit fabriceren, blijkbaar. Dus dat kan je voorbereiden.
2) of je vraagt een belastingvrijstelling aan op een buitenlands kenteken. Dit mag je eenmaal per jaar doen, en die vrijstelling is twee weken geldig. In mijn geval heb ik dat onderweg - nog buiten Nederland - even online aangevraagd toen ik het kenteken wist waarvoor ik de vrijstelling nodig had.
plaatje:
https://c2.staticflickr.com/8/7915/4588 ... b5f5_c.jpg
[als afbeelding weggeknipt, want afleiding in topic van een ander]