De Zweedse Zweedse Back in Black

1997-2010
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Gele aero » vr 04 jan, 2019 16:43

Kenteken is vandaag binnen gekomen! Eindelijk kunnen we cruisen in de 9-5!
BPM is overigens goed gekomen via de historische afschrijving, daarmee was het bedrag weer in lijn met wat autoweek berekende. Brave borst als ik was had ik ook nog lederen bekleding als accessoire opgegeven, waardoor de BPM iets hoger uitkwam. Maar de belastingdienst vond dat blijkbaar niet interessant genoeg en heeft me voor de standaard catalogusprijs aangeslagen.

En @Jelger, voelt inderdaad wat dubbel. Tegelijkertijd ben ik blij dat ik niet de originele BPM van >€13.500 hoef te betalen :shock:

Nu nog bij de RDW regelen dat ze corrigeren dat de auto zowel op Benzine als Alcohol (ethanol) rijdt. Ondanks dat we het nadrukkelijk bij de balie hebben aangegeven, blijkt de auto toch alleen op benzine geregistreerd te zijn. :evil:

Maar nu eerst en vooral lekker rijden in de auto!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 04 jan, 2019 19:06

Ik zou je software aanlaten passen zodat je E85 kunt rijden. Dat is eenvoudiger dan iets bij RDW gewijzigd krijgen :D veel plezier en ik zag dat 9000 wellicht van eigenaar gaat wisselen.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 04 jan, 2019 21:29

Ik zie net dat mijn 9-5 (NG) BioPower ook alleen op benzine geregistreerd staat. Niet eens op gelet bij de RDW. Nou ja, ik weet niet of dat eigenlijk wat toevoegt om het correct op de papieren te hebben. En wat voor moeite (en geld) dat kost om te wijzigen.

rene
Geregistreerd lid

Bericht door rene » vr 04 jan, 2019 23:34

jelger schreef:
wo 26 dec, 2018 14:17
Gele aero schreef:
vr 21 dec, 2018 11:55
Zelf terugrijden leek me ook heel gaaf, maar tegenwoordig is er bijna geen verzekeringsmaatschappij meer te vinden die op chassisnummer wil verzekeren. Dus was dit de beste optie, vauit goed vertrouwen dat de saab hier veilig aankwam.
Allereerst, gefeliciteerd met de mooie aankoop! Mooie kleur die ik zelf ook op het oog had als kandidaat voor een "Edna" estate.

Even over bovenstaande, misschien uitzonderlijk, maar via mijn verzekeraar sinds 2001, GIO ( tegenwoordig onderdeel van Johanknegt), gevestigd in Bussum, heb ik een tijdelijke verzekering voor een dergelijke import actie kunnen regelen. Wel heb je dan naast chassisnummer het export kenteken nodig. Dat weet je pas op het laatste moment, maar als je de premie (in mijn geval ruim 100 euro) betaald hebt is dat slechts een email formaliteit. Afhankelijk van nationale wetgeving van exporterend land moet je ter plekke ook een verzekering afsluiten, dat was in mijn geval uit Hongarije zo. Dat was een paar tientjes voor een maand.
Waar heb je dat exportkenteken geregeld?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 05 jan, 2019 0:37

Ik heb in Hongarije een Hongaars export kenteken geregeld op het gemeenteloket waar ik ook de (reguliere) eigendomsoverdracht en andere papieren moest regelen. Dat gaat daar op die manier. Ze trokken de plaat zo uit de kast; zie foto onderaan. Je kan ook een Europees transportkenteken regelen, via diverse (online) bemiddelingskanalen. Daar kan je ook op googelen. Vaak in combinatie pakket met een verzekering maar met een kortere geldigheid (4 a 5 dagen). Ik ken niet alle ins en outs daarvan, de kosten liggen wat hoger dan als je het zelf ter plekke regelt.

In het Hongaarse geval is de geldigheid langer. Maar waar je absoluut aan moet denken als je zelf gaat rijden, met een buitenlands kenteken (al dan niet een export kenteken uit dat land) is dat je als Nederlands ingezetene (geregistreerd wonend/residerend) niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden. Dat is een belastingdelict, en serieus ook als je de verkeerde oom agent treft. Immers, het kan gezien worden als BPM ontduiking (en meer).

Je kan dan twee dingen doen:
1) of op de grens (of net er voor of na) een Nederlands tijdelijk, en gratis, eendagskenteken monteren. Dit kan je gewoon online aanvragen, en je mag met eigen materiaal (zwarte tekst op wit) dit fabriceren, blijkbaar. Dus dat kan je voorbereiden.
2) of je vraagt een belastingvrijstelling aan op een buitenlands kenteken. Dit mag je eenmaal per jaar doen, en die vrijstelling is twee weken geldig. In mijn geval heb ik dat onderweg - nog buiten Nederland - even online aangevraagd toen ik het kenteken wist waarvoor ik de vrijstelling nodig had.

plaatje: https://c2.staticflickr.com/8/7915/4588 ... b5f5_c.jpg
[als afbeelding weggeknipt, want afleiding in topic van een ander]

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 05 jan, 2019 13:09

Ik was getuige bij het RDW-loket in Groningen, waar de medewerkster bevestigde dat de SAAB BioPower (wat het officeel al is af fabriek en software dus niet gewisseld hoeft te worden!) bi-fuel was en als zodanig geregistreerd zou worden. Dit is kennelijk niet goed verwerkt. Het bewijs is nog aanwezig. RDW moet dit kosteloos in orde maken, punt! Laat me weten als ik moet getuigen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 05 jan, 2019 13:53

Ja vreemde gang van zaken, al zal alcohol/ethanol op kenteken ook weer niet vaak voorkomen dus letten ze er wellicht minder op. Ik wacht de RDW reactie af, kijken hoe soepel ze zijn.
Gisteravond eerste rit in de 9-5 gemaakt en hij rijdt perfect. Versnellingsmechanisme moet wel aangepakt worden, maar dat komt goed. Opvallen hoeveel stiller de 9-5 is bij constante snelheid tov de 9000 en zeker boven de 100 km/u, merk je toch dat het een moderner design is. En in de parkeergarage onder het museumplein (mijn hemel wat is die duur :shock: ) wel even staan genieten van de Zweedse schone, zelfs met de huidige wintervelgen is het een elegante verschijning in een prachtige kleur.

Mochten mensen nog tips hebben hoe het beste de plastic hulsjes te vervangen voor de koperen versie op het schakelmechanisme, dan hoor ik het graag. Op maptun.com staat een zweedse versie met foto's maar dan heb ik de truc nog net niet helemaal door.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 05 jan, 2019 22:09

Als je het mechanisme eruit haalt spreekt het redelijk voor zich, het is een vrij simpele klus. Als er echt veel speling op zit vallen de kunstof bussen vaak al uit het mechanisme als je het tussen motor en schutbord omhoog friemelt.. ;)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 06 jan, 2019 21:06

Ja dat van het mechanisme lijkt redelijk straight forward, zit alleen te puzzelen hoe en wanneer je de twee “sleutels” gebruikt om de bak vast te zetten. Het lijkt volgens de info van maptun dat je in het begin alleen de sleutel voor op de bak gebruikt en die voor op de pook pas in de laatste stap maar dat lijkt me zo vreemd.

En qua tijdsinschatting; lukt dit in een uurtje of 2?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 06 jan, 2019 22:55

Je gebruikt die bij de pook pas als je het mechanisme weer gaat bevestigen. Dus; bak in de 4e versnelling, mechanisme demonteren (handig als je de pook naar de 3 kunt bewegen daarvoor), bronzen bussen monteren (likje keramisch vet aan smeren, en opletten dat je het rechte kantje op de goede plek hebt zitten), zooitje weer terugplaatsen en voor je het mechanisme aan de pook vastmaakt de pook ook blokkeren in de 4e versnelling. Die tools zijn als het goed is zo gemaakt dat er vrijwel geen beweging meer op de pook zit met dat ding erin (in ieder geval die van J&D), dus de kans dat je dan in één keer 'raak schiet' kwa afstelling is vrij groot.

Klusje van een half uur als je een beetje handig bent en weet waar het schakelmechanisme los moet, reken op een uurtje als je het voor het eerst doet. Maar, zoals met elke klus die vrij makkelijk te doen is, je zult zien dat het weer net niet wil zoals je in je hoofd hebt als je het 'ff snel' tussendoor wil doen.. ;-)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 09 jan, 2019 20:28

Helder! Kwartje valt ook nu pas: bak moet vaststaan in de 4 maar pook moet nog kunnen bewegen om mechanisme los te krijgen, en pas als je het weer vast gaat zetten dan moet de pook natuurlijk ook niet meer kunnen bewegen.

Overigens: bericht gehad van de RDW en petje af voor de mannen/vrouwen daar. Keurige mail dat de brandstof gecorrigeerd gaat worden en ik binnenkort ook een nieuw kentekenbewijs ontvang. Netjes hoor!

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 10 jan, 2019 2:20

Yippeekayee :D

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door caspar » do 10 jan, 2019 10:14

Mooie auto. Prachtige kleur! Veel plezier ermee!

Motolab
Geregistreerd lid

Bericht door Motolab » vr 11 jan, 2019 0:22

jelger schreef:
za 05 jan, 2019 0:37
Maar waar je absoluut aan moet denken als je zelf gaat rijden, met een buitenlands kenteken (al dan niet een export kenteken uit dat land) is dat je als Nederlands ingezetene (geregistreerd wonend/residerend) niet met een buitenlands kenteken in Nederland mag rijden. Dat is een belastingdelict, en serieus ook als je de verkeerde oom agent treft. Immers, het kan gezien worden als BPM ontduiking (en meer).
Klopt, maarrrr er is ook een coulance regeling! Als je de eerste x wordt aangehouden, krijg je een aantekening en folder uitgereikt.. Dat het niet mag etc... Pas bij de 2e aanhouding moet je terplekke het restant bpm afdragen (maar dat moest je toch al) .....
In de praktijk, ben je dan al thuis voor je een 2e x wordt aangehouden en dan nog... Dat geld heb je normaal gesproken al klaar staan omdat je die auto toch op nl kenteken wilt..

jelger schreef:
za 05 jan, 2019 0:37
Je kan dan twee dingen doen:
1) of op de grens (of net er voor of na) een Nederlands tijdelijk, en gratis, eendagskenteken monteren. Dit kan je gewoon online aanvragen, en je mag met eigen materiaal (zwarte tekst op wit) dit fabriceren, blijkbaar. Dus dat kan je voorbereiden...
Dat klinkt iets te "mooi"

Een eendaags kenteken kun en mag je alleen voeren als je die dag een keuringsafspraak hebt bij de rdw...

Kan dus alleen als je die dag direct doorrijd naar de rdw, anders mag dat niet... En is de boete flink...

Ik importeer vrij vaak voertuigen... Heb er wat ervaring mee zeg maar...

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 11 jan, 2019 9:28

Ze zijn idd strenger dan je hoopt/wenst/denkt. Er stond een man op de parkeerplaats daar die ons belerend ging toespreken over de Zweedse platen en dat dit niet mag etc. Wij uitgelegd hoe het zat en toen was hij een stuk vriendelijker. Hij bleek zelf regelmatig auto's (mini's/bmw's/etc) te importeren uit Duitsland en een tijd geleden de gok had gewacht met duitse exportplaten vanuit Duitsland naar de RDW te rijden, bleek de politie 300 meter voor de RDW te controleren. Hij mocht een behoorlijke fikse boete aftikken, want dat is in de ogen van de politie BPM ontduiking.
En de eendaags platen zijn idd alleen voor heen en weer naar de RDW te rijden. Tja we maken het er niet makkelijker op in ons land om als liefhebber een auto te importeren. Daarbij komt dus ook nog eens dat sinds een half jaar a een jaar er bijna geen verzekeraar is die op chassisnummer verzekerd voor import (om vanuit buitenland naar Nederland te rijden). Ook de verzekeraars die er om bekend staan dit wel te doen, gaven op hun site aan het momenteel niet te doen en te zoeken naar een oplossing. Vreemd genoeg kon ik wel de auto vrij makkelijk bij Centraal Beheer op chassisnummer verzekeren zodra hij bij de RDW was geweest.
Ben dus blij dat ik deze constructie met Steve-O hebben gedaan, scheelt een hoop kopzorgen en regelwerk.

Plaats reactie