Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: roestpreventie

Bericht door el-barro » wo 19 okt, 2022 22:40

Vanavond het rotte stukje er uit gezaagd met de Fein, toch een prettiger idee dan slijpen. Stukje staal op maat gemaakt en van een parker nieuwe bevestiging voor de moer gemaakt.
Ik had geen tijd meer om te lassen, dus stuk ducttape er op en z.s.m. tijd vrijmaken. Plaatjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Roel95
Geregistreerd lid

Bericht door Roel95 » wo 19 okt, 2022 22:57

Nice!!! :headbang3:

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » za 22 okt, 2022 18:10

Vandaag aan het lassen gegaan. Ik vond een dikke messing voet van een lamp, die heb ik aan de binnenzijde tegen het te lassen deel aangelegd en deze vastgezet met alutape en vastgepropt met een lasdeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De auto heb ik opgekrikt, maar het wiel laten zitten, deze kon ik gebruiken om het plaatje vast te klemmen en m'n handen op te steunen tijdens het hechten.
Voor het aflassen heb ik toch het wiel er af gehaald en de krik zo ver laten zakken tot de wieldraagarm op een houtje kon steunen. Zo kon ik op mijn rug liggen en paste mijn hoofd met (automatische) lashelm in de wielkuip.
Bij de naad kon ik niet goed lassen, deze heb ik voorzichtig van binnenuit gedaan. Best spannend met een kabelboom, gordelrol, achterbank en een op een afgrond lijkende wielkuip waar een lasspetter in kan rollen en in jaren stof kan belanden, geen leuk idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk het plaatje er goed in kunnen lassen. De las nog een beetje bijgewerkt met slijptol en dremel, maar daar ben ik mee gestopt, door het stukje draad kun je er slecht bij, ik heb het maar zo gelaten.
Zo dik is het plaatwerk niet, met de lamellenschijf ben je er zo doorheen en niemand krijgt dit ooit nog te zien.

Het viel me op dat de schokbreker/veer toren erg ver omhoog geschoven zit waardoor de onderste bout maar een klein stukje draagt, wordt hier wat mee afgesteld of horen alle bouten netjes halverwege het sleufgat te zitten?

Binnenkort de zijskirts verwijderen en kijken of daar nog rottigheid zit.
Wordt vervolgd

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 31 okt, 2022 17:50

Wat me ook opvalt aan de auto is dat op veel plaatsen de puntlassen onder de lak vandaan komen. Onder de motorkap is dat zo, maar ook zoals te zien is op onderstaande foto in de bovenrand van de achterklep.
Afbeelding
Ook het kitwerk laat te wensen over, hier ook in de goot bij de achterklep:
Afbeelding

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » ma 31 okt, 2022 18:50

Bij de DE generatie is blijkbaar de kwaliteit van de afwerking achteruit gegaan Mijn oude 9-5 uit 2002 had hier bv geen last van

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » ma 31 okt, 2022 19:40

Als de puntlassen er zo uit zien... zou ik em laten staan.... :roll:

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 31 okt, 2022 19:57

evo schreef:
ma 31 okt, 2022 19:40
Als de puntlassen er zo uit zien... zou ik em laten staan.... :roll:
Ik denk dat het daar te laat voor is 😂

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 31 okt, 2022 20:41

Ondanks alle tegenslagen heb ik nog steeds geen spijt dat ik hem heb gekocht. Afgelopen zaterdagavond reed ik door Wassenaar heen en bij een rotonde komt een iceblue 9-5 DE aanrijden! Ik trapte gelijk op de rem, verbaasd als ik was. Gelukkig had ik getuigen bij me. Ik nog zwaaien, maar geen reactie terug. Wel was ik gelijk overtuigd dat deze auto een blijvertje moet worden, wat is het een mooie auto om te zien!
Gelukkig was mijn vrouw het daar ook mee eens dus dat is ook een blijvertje :lol:

Nog over de puntlassen, hier zit gewoon lak overheen, maar dat laat een beetje los. Daarom heb ik er met een fijn staalborsteltje overheen geborsteld en dan komen die bruine punten te voorschijn. Kwalitatief is het inderdaad een mindere auto, maar des te meer is hij de aandacht waard.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 01 nov, 2022 1:04

Doe net als ik in de wielkuipen achter: Na roest verwijderen (echt grondig). Roestwerende primer, lak en die na het uitharden voorzien van een fatsoenlijke laag tectyl. Dan pas de kunststofkappen terugplaatsen. Anders kun je later van voren af aan beginnen.

En het klopt dat de DE minder lakbescherming heeft dan de Mk1 en Mk2. Ook ontbreken de kunststof beschermkappen aan de bovenzijde rondom de achterklep. En de lak die daar zit is dun en mat waardoor deze ook slechter beschermt. Bij meerdere generaties en exemplaren komen niet goed afgehangen achterkleppen voor die net het kunststof van de bumperlijst raken, waardoor de naad onderzijde achterklep beschadigd en gaat roesten.

Bij de Mk2 en Mk3 (DE) is het ook een goed idee om op tijd de kunststofplaat achter de nummerplaat te demonteren, te reiningen en tactisch met vaseline of een ander beschermmiddel weer terug te monteren.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 01 nov, 2022 1:13

busy schreef:
ma 31 okt, 2022 18:50
Bij de DE generatie is blijkbaar de kwaliteit van de afwerking achteruit gegaan Mijn oude 9-5 uit 2002 had hier bv geen last van
We zijn nog op zoek naar foto's van de wielkasten met de kunststof wielkuipen gedemonteerd. Heb je die toevallig gemaakt toen je het los had?

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 01 nov, 2022 23:12

Steve-O schreef:
di 01 nov, 2022 1:13
We zijn nog op zoek naar foto's van de wielkasten met de kunststof wielkuipen gedemonteerd. Heb je die toevallig gemaakt toen je het los had?
Op de vorige pagina heb ik wat foto's staan. Ik heb de wielkuipen nog los liggen dus als je wilt kan ik nog wat foto's maken. Wat wil je zien?

Net met het tapijtmes op de Fein de kitranden zo veel mogelijk weg gesneden. De planning is nu: Morgen de staalborstel er op en vrijdag de schokbrekertorens verwijderen en het laatste stuk kaal maken en een laag RX5 er op.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 02 nov, 2022 8:30

Graag een soort van overzichtfoto, om te kijken of roestplekken zich op dezelfde wijze manifesteren. En een close-up foto onder een hoek t.o.v. een onaangestast schoon oppervlak, om de de kwaliteit van orginele lak en eventuele zichtbare roestbescherming te kunnen waarnemen.

Allermooiste is als je dat bij meerdere wielkuipen kan doen. Jouwe is een MY2007, begrijp ik. (valt in de categorie MY2006-MY2010)
Ter vergelijking zoek ik nog foto's van een MY2002-2005.
DIe van een MY1998-2001 zal ik binnenkort zelf nemen.

Bij voorbaat dank.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 03 nov, 2022 15:00

Gisteren weer wat verder gegaan. Sideskirt verwijderd,
daar zat denk wel een kilo zand in. Echt op tijd weg gehaald, aan de onderzijde bij de plastic moeren wil hij heel graag nieuwe lak.
Afbeelding

Hier een overzichtfoto, de kit had ik al deels weg gehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Ik zat nog te denken Waarom zit ik die kit die zo goed vast zit weg te halen? Tot ik op het achterste punt van de achterwiel kast kwam, daar waar de bumperhoek begint. Plots schoot m'n schraper door de kit, de kit zat dus los en er was roest ontstaan. Hier zitten 3 stukken plaat op elkaar en vormen een soort plateau waar vuiligheid blijft liggen. Van binnen en buiten niks te zien, maar als ik de kit niet weg had gehaald hadden er binnen notime blazen aan de buitenzijde gezeten.
Afbeelding

@steve-o; heb je voorbeelden wat je verder wilt zien? Ik doe nu wielkast per keer, dus kan even duren voordat ik naar de volgende ga.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » do 03 nov, 2022 15:03

Vandaag is de auto ook bij Tinga aan de tech2 gehangen, abs resetten was zo gedaan, maar hij gaf ook aan dat hij geen contact had met de bandenspanningssensoren.
Toen dit uit was geprogrammeerd deed de radio het niet meer :o
Het was even zoeken, maar het is gelukt en heb geen irritante waarschuwingen en lampjes meer op mijn dashboard.
Ik weet niet of je hier kijkt, maar Jeroen bedankt!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » do 03 nov, 2022 16:31

Mooi werk aan deze prachtige auto hoor! Zonde dat 9-5's toch zo snel kunnen roesten in vergelijking met eerdere Saabs.

Plaats reactie