De Zweedse Zweedse

1997-2010
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse de clutch kwijt

Bericht door Gele aero » wo 21 sep, 2022 11:57

Maandag eind van de middag de auto weggebracht en vanochtend weer opgehaald. De oude clutch is ze nu kwijt en voorzien van een nieuwe koppeling, drukgroep en hulp(of hoofd)cilinder. Kreeg de factuur waarop ook een paar stuurbekrachtigingsringen stonden en wat bleek: de boutjes van het stuurhuis waren zo gecorrodeerd dat deze niet los te krijgen waren. Subframe is dus met stuurhuis en al verwijderd.
Subframe rubbers zijn ook vervangen en dat was nodig ook want de PU-bussen die ik er twee jaar geleden (of drie) in had gezet op de middenpositie bleken niets weer waard. Mijn advies zou dus zijn voor iedereen die aan de slag gaat met het subframe: zet er niet de goedkopere blauwe PU-bussen in want goedkoop is hier duurkoop. Daarnaast alle keerringen vervangen die je tegenkomt bij deze reparatie, dus dat ziet er voorlopig ook goed uit.

En het resultaat mag er zijn; eindelijk is het wat vervelende geluid weg bij gasgeven in lage toeren in de 4 en 5! Wat een verademing, want mijn grootste ergernis sinds ik de auto heb!

Nog een mooie meevaller; de garage had nog gloednieuwe rubberstrips voor in de wielkasten achter liggen. Dus daar heb ik maar een linker en een rechterversie van meegenomen. Ook gevraagd of er nog andere zaken aan het licht kwamen, maar voor de rest zag de auto er technisch gezien prima uit. Altijd fijn om te horen! Vanaf nu dus lekker cruisen weer en even nadenken wat ik met schokdempers/veren voor wil doen.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » wo 21 sep, 2022 12:18

Mag ik jou vragen met welk materiaal je de strips vast gaat zetten? Ik heb namelijk voor mijn titangrijze 9-5 ook vervangende wielkastranden liggen en ben op zoek naar geschikt montagemateriaal.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 21 sep, 2022 12:54

Geen materiaal voor nodig... ze klemmen zich om de rand heen, en plastic wielkuip.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » wo 21 sep, 2022 12:55

De latere subframes hebben in het midden grotere gaten. (2002 en jonger) Dus die pu bussen uit de powerflex set. Zowel originele powerflex als blauwe immitatie past niet in het midden.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 21 sep, 2022 16:19

Je hebt gelijk Injectie, was inderdaad de achterste bus.

Wat betreft de bevestiging van die strips: ze klemmen inderdaad maar er zit ook een soort gom in waardoor hij plakt. Bij oude strips zie je het soms nog zitten, nieuwe worden er blijkbaar standaard mee geleverd. Is op een internationaal forum nog wel wat over te vinden als alternatief, maar is wel prijzig spul (voor 1 stripje dan) van 3M als ik me niet vergis.

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 23 sep, 2022 7:36

Met dat vervelende geluid bedoel je (meen ik me te herinneren) een soort van metalig slijpend geluid. Ik heb het ook, vooral goed te horen op wegen langs een bergwand or betonnen barrier. Vrij irritant als je met mooi weer met ramen open rijdt. Is daar nog een zichtbare verkaveling voor gevonden?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 23 sep, 2022 8:51

Ja precies dat geluid is het! Ik dacht zelf dat het mogelijk in de bak zelf zou zitten, maar monteur (jou wel bekend) zag geen reden de bak te vervangen en het bleek ook niet in de bak te zitten. Haaima heeft ooit aangegeven dat het mogelijk de vibratiedemperveren in de koppelingsplaat zijn die resoneren, geen idee of dat het uiteindelijk was, maar weg is het wel! Helaas voor jou; geen verklaring waar het nu precies in zat, maar kan ook in de subframe rubbers hebben gezeten die speling hadden en dat er dan iets gaat resoneren. Vond het altijd een onheilspellend geluid, maar het is nu volledig weg 8) Alleen dat geluid wegkrijgen was me al iedere euro van de reparatie waard!

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Tubbe » vr 23 sep, 2022 8:52

Mijn koppeling gaat er ook in het komend jaar uit dus ik ben benieuwd

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 23 sep, 2022 9:27

Zou het nog het kleine lager kunnen zijn dat middenin het vliegwiel zit? Die zullen ze wel mee vervangen hebben, schat ik. Of het grotere lager dat aan de slavecilinder vastzit? De snelheid van de buitenzijde van de laatste is hoger, dus die ligt meer voor de hand.

Ik heb zelf overigens geen problemen met de blauwe PU-bussen van Powerflex. Bij de MY2001 kreeg ik ze er wel heel erg moeilijk in op een van de drie posities, maar mijn DE heeft ze nu ook. Zijn er niet verschillende sets, en dat jij de verkeerde hebt ontvangen?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » vr 23 sep, 2022 9:45

De wielkastranden achter zit een soort lijm in als ze nieuw zijn Je kunt ze ook vastzetten met bison-tix Met een kwastje aanbrengen op de wielkastrand carrosserie. Geeft een betere hechting dan alleen lijm in de kunststof wielkaststrips

Voor subframe: gebruik gewoon de originele rubber bussen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » vr 23 sep, 2022 10:17

Steve-O schreef:
vr 23 sep, 2022 9:27
Zou het nog het kleine lager kunnen zijn dat middenin het vliegwiel zit? Die zullen ze wel mee vervangen hebben, schat ik. ...
Toplager of wel glijlager genoemd
Steve-O schreef:
...Of het grotere lager dat aan de slavecilinder vastzit?...
Druklager of wel drukgroeplager genoemd.

Een plaatje zegt soms meer:
Afbeelding

Als het toplager gaat hemelen dan krijg je moelijker versnellingen ingelegd, vooral achteruit wil dan nog wel eens knarsen. Ingaande as blijft een klein beetje meedraaien soms?

Drukgroeplager heeft veel last van vervuiling van koppelingsplaten slijtstof, heb bij de classics ook al een paar meegemaakt die metalig lawaai maken, het zit ook tegen de drukgroep aan en werk als een soort klankversterker?

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: De Zweedse Zweedse Rear overhaul

Bericht door Wouter » vr 23 sep, 2022 10:39

Steve-O schreef:
za 03 sep, 2022 19:06
Ik weet niet wanner de datum is maar vergeet niet voor de volgende APK de handrem weer even te stellen zoals het hoort. Anders krijg je afkeur.
Op het derde klikje moet de auto niet meer kunnen verrollen. [...]
Dat van het 'derde klikje' is onjuist. Waar het om gaat is dat de handrem deugdelijk functioneert, dat mag ook bij het vierde of vijfde klikje etc. zijn. En er mag niet een te groot remverschil tussen links en rechts optreden. Als thuisklusser moet je er dus op letten dat de hoeveelheid remkracht per klikje van de handrem gelijk oploopt per wiel.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 23 sep, 2022 10:47

Steve-O schreef:
Zou het nog het kleine lager kunnen zijn dat middenin het vliegwiel zit? Die zullen ze wel mee vervangen hebben, schat ik.
Ik schat van niet want die zit niet in een 9-5 :) Is een steunlager in de 99/90/900 classic bakken omdat de prise as daar niet wordt ondersteund. Bij alle dwarsgeplaatst motoren is dat toplager overbodig.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » vr 23 sep, 2022 13:25

ZIe reactie Vyv. In mijn MY2001 heb ik hem bij de drukgroep+koppelingwissel moeten vervangen. Je krijgt hem uit zijn holletje door natte papierpropjes in het gat te drukken en dan met een dop die precies past het aan te stampen, zodat het lager eruit wordt geperst. Nu gaat je wellicht een licht op wat ik bedoel. Hij zit wel degelijk in een 9-5, mogelijk heb je het over een ander typisch onderdeel van een 900 classic of 9000 waar wij het niet over hebben. Ik wilde een linkje naar de EPC-online plaatsen om het onderdeel aan te wijzen, alleen in de afdeling 9-5/Transmission kan ik het hele vliegwiel niet in de diverse menu's vinden. En we weten dat er zekers een vliegwiel aanwezig is.

NeufegliseThierry
Geregistreerd lid

Bericht door NeufegliseThierry » vr 23 sep, 2022 17:57

busy schreef:
vr 23 sep, 2022 9:45
De wielkastranden achter zit een soort lijm in als ze nieuw zijn Je kunt ze ook vastzetten met bison-tix Met een kwastje aanbrengen op de wielkastrand carrosserie. Geeft een betere hechting dan alleen lijm in de kunststof wielkaststrips
Aan jou en anderen die hier op reageerden: dank! Ik heb voor nu geopteerd voor een Bison kit die flexibel blijft, de randen passen vrij nauw dus beetje kit moet voldoende zijn.

Plaats reactie