De Zweedse Zweedse Back in Black

1997-2010
Plaats reactie
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: De Zweedse Zweedse Uitlaat vraag

Bericht door veenaalt » ma 06 feb, 2023 23:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze geen aero uitvoering. Pijp zul je dus op moeten lassen.

veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door veenaalt » di 07 feb, 2023 0:08

veenaalt schreef:
ma 06 feb, 2023 23:53
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Deze geen aero uitvoering. Pijp zul je dus op moeten lassen.

Dit is een einddemper met het korte eindstukje dat naar beneden wijst. Die is geschikt voor de Mk2 (2002-2005) en Mk3 (2006 en verder Dame Edna) met een "dichte" achterbumper. Een Mk1 (1997-2001) of een Mk2/Mk3 Aero heeft altijd een ovale uitsparing in de onderste rand van de bumper. Daar past deze einddemper nog steeds, maar dat ziet er dan heel raar uit. Voor die modellen wil je einddemper met een recht naar achteren wijzend eindstuk (al dan niet voorzien van een sierstuk).

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » di 07 feb, 2023 14:09

al aan Simons gedacht? (ja dus... :mrgreen: )

https://simons.se/produkter/sportsystem ... -5/9-5/286

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 08 feb, 2023 10:05

Jammer dat het geen Aero uitvoering is, ik zoek nog even verder.
En ja Simons heb ik zeker aan gedacht, twijfel nog een beetje gezien sommige wat minder positieve ervaringen qua levensduur. Ook maar even zien of er geen andere punten zijn voor de APK, dan kan ik goed inschatten wat ik wil investeren in de uitlaat.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 09 feb, 2023 18:43

Die BSR/Simons/MapTun zijn voor een stalen uitlaat best goed. Als je wil dat het lang meegaat moet je iets van RVS zien te scoren, geen enkele achteraf te monteren stalen uitlaat gaat zo lang mee als de originele in mijn ervaring..

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 feb, 2023 18:46

Origneel is dan ook een rvs vorm. Volgens mij komen ze tegenwoordig allemaal in een type rvs. Anders heb je na 3 jaar al de gaten erin staan.... zoals echt vroeger....

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 09 feb, 2023 19:31

reiernumans schreef:
do 09 feb, 2023 18:43
... geen enkele achteraf te monteren stalen uitlaat gaat zo lang mee als de originele in mijn ervaring..
Zeker wel; Ferrita. Kan je telkens meenemen naar je volgende auto.

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » do 09 feb, 2023 20:28

Klopt, levenslang garantie en mooiste geluid voor een SAAB... vind ik ;-) en daarom heb ik er ook ene onder de caab hangen. De 9-5 moet het doen met een goeikoop stukje staal van Maptun. Maar die vind ik eigenlijk te luid (als je buiten staat).

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Vyv » do 09 feb, 2023 20:46

Op 3 van mijn classics heeft de Ferrita gezeten en op mijn 2e 9⁵ Aero. Beste uitlaat ooit :bow:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 09 feb, 2023 23:56

Dan hebben we het over RVS uitlaten idd… ;)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse Another Year Another APK

Bericht door Gele aero » vr 10 feb, 2023 11:05

Vanochtend de auto naar de garage gebracht voor APK en er volledig op rekenend dat de uitlaat vervangen moest worden. Maar met vlag en wimpel weer door de APK, uitlaat blijkt toch een heel klein gaatje te zijn wat nog kon, geeft dus nog even tijd om uit te zoeken welke vervanging ik wil. Enige puntje was een klein lampje dat kapot was en is vervangen. We cruisen weer een jaar verder. Zag in de openingspost dat ik er inmiddels meer dan 100.000km mee gereden heb, mooie mijlpaal!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 17 feb, 2023 10:33

Aangezien de APK meeviel, heb ik nog een item van de to-do-lijst af kunnen strepen; bovenste motorsteun. Weet niet wat het OEM merk is, maar ben voor de hutchinson gegaan, aangezien de onderste steun daar ook van is origineel. Relatief simpel klusje dat binnen 30 minuten klaar was inclusief spullen pakken en weer opbergen. Moment waarop de bouten vastgezet worden vind ik altijd laag (47nm) maar heb me er keurig aan gehouden. Verschil tussen de nieuwe en oude is wel behoorlijk bij monteren. Qua rij-ervaring lijkt het net allemaal wat mooier te lopen, minder trillingen in het geheel. Wederom zo'n klusje van weinig moeite, groot plezier!

Oude:
Afbeelding

Links oud, rechts nieuw:
Afbeelding

Nieuwe op zijn plek:
Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 18 feb, 2023 17:15

Gele aero schreef:
vr 10 feb, 2023 11:05
Enige puntje was een klein lampje dat kapot was en is vervangen. We cruisen weer een jaar verder. Zag in de openingspost dat ik er inmiddels meer dan 100.000km mee gereden heb, mooie mijlpaal!
Laat me raden: Een van de positielampjes/stadslichtjes voor die op zo'n steel achterin de koplamp gaan?

Op naar de volgende 100.000!

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » za 18 feb, 2023 19:00

Steve-O schreef:
za 18 feb, 2023 17:15
Een van de positielampjes/stadslichtjes voor die op zo'n steel achterin de koplamp gaan?
Op naar de volgende 100.000!
Ik zet daar het liefst LEDjes in, zeker als het een Xenon auto is (4300K ledje naast het originele xenon pitje en het is precies dezelfde kleur), in de hoop dat je daarmee het glaasje voor het stadslichtje niet zo melkwit stookt.. :D

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » za 18 feb, 2023 22:22

Goede tip die leds, garage heeft er gewoon het originele specs lampje ingestoken ter vervanging, ik duik eens in die led alternatieven!

Plaats reactie