De Zweedse Zweedse Back in Black

1997-2010
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse Another Year Another APK

Bericht door Gele aero » za 18 feb, 2023 22:23

En @reino; klopt!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: De Zweedse Zweedse Groove is in the heart?

Bericht door Gele aero » za 04 mar, 2023 13:07

Net teug van wintersport. De 9-5 deed het top op 1 ding na;
Op de heenweg toen we bijna bij de tussenstop waren konden we eindelijk een beetje tempo maken na veel file en nog meer baustellen. Reed rond de 150 en moest remmen maar hoor opeens groefgroefgroefgroef. Remkracht is gelijk en geen hoge piep maar echt lager groef geluid. Daarna paar keer niet meer en opeens wel weer, ongeacht de snelheid. Remmen geïnspecteerd maar niet direct wat kunnen vinden.
Op de terugweg gisteren vanaf de bijrijdersstoel goed de tijd gehad om te luisteren (iets met vallen, kniebanden en brace :evil: ), gebeurt zeker niet iedere keer met remmen, maar af en toe. Daarnaast ook op b-weg rond de 80 hoor je woefwoefwoef en bij volledige stuuruitslag naar links hoor je het groevende geluid direct.

Wie heeft de gouden tip wat dit is;
- blokken op (zou bij apk gezien moeten zijn toch?)?
- wiellager?
- aandrijfas?

Hoor de ideeën graag, dan kan ik het oppakken zodra ik weer kan lopen over een x aantal weken.

Ps. Het valt toch op hoe bedroevend weinig Saabs je nog onderweg tegenkomt. Op 2000km zijn ze op 2 handen te tellen. Wel een mooie 9-5DE Aero met dubbele uitlaatpijp die bij het autohof naast ons parkeerde.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 04 mar, 2023 13:28

Ik denk sterk aan het begin van een versleten wiellager.

Tip bij voorbaat:
Als je die zelf wilt vervangen koop dan een doos aluin bij een tuincentrum en maak met water een oplossing om de corrosie tussen aluminium van het lagerhuis en het metaal van je oude wiellager op de lossen. Zo houdt je het lagerhuis heel bij het lostikken.
Met warmte alleen lukt het mij niet. Na een aluinbad overnacht ging het zonder veel moeite.

Beterschap met het been/de knie.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » za 04 mar, 2023 23:21

Het lager hoef je er bij een MK2 en DE niet uit te trekken, het is een geheel en deze zit met bouten vast.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » zo 05 mar, 2023 0:02

Steve-O schreef:
za 04 mar, 2023 13:28
Ik denk sterk aan het begin van een versleten wiellager.
Het zou wel in lijn liggen met de posttitel 'Groef is in de hart'. Van de wiel. Of zoiets.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 05 mar, 2023 9:59

Dank voor alle reacties. Ik verdenk ook het wiellager maar kan het wat lastig rijmen met dat je het vooral hoort met remmen. Of is het zo dat het versterkt wordt door remmen?

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 05 mar, 2023 11:38

busy schreef:
za 04 mar, 2023 23:21
Het lager hoef je er bij een MK2 en DE niet uit te trekken, het is een geheel en deze zit met bouten vast.
Dat maak helaas niets uit. Dat dat "geheel" wat je na het lossen van de schroeven wilt wisselen zit doorgaans muurvast door de corrosie tussen die twee metalen.

@Ewout: :mrgreen:

@Gele aero: Bij het remmen worden de kogels in het lager naar achteren gedrukt. De slijtage van de kogels en de geleidebaan zorgt voor een lichte opwarming, dus lagervet wijkt uit naar de buitenkant en komt minder en minder terug, "loopt" er heel langzaam uit. Kan goed zijn dat bij het remmen metaal op metaal komt. Bij het sturen zijn die krachten groter en hoor je het ook.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 05 mar, 2023 12:04

@ewout; exact, altijd Deee-lite en Bootsy Collins vrij gebruiken als er een reden voor is.

@steve-o, dank voor de uitleg, klinkt logisch!

Weet iemand welk merk Saab origineel gebruikte voor de lagers? Kan voor een scherpe prijsaanpassing Mapco of Fag komen, maar wil niet over 1000km weer geluid te hebben. Als ik de lagers er toch uithaal, mooi moment om voorbereidingen te treffen voor 314mm conversie 8) want remkracht bij +140km/u met 4 personen en veel bagage vind ik matig bij de 9-5.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 05 mar, 2023 12:25

Ik weet niet het orginele merk. Werd ook wel geleverd in een Opel-verpakking, dan weet je nog niks. Zou me niks verbazen als er SKF in zat. Maar SKF produceert natuurlijk lagers voor anderen die het weer in een naaf persen ...

Op deze site kon ik snel een overzicht van 'goede prijs/kwaliteitverhouding' selecteren:
https://www.trodo.com/catalogsearch/res ... sition=760

en ook 'premium':
https://www.trodo.com/catalogsearch/res ... sition=760

Uit dit laatste blijkt FAG als premium-merk te gelden. Dan kun je daar rustig voor gaan, lijkt me. SKF is maar € 22,- per stuk duurder; kijk maar of je de verleiding kan weerstaan dan. :wink:

Maar op eigen bodem is een voordeliger alternatief van een merk dat goede kwaliteit biedt en een uitstekende service kent: Febi Bilstein. Via de site van JenD en nog flink voordeliger ook: https://www.jendvandenbosch.nl/voorwiel ... 92493.html (en ze hebben er nog precies 2 op voorraad, dus snel bestellen, zou ik zeggen!

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 05 mar, 2023 13:18

Original is SKF

@steve-o mijn 9-5 was niet zo verroest

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » zo 05 mar, 2023 13:35

Dat is goed mogelijk. Bij mij was het "Roest in the heart".

Voor wie wil oefenen voor de volgende karaoke-avond:

De orginele video is natuurlijk veel leuker:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 07 mar, 2023 9:32

Plannen maar weer iets aanpassen: struinen op het forum leverde op dat de 314mm remmen niet passen op mijn winterset (17 inch weliswaar, de originele 9-5DE Aero velgen). Ongeacht of het dan wel past met mijn zomervelgen zie ik er dan toch maar vanaf.
Eerst dus maar wiellagers voor vervangen, ga gelijk beide kanten doen. En dan maar verder kijken hoe ik de remmen iets beter krijg. PFS heeft een set BlackDiamond schijven/blokken die stukken beter zouden moeten remmen.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 07 mar, 2023 9:43

Turbo X remmen of de set van J&D passen makkelijker achter 9-5 wielen, klauw zit wat verder van hee hart van de schijf af waardoor ‘ie in een deel van de velg zit waar wat meer ruimte is ;)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 07 mar, 2023 10:24

Ja, alleen zit daar wel een heel ander prijskaartje aan dan de 314mm set. Die is vrij gangbaar op de Opels en voor relatief weinig heb je alles bij elkaar. Zijn die TurboX remmen ook gebruikt op Opels? Dat verbreedt de zoektocht iets.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » di 07 mar, 2023 11:22

busy schreef:
zo 05 mar, 2023 13:18
Original is SKF
Ik had destijds voor een 2006 Dame Edna een SKF voorwiellager gekocht en om dat er goed in te krijgen moest ik wel stukjes van de ankerplaat afslijpen.

Plaats reactie