De Zweedse Zweedse Back in Black

1997-2010
Flowe Kitttt99
Geregistreerd lid

Re: De Zweedse Zweedse

Bericht door Flowe Kitttt99 » ma 26 jun, 2023 14:48

Hoe bevalt het remmen?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 26 jun, 2023 16:44

Helaas nog niet, ik rijd er momenteel bijna niet in. Vervanging van voor was meer ter voorbereiding op de zomervakantie.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 25 jul, 2023 9:06

Afgelopen dagen eindelijk wat meer kunnen rijden in de 9-5 en ook voorbij de 300km inrijden van schijven/blokken. Je voelt het verschil zeker qua remmen maar pas als harder remmen nodig is. Maar het remgevoel klopt nu bij de auto, was die eerder onderbemeten dit is precies hoe een 9-5 moet remmen naar mijn mening. Perfecte upgrade dus!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 24 jan, 2024 13:13

Gisteren heeft de blauwe weer een APK voor een jaar ontvangen. Moest een gaatje in de uitlaat gedicht worden, dat was het enige.
Wel twee belangrijke aandachtspunten:
1. Uitlaat vanaf flexibele deel is op zijn eind. Moet me dus maar gaan oriënteren op een vervanging. Mocht iemand wat interessants weten/hebben liggen, geef vooral een gil!
2. Het wordt tijd om roest aan te pakken onder de dorpel-skirts en de bekende plek achter de achterportieren. Dat gaat gebeuren in het voorjaar.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » wo 24 jan, 2024 20:44

Gefeliciteerd, bij deze leeftijden toch altijd weer spannend of er wat gevonden wordt. Ik heb vandaag in spanning mogen zitten.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 07 jul, 2024 14:26

Korte update weer, vorige week de airco weer laten leeghalen/vullen. Geen directe noodzaak toe maar probeer dit toch altijd wel 1x in de 2 jaar te doen.
En vandaag de multiriem vervangen inclusief spanner en alle looprollen. En daarmee heb ik eindelijk een vrij irritant geluid uit de auto weggekregen. Heb al vaker in dit topic aangegeven dat ik een wat “jankend” geluid hoor bij koude start en als ik gas loslaat op de snelweg. Nou dat is w.s. een lager van een van de rollen geweest, want sinds de vervanging is het weg.
Heb de extra looprol ook weer gemonteerd, altijd een rot klusje. Toen hij eenmaal geïnstalleerd was zag ik dat er aan de rand een kleine beschadiging zit, je voelt het net met je vinger en uiteraard loopt de riem hier ook overheen. Ga er vanuit dat dit geen beschadiging van de riem oplevert. Of kan zo’n kleine oneffenheid probleem gaan opleveren?

Twijfel wel of ik volgende keer niet gewoon de korte riem ga gebruiken, vernam dat het onrustig lopen bij de korte riem vooral bij een automaat het geval is.

Binnenkort de olie nog even wisselen en dan is de auto klaar voor vakantie.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 07 jul, 2024 14:30

Ik ben altijd voorstander van de lange riem. Misschien bij vervanging wat vervelender, maar hoe vaak doe je dat nou? Ik meen me te herinneren dat de voorgeschreven interval iets van 180.000km is. Als je een goede kwaliteit riem en goede rollen monteert halen ze dat ook op hun sloffen. Ik heb bij 9-5's een paar keer meegemaakt dat de korte riem opstelling de riem eraf laat lopen als je met je rechter voorwiel door een (diepe) plas rijdt, zeker als de beschermplaat er niet is of daar wat delen van missen. Met de lange riem is dat een stuk moeilijker.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 07 jul, 2024 21:03

Overtuigend! Ik laat hem er voorlopig ook tussen zitten (zolang die looprol geen schade brengt aan de riem), viel me alleen op dat de rol bovenin veel soepeler loopt als je hem vastzet dan die middelste.

Scoloo
Donateur
Donateur

Bericht door Scoloo » zo 07 jul, 2024 21:27

En ach, als je het maar vaak genoeg doet krijg je er wel handigheid in. Ik monteer hem altijd als laatst op de middelste rol en dan een schietgebedje dat hij nog netjes op de andere rollen/poelies ligt :lol:

Hier ook voorstander van de langere riem.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 07 jul, 2024 21:46

Toch maar even een nieuwe middelste rol besteld net, voor iets meer dan 2 tientjes ga ik niet zitten zenuwen of die beschadiging op de rol effect heeft op de riem.

Mijn vorige had trouwens twee ringen erbij met zo’n schaal vorm, dus geen platte ring. Bij de nieuwe SKF zat alleen zo’n ring voor achterop, aan de voorkant zit daar een gewone ring. Iemand daar ervaring mee, of heb ik een onvolledige rol ontvangen? Loopt overigens heel soepel dus zal vast wel kloppen. En die achterste kan er maar op 1 manier op toch? Vervang ik die dinsdag even, kan dan hopelijk zonder wiel eraf etc.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » zo 14 jul, 2024 12:41

Vandaag wilde ik de nieuwe looprol monteren, maar goed ook want andere zat al wat los en ring was gaan invreten op plastic, en dat binnen 500km. Omdat ik nog een korte riem had liggen heb ik die maar gemonteerd, kijken hoe hij daarmee loopt de komende tijd.
Gelijk de thermostaat vervangen maar…… past de thermostaat niet…. Van nfr en er staat toch echt op Saab Thermostaat, heb ik weer. Gelukkig had ik nog een 82gr nieuwe thermostaat liggen, dus die maar gemonteerd. Niet ideaal 82 graden maar beter dan een die niet past :wink:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 25 nov, 2024 17:21

Tijd voor een update. Auto rijdt probleemloos, maar wat mij al een tijd stoorde was de roest aan de binnenkant van de deuren en een scheur van de naad van het zitgedeelte van de bestuurdersstoel. Toevallig kwam ik op marktplaats een 9-5 bij een sloperij tegen in dezelfde kleur, zie je niet vaak. Mooie oplossing voor de deuren! En tot mijn grote vreugde bleek deze voorzien te zijn van het Anni leer met de blauwe inzetstukken. Ja daar moet je van houden, maar ik vind het erg mooi staan. Zaterdag opgehaald en gelijk gemonteerd. De deuren laat ik nog even voor als het mooier weer is. Daarnaast ook de resterende speakers en versterker meegenomen, want het was een AS3 die in de sloper zat. Sub heb ik ook mee, maar zag pas op de terugweg dat de schuimkraag gescheurd was. Ach alle tijd om te repareren.

Resultaat van het interieur ben ik erg blij mee!

Afbeelding

Afbeelding

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 25 nov, 2024 17:32

Je bent me net voor geweest met dat interieur! Gelukkig is het goed terecht gekomen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » ma 25 nov, 2024 17:38

Oh, wat een toeval! Is buitengewoon netjes, alleen de zijkappen zitten niet mooi vast. ik weet overigens nog niet zeker wat ik doe; of de originele bestuurdersstoel repareren en dan de set weer terugplaatsen of deze blauwe set houden. Voordeel van de blauwe set is dat hij geheugen heeft op de bestuurdersstoel. Maar als ik de blauwe set tzt weer verkoop dan laat ik je het weten. Of anders komt de grijze/zwarte set te koop.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 25 nov, 2024 21:23

Beide opties hoor ik graag

Plaats reactie