Saab 9-5 isblå: koelvloeistof lucht?

1997-2010
Plaats reactie
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: roestpreventie

Bericht door veenaalt » do 03 nov, 2022 19:54

Geweldig mooie auto in die kleur.

Hier ook een DE maar dan grijs279.

De puntlassen bij de kofferbak heb ik ook last van.
Dit jaar ook behoorlijk laten lassen en bijwerken.
Toch jammer dat er na 2006 zo weinig aan roestpreventie gedaan is. Het was toen ook de tijd van verspilling. Snel vervangen voor nieuw als iets stuk is….

Heb je de plastic skirts onder de deuren er ook af?
Kun je de ‘doglegs’ beter inspecteren.

Oja in de deuren had ik ook nog roest. Rare plek. Zie foto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 03 nov, 2022 20:07

De roest van de Foto's in de wielkuipen achter is helaas heel normaal.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » vr 04 nov, 2022 10:03

veenaalt schreef:
do 03 nov, 2022 19:54
Geweldig mooie auto in die kleur.

Hier ook een DE maar dan grijs279.

De puntlassen bij de kofferbak heb ik ook last van.
Dit jaar ook behoorlijk laten lassen en bijwerken.
Toch jammer dat er na 2006 zo weinig aan roestpreventie gedaan is. Het was toen ook de tijd van verspilling. Snel vervangen voor nieuw als iets stuk is….

Heb je de plastic skirts onder de deuren er ook af?
Kun je de ‘doglegs’ beter inspecteren.

Oja in de deuren had ik ook nog roest. Rare plek. Zie foto

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De sid-skirts die om de dorpel zitten heb ik er af, valt alles mee met roest, ook via de doppen in de dorpel gekeken, ziet er nog als nieuw uit. De achterste bevestiging van de skirt in de wielkuip is aan deze kant toch ook doorgerot, zit een klein gaatje in. Ik heb op internet een mooie manier gezien om dat dicht te maken: stappenboor er in en een dichtgelaste carrosseriering er in lassen. De deuren heb ik nog niet goed naar gekeken, op het eerste gezicht is daar niets op aan te merken. Ik probeer het stap voor stap te doen, een wielkuip vind ik al een flinke tijdinvestering.
tanisha schreef:
do 03 nov, 2022 20:07
De roest van de Foto's in de wielkuipen achter is helaas heel normaal.
Ik vind het gelukkig niet "normaal", vergeleken met andere verhalen en afbeeldingen vind ik het bij mij enorm meevallen.

Gisteren tussen 13.00u en 19.00u was een periode van puur geluk; alle storingslampjes uit bij de 9-5, heerlijke :mrgreen: totdat mijn vrouw om 19.00u weg moest met de 9-3 (de 9-5 staat bij mij op werk ivm het gebruik van de werkplaats voor de roestpreventie) "hij start niet" kreeg ik te horen.... :cry: zelf gekeken, hij start wel maar ook niet.. de startmotor draaide, maar neemt de motor niet mee, bendix blijft hangen. Ik heb nog geprobeerd om met een stuk pijp op de starmotor te tikken, maar hij zit te ver ingebouwd om er goed bij te kunnen. Nu staat er een nieuwe Dacia van mijn schoonouders naast het huis... de buurt zal wel weer denken; "zo heeft ie eindelijk een nieuwe auto" #ksak

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » za 19 nov, 2022 22:02

Vandaag weer tijd gehad om wat te doen. Omdat ik alles in losse uren moet doen zit de schokbrekerhouder enorm in de weg. Er achter moet ik ook zijn en als dat in de Rx5 gaat moet de houder er weer op wanneer deze nog niet uitgehard is. Na een nachtje piekeren heb ik wat bedacht zodat ik kan werken aan de wielkast en dat ik het wiel er op kan zetten om de auto weer buiten te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een beugel geworden tussen de onderste schokbrekerbevestiging en de onderste twee bouten van de houder. Op de afrit van de A4 begint het wiel een beetje te stuiteren, maar dat is een kwestie van wennen. Grapje natuurlijk 8)

Toen ik hier mee klaar was ben ik even met m'n kinderen de goedheiligman gaan inhalen in het dorp bij ons.

Daarna weer terug en de boel in de afbijt gezet. De lak brande op op plekken waar puntlassen zitten en dergelijke, maar de rest bleef de grondlak goed zitten. Met de schrapper er overheen en toen nog een keer in de afbijt.
Als laatste met de haakse slijper met komborstel er overheen.
Nu is het zo
Afbeelding

Het gaat niet zo snel als dat ik had gehoopt, maar er is progressie en het is nu even rommelen, maar de overige 3 wielkasten zullen sneller gaan.
Wordt vervolgd

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 04 dec, 2022 9:35

Vorig weekend heb ik de wielkasten in de Rx5 gezet, zodat ik deze week de kit kon smeren. Helaas is de Rx5 niet gedroogd door de koude temperatuur. Hij staat nu op werk binnen, wordt komende week elke avond binnen zetten. Dus niet geklust, wel wat foto's, hier staat de boel nog niet in de Rx5.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verder wilde ik de holle ruimtes in de Rx5 zetten, maar het lijkt of er in de dorpels al een olieachtig/vettig laagje op het metaal zit, is dat standaard, of is de auto dan al eens behandeld? Ik denk niet dat het een goede basis is voor de Rx, dus toch maar iets op een vetbasis zoeken.

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » zo 04 dec, 2022 10:38

Zou kunnen dat iemand het al gedaan heeft. RX5 werkt volgens beschrijving alleen als opp. lichte roest hebben Heb zelfde holle ruimten voorzien van 3M wax Hier bv te koop: https://www.nonpaints.com/nl/?gclid=Cjw ... %20wax%5D)

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » ma 19 dec, 2022 15:09

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de gok maar genomen dat de boel nu goed gedroogd is. Gisteren de naden gekit. "Makkelijk om de originele structuur na te bootsen" haha, ja vast.
Er komt toch een binnenwielkuip overheen, dat scheelt :D
Het komende weekend maar eens de eerste laag rx10 opzetten, de auto kan een lekker lang weekend binnen slapen.
Met het nieuwe jaar de boel maar weer in elkaar zetten. Als ik de verzekering en wegenbelasting door tel had ik het beter kunnen laten doen denk ik. Geeft niet, het is hobby!

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » di 27 dec, 2022 16:29

Eerste laag rx10- rx5 50:50
Afbeelding

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » di 27 dec, 2022 20:56

Die vet laag is standaard in de 9-5 dorpels.
Ik zou inderdaad iets van vet in de dorpels spuiten.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 01 jan, 2023 14:19

Afbeelding

Zo, voorlopig laatste laagje er op. Van het voorjaar de andere 3 en de dorpels aanpakken, met hogere temperaturen kan ik tenminste gewoon door gaan.

De trekhaak is ook goed rottig, althans het gedeelte onder de auto. Waar de haak achterin schuift zit een plaatje gelast, daar prikte ik gewoon doorheen. Heb al een oproep in het gezocht gedeelte gezet. Als ik een ander kan vinden knap ik die op en zet ik hem er onder. Als ik er geen kan vinden, voor een leuke prijs dan knap ik m'n huidige op. Ik denk niet dat er van het dikke gedeelte zo veel materiaal weg is gevreten dat dit de stevigheid beïnvloed. Wel is het typeplaatje verdwenen, maar op het www heb ik gelezen dat dit niet meer verplicht is.

Afbeelding

Afbeelding

GertW
Geregistreerd lid

Bericht door GertW » zo 01 jan, 2023 16:41

Omdat diesel rijden voor mij nu niet meer interessant is, was ik aan het kijken naar 9-5's Estate. Liefst op lpg. In Duitsland een op het oog mooi exemplaar gevonden, maar dit topic doet me wel terugschrikken. Ik wist niet dat de laatste 9-5's van deze generatie zulke roestbakken waren. Dan rijd ik liever nog even door in mijn volledig roestvrije en zeer betrouwbare Franse daily driver. Roestzorgen heb ik al genoeg gehad met mijn 900 Classic.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » zo 01 jan, 2023 17:25

GertW schreef:
zo 01 jan, 2023 16:41
Ik wist niet dat de laatste 9-5's van deze generatie zulke roestbakken waren.
Hoewel het erop lijkt dat de latere inderdaad minder goed behandeld zijn, rotten de oudere 9-5's ook lekker hoor. Net als in 900 Classic (en 9000) land loont het gewoon heel erg om hier goed op te letten. Goede zijn echt nog wel te vinden, en dit wetende kun je ook preventief werk doen om ze te behouden.

Overigens is Saab bij lange na niet de enige waar auto's van 13-14 jaar oud behoorlijk aan het rotten zijn soms. En is het ook niet voorbehouden aan 900's en 9-5's bij Saab, helaas.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door el-barro » zo 01 jan, 2023 18:24

Ik denk ook dat als iemand anders deze auto had gekocht die gene nog jaren zonder roestproblemen had kunnen rondrijden. Alle roest die ik heb gevonden ben ik echt naar op zoek geweest. Alles zit achter kunststof afdekplaten. Ik denk dat als je op zoek gaat naar roest bij een "roestvrije" andere auto van deze leeftijd je echt wel wat vind.
Ik wil alleen problemen in de toekomst voorkomen (en ik vind het gewoon leuk om te doen.

el-barro
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: benzinemeter

Bericht door el-barro » wo 15 feb, 2023 8:42

De roestpreventie staat tot de temperatuur weer gaat stijgen op een laag pitje. Gisteren wel een verse apk, dat is weer een meevaller.
Ik heb ook in Leusden een mooie set high-split velgen opgepikt bij een mede Saab fanaat, Hans bedankt!
Afbeelding
Wel heb ik weer een ander probleem met mijn benzinetank;
De teller geeft niet meer dan iets minder dan half vol aan. Vanaf begin rood krijg ik er 25 liter in, meer niet, meter staat dan iets onder midden.
Nu heb ik wat gezien over klotsschotten die de vlotter tegen kunnen houden, maar dan verwacht je toch dat hij wel vol kan, maar niet meer ver genoeg zakt. Iemand ervaring met dit probleem?

Verder knippert er een koplamp af en toe, komt vandaag een ballast binnen om te proberen

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-5 estate aangeschaft: benzinemeter

Bericht door busy » wo 15 feb, 2023 9:32

Geen ervaring met dat er onvoldoende benzine in kan Wel dat de witte schotten loszaten en tegen de vlotter aankwamen Kwestie van even je brandstofpomp eruit halen en in de tank kijken. Liefst met zo min mogelijk benzine in de tank (maar dat is toch al het geval)

Plaats reactie