bumper demonteren

1997-2010
Plaats reactie
Pieter
Geregistreerd lid

bumper demonteren

Bericht door Pieter » ma 12 apr, 2004 12:21

Probeerde vandaag met een vriend een trekhaak op mijn 9-5 te zetten, maar we zijn niet verder geraakt dan het ontmanetelen van de binnenbekleding van de koffer. Nergens schroeven te vinden om de bumper te demonteren. Alleen aan het uiteinde van de bumper bij de achterwielen zijn schroeven zichtbaar (die hebben we dus losgeschroefd), en voor de rest zit de bumper vastgeklikt op een metalen drager achteraan, maar dit was niet los te krijgen.
Heeft iemand dit al eens zelf gedaan, of ga je daarvoor beter naar een dealer. Probleem is natuurlijk wel dat ik nu al een trekhaak heb gekocht en dat dealers liever zelf de onderdelen leveren.

Alle info is welkom, misschien ook mensen die fotootjes kunnen nemen van de plekken waar je de bumper moet losschroeven?

Bedankt alvast, Pieter

hank
Geregistreerd lid

Re: bumper demonteren

Bericht door hank » ma 12 apr, 2004 13:07

Pieter,
ik heb het zelf nog nooit een bumper van een 9-5 afgehaald ( wel van een 9-3), maar als je op de site van Brink trekhaken kijkt ( brinkweb.com) kun je als je even zoekt een komplete PDF file vinden van het monteren van een trekhaak dus ook voor de 9-5 sedan en daar staat ook het demonteren van een bumper bij.
veel succes

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 12 apr, 2004 18:20

Eens je de bekleding loshebt zie je links en rechts schuimrubberen opvulstukken. Haal deze eruit, daaronder bevinden zich de bouten :wink:

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » di 13 apr, 2004 10:26

Bedoel je aan de binnenkant van de koffer, achter de lichten? We hebben namelijk (zo dachten we toch) ongeveer alles losgedraaid, en toch was er niks te vinden.

Ik ga toch nog eens zoeken, bedankt alvast.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 13 apr, 2004 20:56

Je moet op de bodemplaat zoeken, naast het reservewiel (links en rechts). Doe de vloerbekleding naar omhoog en dan moet je ze vinden...

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » wo 14 apr, 2004 11:16

Aha, dat is misschien het probleem, want waar het reservewiel zou moeten liggen ligt nu mijn lpg-tank.

Pieter

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » wo 14 apr, 2004 12:13

Marky, achter de lichten, vlak naast de grote bout voor een haak in de koffer heb ik een opvulstukje weggehaald en daaronder zit een grote bout. Achter ieder licht één. Zijn ze dat, en betekent dat dat de bumper met die twee grote schroeven te demonteren is?

Of kan ik beter eens contact opnemen met a&p in Houthalen. Binnen 1500 km moet mijn auto toch binnen voor onderhoud.

Bedankt alvast, Pieter

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 14 apr, 2004 12:15

nee, heeft er niets mee te maken.. De opvulstukken bevinden zich zowel links als rechts van het reservewiel, niet in de ruimte van het reservewiel...

Maak de zijdelingse koffertapijten los, en je kan er niet naast kijken....

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » wo 14 apr, 2004 12:18

Goed, ik ga het nog eens proberen, en als het dan niet lukt moet de dealer het maar oplossen.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 14 apr, 2004 12:37

Wees gerust, deze keer zal het wel lukken. Er zitten aan beide kanten 2 schuimrubberen opvulstukjes, maar onder slechts 2 van de 4 zal je een moer (ik dacht potsleutel 17) aantreffen. Eens de trekhaak erop staat, zal je op alle 4 de bouten een moer moeten opdraaien.

succes :wink:

Plaats reactie