Wie helpt: is aankoop 9-5 met G3 en 150.000 km verstandig?

1997-2010
Plaats reactie
jpchatrou
Geregistreerd lid

Wie helpt: is aankoop 9-5 met G3 en 150.000 km verstandig?

Bericht door jpchatrou » di 11 mei, 2004 23:33

Sinds vanavond ben ik nieuw op de Saab-site. Tot op heden heb ik altijd Volvo gereden, maar het is tijd voor wat anders. De 9-5 estate vind ik ongelooflijk mooi, en gisteren zag ik een fraaie 2.0S uit 2001 met 150.000 km op de teller en op gas. Vraagprijs: 18.500,- Euro, Saab-groothandel (?) in Rosmalen. Vanmiddag een proefrit gemaakt, en ik moet zeggen: het rijdt geweldig! De wagen zag er goed uit, alles werkte, het afgestempelde onderhoudsboekje was erbij.
Vraag: wie heeft ervaring met dit motortype op gas, hoe lang gaat dat normaalgesproken mee zonder revisie, waar moet ik speciaal op letten?
Alvast bedankt!
Jan-Peter

MXL
Geregistreerd lid

Re: Wie helpt: is aankoop 9-5 met G3 en 150.000 km verstandi

Bericht door MXL » wo 12 mei, 2004 0:38

Als de auto altijd zijn normale onderhoud heeft gehad en nu goed rijdt is er geen enkel bezwaar tegen een auto op gas. Gas heeft een groot voordeel: Het is erg schoon, hierdoor zal de motor van binnen ook erg schoon zijn, De belangrijkste twee nadelen van gas is dat de brandstog zeer schraal is en dat de motoren heter worden. Met de moderne G3 installaties is dit over het algemeen geen probleem meer, "vroeger" kwam het door het schrale gas (benzine heeft een smerende werking, gas niet) voor dat de kleppen sneller insleten en hierdoor vaker gesteld moesten worden, dit gebeurde niet altijd. Tegenwoordig staan alle auto's arm afgesteld, om hier tegen te kunnen zijn de klepppen en klepzittingen veel harder gemaakt, tevens heeft de saab hydrolische klepstoters en is dus zelfstellend. De enige reden waarom je het niet zou doen is het gat in de bumper en het feit dat ondanks de moderne installaties benzine nog steeds beter rijdt. Succes!

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 12 mei, 2004 4:41

Hmm zo positief is het in de praktijk helaas niet.

De T7 cilinderkoppen verdragen gas namelijk niet zo goed, gemiddeld kan je zeggen dat er tss 80 000 en 100 000km toch wel serieus onderhoud vereist is. In sommige gevallen moet er zelfs een nieuwe cilinderkop op :cry:

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » wo 12 mei, 2004 8:45

Koprevisie bij moderne motoren op gas (G3) is een merkoverschrijdende kwaal, je moet dat gewoon incalculeren, op de kilometerkostprijs valt het nog best mee. Over het algemeen is het wel mogelijk bij de revisie met het gas rekening te houden, zodat herhaling voorkomen of op zijn minst enorm uitgesteld kan worden.

Pieter
Geregistreerd lid

Bericht door Pieter » vr 14 mei, 2004 18:24

Ik heb nochtans een half jaar geleden zelf mijn 9-5 naar LPI laten ombouwen, volgens Saab kon dat bij een LPT en zou je het beste een Vialle installatie nemen. Beherman heeft me zelfs het adres van een inbouwer meegegeven.

Ik vuind het dus een beetje vreemd dat hier gesteld wordt dat je sowieso na 100.000 km serieuze kosten aan je auto hebt. Of zijn ze dat gewoon vergeten te melden bij Behrman?

Hanm
Lid van verdienste

Bericht door Hanm » vr 14 mei, 2004 18:41

Zo buitensporig zijn deze kosten nou ook weer niet, beslist niet zodanig dat een waarschuwing gegeven had moeten worden. Stel nou dat je had gevraagd of Lpi een verhoging in de onderhoudskosten met zich meebrengt, dan was vermelding van lichte stijging natuurlijk wel op zijn plaats geweest. Moraal van het verhaal is dat het eigenlijk gewoon prima kan, een 9-5 op gas...

Ruud
Geregistreerd lid

Bericht door Ruud » vr 14 mei, 2004 19:29

Is die Saabgroothandel misschien ''Van Creij''?
Daar heb ik namelijk mijn eigen Saab gekocht een jaar geleden.

Zelf ben ik helemaal tevreden over mijn Saab en ik heb ook nooit een gebrek ontdekt wat misschien verdoezeld zou kunnen zijn. De kwalititeit is gewoon goed.
Enigste nadeel is dat hij geen garantie of onderhoud doet, maar daarom is de prijs ook een stuk lager dan bij de concurrentie met vergelijkbare Saabs.
Dus als je zeker weet dat de auto goed is bespaar je je een hoop geld!!!

succes ermee
Ruud

jpchatrou
Geregistreerd lid

Bericht door jpchatrou » vr 14 mei, 2004 23:21

Saab groothandel is inderdaad van Creij. Hij was zeer behulpzaam, en heeft zelfs de auto naar de Saab garage gebracht waar ik hem wilde laten keuren. Blij te horen dat ook anderen er goede ervaring mee hebben. De keuring leverde alleen een vraag over een zwetende koppakking op, voor de rest was de auto prima in orde.
Het goede nieuws is dat ik vanmiddag de auto heb gekocht !! :)
Vanaf volgende week ben ik dus (hopelijk) tevreden Saab-rijder en frequenter bezoeker van dit forum.
Dank voor de goede informatie!!
Jan-Peter

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » za 15 mei, 2004 0:56

Een zwetende koppaking (originele benaming :lol: ) is dat niet het minder goede nieuws...

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » za 15 mei, 2004 5:01

Uit een voorgaande discussie op prikpagina kan je meer informatie puren:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=393&i=14226&t=14100

En vergeet vooral deze niet te lezen...

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=393&i=14714&t=14693

jpchatrou
Geregistreerd lid

Bericht door jpchatrou » za 15 mei, 2004 20:44

Tja, of de zwetende koppakking nu wel of geen slecht nieuws is weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik heb de auto volledig laten keuren door van Dongen (Saab-garage Zeeland) en die heeft gezegd dat het niet alarmerend was. Ik vertrouw dan ook maar op zijn deskundigheid, en afgaand op verhalen van bekenden is deze garage zeer deskundig op Saab-gebied.
In het ergste geval moet ik dan de cilinderkop laten vlakken/reviseren? Met welke kosten zou ik dan ongeveer moeten rekenen?
Met groet, Jan-Peter

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » za 15 mei, 2004 21:06

joh... zweten is niet zo erg. t'Is tenslotte al een auto die de 'inloopfase' voorbij is. Over Van Creij en Van Dongen heb ik beide nog nooit iets negatiefs gehoord. Dus gewoon gaan rijden. Daarbij.. een 9-5 is natuurlijk een topbak. Stijlvol, snel, redelijk uniek en lekker goedkoop op gas. Als ik jou was zou ik autotechnisch 90% van de medeweggebruikers uit-/toelachen!!! Enjoy tha ride!

PS ben zelf ook op zoek naar een 9-5 op gas dus ik ben wellicht wat bevooroordeeld ;-)

Plaats reactie