Problemen turbo?

1997-2010
B235R
Lid van verdienste

Re: capaciteit brandstofsysteem

Bericht door B235R » za 30 aug, 2003 12:21

leuk verhaaltje, maar waarom draaien al die garret turbo aan stront in de 9-5 dan, terwijl die mitsubishi turbo's heel blijven :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » za 30 aug, 2003 12:34

Verkeerd gebruik Misschien. Die foto bij mijn introductie waar ik in een 9-5 sta. Die turbo was ook aan gort (as gebroken). De buren belden de brandweer omdat die stond te draaien met een nieuwe turbo. Dat ding rookte zo gigantisch. Toen na een uur de auto niet meer rookte bleek wel hoe lang die mensen hadden doorgereden. Blok word op dit moment weer in elkaar gezet alle lagers waren eruit gelopen. En ja wij hadden de olie wel eerst op peil gebracht voordat we hem starten.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » za 30 aug, 2003 12:42

Injectie schreef:Verkeerd gebruik Misschien. Die foto bij mijn introductie waar ik in een 9-5 sta. Die turbo was ook aan gort (as gebroken). De buren belden de brandweer omdat die stond te draaien met een nieuwe turbo. Dat ding rookte zo gigantisch. Toen na een uur de auto niet meer rookte bleek wel hoe lang die mensen hadden doorgereden. Blok word op dit moment weer in elkaar gezet alle lagers waren eruit gelopen. En ja wij hadden de olie wel eerst op peil gebracht voordat we hem starten.
tja das altijd lache met die turbo's in die 9-5's, vooral als er weer een nieuwe turbo aan zit en je gaat dan lekker proefrijden heerlijk :wink: 8)

en tja je snapt sommige mensen niet, dom doorrijden terwijl zo'n ding als een gek rookt :?

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » za 30 aug, 2003 12:45

B235R schreef:... terwijl die mitsubishi turbo's heel blijven :wink:
Da's een geruststellende mededeling :D

De GT17 die op de 9-5 wordt gemonteerd, blijkt inderdaad storingsgevoelig.
Over de T25 en T28 hoor je minder negatieve dingen.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 31 aug, 2003 19:25

Injectie schreef:Verkeerd gebruik Misschien. Die foto bij mijn introductie waar ik in een 9-5 sta. Die turbo was ook aan gort (as gebroken). De buren belden de brandweer omdat die stond te draaien met een nieuwe turbo. Dat ding rookte zo gigantisch. Toen na een uur de auto niet meer rookte bleek wel hoe lang die mensen hadden doorgereden. Blok word op dit moment weer in elkaar gezet alle lagers waren eruit gelopen. En ja wij hadden de olie wel eerst op peil gebracht voordat we hem starten.
Verkeerd gebruik is het niet. Waarom niet? Nou bij een 9-5's van '98 en enkele '99, gaan ze achter elkaar kapot en er zijn denk ik weinig 9-5's van die bouwjaren waarvan de turbo niet is vervangen (praat dan over 4-cilinders 2.0 lpt & 2.3 lpt). Nou zijn er wel een aantal modificatie's geweest; banjobout turbo, die carterventilatiepotjes. Maar omdat al die auto's toch een aantal km hebben gereden zonder die modificatie's is er toch extreme slijtage geweest aan de turbo, die turbo's gaan niet zomaar kapot. :wink:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 31 aug, 2003 19:52

hmm interessant om te lezen... Onze 9-5 heeft ondertussen 140 000 gelopen en heeft nog geen modificaties ondergaan wat dat betreft. Buiten de kleine blauwe rookpluim bij het starten, merk ik er ook maar bitter weinig van. Iets waar ik moet naar laten kijken, of nog niet?

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 31 aug, 2003 23:36

marky schreef:hmm interessant om te lezen... Onze 9-5 heeft ondertussen 140 000 gelopen en heeft nog geen modificaties ondergaan wat dat betreft. Buiten de kleine blauwe rookpluim bij het starten, merk ik er ook maar bitter weinig van. Iets waar ik moet naar laten kijken, of nog niet?
marc, heb je de auto nieuw gekocht dan ??

van de T7 had je ook een modificatie, gezeur met printplaten die niet goed beschermd waren tegen corrosie. eerst deden ze software update maar dat bleek dus ook niet bij een aantal auto's het probleem te zijn.

Maar om op turbo's terug te komen, een saab 9-5 nu 150.000 km gedraait die al 2 turbo's heeft gehad (rijder is wel echte saab liefhebber, die dus gezond met omgaat met zijn auto).

Denk dat de turbo veelal word genekt door de slechte constructie van de carterventilatie.

Marc
Lid van verdienste

Re: Problemen turbo?

Bericht door Marc » ma 01 sep, 2003 0:24

Yup, de auto is destijds nieuw gekocht en om eerlijk te zijn heel weinig problemen mee gehad. Van die update weet ik niets, dus zou het best kunnen dat deze nooit uitgevoerd is geweest. Het enige wat stuk is gegaan is:

- aircomodule, wegvalen van pixels (garantie)
- een T-stukje van het radiator systeem, waardoor koelvloeistof lekte (zelf vervangen)

Dit is nagenoeg alles :D

De auto doet het nu dus nog met zn originele turbo. Buiten het pluimje bij koudstart kan ik echt niets merken. Ik denk dat ik me dan gelukkig mag prijzen?

Waarschijnlijk wordt deze vervangen over x aantal maanden, door het nieuwere type.

Hier zijn nog enkele plaatjes :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » wo 24 sep, 2003 18:05

Hmmm Ik had vorige keer beter mijn mond gehouden :roll: , Di cassette heeft het ondertussen ook begeven, nog zo een gekend probleem.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 27 nov, 2003 18:37

@ desmond
waarmee vullen jullie 9-5 turbomotoren af??bij janse

en natuurlijk anderen :roll:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » do 27 nov, 2003 20:03

OLie bedoel je Een volsynthetische 5W40 van Shell. Heeft Janse zo bepaald.

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » do 27 nov, 2003 20:11

ja ik bedoel de olie :wink: vergeten er bij te zetten :oops:

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » do 27 nov, 2003 20:35

Saab schrijft een nieuwe voor, namelijk de 5w30. Zelf rij ik rond met castrol RS 10w60

B235R
Lid van verdienste

Bericht door B235R » zo 30 nov, 2003 20:01

Flusshen jullie de motor ook??

Geloof dat die castrol 10w60 ook wel goede olie is, wel prijzig toch??

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » zo 30 nov, 2003 20:36

Toen we vorige keer de olielek herstelden, moest het carterdeksel eraf. Ineens een goed moment om te kijken of de motor black sludge aan het opbouwen was, niet dus :D

Afbeelding

Afbeelding

Van de castrol RS10-W60 mag ik tot hiertoe niet klagen. De smeereigenschappen van deze olie zijn zo veel beter? Ook houdt deze de motor veel schoner. Prijzig is ze inderdaad wel, maar ja... liever wat duurdere olie, dan een motor die aan gort draait :roll:

Flushen heb ik tot hiertoe nog niet gedaan, al zorg ik er altijd voor dat de motor goed heet staat voor de olie gewisseld wordt. Probleem bij een koude oliewissel is dat de oliekoeler zichzelf dan weer afsluit en dat je deze olie dan niet mee kan verversen. Door even te gaan knallen net voor de wissel, gaat de klep van de oliekoeler open en loopt alle olie er mooi uit. Het enige nadeel is dat je dan goed moet opletten, want je kan je vingers serieus verbranden. ;-|+

Binnenkort komt er trouwens weer een nieuwe campagne uit voor de 2.3lpt blokken van 98-99. Deze omvat de update van de carterventilatie naar MY04.

Marc

Plaats reactie