idd 4.5 er in gegooid 10w40.
hopelijk wat minder vervuiling nu.
Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- jor[D]1
- Geregistreerd lid
- Berichten: 152
- Lid geworden op: zo 07 feb, 2016 14:40
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
Voor (grote) scheepsmotoren is die olie niet te vergelijken met auto motoren. En voor de hele grote langzaam lopers al helemaal niet, die hebben gescheiden carter en verbruiks olie.TubaManiak schreef: ↑do 21 mei, 2015 13:04Hij vertelde dat de olie in scheepsmotoren pas wordt vervangen wanneer de zuurgraad niet meer deugt. Er wordt dan ook regelmatig een monster genomen wat wordt geanalyseerd.
Hetzelfde geldt voor automotoren. Pas wanneer de zuurgraad niet meer goed is moet de olie worden vervangen. En voor die tijd is olie vervangen een mooie cash-cow voor garagisten en olieboeren.
Die meting wordt bij auto's vaak niet gedaan, omdat die gewoonlijk niet lang stilstaan bij een beurt. Een schip ligt vaak wat langer aan de wal, waardoor er tijd is om een oliemonster te kunnen analyseren.
Bovendien gaat het daar vaak om diverse kubieke meters, ofwel duizenden liters, olie. Ofwel een iets groter bedrag dan een luttele 80 euro.
Bij sampelen wordt er naar meer dan alleen de zuurgraad gekeken (TBN, verschillende metalen, as, viscositeit etc etc) en tevens wordt de olie actief gereinigt met behulp van centrifugaal filters en seperatoren. En dan wordt er heel wat drap uitgehaald, die filters schoonmaken is meestal geen fijn klusje. Bij je auto gebeurt dit reinigen niet dus vervuilt de olie gewoon en moet tijdig vervangen worden.
Kleinere scheepsmotoren en generatoren zonder seperatoren worden ook gewoon op draaiuren vervangen en dat kan dan soms zomaar een paar honderd liter per beurt zijn, afhankelijk van de motor en voorschriften fabrikant.
Het sampelen heeft overigens ook niks met langer stilstaan te doen, scheepsmotoren staan tegenwoordig zo min mogelijk stil want dan wordt er niks verdient. Zo'n monster wordt gewoon met draaiende motor afgetapt en in de eerste de beste haven opgestuurd naar een lab en die resultaten komen per mail terug. Samples nemen is om slijtage tijdig te ontdekken en in sommige gevallen te voorkomen dat je onnodig duizenden liters olie gaat verversen, maar er wordt ook nog genoeg op draaiuren ververst. (Bij snellopers eigenlijk niet anders gezien)
Ik zou bij de moderne vol syntheet olien toch heel voorzichtig omgaan met zelf additieven toevoegen. De olie zit van de fabrikant af ook al bordevol additieven dat kan soms rare gevolgen hebben. Zoals laatst een motor waar de olie kort na een beurt ineens tot dikke drap getransformeerd was met lagerschalen die het carter kwamen bezoeken tot gevolg.
Molybdeensulfide is bij sommige motor olien al als toevoeging aanwezig, dan heb je dus de werkzame voordelen van die stof zonder het gevaar dat het raar gaat reageren met andere additieven in die olie. Bijvoorbeeld deze olie: https://products.liqui-moly.com/mos2-le ... 40-14.html
De grote merken hebben ook allerlei duurdere olien waar over dingen als low wear technology etc gesproken wordt. Wat dat precies inhoudt is natuurlijk geheim maar MoS2 zal daar ongetwijfeld ook aan bijdragen want de smeerende werking van deze stof is gewoon bekend.
Edit;
Zie nu pas dat dit een 7 jaar oud topic is dat weer opgerakeld is, maarja misschien nog steeds interessant.
Nog een leuk foto'tje van een sample nieuwe olie en olie die ongeveer 500 uur zou oud zijn. Daar kon je met een felle zaklamp al niet meer door heen schijnen.
Met een zelf test kitje kun je al een fractie bekijken van de testjes van wat ze in een lab doen. In dit geval was de viscositeit totaal zoek als ik mij goed herinner. Ondanks dat de vervangingstermijn nog niet bereikt was. Laat ook maar eens zien dat olie ook zeker vroegtijdig zodanig verouderd kan zijn dat je de opgegeven vervangingstermijn van de fabrikant niet eens haalt.
9³ 2.0T Aero Coupe Laser Red 2000
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd
9³ 2.0t S Coupe Cosmic Blue 2001 Gedemonteerd
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
Leuk info thnx!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
Tip van een medeforummer gevolgd en er 10w40 ingegooid: geen rook meer bij het starten!
Ik ben toch wel verbaasd en hoe langer hoe minder tevreden over 0w40.
Inmiddels alle 3 saabs van dikkere olie voorzien.
Ik ben toch wel verbaasd en hoe langer hoe minder tevreden over 0w40.
Inmiddels alle 3 saabs van dikkere olie voorzien.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Guido900T
- Donateur (3x)
- Berichten: 1100
- Lid geworden op: vr 24 dec, 2004 2:45
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
ik gooi er 10w60 in (op aanraden van J&D)
9000 Turbo 2.0 CSE stage 1 230 PK (Dion HPT) 1996, Black
9.3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet 2002, Steel grey (lpg)
9.5 Turbo 2.3 Aero Estate 2003, Silver (lpg)
9.3 Turbo 2.0 Aero Cabriolet 2002, Steel grey (lpg)
9.5 Turbo 2.3 Aero Estate 2003, Silver (lpg)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?
op mijn 900ng ook gedaan.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.