Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

1997-2010
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door Sapphire » wo 20 mei, 2015 9:39

Olie blijft een lastige discussie. Op het Volvoforum hebben ze zelfs een apart subforum 'het zwarte goud'. Het probleem is volgens mij vooral dat de materie technisch gezien zodanig complex is en er zoveel parameters zijn (klimaat, temperatuur, gebruiksomstandigheden, rijstijl, gereden afstanden, type auto, slijtage, toevoegingen aan de olie, etc.) dat er nauwelijks vergelijkend onderzoek gedaan kan worden, behalve in een laboratorium, wat weer niet representatief is voor de praktijk. Daarom kunnen wij forummers er hooguit kwalitatieve uitspraken over doen, afgezien van misschien hoeveel olieverbuik je hebt, en dergelijke.

Voor mij is het nut van regelmatig verversen wel bewezen, en ook het gebruik van bepaalde viscositeit. Heb al zoveel kapot gelopen blokken gezien die erg lang met olie reden. De additieven werken op den duur niet meer en de olie raakt vervuild (vooral bij benzine/diesel motoren, LPG is wat schoner). Je kunt wat mij betreft stellen dat bij regelmatig verversen er gewoon niets aan de hand is, behoudens auto's met specifieke problemen zoals BS bij de 9-5. Dat ligt niet aan de olie, maar zaken als olie-intervallen en gebruikte olie helpen er wel bij.

Je kunt als je normaal er mee omspringt en elke keer met verse olie ververst volgens mij zowat een mensenleven doen met een blok. De reden dat dit niet lukt is omdat de auto (regelmatig) wordt afgetrapt, niet goed warmgereden, er wordt bezuinigd op onderhoud (zowel intervallen als oliekwaliteit), oliën worden gemengd bij het bijvullen of men de verkeerde olie gebruikt, etc.

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van hele dunne oliën, zeker niet bij blokken met hoge km standen. Zoals ik al schetste krijg je door slijtage aan lagering e.d. toch meer ruimte, en dus een afnemende oliedruk. Het zou het beste zijn als elke auto een oliedrukmeter had, dan kon je precies zien wat er gebeurt. Ik gebruik zelf voor al m'n auto's 10w40 olie, behoudens in mijn 9-5 (5w40). Natuurlijk is er over elke olie wel wat te zeggen, en de meningen/ervaringen lopen enorm uiteen. In elk geval ben ik al 10 jaar een zeer tevreden gebruiker van Valvoline Max-life. Dit is speciaal ontwikkeld voor hoge km standen (boven de 100.000) en bevat additieven die de keerringen in het blok soepel houden. De olie is nauwelijks duurder dan de standaard variant en de oude blokjes lopen enorm mooi stil ermee. Het lastige is dat je niet kan bewijzen in hoeverre het gebruiken van zo'n olie nut heeft, maar ik heb in elk geval al tonnen gereden zonder één blok in de soep te draaien. Terwijl sommige blokjes best lekker wat km's achter de rug hebben en zeker niet vrij van slijtage zijn. Maar het blijft lastig je gebruikservaringen met olie te delen, omdat het zulke ongrijpbare materie is.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door gfgf » wo 20 mei, 2015 10:27

Tja. Het advies om bij blokken met wat meer km achter de kiezen een dikkere olie te nemen heb ik nooit begrepen. Lekt het, dan vervang je de pakkingen (of je legt een stuk karton onder het carter), verbruikt het, dan vervang je de klepgeleiders, turbo of zuigerveren (of je vult af en toe wat bij en geniet van de blauwe pluim). :-S+

Ik heb het idee dat niet altijd goed wordt begrepen hoe het met die oliesoorten zit. De fabrikant schrijft een bepaalde viscositeit voor bij bedrijfstemperatuur (ergens rond de 90°). Die viscositeit correspondeert met het laatste getal, bv. 40 of 30. Het getal voor de W is de viscositeit bij lage temperatuur. Als je auto een beetje fatsoenlijk op temperatuur komt, is dat maar een minuut of tien aan de orde. Een 20W of 10W40 smeert echter tijdens het opwarmen heel wat slechter dan een 0W of 5W en dat ga je vooral met veel koude ritten merken. De meeste slijtage treedt immers op bij koude motor. Voor de lekkage of het verbruik maakt het getal voor de W niet uit: 20W40 is op bedrijfstemperatuur precies even dun als 0W40 en nog steeds veel dunner dan zelfs 0W20 of welke dunne olie dan ook op buitentemperatuur. Het zou hooguit in verbruik kunnen schelen omdat de koude olie te dik is om in de oliekanalen te komen en via de bypass achter de pomp weer in het carter belandt...

Als je je afvraagt waarom de fabrikant dan anno 1988 niet gewoon 0W30 of 0W40 voorschreef: simpelweg omdat die toen nog niet algemeen beschikbaar was. Dat komt omdat de ontwikkeling van volsynthetische olie nog niet zo ver gevorderd was. Met minerale olie is het niet zo makkelijk om multigrades al 0W30 of 0W40 te maken. Minerale olie gaat uit van de dikte bij lage temperatuur. In principe zou deze olie bij hogere temperatuur (bedrijfstemperatuur) te dun worden, maar door middel van additieven wordt de dikte op hogere temperatuur vergroot. Probleem is dat die additieven na verloop van tijd uitwerken en de olie dus bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Met synthetische olie heb je dit probleem niet, omdat deze olie zijn viscositeit (warm en koud) behoudt. Vervang je tijdig de minerale olie, dan is er niet veel aan de hand.

Maar goed, de blokken uit die tijd zijn ontworpen om met minerale meuk oud te worden en kunnen er dus heus wel tegen als je er 10W of 20W in blijft kieperen. Dat neemt niet weg dat ze prima draaien en zelfs beter af zijn met moderne volsynthetische olie die koud een stuk dunner is. Vergelijk het met verf: natuurlijk kun je je kozijnen schilderen met verf anno 1950 die er na drie jaar niet meer uitziet, maar waarom zou je niet kiezen voor een modern verfsysteem dat het 8 jaar volhoudt? Het kozijnhout wordt er niet slechter van. Net waar je de voorkeur aan geeft.

Voor wat theorie is dit een leuke site.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door Sapphire » wo 20 mei, 2015 11:44

gfgf schreef:Het advies om bij blokken met wat meer km achter de kiezen een dikkere olie te nemen heb ik nooit begrepen. Lekt het, dan vervang je de pakkingen (of je legt een stuk karton onder het carter), verbruikt het, dan vervang je de klepgeleiders, turbo of zuigerveren (of je vult af en toe wat bij en geniet van de blauwe pluim). :-S+
Als een motor veel km heeft gedraaid levert dat uiteraard slijtage op aan o.a. de lagers. Deze worden simpelweg dunner, dus de krukas komt ruimer in z'n jasje te staan. De krukaslagers krijgen enorm veel verbrandingsdruk te verwerken. Reken maar eens uit, gaat echt om tonnen aan druk bij een beetje toeren. Dat vraagt om goede lagering en goede smering. Als je dan 'ruimte' in de draaiende delen hebt en als gevolg een wat lagere oliedruk bij je hoofdlagers, dan 'slaat' de krukas makkelijker door de oliefilm heen bij een dunnere olie. Ik weet dit even niet beter te omschrijven dus ik hoop dat je begrijpt waar ik naartoe wil. Idem bij de zuigers: je hebt meer blow-by en meer 'schraapeffect' bij dunnere olie. Door een wat dikkere olie te gebruiken heb je een betere oliedruk bij werktemperatuur. Vergelijk het met een muntje dat je in een bak water en een bak lijm laat vallen. Door de hogere stroperigheid (viscositeit) van de lijm zakt het muntje langzamer naar de bodem dan bij het water, dat niet of nauwelijks stroperig is. Ditzelfde gebeurt bij je krukaslagers e.d. Waarom denk je dat hoogbelaste blokken in de racerij en dergelijke allemaal met extra dikke olie rijden? Om genoeg oliedruk over te houden om de krukas bij de enorme verbrandingsdruk effectief te kunnen blijven lageren/smeren.

Vergeet ook niet dat al die superdunne oliën ook worden gebruikt om aan de emissie-eisen te kunnen voldoen. Net als low-friction zuigerveren en andere trucs om te zorgen dat het verbruik en de uitstoot maar zo laag mogelijk is. Dat wil nog niet automatisch zeggen dat die hele dunne olie het allerbeste is voor de motor zelf.

van Dijck
Geregistreerd lid
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door van Dijck » wo 20 mei, 2015 12:59

0,10mm is al genoeg voor tikkende drijfstangen, met die slijtage valt het wel mee dat is hoogstens enkele honderden van milimeters.
Dunne olie is vooral ontwikkeld voor de emissie eisen.

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door gfgf » wo 20 mei, 2015 13:36

Sapphire schreef:Door een wat dikkere olie te gebruiken heb je een betere oliedruk bij werktemperatuur. Vergelijk het met een muntje dat je in een bak water en een bak lijm laat vallen. Door de hogere stroperigheid (viscositeit) van de lijm zakt het muntje langzamer naar de bodem dan bij het water, dat niet of nauwelijks stroperig is.
Dat is precies het punt. De olieviscositeit bij bedrijfstemperatuur is door de fabrikant uitgedokterd op basis van debiet van de pomp en de dikte en opbouw van de kanalen. Dat verandert met de jaren niet (tenzij de kanalen verstopt zitten), net zo min als dat de film van voorgeschreven (iets dunnere) olie eerder zou breken dan die van dikkere. Waar baseer je dat op? Het smerende effect komt door de stroming van de olie door de ruimtes tussen de bewegende delen. Met dikkere olie bereik je alleen maar dat de olie minder goed komt waar-ie moet komen. Dan heb je achter de pomp een mooi hoge gemeten oliedruk, maar de smering schiet er niks mee op. Denk maar aan de druk vlak voor een knoop in de tuinslang, die is ook mooi hoog.

Reken je niet rijk met je theorie over race-olie. Die wordt voorgeschreven voor extreme blokken in extreme omstandigheden waar wegens grote krachten en hogere wrijving (sterkere lagers) de temperaturen op de kritische punten in het blok veel hoger zijn. Slijtage is daar veel minder een punt en bovendien wordt voor die blokken uitgegaan van een veel hogere belasting. De pomp en oliekanalen zijn op de dikkere olie berekend zodat er overal genoeg kan stromen. Denk je echt dat xW60 door het pompje en de kanaaltjes van een huis-tuin-en-keuken Saabblok net zo goed kan worden rondgepompt als xW40? Je gemeten druk wordt wel mooi hoog, dat dan weer wel.

En nogmaals: als je naar xW50 zou gaan, zou je redenering misschien steekhouden. Maar zolang je van 0W40 naar 10 of 15W40 gaan en dus alleen de koude grade verandert (het cijfer voor de W) heeft het alleen invloed op de opwarmfase. En dan is iedere olie stukken dikker dan wat het zou moeten zijn.

Doe wat je niet laten kunt, veel zal het niet schelen hoor. Maar je argumentatie lijkt me niet sterk. :)
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

van Dijck
Geregistreerd lid
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 20 feb, 2015 16:35
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door van Dijck » wo 20 mei, 2015 15:42

Yep velen verwarren oliedruk met doorstroomsnelheid olie. toch blijf ik fijn 5w40 gebruiken waar 0w30 of 5w30 is voorgeschreven. dan maar een km minder per liter brandstof.

ries-9-5
Donateur
Donateur
Berichten: 289
Lid geworden op: di 11 mar, 2014 11:44
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door ries-9-5 » wo 20 mei, 2015 19:38

Even een voorlopige conclusie na al deze verhalen, meningen en websites gelezen te hebben.
- Men kiest voor minerale olie omdat dat goedkoper is. Deze olie heeft additieven nodig om op bedrijfstemperatuur niet te dun te worden.
- Halfsynthetisch probeert de eigenschappen van minerale olie (goedkoop) en full synthetische olie te combineren
- full synthetische is de beste keuze als de kosten buiten beschouwing wordt gelaten.
- Het getal voor de W probeert men zo laag mogelijk te houden, zodat bij een koude start zo min mogelijk slijtage ontstaat.
- Het getal na de W kan laag zijn (20, 30) voor dunnere olie (op bedrijfstemperatuur) hetgeen resulteert in minder wrijving en dus lager brandstofverbruik.
- Het getal na de W kan hoger zijn (40, 50) voor dikkere olie (op bedrijfstemperatuur) dat wellicht beter is voor oudere motoren met hier en daar wat slijtage en speling. Het oliegebruik kan lager worden.
- De mensen die gereageerd hebben, gebruiken 0W40, 5W30 of 5W40 en over het algemeen volsyntheet.

Dan rest mij nog twee vragen:
Waarom adviseert Saab 10W? Omdat ze graag er minerale olie in willen stoppen?
En als ik overstap op volsynthetisch terwijl de auto 240k op minerale olie heeft gelopen, loop ik dan een risico op verstopte kanalen? Maar de kans is groter dat de auto halfsynthetisch heeft gekregen. Loop ik daarom geen risico?
Nissan Leaf MY16 30kWh Tekna
Saab 9-5 3.0t V6 1999 LPG (BRC) 280k DionHPT Tune (verkocht mei 2016)

Gebruikersavatar
gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 4727
Lid geworden op: di 03 apr, 2007 23:14
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door gfgf » wo 20 mei, 2015 20:16

van Dijck schreef:toch blijf ik fijn 5w40 gebruiken waar 0w30 of 5w30 is voorgeschreven
Ik gebruik het ook, maar dan omdat het is voorgeschreven. En ach, die 8-pitter van me is in drie minuten warm en komt hooguit een paar keer per maand boven de 3.000 toeren... :wink:

@TS: ik zou me niet teveel zorgen maken om het overstappen op volsyntheet. Het is echt niet zo dat er ineens vlokken als konijnenkeutels door je blok gaan stromen hoor. Wel zou ik voor het verversen 10 minuten stationair een flush laten meedraaien om alvast de ergste meuk op gecontroleerde wijze (en zonder dat de turbo draait) af te voeren.

Succes met kiezen, maar slaap er niet te slecht van. Alle, maar dan ook alle olie die je tegenwoordig kunt kopen is beter dan wat in 1999 de standaard was. Bij Duitse clubs als oil-center.de kun je aardig wat besparen.
"To get back my youth I would do anything in the world, except take exercise, get up early, or be respectable." (Oscar Wilde)
9-3 SS Vector 1.8t aut hirsch '03 | MB S210 E430T '98 Joop | MB W213 E220d '16 Karl | MB W126 280SE '82 Henk

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door TubaManiak » do 21 mei, 2015 13:04

Ik gebruik een extra additief, nl. Molykote olie A concentraat, bij elke oliewissel en in al mijn Saabjes. Molykote kent als smeermiddel Molybdeensulfide. Dat is een droog smeermiddel. Door het in je motorolie te gooien wordt het goed in je motor verdeeld. Staat alle olie in je carter en start je de auto, dan smeert de molybdeensulfide de nog droge delen.
Dat merk je duidelijk : 1.) de motor draait gemakkelijker rond bij starten, 2.) de motor draait stiller, 3.) je belast de accu minder omdat de startmotor minder vermogen hoeft te leveren 4.) je hebt minder slijtage in je motorblok doordat de motor nu altijd wordt gesmeerd, niet alleen pas na het rondpompen van olie 5.) noodloop eigenschappen, wanneer je je olie verliest door een gat in je carter, kun je nog een paar tientallen kilometers doorrijden iig voldoende om een parkeerplaats te halen waar je veilig kunt staan.

Dit middel werd me ooit aangeraden door mijn goede vriend, een hoofd-werktuigkundige in de grote vaart. Hij gebruikte het in al z'n Rovers, al vanaf 1968 .
Hij vertelde dat de olie in scheepsmotoren pas wordt vervangen wanneer de zuurgraad niet meer deugt. Er wordt dan ook regelmatig een monster genomen wat wordt geanalyseerd.
Hetzelfde geldt voor automotoren. Pas wanneer de zuurgraad niet meer goed is moet de olie worden vervangen. En voor die tijd is olie vervangen een mooie cash-cow voor garagisten en olieboeren.
Die meting wordt bij auto's vaak niet gedaan, omdat die gewoonlijk niet lang stilstaan bij een beurt. Een schip ligt vaak wat langer aan de wal, waardoor er tijd is om een oliemonster te kunnen analyseren.
Bovendien gaat het daar vaak om diverse kubieke meters, ofwel duizenden liters, olie. Ofwel een iets groter bedrag dan een luttele 80 euro.

http://www.werkenmetmerken.nl/nl/molyko ... aat/p/8307" onclick="window.open(this.href);return false;
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door sweetspeed » do 21 mei, 2015 13:12

Ik wil niet zeggen dat die toevoeging niet geschikt is maar een scheepsmotor draait doorgaans een vijfde van de toeren van mijn Saab en een honderdste van de toeren die de turbo maakt.
Die toevoegingen..ik heb het er niet op....je had destijds dat Slick50...op Teflonbasis...zou echt overal aan hechten. Als dat zo was zou de koppeling in mijn motor (motorfiets met natte koppeling) wel geslipt hebben.

De zuurgraad in olie veranderd geleidelijk. Daarom verwissel ik gewoon elke 10K of uiterlijk na een jaar. Period.
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door TubaManiak » do 21 mei, 2015 13:41

Beste Sweetspeed,

Iets te diagonaal gescand ? Ik gaf toch duidelijk aan dat vriend hoofd-wtk molykote gebruikte in al zijn Rovers, al vanaf 1968 ?
En die man wist echt wel wat ie deed. Hij repareerde, reviseerde en modificeerde alles aan zijn auto's en scheepsmotoren zelf. En dan bedoel ik : alles !
Mechanisch en elektronisch, diesel-techniek, benzine techniek, hydroliek, injectiesystemen, turbo's, noem het maar op.
Zelf gebruik ik Molykote olie ook al 20 jaar en altijd met positief resultaat voor slijtage en verbruik. En ja, ook gewoon in mijn beide turbo auto's.
Niks mis mee, werkt prima. Ook bij gevraagde en geleverde topprestaties.
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
sweetspeed
Geregistreerd lid
Berichten: 3430
Lid geworden op: di 21 aug, 2007 21:05
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door sweetspeed » do 21 mei, 2015 14:00

Ik zei al;
Ik wil niet zeggen dat die toevoeging niet geschikt is
Over diagonaal scannen gesproken. Ik gebruik al 15 jaar geen toevoegingen in mijn Saabs en ben prima tevreden over prestaties en verbruik. Nooit motorschade gehad. Dat zegt net zoveel of net zo weinig.
"An apostrophe is the difference between a business that knows its shit and a business that knows it's shit.."

9-3 cabriolet 2006 Vector

TubaManiak
Geregistreerd lid
Berichten: 144
Lid geworden op: vr 19 apr, 2013 0:11
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door TubaManiak » do 21 mei, 2015 14:13

Ja, inderdaad, er hoeft geen schade te ontstaan met alleen maar gewone motorolie. Maar stiller lopen, nóg betere smering, minder slijtage (motor/accu), noodloopeigenschappen en advies van een échte, practisch expert gaven voor mij de doorslag wél Molykote olie toe te voegen :-) En met Molykote kun je een heel stuk van de voorgaande discussie in deze draad gewoon vergeten. De belangrijke punten zijn dan dat de olie dun genoeg is bij koude omstandigheden en dik genoeg bij warme omstandigheden. Vooral dat laatste. En over starten bij koud weer, of korte ritjes of hoge of lage toeren hoef je je mét Molykote geen grote zorgen meer te maken : Er is altijd smering . En niet : er is pas smering wanneer de olie er naartoe is gepompt. En dat scheelt dus slijtage.....
Een goed taoist verbaast zich slechts.
1980 Saab 99 GL 1980 - 2002 - heden, nu in restauratie.
1995 Saab 9000 CS 2.0 i 2002 - heden, nu winterauto
2000 Saab 9-5 Sedan 2.0 t 2007 - 2013, gecrashed...
2003 Saab 9-5 Aero Estate 2.3 T automaat 2013 - heden, nu zomerauto

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door ReinO » di 14 jun, 2022 10:07

hoeveel olie gaat in zo n 3.0?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Welke olie in V6 3.0t op leeftijd?

Bericht door reiernumans » di 14 jun, 2022 14:02

± 4.5L bij een service vulling volgens mij.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Plaats reactie