Naderend afscheid
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Nieuwe motor ingebouwd
Ik blijf verbaasd. Die dingen zijn in Zweden bij zo'n beetje 50% (zo niet 80%) van alle SAABs ingebouwd. Veelal is het bij aanschaf meebesteld. Ik hoor Zweedse monteurs en sleutelaars er eigenlijk nooit over. Het aftappen van de koelvloeistof vind ik bij het wisselen van die o-ring eigenlijk het meest vervelende. Het de- en monteren zelf valt wel mee, als je weet hoe het klemmen functioneert.
Maar goed, we moeten er geen halszaak van maken. Voor TS is het niet zo belangrijk. Hij heeft zijn nieuwe blok erin zitten en het genieten kan beginnen!
Maar goed, we moeten er geen halszaak van maken. Voor TS is het niet zo belangrijk. Hij heeft zijn nieuwe blok erin zitten en het genieten kan beginnen!
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 08 okt, 2021 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Roest!
O jee, o jee. 'k heb roest! Vandaag eindelijk eens de wielkasten achter geïnspecteerd. Passagierskant was acceptabel, maar de bestuurderskant... is licht krokant. Zie de foto hieronder. Men zal moeten lassen. Kennelijk willen mk.1's toch ook wel roesten daaro... Op zich mag het ook, na 20 jaar en 385000 km.
Motorisch maakt de grijze het uitstekend. Bij het olie verversen kon ik vaststellen dat de auto sinds de vorige verversing nauwelijks een druppel olie heeft verbruikt. En toen ik de bougies verving zag ik dat de oude een gezond kleurtje hadden. Waren eigenlijk nog niet versleten op het oog, maar ja. Ik hou een interval aan van 10.000km.
De afgelopen tijd stonk de auto een beetje naar benzine. Tot mijn grote tevredenheid heb ik vandaag uitgevogeld hoe dat kwam. De rubber slangetjes waarmee de hard plastic evap-leidingen op het koolstoffilter zitten, waren beide gescheurd. Heb ze vervangen. Ik ga ervan uit dat die stank nu weg is.
Ook een nieuwe einddemper gemonteerd. Het sierstuk was van de oude gevallen; de pijp bleek weggerot. Denk dat er jaren lang vocht in dat sierstuk heeft gestaan, waar de pijp lekker in heeft liggen marineren. Heb er een tweedehands aftermarket Griffin-einddemper opgezet. Dubbele pijp dus. Ziet er best kek uit! Overigens was de oude einddemper in het geheel niet van plan zich zomaar van de middenpijp te laten scheiden. Uiteindelijk het geheel maar gedemonteerd; Rademaker heeft toen een gleuf in de oude einddemper geslepen, waarna ik m kon verwijderen. Vervelende constructie is het al met al.
Morgen nog de remmen achter vervangen, de wielkast rechtsachter tectyleren en de kuip weer monteren met een nieuwe strip. Die heb ik al een tijdje op de plank liggen. Fijn, want inmiddels zijn ze niet meer te krijgen. De strip aan de andere kant vervang ik nog even niet, want die kuip moet er toch weer af als de lasser de roestgaten te lijf gaat.
Ik heb de auto nu op de kop af vijf jaar. Hoop er nog vier jaar in te rijden. Dan stap ik over op iets elektrisch.
Motorisch maakt de grijze het uitstekend. Bij het olie verversen kon ik vaststellen dat de auto sinds de vorige verversing nauwelijks een druppel olie heeft verbruikt. En toen ik de bougies verving zag ik dat de oude een gezond kleurtje hadden. Waren eigenlijk nog niet versleten op het oog, maar ja. Ik hou een interval aan van 10.000km.
De afgelopen tijd stonk de auto een beetje naar benzine. Tot mijn grote tevredenheid heb ik vandaag uitgevogeld hoe dat kwam. De rubber slangetjes waarmee de hard plastic evap-leidingen op het koolstoffilter zitten, waren beide gescheurd. Heb ze vervangen. Ik ga ervan uit dat die stank nu weg is.
Ook een nieuwe einddemper gemonteerd. Het sierstuk was van de oude gevallen; de pijp bleek weggerot. Denk dat er jaren lang vocht in dat sierstuk heeft gestaan, waar de pijp lekker in heeft liggen marineren. Heb er een tweedehands aftermarket Griffin-einddemper opgezet. Dubbele pijp dus. Ziet er best kek uit! Overigens was de oude einddemper in het geheel niet van plan zich zomaar van de middenpijp te laten scheiden. Uiteindelijk het geheel maar gedemonteerd; Rademaker heeft toen een gleuf in de oude einddemper geslepen, waarna ik m kon verwijderen. Vervelende constructie is het al met al.
Morgen nog de remmen achter vervangen, de wielkast rechtsachter tectyleren en de kuip weer monteren met een nieuwe strip. Die heb ik al een tijdje op de plank liggen. Fijn, want inmiddels zijn ze niet meer te krijgen. De strip aan de andere kant vervang ik nog even niet, want die kuip moet er toch weer af als de lasser de roestgaten te lijf gaat.
Ik heb de auto nu op de kop af vijf jaar. Hoop er nog vier jaar in te rijden. Dan stap ik over op iets elektrisch.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Roestige tijden
Je bedoeld zeker: over 4 jaar ga ik net als U-Poll zijn Sonett, ik mijn 9-5 ombouwen ... toch?
Dan kun je nog veel langer van het laswerk genieten.
Dan kun je nog veel langer van het laswerk genieten.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Roestige tijden
Ha, nee, ik ben bang van niet Maar ik hou er een Saabje bij uiteraard.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Roestige tijden
Update: laswerk is gedaan. Hoef ik me dus voorlopig niet druk meer over te maken. Verder heb ik de langsarmbussen achter laten vervangen door PU. Sinds ik de auto heb zat er nogal wat zijwaartse beweging in de auto en dat werd de laatste tijd erger. Zozeer zelfs dat van baan wisselen met volle belading een hachelijke onderneming werd. Er zit nu paarse powerflex in. Moet de uitlijning nog even laten checken.
Vanochtend de klepdekselpakking (alweer) vervangen. Vorige keer had ik er een exemplaar van Elring ingedaan, maar dat heeft het dus niet lang volgehouden. Nu voor een originele gegaan. Drie keer zo duur zo'n beetje, dus ik hoop dat ie ook drie keer zo goed is. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bovenste geleider van de distributie te vervangen. De oude was uitgehard en brak bij het demonteren in tweeen - die had het wel gehad dus. Ook nog even de brandschone binnenkant van de kop bewonderd.
Ten slotte de radiatorslang vervangen. Die bleef maar lekken bij de aansluiting op het thermostaathuis. Bij demontage was te zien waarom: de slang is ooit slordig gemonteerd met een te grote slangenklem, die te hard is aangedraaid. Uiteinde was soort van uitgelubberd. Ik heb er een mooie nieuwe originele slang opgezet, met het juiste formaat slangenklem.
Vanochtend de klepdekselpakking (alweer) vervangen. Vorige keer had ik er een exemplaar van Elring ingedaan, maar dat heeft het dus niet lang volgehouden. Nu voor een originele gegaan. Drie keer zo duur zo'n beetje, dus ik hoop dat ie ook drie keer zo goed is. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bovenste geleider van de distributie te vervangen. De oude was uitgehard en brak bij het demonteren in tweeen - die had het wel gehad dus. Ook nog even de brandschone binnenkant van de kop bewonderd.
Ten slotte de radiatorslang vervangen. Die bleef maar lekken bij de aansluiting op het thermostaathuis. Bij demontage was te zien waarom: de slang is ooit slordig gemonteerd met een te grote slangenklem, die te hard is aangedraaid. Uiteinde was soort van uitgelubberd. Ik heb er een mooie nieuwe originele slang opgezet, met het juiste formaat slangenklem.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Roestige tijden
Update: auto is fluitend door de apk gegaan, met de complimenten van de keurmeester. Verder heb ik het gasklephuis vervangen, omdat de oude zorgde voor een fluctuerend toerental bij constante snelheden met bijpassende foutcode. Heb een goede tweedehandse genomen, ontleend uit een door ons recent gesloopte auto, volgens de facturen bij die auto net een jaar oud. Nieuw zijn die dingen niet te betalen.
Van die sloper kwam ook een heel fraaie paravan-cover. Dat is fijn, want de mijne is in wel zeer deplorabele staat. Ga ik vervangen dus en dan knap ik meteen de ruitenwisserarmen op.
Van die sloper kwam ook een heel fraaie paravan-cover. Dat is fijn, want de mijne is in wel zeer deplorabele staat. Ga ik vervangen dus en dan knap ik meteen de ruitenwisserarmen op.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Naderend afscheid
De estate gaat er over niet al te lange tijd uit. Ik heb m bijna 6 jaar in mijn bezit en het is tijd voor wat anders. Ik ga voor het eerst van mijn leven iets moderns rijden. Ik hou er een Saabje bij - 900ng, 9-3, cabrio, coupé, dat soort karren. Zo'n grote zware 9-5 vind ik niet zo geschikt als bijwagen.
De auto heeft bijna vier ton gelopen en is 21 jaar oud, maar wel in uitstekende staat - ik ben benieuwd of er een liefhebber voor te vinden is. Het is een geweldig ding.
De auto heeft bijna vier ton gelopen en is 21 jaar oud, maar wel in uitstekende staat - ik ben benieuwd of er een liefhebber voor te vinden is. Het is een geweldig ding.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Naderend afscheid
Ik heb net je topic gelezen en van je naderend afscheidbericht snap ik niets! met zo'n vertroetelde aut kan je nog jaaaren door en je krijgt er weinig voor terug ben ik bang...
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Vincent9-3
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Naderend afscheid
Als het maar geen VAG wordt
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Naderend afscheid
Ik snap het wel, soms ben je het even zat. Er komt vast wel weer een saab terug. Af en toe snuffelen aan wat anders kan geen kwaad. Er zijn vele geweldige auto’s en je horizon verbreden is altijd goed.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 842
- Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Naderend afscheid
Wat is daar dan weer mis mee? Ben nog steeds erg blij met m'n Corrado vr6.
Gr, Tim
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Naderend afscheid
Oh wat een ontwikkeling! Maar ergens ook begrijpelijk hoor, en jou kennende komt/blijft er altijd wel 1 saab om aan te klussen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Naderend afscheid
Ik denk dat mijn Saab meeleest met dit topic. Vandaag besloot ie koelvloeistof te gaan lekken. Kwam erachter toen motortemperatuur wat al te fors opliep en ik de melding fill coolant kreeg. Kon er twee liter bijgooien. Toen onder de auto gekeken; ter hoogte van het schutbord hing nattigheid aan het subframe. Het lijkt ook nat rond die verdraaide kachelbypassklep die inmiddels al drie keer is vervangen.
Kortom: maar even niet rijden en zsm een afspraak maken om die klep weer te vervangen. Zucht.
Kortom: maar even niet rijden en zsm een afspraak maken om die klep weer te vervangen. Zucht.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Vincent9-3
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Naderend afscheid
Haha gaaf! Wij (ouders dan) hebben slechte ervaringen met moderne VAG producten (meervoud, helaas). Tegenwoordig rijden ze de C180 W205 van 2014. Geen rare kettingproblemen, geen olieverbruik en andere VAG gebrekenCarroda schreef:
Wat is daar dan weer mis mee? Ben nog steeds erg blij met m'n Corrado vr6.
Ik blijf lekker met LPG doorkarren in mijn 9-3OG cabrio
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Naderend afscheid
Is het niet mogelijk om er een andere set slangen zonder bypass op te zetten? Er zijn saabs met en zonder bypass kleppen.
Of heeft dat invloed op meerdere dingen.
Ik heb er 1 liggen die nog goed is, maar wel gebruikt. Ik heb hem eens vervangen Ivm met dalend koelvloeistof niveau. Maar uiteindelijk was de radiateur lek op een klein plekje omdat er ooit een extra koeler voor de bak was vastgemaakt aan de radiateur.
Of heeft dat invloed op meerdere dingen.
Ik heb er 1 liggen die nog goed is, maar wel gebruikt. Ik heb hem eens vervangen Ivm met dalend koelvloeistof niveau. Maar uiteindelijk was de radiateur lek op een klein plekje omdat er ooit een extra koeler voor de bak was vastgemaakt aan de radiateur.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\