Naderend afscheid

1997-2010
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Nieuwe motor ingebouwd

Bericht door Steve-O » za 06 mar, 2021 14:28

Ik blijf verbaasd. Die dingen zijn in Zweden bij zo'n beetje 50% (zo niet 80%) van alle SAABs ingebouwd. Veelal is het bij aanschaf meebesteld. Ik hoor Zweedse monteurs en sleutelaars er eigenlijk nooit over. Het aftappen van de koelvloeistof vind ik bij het wisselen van die o-ring eigenlijk het meest vervelende. Het de- en monteren zelf valt wel mee, als je weet hoe het klemmen functioneert.

Maar goed, we moeten er geen halszaak van maken. Voor TS is het niet zo belangrijk. Hij heeft zijn nieuwe blok erin zitten en het genieten kan beginnen!
Laatst gewijzigd door Steve-O op vr 08 okt, 2021 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Roest!

Bericht door 9323 » do 07 okt, 2021 23:24

O jee, o jee. 'k heb roest! Vandaag eindelijk eens de wielkasten achter geïnspecteerd. Passagierskant was acceptabel, maar de bestuurderskant... is licht krokant. Zie de foto hieronder. Men zal moeten lassen. Kennelijk willen mk.1's toch ook wel roesten daaro... Op zich mag het ook, na 20 jaar en 385000 km.

Motorisch maakt de grijze het uitstekend. Bij het olie verversen kon ik vaststellen dat de auto sinds de vorige verversing nauwelijks een druppel olie heeft verbruikt. En toen ik de bougies verving zag ik dat de oude een gezond kleurtje hadden. Waren eigenlijk nog niet versleten op het oog, maar ja. Ik hou een interval aan van 10.000km.

De afgelopen tijd stonk de auto een beetje naar benzine. Tot mijn grote tevredenheid heb ik vandaag uitgevogeld hoe dat kwam. De rubber slangetjes waarmee de hard plastic evap-leidingen op het koolstoffilter zitten, waren beide gescheurd. Heb ze vervangen. Ik ga ervan uit dat die stank nu weg is.

Ook een nieuwe einddemper gemonteerd. Het sierstuk was van de oude gevallen; de pijp bleek weggerot. Denk dat er jaren lang vocht in dat sierstuk heeft gestaan, waar de pijp lekker in heeft liggen marineren. Heb er een tweedehands aftermarket Griffin-einddemper opgezet. Dubbele pijp dus. Ziet er best kek uit! Overigens was de oude einddemper in het geheel niet van plan zich zomaar van de middenpijp te laten scheiden. Uiteindelijk het geheel maar gedemonteerd; Rademaker heeft toen een gleuf in de oude einddemper geslepen, waarna ik m kon verwijderen. Vervelende constructie is het al met al.

Morgen nog de remmen achter vervangen, de wielkast rechtsachter tectyleren en de kuip weer monteren met een nieuwe strip. Die heb ik al een tijdje op de plank liggen. Fijn, want inmiddels zijn ze niet meer te krijgen. De strip aan de andere kant vervang ik nog even niet, want die kuip moet er toch weer af als de lasser de roestgaten te lijf gaat.

Ik heb de auto nu op de kop af vijf jaar. Hoop er nog vier jaar in te rijden. Dan stap ik over op iets elektrisch.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Roestige tijden

Bericht door Steve-O » vr 08 okt, 2021 11:17

Je bedoeld zeker: over 4 jaar ga ik net als U-Poll zijn Sonett, ik mijn 9-5 ombouwen ... toch? :wink:
Dan kun je nog veel langer van het laswerk genieten.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roestige tijden

Bericht door 9323 » vr 08 okt, 2021 12:13

Ha, nee, ik ben bang van niet :-) Maar ik hou er een Saabje bij uiteraard.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roestige tijden

Bericht door 9323 » di 25 jan, 2022 14:59

Update: laswerk is gedaan. Hoef ik me dus voorlopig niet druk meer over te maken. Verder heb ik de langsarmbussen achter laten vervangen door PU. Sinds ik de auto heb zat er nogal wat zijwaartse beweging in de auto en dat werd de laatste tijd erger. Zozeer zelfs dat van baan wisselen met volle belading een hachelijke onderneming werd. Er zit nu paarse powerflex in. Moet de uitlijning nog even laten checken.

Vanochtend de klepdekselpakking (alweer) vervangen. Vorige keer had ik er een exemplaar van Elring ingedaan, maar dat heeft het dus niet lang volgehouden. Nu voor een originele gegaan. Drie keer zo duur zo'n beetje, dus ik hoop dat ie ook drie keer zo goed is. Van de gelegenheid gebruik gemaakt om de bovenste geleider van de distributie te vervangen. De oude was uitgehard en brak bij het demonteren in tweeen - die had het wel gehad dus. Ook nog even de brandschone binnenkant van de kop bewonderd.

Ten slotte de radiatorslang vervangen. Die bleef maar lekken bij de aansluiting op het thermostaathuis. Bij demontage was te zien waarom: de slang is ooit slordig gemonteerd met een te grote slangenklem, die te hard is aangedraaid. Uiteinde was soort van uitgelubberd. Ik heb er een mooie nieuwe originele slang opgezet, met het juiste formaat slangenklem.

Afbeelding
Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Roestige tijden

Bericht door 9323 » vr 10 jun, 2022 8:48

Update: auto is fluitend door de apk gegaan, met de complimenten van de keurmeester. Verder heb ik het gasklephuis vervangen, omdat de oude zorgde voor een fluctuerend toerental bij constante snelheden met bijpassende foutcode. Heb een goede tweedehandse genomen, ontleend uit een door ons recent gesloopte auto, volgens de facturen bij die auto net een jaar oud. Nieuw zijn die dingen niet te betalen.

Van die sloper kwam ook een heel fraaie paravan-cover. Dat is fijn, want de mijne is in wel zeer deplorabele staat. Ga ik vervangen dus en dan knap ik meteen de ruitenwisserarmen op.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Naderend afscheid

Bericht door 9323 » do 16 jun, 2022 21:12

De estate gaat er over niet al te lange tijd uit. Ik heb m bijna 6 jaar in mijn bezit en het is tijd voor wat anders. Ik ga voor het eerst van mijn leven iets moderns rijden. Ik hou er een Saabje bij - 900ng, 9-3, cabrio, coupé, dat soort karren. Zo'n grote zware 9-5 vind ik niet zo geschikt als bijwagen.

De auto heeft bijna vier ton gelopen en is 21 jaar oud, maar wel in uitstekende staat - ik ben benieuwd of er een liefhebber voor te vinden is. Het is een geweldig ding.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door op » do 16 jun, 2022 23:11

:shock: :shock: :shock:

Ik heb net je topic gelezen en van je naderend afscheidbericht snap ik niets! met zo'n vertroetelde aut kan je nog jaaaren door en je krijgt er weinig voor terug ben ik bang...
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door Vincent9-3 » vr 17 jun, 2022 2:33

Als het maar geen VAG wordt
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Naderend afscheid

Bericht door Sapphire » vr 17 jun, 2022 8:58

Ik snap het wel, soms ben je het even zat. Er komt vast wel weer een saab terug. Af en toe snuffelen aan wat anders kan geen kwaad. Er zijn vele geweldige auto’s en je horizon verbreden is altijd goed.

Carroda
Geregistreerd lid
Berichten: 842
Lid geworden op: di 23 jul, 2019 15:01
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Naderend afscheid

Bericht door Carroda » vr 17 jun, 2022 11:47

Vincent9-3 schreef:
vr 17 jun, 2022 2:33
Als het maar geen VAG wordtAfbeelding
Wat is daar dan weer mis mee? :roll: Ben nog steeds erg blij met m'n Corrado vr6. :lol:
Gr, Tim

1974 Saab 96 1.5 V4
1990 Volkswagen Corrado vr6
1991 Saab 900 B212i
1994 Saab 900ng B234i
1994 Saab 9000 B234R stage 1
2004 Saab 9-5 B235 (fpt, vialle lpg)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Naderend afscheid

Bericht door Gele aero » vr 17 jun, 2022 12:23

Oh wat een ontwikkeling! Maar ergens ook begrijpelijk hoor, en jou kennende komt/blijft er altijd wel 1 saab om aan te klussen. :D
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » vr 17 jun, 2022 21:08

Ik denk dat mijn Saab meeleest met dit topic. Vandaag besloot ie koelvloeistof te gaan lekken. Kwam erachter toen motortemperatuur wat al te fors opliep en ik de melding fill coolant kreeg. Kon er twee liter bijgooien. Toen onder de auto gekeken; ter hoogte van het schutbord hing nattigheid aan het subframe. Het lijkt ook nat rond die verdraaide kachelbypassklep die inmiddels al drie keer is vervangen.

Kortom: maar even niet rijden en zsm een afspraak maken om die klep weer te vervangen. Zucht.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Naderend afscheid

Bericht door Vincent9-3 » vr 17 jun, 2022 22:13

Carroda schreef:
Wat is daar dan weer mis mee? :roll: Ben nog steeds erg blij met m'n Corrado vr6. :lol:
Haha gaaf! Wij (ouders dan) hebben slechte ervaringen met moderne VAG producten (meervoud, helaas). Tegenwoordig rijden ze de C180 W205 van 2014. Geen rare kettingproblemen, geen olieverbruik en andere VAG gebrekenAfbeelding

Ik blijf lekker met LPG doorkarren in mijn 9-3OG cabrio
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Naderend afscheid

Bericht door daniel 9-3 » za 18 jun, 2022 9:53

Is het niet mogelijk om er een andere set slangen zonder bypass op te zetten? Er zijn saabs met en zonder bypass kleppen.

Of heeft dat invloed op meerdere dingen.

Ik heb er 1 liggen die nog goed is, maar wel gebruikt. Ik heb hem eens vervangen Ivm met dalend koelvloeistof niveau. Maar uiteindelijk was de radiateur lek op een klein plekje omdat er ooit een extra koeler voor de bak was vastgemaakt aan de radiateur.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Plaats reactie