Naderend afscheid

1997-2010
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Naderend afscheid

Bericht door Sapphire » ma 20 jun, 2022 11:40

Met de 4.0 Jaguar rijd je geen korte stukjes begrijp ik? :mrgreen:

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » ma 20 jun, 2022 11:49

Daar rij ik überhaupt niet mee :-)) Doet het nog niet.

Schijnt dat die ook het beste loopt op E5. Met een 80-litertank en een verbruik van 1 op 8 gemiddeld is het misschien ook maar beter dat ie het niet doet.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door op » ma 20 jun, 2022 23:01

Als ie goed is kan er ook lpg in, da's pas echt duurzaam....

@ Marc B204: Ik heb nu nog mijn derde en mijn zevende 9-5, nummers 4, 5 en 6 heb ik maar kort gehad. Bij 4 en 5 had ik niet het goede gevoel om veel in te investeren, en 6 heb ik in een keer afgeschreven, was echt te veel mee mis.
Er zit veel verschil in betrouwbaarheid in de oudere 9-5's, maar als je een goede hebt en je onderhoudt hem na een grondige stage nul, kan je er lang relatief probleemloos mee rijden. Als je een probleemloze auto wil, moet je geen oude Saab met meer dan 150.000 km kopen.... en andere merken van dezelfde leeftijd en kilometerstanden kun je dan ook beter laten staan.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Naderend afscheid

Bericht door reiernumans » di 21 jun, 2022 11:58

op schreef:
ma 20 jun, 2022 23:01
Als je een probleemloze auto wil, moet je geen oude Saab met meer dan 150.000 km Europese premium auto kopen....
Fixed that for you :-P+
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Naderend afscheid

Bericht door tanisha » di 21 jun, 2022 13:44

:lol:
Nee dan moet je een Japanner kopen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » di 21 jun, 2022 18:33

Buurman heeft een BMW F10. Gaat best veel aan kapot en het probleem is: alles is duur! Nieuwe koplampunit bijvoorbeeld: kostte 1500 euro... Of de zogenaamde 'comfort'-deurgrepen - die gaan na verloop van tijd allemaal stuk en veroorzaken allerlei elektronische gremlins. Kosten 500 per stuk om te vervangen.

Medebewoner van ons kluspand is BMW-liefhebber. Hij zegt: als je er 3 ton mee hebt gereden moet je ze wegdoen. Dan zijn ze op. En dan loop je erop leeg.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Naderend afscheid

Bericht door reiernumans » di 21 jun, 2022 20:38

Ook daar zijn genoeg voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Zo ken ik ook wel iemand met een F11 diesel met een tonnetje of 6 probleemloos op de klok. Het valt of staat allemaal met onderhoud, en een dure premium auto heeft bijpassend (specifiek) onderhoud nodig. Ook als de auto zelf geen r**t meer waard is..
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door Marc_B204 » di 21 jun, 2022 21:37

Onder de diesels zul je best eens een auto met een hoge km-stand tegenkomen ja. Maar ik ken geen benzinevoorbeelden daarvan. Herken me eerder in wat Philip schrijft. Met mijn F10 heb ik ook best wat dingetjes gehad. Die kocht ik met 99.871 op de teller. Na 3 maanden bleek ik lekkage in het interieur te hebben waardoor er water rechts achterin de voetenruimte stond. Kwam ik op de laatste middag voor eerste kerstdag achter en was er goed ziek van moet ik zeggen. Verder probleem geweest met de parkeersensoren achter en bij het terugschakelen voelde je duidelijke schokjes door de auto gaan. Spoelbeurt bij ZF mocht niet baten. Ook de lichte trilling in de aandrijflijn hebben we nooit kunnen diagnostiseren. Die trilling was dan ook weer voelbaar bij afremmen. Verder een fijne auto maar ik vond de kwaliteit van de gebruikte materialen in het interieur nogal matig. Dat is met de G30/G31 vele malen beter, die is veel beter afgewerkt. Ik wil deze BMW houden, het is nog een echte 6-pitter zonder mild-hybrid ondersteuning en dat maakt de auto relatief licht. Ik heb echter echt niet de illusie dat ik er probleemloos 4 ton mee op de teller ga zetten, ook al wordt er geen cent beknibbeld op onderhoud. Elke 12k nieuwe olie, die direct ingespoten turbomotoren zijn vreselijk gevoelig op dat punt. Het inlaattraject zal ook misschien eens een beurt met walnootgranulaat nodig hebben. Al die milieu-eisen maken de motoren nogal kwetsbaar. Auto's zijn tegenwoordig wegwerpproducten.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » di 21 jun, 2022 23:08

Ja daar heb je een punt. Begon al met de b205/b235; die was door allerlei emissiemaatregelen een stuk minder robuust dan de b204/b234. Overigens schijnt de b207 wel weer heel goed te zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Jeremy Clarkson heeft de E32 7-serie ooit eens de eerste 'disposable car' genoemd. Zo lang het reed was het geweldig, maar het ding zat zo boordevol systemen dat je hard moest wegrennen als de problemen begonnen. Zo is het nog steeds. En in dat licht bezien is de 9-5 nog behoorlijk hanteerbaar.

Mijn '94 Jaguar is nog lekker analoog gelukkig :-)
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

pimpanpet
Donateur
Donateur
Berichten: 137
Lid geworden op: di 28 aug, 2012 16:28
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Naderend afscheid

Bericht door pimpanpet » vr 24 jun, 2022 14:55

Ik ervaar mijn jaarlijkse donaties aan onderhoud van een totaal afgeschreven auto als iets wat pijn doet maar rationeel gezien onvermijdelijk is. 20 jaar oud en bijna 3-ton op de teller in combinatie met een heleboel systemen, welke niet allemaal even lekker verouderen, is een garantie voor dure reparaties. Maar zoals gezegd, afschrijving is er niet. En wederom rationeel, waar vind ik een auto met zoveel koppel en bagageruimte, verwarmde en geventileerde stoelen in combinatie met aan acceptabel verbuik. Lastig. Feit is wel dat mijn Mazda 626-jes aanmerkelijk goedkoper waren in onderhoud en zelden tot nooit iets hadden. Zat ook niks op of aan. Maar die hebben beiden de 20 jaar niet aangetikt.

Maar ik snap het wel. Saab rijden en rijdend houden kost geld. Zolang ik het kan scharen onder snobbisme of hobby kom ik er thuis nog mee weg. En de vrouw rijdt er ook nog het meeste in. :O: Ik pak meestal de kleine Jap: IQ (voor als je echt goedkoop wil rijden zonder passagiers op de achterbank)
Saab 9-3x Estate. Tuning nog niet bekend 218k (sneeuwitje)
Saab 9-5 Estate 2.3T 2002 aero , DionHPT 297k (De Grijze). Verkocht.
Saab 9-5 Estate 2.3t 2002, G-Iced 297k (De Swart). Verkocht.
Saab 9-3 SS 1.8t 2004, Maptune 270k (Nespresso). Is verkocht.

Gebruikersavatar
Vincent9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: zo 16 jun, 2019 23:53
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door Vincent9-3 » vr 24 jun, 2022 18:19

Conclusie: auto’s zijn en blijven geen goedkope hobby.. met mijn 9-3, zit ik met aanschaf zéker al over de 10k in 2 jaar tijd, en dan werk ik momenteel niet (bijbaantje komt eraan) en studeer ik. Door ook LPG in te bouwen en te tanken bij specifieke pompen (€0,779/L LPG, Esso Neerduist en ergens Esso Rotterdam) draai ik elke dag met plezier de sleutel om!

De ander geeft het weer uit aan drugs en alcohol, of een dure golfset :P
Saab 9-3 cabriolet 2.0T SE benzine en LPG, ~250 pk (B205 blok) op LPG uit 2001 (Stage 2 DionHPT&BlackTop)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » za 25 jun, 2022 13:33

Waarvan akte!

Ik heb vanochtend de kachelbypassklep vervangen. Geen gecompliceerd karwei, het enige probleem is dat je er niet echt lekker bij kunt. Slangklemtang met kabel is onontbeerlijk eigenlijk. Klep die eruit kwam was van Febi; er zit nu een originele in. Auto daarna tijdje laten draaien en geen lekkage geconstateerd. Ga er dus vanuit dat het nu goed is. Binnenkort ververs ik nog even de olie; de boel is immers flink heet geworden en dat doet de conditie van de olie geen goed. Bovendien is het al bijna 10.000km gelee.

Heel blij dat die snertklep vlakbij huis de geest gaf en niet, pak 'm beet, in de file op de periferique van Parijs.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Jungleman
Geregistreerd lid
Berichten: 7966
Lid geworden op: vr 03 apr, 2009 16:42
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Naderend afscheid

Bericht door Jungleman » zo 26 jun, 2022 8:34

9323 schreef:
di 21 jun, 2022 18:33

... als je er 3 ton mee hebt gereden moet je ze wegdoen. Dan zijn ze op. En dan loop je erop leeg...
dat was die van mij (320 Touring van 2007) bij 155.000 al.in een half jaar €2k aan reparaties. nu met de V70 2.4: alleen olieverbruik in de gaten houden. dat de achterwisser het niet doet, (en de parkeersensoren af en toe wel) stoort me niet, een Volvo is vierkant aan de achterkant...dat is straks met de 9000 wel anders :roll:
zakelijk:
VDLBerkhof Ambassador & Citea, deels electrisch
Ebusco 3.0 (da's geen bus)
POD-wagen: MG ZS
privé:
de Caap: [1994 Mercury Capri 1.6 16v]
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Scarabeegroene: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » za 20 aug, 2022 20:12

De estate heeft ons weer zonder morren op en neer naar Frankrijk getransporteerd. Dat was de afscheidsrit, eigenlijk. Binnenkort gaat ie in de verkoop.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Naderend afscheid

Bericht door 9323 » ma 06 mar, 2023 21:55

Mijn ontzettend fijne estate, die mij en mijn gezin bijna 7 jaar lang zonder morren overal bracht, is weg. Ik was toe aan wat nieuws. Voor de dagelijkse ritten heb ik nu een heel fijne PHEV, voor hobby en gevoel heb ik tegenwoordig een niet-Saab. Jaja, voor het eerst sinds 2008 ben ik Saabloos. Zal vast niet heel lang zo blijven hoor, trouwens.

Afbeelding
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Plaats reactie