Aankooptips 9-5

1997-2010
robert wiering
Geregistreerd lid
Berichten: 683
Lid geworden op: zo 08 jan, 2006 14:13
Regio: - kies een regio

Aankooptips 9-5

Bericht door robert wiering » ma 28 nov, 2016 23:13

goedenavond allemaal, wij hebben inmiddels aardig wat ervaring opgebouwd met 9-5aero estate en we kwamen bij de auto's die we tot nu toe hebben ingekocht met deze km stand , dezelfde zwakke punten tegen, waarbij het nuttig is om te weten hoe de 9-5 destijds werd gebouwd: de motor/bakcombi werd met alle leidingen, stuurhuis, radiator, intercooler , ac condensor en uitlaat voorpijp /kat in zijn geheel op een subframe gemonteerd en de auto werd daaroverheen geplaatst, waarrna alles werd aangesloten. Dit zie je duidelijk terug in de moeite die het kost om bijv. een simpele stuuurolieleiding te vervangen. Het loont dus de moeite om alles in een keer te (laten) doen.

hieronder een paar items die vaak voorkomen:

carter :kun je niet in kijken, dus deze halen wij er altijd onderuit en wat blijkt: 85 % kans op BS en vieze smurrie onderin dat carter, dat moet er dus eigenlijk altijd onderuit, anders loop je grote kans op motorschade tgv slechte smering. carters van T05 en sommige MY' 02 zijn lastig uit te bouwen, bak moet er altijd af, dus veel werk, carter T07 gaat er makkelijker onderuit, maar reken nog altijd op 6 a 7 uur werk. heb je eenmaal carter los, bijna altijd de motorlagers meteen laten doen, zou zonde zijn als dat wordt overgeslagen. krukas en drijfstanglagers zijn bij vuil carter 99% van de keren slecht. gebruik als schoon carter altijd het type met de ronde uitsparing onderin.

subframerubbers zijn bij deze kmstand bijna altijd uitgelopen, setje is niet heel duur maar lastig te vervangen , kan veel makkelijker met de motor/subframecombi uitgebouwd.

koppeling: bij 3ton vaak aan t eind van z'n Latijn, duuur deel en lastig te vervangen, kan eigenlijk alleen vervangen worden met motor en subframe in een keer uitgebouwd. neem dan meteen de werkcylinder mee

poly-vriem , spanner, rollen: goed bekijken en bij twijfel vervangen,je kunt er lastig bij met motor ingebouwd; bij motor op t droge is dat tien minuten werk en de kosten voor die onderdelen zijn overzichtelijk

distributie: kletterend geluid in die hoek bij koude start is een indicatie at deze aan vervanging toe is. dan moet de zijdeksel eraf, beter ook meteen doen als motor eruit is.

olielekkage tussen motor en bak: vaak is dan de vliegwielkeerring lek, rotklus, meteen doen als de koppeling ook moet.

dynamo: beter meteen als de motor eruit moet

waterpomp: idem

stuurolieleidingen: lekken heel vaak, zitten lastig ingeboouwd, dus meteen doen als motor en subframe eronderuit zijn, anders echt een dievenklus

bij automaat: automaatolieleidingen idem

leidingset motoroliekoeling: niet heel lastig, kan ook onder de auto met motor ingebouwd

achterdempers, achterveren, achterophanging, met name de onderste draagarmrubbers en -lagers, dit vertaalt zich in gecupte achterbanden en afrolgeluiden.
vooral de rubbers en lagers van de onderste draagarmen vervangen is veel werk aan uit en inbouwen.

uitlaatdelen , met name einddemper en flexdeel na vooorpijp, zijn vaak slecht maar vlak ook de voorpijp zelf met geintegreerde kat ,vaak goed voor een zeurend check engine lampje , niet uit.

gek genoeg is koppakking vervangen niet een heel rampzalige klus, maar je bent gewooon 6 uur bezig. olielekkage in de hoek net onder de distrikettingspanner duidt vaak op een koppakking die olie doorlaat en dat gebeurt vaak als er een niet-originele koppakking in zit. de olielekkage kan zwaar zijn, dus dan moet je aan de slag, uiteraard alleen een originele koppakking monteren en de kop laten vlakken voor je hem terugbouwt, en nieuwe rekbouten gebruiken!

oliekkage uit een rotte oliedrukschakelaar komt vaak voor, het kan daar echt met bakken uitgutsen , daarvoor moet de startmotor eruit, pokkewerkje , vooral als de auto lpg heeft.

zo zijn er nog wel een paar items te bedenken, het is dus van belang dat de facturen bij de auto zijn en als die al een paar van de bovenstaande probleemitems vermelden , is dat heel mooi meegenomen.

succes

rob900classicnl haarlem
900 T16S '84 zwart
900 T16S '91 platana
9000 CS Aero '97 midnightblue LPG-G3
9-5 Estate V6 Turbo 240 pk 2002 zilvermet LPG-G3

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door DionHPT » zo 11 dec, 2016 22:38

Bak hoeft er niet af voor het carter. Zelfs in de WIS staat een manier om dit op te vangen. Er zitten vooraf uitgefreesde openingen die je doormiddel van wat boren en slaan met een priem prima kan verwijderen om de bak niet eraf te hoeven halen.
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Gerardus
Geregistreerd lid
Berichten: 411
Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 18:12
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Gerardus » zo 11 dec, 2016 22:51

Oliedruk sensor kan ook zonder de startmotor uit te bouwen, met een aangepaste steeksleutel (even heet stoken en in de juiste hoek zetten). Blijft wel even "pielen" maar het gaat.

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door ReinO » zo 11 dec, 2016 22:57

Ts heeft er werk van gemaakt en dat is te waarderen. Er ontbreken echter wel meer
echte saabsleuteltips en weetjes.
Het zijn er natuurlijk veel te veel om op te schrijven, maar daarvoor
hebben we de wis en platonov, haynes.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » zo 11 dec, 2016 23:45

"openingen ... verwijderen" ... dat is niet mogelijk lijkt me.

Je zal het net even anders bedoelen: 2 lipjes die in openingen gaan?

Mooi lijstje van to-do's Robbert. Maar met een brug en een motorlift "op" de spatborden kun je o.a. relatief eenvoudig subframe en bak verwijderen, zonder het hele blok eruit te lichten. Met dat laatste is heel wat tijd gemoeid. Ben wel met je eens dat als je het blok er inderdaad toch uit gaat halen, je net zo goed tal van dingen in een keer mee kan nemen. Dat scheelt heel wat uurtjes in de toekomst.

De waterpomp is wat lastig, maar onlangs een geroutineerd persoon het in krap 2 uur zien doen. Distributieketting kan in 45 minuten zonder blok eruit. De hele disttributie vervangen is inderdaad een grotere klus met blok eruit.

Met blok erin kun je makkelijk de keerringen van de krukaspoelie/oliepomp vervangen. Maar dit kan natuurlijk op je lijstje met het blok eruit, evenals de tandwielen van de oliepomp zelf. Kost ook de wereld niet.

Ook zou ik de compressie meten en met het vervangen van de krukaslagers en teruglopende compressie, de drijfstanglagers en zuigerveren ook gelijk meenemen. Dan heb je gelijk een heel fris blok.

Ik zou nog de onderste draagarm rubbers aan de vooras aan het lijstje toe willen voegen, evenals de achterveren.
Laatst gewijzigd door Steve-O op ma 01 mei, 2017 8:49, 2 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
DionHPT
Geregistreerd lid
Berichten: 2703
Lid geworden op: zo 17 jun, 2012 11:15
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door DionHPT » zo 11 dec, 2016 23:55

Ja... ik heb even geen fotos maar het zijn voorgefreesde openingen. Als het ware klaar om eruit geslagen te worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
TiD, V6, T5, T7 & T8 tuning addict! Wil je je Saab getuned hebben? Stuur een PM :)

9-3 SC 2.8T Aero '10
BMW 318is '89 met een B204 motor
9-5 Troll Estate Aut '04
Mini F56 JCW '18

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » ma 12 dec, 2016 0:05

maar openingen zijn al open, die kun je er niet uitslaan. Heb mijn post ondertussen nog wat uitgebreid ...
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8295
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » ma 12 dec, 2016 0:07

Gerardus schreef:Oliedruk sensor kan ook zonder de startmotor uit te bouwen, met een aangepaste steeksleutel (even heet stoken en in de juiste hoek zetten). Blijft wel even "pielen" maar het gaat.
Graag opgave van de juiste hoek en een foto :wink: Bij voorbaat dank, want ik ben er aantoe.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15925
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door ReinO » ma 12 dec, 2016 8:27

dat gaat niet lukken steve, een half lange dop wil wanneer er geen lang draad zitten.
wanneer het 1e slagje los gelukt is dat kun je met een steeksleutel verder (19mm?).

gaat het hier om 'vriesdoppen' die ook in het normale blok zitten?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
GertW
Geregistreerd lid
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 07 dec, 2008 22:14
Regio: - kies een regio

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door GertW » zo 29 jan, 2017 20:19

Ik overweeg al een tijdje om mijn dagelijkse auto, een 11 jaar oude V70 Diesel met bijna 4 ton op de klok, te vervangen door een Saab 9-3, 9000 of 9-5 op LPG. Als ik dit item lees, lijkt de 9-5 mij een enorme bak potentiële ellende. In de eerste post spreekt Robert van 'met deze km-stand'. Over hoeveel km hebben we het dan?

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
2010-nu: scarabeegroene 3-deurs 900 S Aero, 1992
1993-1995: zwarte 5-deurs 900 NG 2.3 S, 1993
1992-1993: witte 5-deurs 900 2.1 16V, 1991

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4161
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door busy » zo 29 jan, 2017 23:39

Nou wat hij beschrijft hoeft niet,en de topic starter handelt in Saab. Daarmee wil ik zeggen dat hij er op een andere manier naar kijkt. (Dus niks ten nadele van!) beschrijft zo'n beetje alles wat je tegen zou kunnen komen. En het komt niet allemaal tegelijk. ik heb ruim 14 jaar ervaring met de 9-5. Zowel rij als sleutelervaring. Het zijn degelijke en betrouwbare auto's. Het allerbelangrijkste is het goed onderhouden. Km-stand is dan minder relevant. Niet iedere 9-5 rijder of willekeurig berijder van een ander merk doet dat. Doe je dat wel dan heb je er een heerlijke auto aan. Dat geldt ook voor de 9000. Een onderschatte SAAB, die ook weer mits goed onderhouden prima meekomt in het huidige verkeer. Het is mijn dagelijkse auto op LPG. Het lijstje hierboven is een goede leidraad waar je op kunt letten bij de koop van een 9-5. Laat je dus vooral niet ontmoedigen. Succes.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
GertW
Geregistreerd lid
Berichten: 413
Lid geworden op: zo 07 dec, 2008 22:14
Regio: - kies een regio

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door GertW » ma 30 jan, 2017 11:57

Eigenlijk wil ik ook het liefst een 9000 2.3 turbo met automaat, maar mooie en goede exemplaren lijken erg zeldzaam.

Verstuurd vanaf mijn Moto G (4) met Tapatalk
2010-nu: scarabeegroene 3-deurs 900 S Aero, 1992
1993-1995: zwarte 5-deurs 900 NG 2.3 S, 1993
1992-1993: witte 5-deurs 900 2.1 16V, 1991

Gebruikersavatar
roland900NG
Geregistreerd lid
Berichten: 477
Lid geworden op: za 21 apr, 2012 15:22
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door roland900NG » ma 30 jan, 2017 20:21

In eerste instantie wilde ik niet reageren omdat het een aankoop topic is maar nu er meer reacties zijn geplaatst kom ik ook maar even over de brug.

Wij rijden nu ruim anderhalf jaar een 9-5 Aero met de fijne B235R motor erin, schakelen doet ze per automaat en dat allemaal al 329.000km lang. Tja en met goed onderhoud kun je het heel betaalbaar rijdende houden. Zonder dat je elke week stil staat of staat te sleutel.
In het begin wat kleine problemen gehad met het relais van de brandstofpomp maar toen daar een nieuwe in zat het onze Saab ons nog 1x laten staan, en waarom? Omdat de accu toen van de ene op de andere dag de zwakke schakel was met een tweetal defecte cellen. En ja dan heb je te weinig startspanning :D

Verder super maar dan ook super betrouwbaar en ja bij een enigszins afwijkend geluidje volgt er altijd een onddrzoekje om zo de boosdoener snel de nek om te draaien. Zelf doe ik bij elke beurt weer iets extra's waardoor sommige zaken iets te vroeg worden vervangen maar de betrouwbaarheid is voor mij heel belangrijk.
Als je een goed onderhouden exemplaar 2.3 16V Turbo kunt vinden ga ervoor en geniet van elke kilometer.
Nu Saab 9-5 2.3T Aero estate TSW 225-40-18
Ex Saab 9-3 2.2 TiD SE
Ex Saab 900ng cabrio 2.0I SE, BSA 225-45-17
Ex Saab 900ng COUPE 2.0I SE Carlsson 1997, Advan racing 17" Gun Black, Michelin 205-50-17
https://www.facebook.com/Saabmarktplaats" onclick="window.open(this.href);return false;

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Marc_B204 » wo 01 feb, 2017 14:28

Ook even reageren.
TS heeft het over "T05" en "T07...." Begrijp ik het verkeerd of impliceert dit dat de 9-5 met T5 (B2x4) geleverd is? Volgens mij niet hoor, alloeen maar T7 ofwel B2x5.
Verder sluit ik me aan bij Roland900. Je moet op de 9-5 niet bezuinigen en liever wat te vroeg dingen vervangen dan ermee wachten. Maar dan heb je er ook echt wel een top-auto aan.
En ik kan het niet vaak genoeg zeggen: verdiep je even in het onderhoud van de automaat. Heb ik bij aankoop niet gedaan en zat 12 dkm later met een kapotte bak, iets dat zich niet aankondigde in het schakelgedrag van de bak.
Laatst gewijzigd door Marc_B204 op ma 01 mei, 2017 8:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Gebruikersavatar
N. van Eekelen
Geregistreerd lid
Berichten: 305
Lid geworden op: vr 05 nov, 2010 18:06
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door N. van Eekelen » vr 28 apr, 2017 17:19

De 9-5 is inderdaad alleen met een T7 motor, dus een B2*5 geleverd Marc.

Heb bij mijn 9-5 Aero van de week de achterste schokdempers laten vernieuwen, tevens even nieuwe software op de automaat geflasht, die vorig jaar al geflusht was; schakelt nog soepeler dan voorheen. Ondertussen staat er een goede 310.000 km op de auto, maar ik heb het idee dat hij nog lang door kan. Alleen even kijken of z'n baasje volgend jaar niet in de zakelijke lease stapt. :lol:
Groet,

Niels

Nu: SAAB 9-5 Aero 2001(MY 2002) Stage 3
Ex: SAAB 900i 1993

Plaats reactie