Aankooptips 9-5
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8295
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Aankooptips 9-5
Sorry, geen cylinders natuurlijk ... heb het naar 'zuigers' gecorrigeerd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31467
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Aankooptips 9-5
2.3 motoren gaan wat vaker de krukaslagers van (meestal niet bij 130k maar standen rond de 250k en hoger) maar in mijn ogen rijden ze wel een stuk lekkerder. Een 9-5 is een zware auto en persoonlijk vind ik een 2.0t 150 pk onderbemeten. Natuurlijk kun je hem chippen, maar alsnog past het karakter van de 2.3 motor beter bij een 9-5. Bonus is dat je dan ook het mooie turbo metertje hebt.knaapje schreef: ↑ma 17 jan, 2022 16:18Vraagje ter orientatie:
Zit er verschil in levensduur/onderhoudskosten o.i.d. tussen een 2.0 ltr 150pk en een 2.3 ltr 185 pk.
Achtergrond:
Er staan momenteel 2 9-5 estates 2008 met rond 130k km Vector bij een dealer waarbij de 2.3 zo'n EUR 700 goedkoper is dan de 2.0.
Verder is een prijsverschil van deze orde van grootte in mijn ogen tamelijk irrelevant want dat ga je echt nog wel wegpoetsen bij het op punt brengen van zo'n auto. Staar je daar dus niet blind op. Evenals op de kilometerstand: 130 k is niet veel maar een 9-5 is een complexe auto (lees: er kan veel kapot!) en een my2008 is toch alweer 13-14 jaar oud afhankelijk van de exacte constructiedatum. Dat hoeft niks te zeggen, maar voor een auto is het geen leeftijd waarbij alles vanzelfsprekend nog goed is.
Sowieso na aanschaf direct een BS-inspectie uitvoeren door een specialist (jaja kom er maar in jongens; check is niet meer nodig bij een 2004 en later, daar zijn we het dan over oneens!) en hierbij ook een hoofd- en drijfstanglager laten controleren, dan weet je of/dat het goed zit en kan daarna het genieten beginnen.
Verder zou ik je ten zeerste aanraden (vóór aanschaf) een aankoopinspectie te laten doen door iemand met kennis van de Saab 9-5, speciaal letten op de standaard roestplekken. Koop je een goede kas dan kan je bijna oneindig vooruit met een 9-5, zelfs als er motorschade zou ontstaan ooit. Want als de body goed is dan blijft 'ie een reparatie waard. Natuurlijk kun je als je zelf kennis van zaken hebt ook de auto bekijken bij de verkoper op de brug, maar gezien de vragen ga ik er even vanuit dat je dit beter kunt overlaten aan een specialist.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 22:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aankooptips 9-5
Bedankt voor de reacties.
Nieuwe vragen:
Wat is een BS-inspectie?
Heeft een 2.3 net als de 2.0 een distributieketting en geen riem?
Het ging mij niet om de EUR 750 verschil voor het geld. Ik was meer verwonderd, dat een auto die nieuw (veel) meer kost in dezelfde staat en op dezelfde voorwaarden goedkoper wordt aangeboden. Ik dacht dus, schijnbaar ten onrechte, dat het wellicht iets met extra (onderhouds)kosten te maken had.
Nieuwe vragen:
Wat is een BS-inspectie?
Heeft een 2.3 net als de 2.0 een distributieketting en geen riem?
Het ging mij niet om de EUR 750 verschil voor het geld. Ik was meer verwonderd, dat een auto die nieuw (veel) meer kost in dezelfde staat en op dezelfde voorwaarden goedkoper wordt aangeboden. Ik dacht dus, schijnbaar ten onrechte, dat het wellicht iets met extra (onderhouds)kosten te maken had.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3612
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Aankooptips 9-5
BS= black sludge. Een check daarop betekent de carterpan laten zakken en de oliezeef checken. Als ie dat doet weet je zeker dat je goed zit.
De blokken van de 2.3 en 2.0 zijn geheel gelijk. Alleen de slag is iets groter bij de 2.3. Dus beide met ketting.
Mocht je stiekem ook naar de 9-3 SS/SE kijken, die 2.0 en 1.8t is een geheel ander blok.
De blokken van de 2.3 en 2.0 zijn geheel gelijk. Alleen de slag is iets groter bij de 2.3. Dus beide met ketting.
Mocht je stiekem ook naar de 9-3 SS/SE kijken, die 2.0 en 1.8t is een geheel ander blok.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31467
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Aankooptips 9-5
Nee meer met het feit dat de waarde na bijna 15 jaar afschrijving elkaar niet zoveel meer ontloopt. De marktwaarde van zulke auto's zit natuurlijk wel binnen een bepaald min-max spectrum maar dat hangt vooral samen met de gewildheid van bepaalde uitvoeringen (bijv. Aero) en de staat van onderhoud.knaapje schreef: ↑di 18 jan, 2022 22:16Het ging mij niet om de EUR 750 verschil voor het geld. Ik was meer verwonderd, dat een auto die nieuw (veel) meer kost in dezelfde staat en op dezelfde voorwaarden goedkoper wordt aangeboden. Ik dacht dus, schijnbaar ten onrechte, dat het wellicht iets met extra (onderhouds)kosten te maken had.
N.B. Een 900 classic kostte bijv. destijds ook minder dan deze 9-5's nieuw kostten maar intussen betaal je voor een echt goede 900 classic meer geld dan voor zo'n 9-5.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: di 14 dec, 2021 22:18
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Aankooptips 9-5
Had ik mijn 900 van rond 78/79 toch niet in 80 moeten ruilen. Was een goede belegging geweest.