Aankooptips 9-5

1997-2010
Gebruikersavatar
web
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 316
Lid geworden op: wo 05 feb, 2014 12:03
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door web » ma 03 jun, 2019 0:30

Zeggen dat Volvo kwalitatief beter is dan Saab, is een beetje als zeggen dat een stuk touw langer is dan een verlengsnoer.

Het ene model is het andere niet. Denk dat concurrenten V70 en 9-5 elkaar niet gek veel ontlopen, beide lusten op leeftijd heus wat aandacht, al zijn de motoren in de basis behoorlijk solide.
Maar de oer-740 is natuurlijk technisch gezien wel heel betrouwbaar. Saab heeft daar beslist geen antwoord op. Maar of je dat nou moet willen, dat Saab wielen onder een zeecontainer geschroefd had, met een gietijzeren anker als motorblok en een kalender om 0-100 te klokken...

Maar op zich dwalen we nu ook erg af.

Mijn aankooptip 9-5 is: Let op de onderrand van de achterwielkast, ook achter het wiel...
MY00 9-3 2.0t SE Cabrio - B204E Stage 1, vialle lpi
MY01 9-3 2.0T SE - Aero look, Aero power - Verkocht
MY04 9-5 2.0 Estate Linear - B205E, TD04, Vialle LPI, Stage 1 @ 205pk, Aero remmerij

SteefNG
Geregistreerd lid
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 14 dec, 2018 13:16
Regio: - kies een regio

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door SteefNG » wo 22 jan, 2020 17:31

Waar zou ik bij een bezichtiging en proefrit op moeten letten bij een 9-5 Aero 2.3 T als de historie wat vaag is?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door busy » wo 22 jan, 2020 19:32

SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 1828
Lid geworden op: do 17 apr, 2014 20:12
Regio: NL - Provincie Gelderland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Dikketrip » vr 11 sep, 2020 11:29

Er staat als onderwerp aankoop tips.
Dit lijkt meer op een restauratie project na aankoop.

Ik wil toch een paar kleine dingen noemen als aankoop tip voor de leek.

Hoe ik op laag niveau zonder al te veel diepgang in techniek een auto koop.

Zeg dat je de auto koud wilt zien en zelf wilt starten.

Bij aankomst nog niet starten.
Check olie pijl, is de olie echt tegen zwart aan dan is hij al een tijdje niet gewisseld. En dus de rest van het onderhoud mss ook niet gedaan. en kijk onder de auto zie je olie. Als iemand een auto gaat verkopen kan het zijn dat ze de laatste beurt overslaan en verkopen. Dus dat wil niet zeggen dat alles meteen verwaarloosd is. Maar keep it in mind. Ze hebben dus niet meer de moeite genomen om iets te doen op het eind. Schone olie. Kan ook betekenen dat hij olie verbruikt of lekt. Ivm steeds nieuwe olie er in;) mes snijd dus aan 2 kanten.

Check koelvloeistof. Steek er bv een wit papieren zakdoek in. De vloeistof moet mooi helder doorzichtig zijn.

Aan de binnenkant kun je soms ook aflezen hoe mensen om zijn gegaan met de auto. Alles mooi krasvrij en alle dopjes op hun plek?

Vraag hoe lang er nog APK op zit.
Wanneer heeft hij voor het laatst onderhoud gehad en wat is er allemaal vervangen.

Bel des noods de laatste garage waar hij in onderhoud was. Adhv het kenteken kunnen ze een hoop zien.

Onder de motorkap, zie je veel oude slangen?!
Oude slangen kunnen sneller storing veroorzaken.
Na 15 jaar wil je gewoon minimaal een paar nieuwe slangen zien.

Is het blok echt vies en vet?! Olie hoort in het blok en niet er buiten.

Mocht je echt meer diepgang willen maken voor je test rondje.
Vraag of ze ter plaatsen een compressie test kunnen doen. Duurt 10min. Ze controleren of je cilinders mooi de druk vast houden door de kleppen te sluiten. Eventueel kunnen hier kosten aan verbonden zijn. Check van te voren wat de waarde hoort te zijn. Vraag ook gewoon om uitleg wat hij gaat doen.
Link: compressie waarde
viewtopic.php?t=108616

Bij een lage compressie ontsnapt er dus veel druk. Je motor kan dus ook nooit meer vol vermogen draaien. Ik laat de auto dan ook gewoon meteen staan.

Start de auto even een keer om te kijken of hij meteen mooi opstart of moeilijk opstart. Doe hem daarna direct uit zodat hij de compressie test kan doen.

Na een compressie test heb je namelijk de accu al gebruikt. Hij kan dus mss wat moeilijker starten.
Pakt hij lekker op en meteen starten is altijd goed.

Het rijden en schakelen.

Een 9-5 is een luxe en vaak dure auto geweest in nieuwe aanschaf. Met goed onderhoud ga je dit zeker merken.

Verwacht dus ook:
Mooi soepel schakelen.
Hele rustige zachte motor die onder de 2500rpm bijna geen geluid maakt.

Let continue op of je rook ziet achter je auto. Ook met starten is een rookpluim niet nodig.
Rij een stukje 5min en ga ergens stil staan.
Bij stil staan met de motor aan en alles uit blazer enz zou je hem bijna niet moeten horen. Een blazer in je auto maakt meer lawaai dan je motor stationair. Je moet de blazer dus echt uit doen. Loop ook even om de auto nu je toch stil staat. Check hoe hij er uitziet nu je alleen bent. Niemand kan je afleiden. Dus neem de tijd. Motor buiten ook mooi stil? Uitlaat rookt niet raar blauw of zwart.
Kijk naar de remschijven. Ze mogen iets inslijten. En als je door de velgen heen kijkt kun je ook de remvoering zien. Weet je niet hoe het er uit hoort te zien? Check van te voren op internet wat normaal is.

Als je durft mag je lichtjes ruiken bij de uitlaat. Bij twijfel met rare rook doe ik dat ook. Je hoort benzine te ruiken. Geen chemo lucht van koelvloeistof. Of diesel achtige lucht omdat hij olie verbrand. Benzine uit je uitlaat ruikt bijna het zelfde als in je tank. Dus je kan de dop los maken en ff cross checken.

Ben je tevreden en klinkt hij super smooth dan ga je een stapje verder. Rijd hem nog even warm. Of gewoon 10min rond rijden. Neem wat bochten enz. Zoek wat drempels.
Naschommelen na een drempel hoort niet. Eenkeer na veren en dan moet het klaar zijn.

Maak wat vaart a 50km/h en maak een noodrem. Echt plat op de rem alsof je een kind bijna aanrijd. Wel zonder mede weggebruikers he.

Trek nu ook nog een keer goed door, volgas in zijn 1 ben ik geen fan van. In zijn 2 voelt al wat beter. Tot 80km/h
Dus dan maar de snel weg op en goed door trekken in zijn 3. En 4.

Hoe klinkt de bak na vol gas en dan gas los?
Licht zoem of ratel of iets of gaat alles nog steeds goed?

Ga op de snel weg ook gewoon ff paar keer snel weg op en af. Blijft hij ook mooi recht rijden? Voel je veel trilling.
Maakt hij ineens veel meer onnodig lawaai. Of voelt het nu nog goed aan.

Hoe veel vermogen had de auto moeten hebben. Rijd hij wel lekker vlot.

Mocht je iets meer technisch zijn.
Weet je hoe een Obd II werkt? Steek hem er in om basis codes uit te lezen en kijk hoe de turbo lucht opbouwt.

Voor de minder technische houden we het op gevoel;)

Draait alles heel mooi soepel en voelt het ook aan als een luxe auto. Dan kun je er wel van uitgaan dat het goed zit.

Een motor en versnellingsbak die heel mooi soepel draaien zonder rare schuurgeluiden of tikken. Geven mij altijd het gevoel dat het wel goed zit.

Je weet hoe hij koud klinkt je weet hoe hij warm rijd en klinkt.

Dan denk ik dat je terug kan rijden en verder details kan bekijken. Hoe is de auto van binnen bekleding en kofferbak. Blikwerk wielkasten. Dorpels. Kijk gewoon of je roest ziet.

:O:

Mss hebben andere nog aankoop tips:)
Dingen die je kan doen of zien.

Mss vragen of hij op de brug mag om er onder te kijken.
Olie druppels, roestige onderdelen.

Wat linkjes:
Zelf thuis compressie testen?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... gJV4vD_BwE
Suzuki GSX 1250 FA 100nm bij 3000rpm
Mazda CX-5 GT 2.0 2015 165pk
Ex:
Saab 9-3 1.8t 2004 G3 205pk
Saab 9-5 2.3t 2003 aero 270pk

hpnonthuis
Geregistreerd lid
Berichten: 357
Lid geworden op: za 29 mar, 2014 15:59
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door hpnonthuis » di 03 nov, 2020 17:02

Uk geb sind 6 jaar een 9-5 estate op lpg en eigenlijk weinig problemen. Een keer krukassensor. Normaal onderhoud. De auto is getuned naar 230 pk vialle 5 x bruin. Heb ook x drie 9-3 waarvan 2 cabrio’s. Persoonlijk vind ik de 9-5 de fijnere auto, bij mooi weer de 9-3 vanwege het dak.
De auto heeft nu 300.000 op de klok en loopt fantastisch. De 2.3 vind ik persoonlijk de fijnere motor.
De mijne is 4 traps automaat, mijn Zoon heeft de 5traps.
Rijden beide fijn.
Trouwens op LPG is BS normaal geen probleem.
Het zijn uiteraard allemaal relatief oude auto’s, dus als je zelf niet kunt of wilt sleutelen, moet je minimaal een goede kennis hebben als er wat aan de hand is.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J.vandermeulen » zo 07 mar, 2021 17:30

Ik ga binnenkort een 9-5 V6 MY 2002 bekijken. Is de b308 motor bullitproof? Zijn er andere specifieke issues waar op gelet moet worden bij deze auto's?
Ik ben ook benieuwd naar de mening van de deskundigen over het verschil in betrouwbaarheid met een b284 motor.
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J.vandermeulen » zo 21 mar, 2021 16:18

Ik heb vanmiddag de auto bekeken en die zag er perfect uit. Het interieur is werkelijk nagenoeg nieuw en v6 met 5 trapsautomaat loopt natuurlijk fantastisch.
Wat mij opviel was de hoogte van de hoofdsteunen op de handmatige confortstoelen. Kan het zijn dat de ruglengte van een 9-5 stoel lager is dan die van een 9-3 stoel?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Tubbe » zo 21 mar, 2021 17:59

Zou kunnen dat de 9-3NG iets langere rugleuning heeft inderdaad, maar ook een andere vorm van de hoofdsteun en een andere hoogte instelling.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
J3THPA1N
Geregistreerd lid
Berichten: 127
Lid geworden op: zo 16 aug, 2020 22:39
Regio: BE - Limburg / Limbourg

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J3THPA1N » zo 21 mar, 2021 20:25

Ik ben zelf ook eigenaar van een 9 5 V6 2002. Enige wat ik mee maak/heb gehoord is dat de thermostaat en pakkingen er van een dingetje is. Iemand zij het in mijn forum post wat over toen mijn blok eruit was gemonteerd ivm revisie. Verder geen backsludge problemen etc.

Belangrijkste wat ik je kan meegeven is goed kijken naar lekkages want een V6 uit elkaar laten demonteren-->reviseren-->opnieuw monteren heeft wel een heftig prijskaartje en zijn moeilijker te krijgen wat de prijs ook omhoog drukt, tenzij je alles zelf kunt.

En brandstof verbruik is iets om rekening mee te houden, ze willen wel drinken. Maar dat mag de pret niet drukken.DI cassettes voor de V6 hebben ook een stevig prijskaartje. De 4 cilinders zijn wel gunstiger geprijst qua onderdelen.

Al met al hoop ik dat die in sublieme staat is en je er heel veel plezier van gaat beleven mocht je hem gaan kopen!

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door ReinO » zo 21 mar, 2021 22:00

voor het starten je hand op het blok leggen om te voelen of ie wel echt koud is, maar voor de rest: mooie tekst!
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
J.vandermeulen
Geregistreerd lid
Berichten: 2688
Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door J.vandermeulen » ma 22 mar, 2021 23:29

Tubbe schreef:
zo 21 mar, 2021 17:59
Zou kunnen dat de 9-3NG iets langere rugleuning heeft inderdaad, maar ook een andere vorm van de hoofdsteun en een andere hoogte instelling.
Orphy (de man die Duitsers wijsmaakt dat Gronau in het Nederlands Groningen heet) heeft de rug van de stoel van een 9-5 en 9-3 opgemeten en dat komt overeen maar de hoofdsteunen zijn kennelijk drie cm lager?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T

knaapje
Geregistreerd lid
Berichten: 50
Lid geworden op: di 14 dec, 2021 22:18
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door knaapje » ma 17 jan, 2022 16:18

Vraagje ter orientatie:
Zit er verschil in levensduur/onderhoudskosten o.i.d. tussen een 2.0 ltr 150pk en een 2.3 ltr 185 pk.
Achtergrond:
Er staan momenteel 2 9-5 estates 2008 met rond 130k km Vector bij een dealer waarbij de 2.3 zo'n EUR 700 goedkoper is dan de 2.0.

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door busy » ma 17 jan, 2022 17:04

Nee bij goed onderhoud geen probleem voor beiden.
De 2.0 loopt iets rustiger in de 2.3 zit iets van een roffel
(Ze zeggen dat de zuigers kunnen kantelen van een 2.3, zelf geen ervaring)
Kortom onderhoud is alles en zie je ook aan de staat van de auto
Laatst gewijzigd door busy op di 18 jan, 2022 14:18, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door Steve-O » di 18 jan, 2022 13:09

Zuigers kunnen kantelen als gevolg van verkeerd schakelen als gewoonte van de regelmatige bestuurder. Dat is waarom een deel dit ervaart en anderen niet. Ik geloof dat Tanisha een lichtje kan schijnen op bijbehorende km-standen waarbij het merkbaar wordt.
Laatst gewijzigd door Steve-O op di 18 jan, 2022 18:27, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

hpnonthuis
Geregistreerd lid
Berichten: 357
Lid geworden op: za 29 mar, 2014 15:59
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Aankooptips 9-5

Bericht door hpnonthuis » di 18 jan, 2022 13:24

Cilinders kunnen niet kantelen, zuigets wel als gevolg van slijtage, slecht onderhoud. Mijn 9-5 herft nu 305k gelopen was 185 pk sinds 5 jaar 230 met td04. Loopt prima. Heb ook 9-3 2.0t met 210 pk, 2,3 duidelijk meer koppel onderom, vooral met aanhanger goed merkbaar

Plaats reactie