De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door reiernumans » vr 25 mar, 2022 18:38

Dat is van zoveel variabelen afhankelijk dat het me totaal nutteloos lijkt om een tabel op te gaan stellen. Ik denk dat zoiets tot vals vertrouwen in onderdelen gaat leiden. Dat iets nieuw/recent is betekent niet per definitie dat het niet kapot is. Dat soort gevallen hebben me al meer dan eens op een dwaalspoor gezet. ;)
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » vr 25 mar, 2022 19:20

Eens met reier, meest verdenk ik de Evap klepjes waar ook de “robuuste” versies niet altijd even robuust blijken. Gisteren na lange rit even zitten friemelen aan de aansluiting van hard kunststof slang op de rembekrachtiger, sindsdien twee langere ritten gehad zonder extreme nIoff. Vandaag voor de zekerheid maar wat rubbers besteld;
1. Die in de rembekrachtiger zit waar de slang op aansluit.
2. Die voor het gasklephuis (boven/onder). Nadat ik dat vervangen had was een heel licht suis weg bij gas loslaten, daarna nog een keer losgehaald (gkh) en sindsdien weer die suis. Voor die 2 euro de moeite van het (weer) vervangen waard.
3. Rubberring in de cobra naar de overdrukbuis.

En voor de zekerheid ook maar het slangendeel vanaf de rembekrachtiger besteld, dat was niet echt goedkoop, maar de gok waard.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Steve-O » vr 25 mar, 2022 23:03

=> Nr. 3 : Oh ja, die is er ook nog.

Er is ook nog de rubberring van de snorkel aan de turbo. Die lubberen uti naarmate ze ouder worden. Misschien niet relevant voor het nioff-probleem, of wel?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » za 02 apr, 2022 11:05

Deze week heeft de 9-5 een mooie mijlpaal behaald:


Afbeelding

Vandaag maar even kijken of ik toekom aan het vervangen van de rubberen ringen en pvc-set vanaf rembekrachtiger. Al zal het nog wel even duren voor ik weet of het werkt, want het is weer koud buiten!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door daniel 9-3 » ma 23 mei, 2022 10:20

Ben je al verder met je negatieve ioff?

De mijne begint met het warme weer ook terug te lopen van +20 naar 0 en soms min 2/5 dus niet spectaculair maar toch. Ik merk ook dat de turbo drukmeter iets minder ver uitslaat. Op de open sid merk ik verder niet veel mair en Mreg volgen elkaar prima op komen wel rond de 1200 niet meer richting 1300. Lamda waardes schommelen 250/300 negatief en positief dus ook geen uitschieters.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tubbe » ma 23 mei, 2022 12:23

edit (tekst verplaats naar andere topic)

Kortom ioff is geen probleem, maar terugdrukken van power bij reguliere temperaturen (zoals 25 graden) is niet nodig.
Laatst gewijzigd door Tubbe op ma 23 mei, 2022 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » ma 23 mei, 2022 15:43

Ik start hierover even een apart topic! Want te belangrijk onderwerp/probleem om hier onder te sneeuwen in het (vooral) wel en (soms) wee van de blauwe schoonheid.
Topic staat hier: viewtopic.php?f=22&t=180074
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Gele aero » di 21 jun, 2022 12:32

Zo weer even een update en een vraag.
Afgelopen tijd preventief de startmotor vervangen (haperde 2x en voor de prijs van een nieuwe hoef je het niet te laten) en dus zoals elders vermeld de motor-kabelboom. Lijkt vooralsnog een significante verbetering met een auto die opeens goed in de power zit (als het nodig is).

Wat me wel weer opvalt nu het wat warmer weer is, is het trillen van de auto. Zo stoor ik mij er al aan dat de bijrijderstoel als hij leeg is altijd wat trilt, maar dat zit natuurlijk in de auto ergens. Vorige week viel mij ook op dat bij 125+ km/u de auto heftiger trilt. En het laatste symptoom is dat hij zeker bij warmer weer trilt met remmen. Het lijkt voornamelijk achterin te zitten het trillen. Zelf denk ik aan een niet helemaal recht oppervlak van de brakepiston in de klauw of dat hij er net niet helemaal lekker recht in zit. Maar zijn er nog andere typische 9-5 dingen waardoor dit soort symptomen komen? Verneem het graag.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Tubbe » di 21 jun, 2022 13:28

Veroudering van de bussen achter en versleten veren/dempers met cuppen van de achterbanden tot gevolg?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Koen K » di 21 jun, 2022 16:22

Ik heb hetzelfde probleem (weer). Het leek opgelost te zijn nadat de draagarmen + rubbers gedaan waren, en daarna nadat de remklauw rechtsvoor vervangen was. Er zat daar speling op ofwel de zuiger ofwel de geleiding, dat kan ik me niet 100% meer herinneren. Misschien dus nu de andere remklauw, of toch iets anders... Ik heb de schijven destijds nagemeten, die waren binnen 0,1 mm recht. Dat ga ik binnenkort eerst weer eens checken.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

johnssons
Geregistreerd lid
Berichten: 342
Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door johnssons » di 21 jun, 2022 16:59

... er lopen een paar acties door elkaar ...

Bij trillen boven de 125 km/h zou ik toch eerst balanceren, het kan zijn dat je een gewichtje bent verloren ..

Trillen remmen ... remblokken schoonmaken en opschuren .. de max slinger remschijf is 0,08mm ... de min dikte schijf is 22mm ... het dikte verschil van een schijf 0,015 mm ...

Het kan ook zijn dat de remblokken wat happerig zijn geworden, geeft ook een tril gevoel ... dan betere set monteren ... geen Green stuf oid dat zijn geen betere blokken ..

John

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door op » di 21 jun, 2022 18:01

Balanceren en uitlijnen om te beginnen. Dan ander setje banden erop om te checken of je wielen kruimeling van voor naar achter wisselen om te testen op cuppen. Pas daarna andere oorzaken onderzoeken.
Trillen tijdens het rijden heeft niets met de remmen te maken in principe.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Gele aero » wo 22 jun, 2022 9:28

Dank voor alle reacties! Zal alle punten nalopen. Paar opmerkingen:
Amper 1 jaar geleden is de auto uitgelijnd, daarvoor had ik er al last van en daarna ook. Dus die streep ik maar af als oorzaak.
Balanceren zal ik laten doen, op de zomerset is het ook duidelijk heftiger dan op de winterset.
Zag dat ik nog een setje nieuwe remblokken heb liggen voor achter, dus zal die gelijk monteren als ik de remmen inspecteer.
Remschijven voor en achter zijn relatief nieuw. Maar mocht bovenstaande niet werken en speling op de draagarmen beperkt zijn dan wellicht maar schijven vervangen (kost ook weer niet zo veel).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Steve-O » do 23 jun, 2022 10:08

Mogelijk een 'gepakt stoeprandje" als oorzaak over het hoofd gezien? Kan ook door eerdere velgeigenaar veroorzaakt zijn. Met welke velgen is de auto uitgelijnd?
Zou met die velgen + naven schoonmaken + balanceren eerst kijken of het verdwijnt.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred

Bericht door Gele aero » do 23 jun, 2022 11:50

Kromme velg heb ik ook al eens aan gedacht, maar dan zou het altijd moeten zijn en uitsluiten bij de zomerbanden. Gek genoeg lijkt (ook dit) behoorlijk warmte gerelateerd, dus zal eerst de achterremmen eens uitgebreid checken en idd balanceren (want wel erger met zomerbanden dan met winterbanden). Naaf goed schoonmaken zal ik uiteraard ook doen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie