De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » wo 23 mar, 2022 16:57

Ja dat is een optie. Die is inmiddels 60.000 a 80.000km oud. Maar vreemd genoeg registreert de OpenSid geen misfires als het gebrek aan vermogen optreedt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tjøørd » wo 23 mar, 2022 17:08

Die worden ook gedetecteerd door dezelfde DI toch?
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » wo 23 mar, 2022 17:12

Klopt, maar hij registreert ze wel, want heeeeel incidenteel heb ik er na net te hebben gestart 1 of 2 (verwaarloosbaar dus). Maar heb nog een DI achterin liggen, dus het proberen waard of daarmee dezelfde symptomen optreden.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tubbe » wo 23 mar, 2022 20:28

We blijven zoeken. De kans op een “gecontroleerd” onderdeel (dus die door systemen bewaakt wordt) wat hier de fout oplevert lijkt steeds kleiner.
Ook ik heb een LMM nieuw geplaatst zonder verschil en ook de DI was ooit nieuw maar de problemen niet weg. Overigens heb ik ook nu al met dit weer af en toe problemen bij bijvoorbeeld korte ritjes en ik ben benieuwd nu het kwik omhoog schiet hoe het nu wordt.
De setup is dus iig anders door de (nog) dichtere neus. Maar wellicht is er in sensoren, plaatsing daarvan of kabelboom iets wezenlijks gewijzigd….of is er een andere producent gekozen waardoor de kwaliteit niet meer hetzelfde is als daarvoor (denk aan de achterraampjes van my05-07). Wie biedt….
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
daniel 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 996
Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door daniel 9-3 » wo 23 mar, 2022 21:03

Heeft evo of Dion ook geen idee. Die zijn goed thuis in de Trionic en de waardes van alle open sid dingetjes. Bij mijn Edna was het meestal 0 of iets negatief. En uiteraard bij het schakelen flinke dip.

Bij mijn huidige 2004 is het bijna altijd positief zo rond de 20.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tubbe » wo 23 mar, 2022 22:45

Hebben we feitelijk al eens gestart in deze draad (viewtopic.php?f=8&t=177648). Veel controlepunt bij gevoelige onderdelen zijn al gepasseeerd. Dat zie je ook in internationale fora. Sommigen hebben echt tot turbo’s en andere kostbare zaken hiervoor vervangen en hielden dezelfde problemen. Daarbij zij opgemerkt dat er een verschil is tussen iets minder presteren en het effect van dit terugregelen. Het gekke is dat het wel warmte gerelateerd is (in warmere delen van de wereld speelt dit nog veel meer), het meer speelt bij de DE en dat het ook in ons klimaat voorkomt. Ook bij destijds jongere auto’s. En het vervelendste is dat het geen foutcodes opwerpt. De enige route zou zijn de situatie op te wekken (wat niet altijd lukt) en dan afwijkende waardes gaan zoeken. Maar mogelijk zit dat in een totaal andere hoek dan waar je het denkt te kunnen vinden.
Ik dacht eerst dat de iat in relatie tot buitentemp een aanwijzing was maar dat is het ook niet altijd. Wel is het effect een fors negatieve ioff. Maar waarom de auto het doet blijft een raadsel. Kortom, wij kijken en voelen een effect, wat een logisch gevolg is van een bijregelmechanisme, maar waardoor en waarom het getriggerd wordt blijft een raadsel.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Steve-O » wo 23 mar, 2022 22:56

Nou , vergeet de DI even. Die moet goed 150.000km of meer meekunnen. 80.000 km is te jong in het harnas om te sterven. :wink:

Verschil DE + MY2005 met voorgangers in het blok is de carterventilatie. DIe is nog verbetert t.o.v. Mod6.

Maar de wonderen zijn de wereld niet uit. Wie weet is er een slang van de carterventilatie dichtgelsibt of vergaat van ouderdom of is het kunststof kastje acherop het blok vervuild/verstopt.

Check alle vacuümslangen en klepjes die je mogelijk vergeten bent te checken.

Controleer eens de volgende rubber(s)/(slangen), die bij lekkerij een vermogensdip top gevolg hebben. Kan ook zitten in de bevestiging, terwijl de slang nog heel is.

- intercoolerslangen (die aan de bijrijderskant roest het hevigst)
- afdichting deliverypipe aan gasklephuis
- pakking gasklephuis
- breuk t-koppeling vacuümslangen bij de cobra

En hoe is de conditie van de sensor op de deliverypipe?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Gele aero » do 24 mar, 2022 10:41

Ik ga het lijstje weer eens langs. Heb inderdaad alles al vervangen tot aan de carterventilatiebox aan toe. Meeste kans geef ik nog die verrekte klepjes, al heb ik die ergens in het najaar al vervangen, maar heel betrouwbaar vind ik ze niet. Gekke is dat het bij mij dus vooral gebeurt na langere ritten op de cruisecontrol of als de auto even stil heeft gestaan na een langere rit.
Ergens denk ik dat het een ECU ding is, maar of die nu wezenlijk anders geprogrammeerd is dan die van pre DE's, vraag ik mij af. Andere optie die mij wel eens te binnen schiet is iets met de rembekrachtiger, bijvoorbeeld die slang die vanaf de bekrachtiger naar inlaat loopt. Maar zoals Tube ook al schreef: er is van hier tot het Trionicforum al zoveel over geschreven, maar niemand niemand heeft de heilige graal gevonden.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door tanisha » do 24 mar, 2022 10:45

Intercooler slangen willen nog wel eens heel vaag door gaan wat zorgt voor rare storingen en variabele turbo drukken.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Steve-O » do 24 mar, 2022 12:04

Nog een tip: Als de vacuümslang van de rembekrachtiger niet goed aansluit of door roestvorming op de sluitrand van de rembekrachtiger (doorgaans de onderzijde), dan sisssssst het. Dat hoor je meestal ook als je achter het stuur zit en de ventilatie laag of uit hebt staan en tijdens het rijden een "zuig-sis-plop"-geluid dat verdwijnt als je op de rem trapt.

En wat Tanisha zegt klopt ook. Die slangen degraderen geleidelijk. Een lek in een intercoolerslang dat bij opwarmen motor ontstaat, hoeft niet met het oog zichtbaar te zijn.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tubbe » do 24 mar, 2022 13:41

Mijn vermoeden is dat het samenhangt met de temperatuur onder de motorkap en daarom is er een relatie tot de inlaattemperatuur en buitentemperatuur. Elke keer als je een tijdje hebt stilgestaan na een flinke rit, loopt de temperatuur onder de kap op en is het hommeles. Ook als het buiten warmer is, is de koeling onder de kap minder effectief. En met een Garrett turbo heb je dit effect ook heel snel te pakken met een paar flinke sprintjes omdat ie dan de hitte ook onder de motorkap blaast. Maar welk onderdeel hiervoor nu het meest temperatuurgevoelig is is denk ik de grote vraag.

@steve/tanisha: ik sluit die slangen niet direct uit, ook dat kan een effect hebben. Wat mij echter intrigeert is dat het al jaren een groter probleem is bij DE's dan bij eerdere modellen. En de oudere autos die het hebben in deze mate hebben meestal een flinke tune. Ik denk dus dat er echt iets wezenlijks anders is/slechter is waardoor deze auto's in grotere getale dit probleem laten zien, verschillende al binnen 5 jaar. Dus toen was die veroudering nog niet zo'n punt schat ik in...
ps we kunnen ook deze discussie voortzetten in het andere topic. Dan nemen we de ervaringen van Gele Aero mee daarnaartoe, aangezien het toch een algemener issue is.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door tanisha » vr 25 mar, 2022 7:17

Dat is nu juist het rare in eerste instantie niet dus maar naar verloop van tijd wel.
Ik heb zelf ooit dit probleem gehad met mijn 9-5 de slang zag er uit of die op die plek gestraald was.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Tubbe » vr 25 mar, 2022 7:59

Is dat naar jouw ervaring dan ook sterk temperatuur of alleen drukgevoelig?
En is er geen melding als dit gebeurt? Er verdwijnt toch lucht uit het gesloten systeem?
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
tanisha
Geregistreerd lid
Berichten: 14140
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door tanisha » vr 25 mar, 2022 12:04

Ik heb mij enkele maanden rot gezocht en was bij mij geen pijl op te trekken.
Met stationair loop was het niet te vinden, een bus remmen reiniger was het niet mee te vinden pas later hoorde ik lucht sissen en pas na uitbouw slang was het te zien.

De IC slangen waren de laatste 2 rubberen slangen onder de motorkap en waren jonger dan de auto vandaar dat ze zijn blijven zitten.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi

veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....

Bericht door Steve-O » vr 25 mar, 2022 16:56

Ik heb overigens met mijn 2.0 DE (nog) iet dit soort extreme vermogensverliezen gemerkt met een warme motor. Wel iets pittiger bij koude motor, maar ik probeer me dan juist wat in te houden tot de motor warm is. Merk het dan toch nog aan iets meer trekkracht. Rustig optrekken gaat dan net iets vlotter/sopeler.

We zouden wat betreft vacuümslangen, klepjes en slangen zoals intercooler e.d. eigenlijk een tabelletje met houdbaarheidsdatum/vervaningsinterval moeten optestellen/bijhouden. Dan heb je die oorzaken in ieder geval getackled. Hoe lang zou een set intercoolerslangen van polyurethaan (zoals bijv. van do88) langer meegaan dan de orginele rubberen, trouwens?
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Plaats reactie