De Zweedse Zweedse
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Kopietje uit de haynes? 28 nm is veel te strak voor M6, 8 a 10 nm komt meer in de buurt. Zelfs voor m8 is het aan de strakke kant. Meestal tussen de 20-25 nm.
Handige tip voor de volgende keer: http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... dingen.pdf
Handige tip voor de volgende keer: http://www.technicon.nl/uploads/downloa ... dingen.pdf
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Thanks Sapphire, zeer nuttige informatie! Zal het ongetwijfeld verward hebben met andere bouten, gelukkig zitten er 2 gewoon goed vast, daarmee blijft die houder van het schakelmechanisme hopelijk wel op zijn plaats.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Ewout
- Donateur (4x)
- Berichten: 11312
- Lid geworden op: do 19 apr, 2007 20:45
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
- Contacteer:
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ik help het je hopen! Altijd een lichte deceptie, als je alles secuur en goed hebt gedaan en dan heb je één zo'n tegenslag die de hele klus een naar bijsmaakje geeft. Maar wederom respect voor alles wat jij zelf doet aan je 9-5!
1980 900 turbo 3
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
1991 9000 2.3 turbo s cc aut
1991 9000 2.3 turbo e cc
1992 900 s aut
2009 9-5 aero sedan aut
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Je kan er ook zo lekker bij, he? Daarachter het blok. Welke van de drie was het? De voorste of een van de twee achterste?
De WIS meldt 22 Nm. Je har het mechanisme eerder al eens verwijderd voor het monteren van de bussen. Misschien toen al iets te straks aangedraaid waardoor de boutjes wat te ver opgerekt waren en daardoor verzwakt?
Mocht je het er ooit weer af moeten halen. Monteer dan verse boutjes.
De WIS meldt 22 Nm. Je har het mechanisme eerder al eens verwijderd voor het monteren van de bussen. Misschien toen al iets te straks aangedraaid waardoor de boutjes wat te ver opgerekt waren en daardoor verzwakt?
Mocht je het er ooit weer af moeten halen. Monteer dan verse boutjes.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Viel me alles mee qua werkruimte, maar had me ook voorbereid op het ergste.
Dat houdertje/beugeltje zit vast met 3 schroeven waarvan 2 vooraan en 1 iets meer naar achter. De voorste aan de kant van het mechanisme is degene die afgebroken is. Op de andere zit loctite, dus zitten we goed vast.
Die 3 lange bouten van de steun zelf lijken trouwens wel rekbouten. Zo kwamen ze ook ongeveer los.
Kort ritje vandaag maar schakelt beter dan voorheen en motor trillingen zijn veel minder. Ondanks de kleine tegenslag dus toch een zeer positief resultaat! De auto gisteren gelijk maar in sonax xtrme brilliant shine xtrme ceramic verzegeling gezet, blinkt weer prachtig.
Dinsdag dagje vrij dus wellicht vervang ik dan de condensor, is de auto helemaal zomer klaar. Voor die klus misschien maar even snel een kleine momentsleutel aanschaffen zodat ik de boutjes mooi op 8nm kan zetten #doorschadeenschandewijs
Dat houdertje/beugeltje zit vast met 3 schroeven waarvan 2 vooraan en 1 iets meer naar achter. De voorste aan de kant van het mechanisme is degene die afgebroken is. Op de andere zit loctite, dus zitten we goed vast.
Die 3 lange bouten van de steun zelf lijken trouwens wel rekbouten. Zo kwamen ze ook ongeveer los.
Kort ritje vandaag maar schakelt beter dan voorheen en motor trillingen zijn veel minder. Ondanks de kleine tegenslag dus toch een zeer positief resultaat! De auto gisteren gelijk maar in sonax xtrme brilliant shine xtrme ceramic verzegeling gezet, blinkt weer prachtig.
Dinsdag dagje vrij dus wellicht vervang ik dan de condensor, is de auto helemaal zomer klaar. Voor die klus misschien maar even snel een kleine momentsleutel aanschaffen zodat ik de boutjes mooi op 8nm kan zetten #doorschadeenschandewijs
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Voor de klem op de schakelas ja. Dat is een M8 bout. Waar in de WIS zie jij staan dat die 3 M6-boutjes van de houder met 22 Nm moeten worden vastgezet? Want dat zou dan hoe dan ook een fout in de WIS zijn en dan kan men dat corrigeren wellicht. Dat is veel te strak voor een M6. Ik hoor het graag, hopelijk kunnen velen hun voordeel ermee doen en zich de ellende van Gele Aero besparen.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
@Sapphire: Sorry, ik vergat de link te posten.
Gear linkage - gear box 22 Nm, zie: https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... torques-8/
@Gele Aero: Ik bedoelde dat je op die plek niet even een afgebroken boutje kan uitboren.
Gear linkage - gear box 22 Nm, zie: https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... torques-8/
@Gele Aero: Ik bedoelde dat je op die plek niet even een afgebroken boutje kan uitboren.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Nee je boort het daar niet zomaar even uit. Ach net langere rit en het schakelt vele malen beter dan voorheen!
Ik gok dat de WIS met die schroefjes deze bedoelt: Gear lever - housing 8nm
Die schroefjes zijn helaas niet meer leverbaar. Zijn geen gewone stalen versies, maar zal eens polsen bij de schroevenhandel hier in de buurt of ze die hebben. Maar ja voorlopig zit het dus goed vast en ben ook wat terughoudend om ze nu los te schroeven en te vervangen want zal je zien dat ze afbreken als ik ze losdraai....
Ik gok dat de WIS met die schroefjes deze bedoelt: Gear lever - housing 8nm
Die schroefjes zijn helaas niet meer leverbaar. Zijn geen gewone stalen versies, maar zal eens polsen bij de schroevenhandel hier in de buurt of ze die hebben. Maar ja voorlopig zit het dus goed vast en ben ook wat terughoudend om ze nu los te schroeven en te vervangen want zal je zien dat ze afbreken als ik ze losdraai....
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Gear linkage -> gearbox is het schakelmechaniek aan de schakelstang die uit de bak komt (M8 bout) = 22 NmSteve-O schreef: ↑ma 14 jun, 2021 8:50Gear linkage - gear box 22 Nm, zie: https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... torques-8/
Gear linkage -> selector rod is het schakelmechaniek aan de schakelstang vanaf de pook (M8 bout) = 22 Nm
Gear lever housing is denk ik het schakelpookhuis op de bodem van de auto, maar dit zijn ook M6 boutjes. Dus 8 Nm lijkt me voor die bracket in de motorruimte ook van toepassing en is in het algemeen een veilige waarde voor M6.
Selector rod -> gear lever is de M8 bout onder de schakelpook, die deze aan de schakelstang vastmaakt. = 20 Nm.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Hier staat het: Punt 2. van In-car assembly (8 Nm), maar duidelijk is anders. Zeker als je naar de afbeeldingen kijkt die niet synchroon met de tekst lopen en niet met pijltjes/nummers staat ingetekend om welke stap het gaat of wat welk onderdeel is.
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... -assembly/
Ik denk dat ik dit soort dingen maar op gevoel blijf doen, dan draai ik het ook niet stuk en zit het goed vast. Zeker als er toch loctite o.i.d. aan te pas komt.
https://saabwisonline.com/c10/9-5/2007/ ... -assembly/
Ik denk dat ik dit soort dingen maar op gevoel blijf doen, dan draai ik het ook niet stuk en zit het goed vast. Zeker als er toch loctite o.i.d. aan te pas komt.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Helder, 8nm it is!
Vanmiddag de airco leeg laten halen zodat ik morgenochtend de condensor kan vervangen. Vond het koelend vermogen al niet heel indrukwekkend meer en dat werd bevestigd bij het leeghalen, want er zat nog maar 420 van de 800 gram vulling in
Voor de zekerheid; met leeghalen en vervangen condensor moet er in totaal 45 gram olie bij toch? Airco man had het over 15 maar dat is alleen voor leeghalen/vullen volgens mij.
Mocht iemand nog tips hebben voor vervangen van de condensor dan hoor ik het graag. Nieuwe Nissans lijkt al licht voorgebogen dus dat scheelt.
Vanmiddag de airco leeg laten halen zodat ik morgenochtend de condensor kan vervangen. Vond het koelend vermogen al niet heel indrukwekkend meer en dat werd bevestigd bij het leeghalen, want er zat nog maar 420 van de 800 gram vulling in
Voor de zekerheid; met leeghalen en vervangen condensor moet er in totaal 45 gram olie bij toch? Airco man had het over 15 maar dat is alleen voor leeghalen/vullen volgens mij.
Mocht iemand nog tips hebben voor vervangen van de condensor dan hoor ik het graag. Nieuwe Nissans lijkt al licht voorgebogen dus dat scheelt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Nissen droger kost ook maar een tientje of twee. Kan je die gelijk meenemen.
Bijvoorbeeld:
https://www.trodo.com/dryer-air-conditi ... sens-95187
https://www.trodo.com/condenser-air-con ... sens-94862
Er is ook een Zweedse firma die aan de weg timmert met een milieuvriendelijk alrternatief voor R134 en is compatibel.
https://envirosafe.se/en/products/view/ ... e-auto-kit (prijs in SEK)
Ze beschrijven ook vullingshoeveelheden (om mee te rekenen) in hun Zweedse FAQ:
https://envirosafe.se/sv/fragor-svar
tabel met automerken en modellen waarnaar verwezen wordt: https://envirosafe.se/wwwdocs/_sites_me ... F/fyll.pdf
SAAB staat op pagina 58
Bijvoorbeeld:
https://www.trodo.com/dryer-air-conditi ... sens-95187
https://www.trodo.com/condenser-air-con ... sens-94862
Er is ook een Zweedse firma die aan de weg timmert met een milieuvriendelijk alrternatief voor R134 en is compatibel.
https://envirosafe.se/en/products/view/ ... e-auto-kit (prijs in SEK)
Ze beschrijven ook vullingshoeveelheden (om mee te rekenen) in hun Zweedse FAQ:
https://envirosafe.se/sv/fragor-svar
tabel met automerken en modellen waarnaar verwezen wordt: https://envirosafe.se/wwwdocs/_sites_me ... F/fyll.pdf
SAAB staat op pagina 58
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Condensor vervangen was appeltje eitje! Bumper eraf, stuurbekrachtigingsleiding loshalen (zit maar aan 1 kant vast bij mij, aan de andere kant rust hij op een steuntje), luchtinlaatbuis eraf en dan condensor losmaken. Aangezien de slangklem van de luchtinlaat gaar was heb ik filterhuis met buis en al verwijderd en de slangklem met de slijptol aangepakt. Leidingen weer vastgezet met gisteravond geleverde kraftwerk momentsleutel op de voorgeschreven 8nm
Al met al iets meer dan een uurtje bezig geweest. Maar ja je weet pas of het goed is gegaan als de vacuümtest goed is doorstaan, en dat was gelukkig zo . Nog wel wat discussie gehad over de hoeveelheid olie met de overigens zeer vriendelijke en vakkundige airco-specialist. Op mijn eigenwijze voorstel is er 30 gram bijgegaan (of ml), hij wilde er 15 bijdoen. Koel weer top nu! En condensor was uiteraard met droger Steve-O.
Al met al iets meer dan een uurtje bezig geweest. Maar ja je weet pas of het goed is gegaan als de vacuümtest goed is doorstaan, en dat was gelukkig zo . Nog wel wat discussie gehad over de hoeveelheid olie met de overigens zeer vriendelijke en vakkundige airco-specialist. Op mijn eigenwijze voorstel is er 30 gram bijgegaan (of ml), hij wilde er 15 bijdoen. Koel weer top nu! En condensor was uiteraard met droger Steve-O.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Fijn voor je dat het gelukt is, ik zweet voorlopig nog even verder met de raampjes open.
Goed dat je die 25gr extra nam. Volgens het gelinkte lijstje wat ik je stuurde mag er vanaf de MY2004 825gram in en daarvoor zelfs 875. De 9-5NG neemt maar 600gr.
Goed dat je die 25gr extra nam. Volgens het gelinkte lijstje wat ik je stuurde mag er vanaf de MY2004 825gram in en daarvoor zelfs 875. De 9-5NG neemt maar 600gr.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Dat is zeker zweten met dit weer!
die 25 extra gaat trouwens specifiek over de olie die toegevoegd moet worden aan het koelmiddel. Volgens de WIS gaat er bij het leeghalen 15ml olie verloren en bij het vervangen van de condensor 30ml. Overigens kwam er bij het leeghalen door de beperkte hoeveelheid koelmiddel die er nog inzat maar 6ml olie mee. Maar de airco man wilde dus 15ml olie toevoegen en na aandringen van mij toch voor 30ml gegaan. Is alleen een beetje schimmig of je nu formeel 15 (leeghalen) + 30 (condensor) moet toevoegen, maar ik denk dat ik met 30 wel goed zit. 45 wilde hij sowieso niet doen, want dan had je kans dat de compressor de geest zou geven vanwege teveel olie. Meest olie zit volgens hem in de compressor en bij het ding bij het luchtfilter (naam even kwijt).
Werkt in ieder geval prima! Heerlijk koel ritje net naar kantoor. Nu nog de lange riem weer monteren en eventueel de draagarmen en dan ben ik wel weer even klaar met klussen. Draagarmen dub ik nog altijd om gewoon voor de snelle klap te gaan en ABS-draagarmen met alles er op en eraan te bestellen of Powerflex voor te monteren en te kijken hoe dat rijdt.
die 25 extra gaat trouwens specifiek over de olie die toegevoegd moet worden aan het koelmiddel. Volgens de WIS gaat er bij het leeghalen 15ml olie verloren en bij het vervangen van de condensor 30ml. Overigens kwam er bij het leeghalen door de beperkte hoeveelheid koelmiddel die er nog inzat maar 6ml olie mee. Maar de airco man wilde dus 15ml olie toevoegen en na aandringen van mij toch voor 30ml gegaan. Is alleen een beetje schimmig of je nu formeel 15 (leeghalen) + 30 (condensor) moet toevoegen, maar ik denk dat ik met 30 wel goed zit. 45 wilde hij sowieso niet doen, want dan had je kans dat de compressor de geest zou geven vanwege teveel olie. Meest olie zit volgens hem in de compressor en bij het ding bij het luchtfilter (naam even kwijt).
Werkt in ieder geval prima! Heerlijk koel ritje net naar kantoor. Nu nog de lange riem weer monteren en eventueel de draagarmen en dan ben ik wel weer even klaar met klussen. Draagarmen dub ik nog altijd om gewoon voor de snelle klap te gaan en ABS-draagarmen met alles er op en eraan te bestellen of Powerflex voor te monteren en te kijken hoe dat rijdt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.