De Zweedse Zweedse
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
Dat is van zoveel variabelen afhankelijk dat het me totaal nutteloos lijkt om een tabel op te gaan stellen. Ik denk dat zoiets tot vals vertrouwen in onderdelen gaat leiden. Dat iets nieuw/recent is betekent niet per definitie dat het niet kapot is. Dat soort gevallen hebben me al meer dan eens op een dwaalspoor gezet.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
Eens met reier, meest verdenk ik de Evap klepjes waar ook de “robuuste” versies niet altijd even robuust blijken. Gisteren na lange rit even zitten friemelen aan de aansluiting van hard kunststof slang op de rembekrachtiger, sindsdien twee langere ritten gehad zonder extreme nIoff. Vandaag voor de zekerheid maar wat rubbers besteld;
1. Die in de rembekrachtiger zit waar de slang op aansluit.
2. Die voor het gasklephuis (boven/onder). Nadat ik dat vervangen had was een heel licht suis weg bij gas loslaten, daarna nog een keer losgehaald (gkh) en sindsdien weer die suis. Voor die 2 euro de moeite van het (weer) vervangen waard.
3. Rubberring in de cobra naar de overdrukbuis.
En voor de zekerheid ook maar het slangendeel vanaf de rembekrachtiger besteld, dat was niet echt goedkoop, maar de gok waard.
1. Die in de rembekrachtiger zit waar de slang op aansluit.
2. Die voor het gasklephuis (boven/onder). Nadat ik dat vervangen had was een heel licht suis weg bij gas loslaten, daarna nog een keer losgehaald (gkh) en sindsdien weer die suis. Voor die 2 euro de moeite van het (weer) vervangen waard.
3. Rubberring in de cobra naar de overdrukbuis.
En voor de zekerheid ook maar het slangendeel vanaf de rembekrachtiger besteld, dat was niet echt goedkoop, maar de gok waard.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
=> Nr. 3 : Oh ja, die is er ook nog.
Er is ook nog de rubberring van de snorkel aan de turbo. Die lubberen uti naarmate ze ouder worden. Misschien niet relevant voor het nioff-probleem, of wel?
Er is ook nog de rubberring van de snorkel aan de turbo. Die lubberen uti naarmate ze ouder worden. Misschien niet relevant voor het nioff-probleem, of wel?
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
Deze week heeft de 9-5 een mooie mijlpaal behaald:
Vandaag maar even kijken of ik toekom aan het vervangen van de rubberen ringen en pvc-set vanaf rembekrachtiger. Al zal het nog wel even duren voor ik weet of het werkt, want het is weer koud buiten!
Vandaag maar even kijken of ik toekom aan het vervangen van de rubberen ringen en pvc-set vanaf rembekrachtiger. Al zal het nog wel even duren voor ik weet of het werkt, want het is weer koud buiten!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
Ben je al verder met je negatieve ioff?
De mijne begint met het warme weer ook terug te lopen van +20 naar 0 en soms min 2/5 dus niet spectaculair maar toch. Ik merk ook dat de turbo drukmeter iets minder ver uitslaat. Op de open sid merk ik verder niet veel mair en Mreg volgen elkaar prima op komen wel rond de 1200 niet meer richting 1300. Lamda waardes schommelen 250/300 negatief en positief dus ook geen uitschieters.
De mijne begint met het warme weer ook terug te lopen van +20 naar 0 en soms min 2/5 dus niet spectaculair maar toch. Ik merk ook dat de turbo drukmeter iets minder ver uitslaat. Op de open sid merk ik verder niet veel mair en Mreg volgen elkaar prima op komen wel rond de 1200 niet meer richting 1300. Lamda waardes schommelen 250/300 negatief en positief dus ook geen uitschieters.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
edit (tekst verplaats naar andere topic)
Kortom ioff is geen probleem, maar terugdrukken van power bij reguliere temperaturen (zoals 25 graden) is niet nodig.
Kortom ioff is geen probleem, maar terugdrukken van power bij reguliere temperaturen (zoals 25 graden) is niet nodig.
Laatst gewijzigd door Tubbe op ma 23 mei, 2022 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse nIoff again....
Ik start hierover even een apart topic! Want te belangrijk onderwerp/probleem om hier onder te sneeuwen in het (vooral) wel en (soms) wee van de blauwe schoonheid.
Topic staat hier: viewtopic.php?f=22&t=180074
Topic staat hier: viewtopic.php?f=22&t=180074
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Zo weer even een update en een vraag.
Afgelopen tijd preventief de startmotor vervangen (haperde 2x en voor de prijs van een nieuwe hoef je het niet te laten) en dus zoals elders vermeld de motor-kabelboom. Lijkt vooralsnog een significante verbetering met een auto die opeens goed in de power zit (als het nodig is).
Wat me wel weer opvalt nu het wat warmer weer is, is het trillen van de auto. Zo stoor ik mij er al aan dat de bijrijderstoel als hij leeg is altijd wat trilt, maar dat zit natuurlijk in de auto ergens. Vorige week viel mij ook op dat bij 125+ km/u de auto heftiger trilt. En het laatste symptoom is dat hij zeker bij warmer weer trilt met remmen. Het lijkt voornamelijk achterin te zitten het trillen. Zelf denk ik aan een niet helemaal recht oppervlak van de brakepiston in de klauw of dat hij er net niet helemaal lekker recht in zit. Maar zijn er nog andere typische 9-5 dingen waardoor dit soort symptomen komen? Verneem het graag.
Afgelopen tijd preventief de startmotor vervangen (haperde 2x en voor de prijs van een nieuwe hoef je het niet te laten) en dus zoals elders vermeld de motor-kabelboom. Lijkt vooralsnog een significante verbetering met een auto die opeens goed in de power zit (als het nodig is).
Wat me wel weer opvalt nu het wat warmer weer is, is het trillen van de auto. Zo stoor ik mij er al aan dat de bijrijderstoel als hij leeg is altijd wat trilt, maar dat zit natuurlijk in de auto ergens. Vorige week viel mij ook op dat bij 125+ km/u de auto heftiger trilt. En het laatste symptoom is dat hij zeker bij warmer weer trilt met remmen. Het lijkt voornamelijk achterin te zitten het trillen. Zelf denk ik aan een niet helemaal recht oppervlak van de brakepiston in de klauw of dat hij er net niet helemaal lekker recht in zit. Maar zijn er nog andere typische 9-5 dingen waardoor dit soort symptomen komen? Verneem het graag.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Veroudering van de bussen achter en versleten veren/dempers met cuppen van de achterbanden tot gevolg?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Ik heb hetzelfde probleem (weer). Het leek opgelost te zijn nadat de draagarmen + rubbers gedaan waren, en daarna nadat de remklauw rechtsvoor vervangen was. Er zat daar speling op ofwel de zuiger ofwel de geleiding, dat kan ik me niet 100% meer herinneren. Misschien dus nu de andere remklauw, of toch iets anders... Ik heb de schijven destijds nagemeten, die waren binnen 0,1 mm recht. Dat ga ik binnenkort eerst weer eens checken.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 342
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
... er lopen een paar acties door elkaar ...
Bij trillen boven de 125 km/h zou ik toch eerst balanceren, het kan zijn dat je een gewichtje bent verloren ..
Trillen remmen ... remblokken schoonmaken en opschuren .. de max slinger remschijf is 0,08mm ... de min dikte schijf is 22mm ... het dikte verschil van een schijf 0,015 mm ...
Het kan ook zijn dat de remblokken wat happerig zijn geworden, geeft ook een tril gevoel ... dan betere set monteren ... geen Green stuf oid dat zijn geen betere blokken ..
John
Bij trillen boven de 125 km/h zou ik toch eerst balanceren, het kan zijn dat je een gewichtje bent verloren ..
Trillen remmen ... remblokken schoonmaken en opschuren .. de max slinger remschijf is 0,08mm ... de min dikte schijf is 22mm ... het dikte verschil van een schijf 0,015 mm ...
Het kan ook zijn dat de remblokken wat happerig zijn geworden, geeft ook een tril gevoel ... dan betere set monteren ... geen Green stuf oid dat zijn geen betere blokken ..
John
- op
- Donateur (4x)
- Berichten: 5000
- Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Balanceren en uitlijnen om te beginnen. Dan ander setje banden erop om te checken of je wielen kruimeling van voor naar achter wisselen om te testen op cuppen. Pas daarna andere oorzaken onderzoeken.
Trillen tijdens het rijden heeft niets met de remmen te maken in principe.
Trillen tijdens het rijden heeft niets met de remmen te maken in principe.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)
95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)
Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Dank voor alle reacties! Zal alle punten nalopen. Paar opmerkingen:
Amper 1 jaar geleden is de auto uitgelijnd, daarvoor had ik er al last van en daarna ook. Dus die streep ik maar af als oorzaak.
Balanceren zal ik laten doen, op de zomerset is het ook duidelijk heftiger dan op de winterset.
Zag dat ik nog een setje nieuwe remblokken heb liggen voor achter, dus zal die gelijk monteren als ik de remmen inspecteer.
Remschijven voor en achter zijn relatief nieuw. Maar mocht bovenstaande niet werken en speling op de draagarmen beperkt zijn dan wellicht maar schijven vervangen (kost ook weer niet zo veel).
Amper 1 jaar geleden is de auto uitgelijnd, daarvoor had ik er al last van en daarna ook. Dus die streep ik maar af als oorzaak.
Balanceren zal ik laten doen, op de zomerset is het ook duidelijk heftiger dan op de winterset.
Zag dat ik nog een setje nieuwe remblokken heb liggen voor achter, dus zal die gelijk monteren als ik de remmen inspecteer.
Remschijven voor en achter zijn relatief nieuw. Maar mocht bovenstaande niet werken en speling op de draagarmen beperkt zijn dan wellicht maar schijven vervangen (kost ook weer niet zo veel).
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Mogelijk een 'gepakt stoeprandje" als oorzaak over het hoofd gezien? Kan ook door eerdere velgeigenaar veroorzaakt zijn. Met welke velgen is de auto uitgelijnd?
Zou met die velgen + naven schoonmaken + balanceren eerst kijken of het verdwijnt.
Zou met die velgen + naven schoonmaken + balanceren eerst kijken of het verdwijnt.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse Shaken not stirred
Kromme velg heb ik ook al eens aan gedacht, maar dan zou het altijd moeten zijn en uitsluiten bij de zomerbanden. Gek genoeg lijkt (ook dit) behoorlijk warmte gerelateerd, dus zal eerst de achterremmen eens uitgebreid checken en idd balanceren (want wel erger met zomerbanden dan met winterbanden). Naaf goed schoonmaken zal ik uiteraard ook doen.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.