De Zweedse Zweedse

1997-2010
Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Steve-O » wo 16 jun, 2021 9:52

Ok, las het verkeerd. In de lijst (pag 58) staat olie 145, maar dat zal het gewicht van de olie zijn. Want het verschil tussen 145 en 30 is te groot om overeen te kunnen komen.
Ik meld mijn bevindingen met het milieuvriendelijke spul nog wel terug op het forum als het zover is.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Gele aero » wo 16 jun, 2021 10:07

145ml is wat er totaal in het systeem moet zitten! Dus die 145 klopt als getal wel hoor.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Sapphire » wo 16 jun, 2021 10:24

Ik zou voortaan gewoon luisteren naar die airco expert. Hoe meer olie hoe slechter je airco gaat koelen. Uiteraard is te weinig olie niet goed. Maar de airco machines vandaag de dag scheiden de olie ook af (in de wis kan ik nergens ontdekken dat men daar met zo’n machine werkt, dus moet je het zelf uitrekenen/beredeneren wat niet erg nauwkeurig is). Enfin, het werkt weer top kennelijk.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Gele aero » wo 16 jun, 2021 11:11

Zal ik volgende keer doen! Ik was eerder bang dat het te weinig was, pomp had al tijdje met relatief weinig koelmiddel gedraaid gezien de hoeveelheid die er uit werd gehaald, wat ook niet denderend is voor een pomp. Maar airco man gaf aan dat het met mijn voorstel ook wel goed zou gaan gelukkig, heb ook aangegeven dat hij de expert is en ik dan ook afga op zijn eind advies.

En net de powerflex rubbers voor voor besteld. Kunnen die draagarmen er ook eindelijk eens onder!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Gele aero » za 19 jun, 2021 14:08

Vandaag de multiriem vervangen, had vorig jaar de korte geplaatst en wilde het verschil met de lange even merken. Ging redelijk voorspoedig tot ik zag dat de achterste ring van de bovenste gegroefde pulley verbogen was. Die zit natuurlijk net weer niet bij de nieuwe :evil:. Wordt nu speciaal besteld in Zweden en is er eind volgende week. Ring maar goed rechtgebogen, geschuurd en de oude pulley teruggezet. Loopt gelukkig mooi en de lange riem is wel stiller inderdaad dan de korte.
Soap rondom de draagarmen gaat weer verder, heb powerflex besteld, maar die waren op dus zit wat langere levertijd op. Ondertussen weer het achterste rubber besteld, 3x is scheepsrecht zou je denken, ik de abs 270788 besteld, krijg ik een maxgear geleverd dat ook niet eens het goede type is, dus zonder die extra ring. :? Krijg er een punthoofd van! Ergo; altijd complete draagarmen kopen.

Gelijk bougies vervangen vandaag, zitten weer verse bcr8 in. Foto van de oude:

Afbeelding

Afbeelding


En nieuwe beschermplaat voor de krukaspoelie, toch wel mooi zo’n nieuwe!



Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life

Bericht door Steve-O » zo 20 jun, 2021 9:48

De oude niet weggooien! Ik heb met kunststoflassen al 1 bruikbaar weten te maken. Als er geen andere gegadigden zijn, wil ik hem wel overnemen. Maar je kunt hem ook op reserve houden. Tie-wraps en een oude soldeerbout (wel in de buitenlucht) en een beetje geduld, doen wonderen. (NB: de tie-wraps worden gebruikt als lasstokjes, uiteraard. Niet zoals gebruikelijk dus).
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » za 26 jun, 2021 17:06

Het afgebroken stuk heb ik helaas niet meer, dus weinig zinvol om hem te bewaren ben ik bang.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » za 26 jun, 2021 17:10

Gisteren eindelijk een goed achterste draagarmrubber ontvangen, 6x is scheepsrecht! Ook kwamen de Powerflex rubbers binnen, dus vandaag meteen maar de stoute slippers aangetrokken en gaan klussen. Die armen zijn nog best een lastig klusje, vooral om de nieuwe erin te krijgen. Maar na wat zwoegen en zweten is het gelukt, oude eruit en nieuwe erin. Die achterste rubbers moet je nog wel onder de juiste hoek plaatsen (in lijn met draagarm aldus de WIS), maar ook dat is gelukt. Zowel de voorste als achterste rubbers vertoonde al best wat scheuren, een van de achterste was ingescheurd, dus kon geen kwaad.
Resultaat mag er zijn! Staat een stuk frisser en eerste testrit geeft een prima rij ervaring! Klein verschil merkbaar, voelt allemaal net iets strakker aan.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Steve-O » za 26 jun, 2021 23:01

Gele aero schreef:
za 26 jun, 2021 17:06
Het afgebroken stuk heb ik helaas niet meer, dus weinig zinvol om hem te bewaren ben ik bang.
Neem hem toch graag over voor de bodemplaat, als je hem nog hebt tenminste. Ik heb er ééntje waarvan twee "ogen" stuk zijn. Is toch een verbetering al ik die erin kan lassen. Kan er ook mogelijk nog andere mee repareren.

Balen dat het met die draagarmen nog niet compleet lukt.
Maar deze foto geeft wel een mooi plaatje van hoe het worden gaat:
Afbeelding
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » zo 27 jun, 2021 8:06

Is wel gelukt hoor! Beiden zitten er onder.
Kap leg ik apart voor je.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Steve-O » zo 27 jun, 2021 10:08

Fijn en top :bluethumb:
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » vr 02 jul, 2021 10:55

Goed, inmiddels een stuk meer kilometers erop zitten. En de ervaringen zijn positief! Merk je de powerflex? Ja die merk je. Op een goede snelweg is de rit heel smoooootthhhhh, maar bij slecht asfalt voel je sneller hoe slecht het is (ben dus blij dat ik niet in België woon :lol: ). Over een week wordt de auto uitgelijnd bij de befaamde uitlijner in het midden van het land.
Tijdens het klussen hoorde ik wel de bovenkant van de schokdemperpoot vervelden kraken, dat zal dus wel een kapot wentellager/taartspot zijn, die ook maar besteld, als we het doen doen we het goed!
Nog tips hoe die bovenste moer van de schokdemper los te krijgen, zonder het speciale gereedschap daarvoor? Zit zelf te denken aan een griptang op de schokdemper (met daartussen een oude binnenband) en dan de slagmoersleutel op de moer.

Mooie van alle ingrepen is dat met elke ingreep de auto nog beter rijdt, heerlijk dat soort klusjes! 8)
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Tjøørd » vr 02 jul, 2021 11:03

Zo deed ik het:

Afbeelding
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » vr 02 jul, 2021 11:10

Dat moet me lukken! dank voor de tip.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: De Zweedse Zweedse; armlastige Saab

Bericht door Gele aero » za 03 jul, 2021 14:35

Vandaag de taartspot ontvangen en direct maar gaan monteren. Ging eigenlijk prima, en heb uiteindelijk gekozen voor de variant met binnenband en griptang op de schokdemper pijp en slagmoersleutel op de moer. Was zo los. Alles schoongemaakt en weer in elkaar gezet en vervolgens priegelen met de bovenkant vastzetten. Terwijl ik die manoeuvreer hoor ik opeens kloenk. Ik denk; huh kloenk? Er kan toch niets vallen?! Ligt er een mooi zwart moertje onder de auto. Blijkt die niet deugdelijk te zijn vastgelast en er gewoon afgevallen tijdens opbouwen. Grrrrr.... Weer alles uit elkaar en dan maar die andere proberen. Die was gelukkig wel goed.
Uiteindelijk dus maar 1 kunnen monteren. Heb direct de leverancier gemaild, maar die zal vast eerst de kapotte terug willen en pas daarna een nieuwe sturen. Denk dus dat ik een las-bedrijf hier om de hoek maandag maar even aardig aankijk met de vraag of ze het moertje weer kunnen vastzetten.

Afbeelding
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie