De Zweedse Zweedse
- albertk
- Donateur
- Berichten: 395
- Lid geworden op: do 19 sep, 2019 18:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Wel op de bedrading letten die in de auto over de wielkuip loopt. Hiervoor moet je de binnenbekleding demonteren om het veilig te stellen. Er is al iemand hier op het forum die de bekabeling verbrand heeft.
SAAB 9-5 2.3t Arc 2002
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984
SAAB 99 special limited edition 119
Voorheen:
SAAB 9-3 Aero ttid cabriolet 2008
SAAB 900ng 2.0i 1996
SAAB 900 GL 1986
SAAB 900 GL 1984
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ja daar ben ik mij zeker bewust van. Ik bereid het demontagedeel ook grotendeels zelf voor. De bekabeling loopt gelukkig ver bij het gat vandaan, maar wel handig als ze die zien liggen. Nachtmerrie inderdaad dat ze die kabelboom zouden raken.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
@Tubbe: Kunststof moeren met parallel aan de schroefdraad doorknippen en dan de helften eraf peuteren blijft een van de beste methodes met de minste kans op afbreken.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Vanochtend de plastic Kuip verwijderd, het viel me nog mee. Wel alleen nog een extra gat gevonden precies op het bovenste punt. Alles grondig met een staalborstel geborsteld. Denk dat ik voor nu de twee gaten goed laat lassen en t.z.t. kijk naar de rest. Kan de auto ook de komende tijd geen hele week missen en als ik het goed voorbereid kan de lasser dit denk ik wel in 1 a 2 dagen geregeld hebben.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Dat lijkt inderdaad nog wel mee te vallen. Geeft een beter beeld voor lasser en spuiter en hopelijk een scherpere prijs.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Inderdaad, dat is nog wel te overzien lijkt me.
Als je het leuk vindt om zelf te leren lassen zou je dat ook nog kunnen overwegen natuurlijk. Het is best goed te doen op dit soort stukken. Je ziet het resultaat uiteindelijk toch niet meer, dus zolang het goed dicht zit, sterk is, en beschermd tegen roest is het in orde. Da's niet zo heel moeilijk om voor elkaar te krijgen met een beetje oefening. Een MIG/MAG-apparaat kost ook niet de hoofdprijs.
Overigens, heb je de nieuwe draagarmrubbers er inmiddels al onder zitten?
Als je het leuk vindt om zelf te leren lassen zou je dat ook nog kunnen overwegen natuurlijk. Het is best goed te doen op dit soort stukken. Je ziet het resultaat uiteindelijk toch niet meer, dus zolang het goed dicht zit, sterk is, en beschermd tegen roest is het in orde. Da's niet zo heel moeilijk om voor elkaar te krijgen met een beetje oefening. Een MIG/MAG-apparaat kost ook niet de hoofdprijs.
Overigens, heb je de nieuwe draagarmrubbers er inmiddels al onder zitten?
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Nee die zitten er nog niet onder. Achterste bus was niet goed geleverd via Duits bedrijf en terugsturen verloopt nogal omslachtig bij ze (nee niet autodoc maar een ander). En de voorste rubbers moet ik er nog een keer netjes in laten persen. Geen haast, want met vervangen rubbers van de stabi is het gekraak weg!Overigens, heb je de nieuwe draagarmrubbers er inmiddels al onder zitten?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Vandaag uit voorzorg de spanningsregelaar vervangen, had er nog 1 liggen en wel zin in een klusje. Ging eigenlijk heel voorspoedig, hieronder oud naast nieuw;
Daarnaast nog een vraag; van de motorsteun aan de multiriemzijde kun je het schroefdraad met rubber echt helemaal omhoog omhoog trekken tegen de rand aan, klopt dat?
Daarnaast nog een vraag; van de motorsteun aan de multiriemzijde kun je het schroefdraad met rubber echt helemaal omhoog omhoog trekken tegen de rand aan, klopt dat?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Heb nog niet zo vaak gelezen dat de spanningsregelaar problemen geeft, waarom dan toch vervangen?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Meer uit voorzorg, is toch een slijtagedeel uiteindelijk al slijt hij vrij langzaam.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Het rubber hoort op en neer op de schroefdraad te kunnen bewegen en ronddraaien. Wat niet hoort is dat je de schroefdraad zelf op-en-neer kunt bewegen of ronddraaien. Die hoort vast te zitten in een dikke klomp rubber onderin.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Schroefdraad zit volgens mij nog keurig vast, want anders zou ik de moer ook niet goed kunnen aandraaien! Dank voor de tip, goede manier om die steun te checken.
Tijdens monteren brak nog wel een deel van de plastic kap ter bescherming van de krukas af, maar even een nieuwe bestellen.
Ook nog wat garages gebeld voor het persen van de voorste rubbers in de draagarmen. Helaas zit de grote tip van het forum, Saab Rhenen, helemaal vol, dus die heeft er voorlopig geen tijd voor. En andere garages die ik heb gebeld hebben er bijna allemaal geen ervaring mee/beschikken niet over de juiste conische bus om hem te persen. Mocht iemand nog tips hebben wie de klus zou kunnen klaren, dan hoor ik het graag. Of ik ga toch voor de powerflex optie, die kan ik zelf monteren en ben dan af van het gedoe. Maar ik vrees een harder comfort met de powerflex op die plek.
Tijdens monteren brak nog wel een deel van de plastic kap ter bescherming van de krukas af, maar even een nieuwe bestellen.
Ook nog wat garages gebeld voor het persen van de voorste rubbers in de draagarmen. Helaas zit de grote tip van het forum, Saab Rhenen, helemaal vol, dus die heeft er voorlopig geen tijd voor. En andere garages die ik heb gebeld hebben er bijna allemaal geen ervaring mee/beschikken niet over de juiste conische bus om hem te persen. Mocht iemand nog tips hebben wie de klus zou kunnen klaren, dan hoor ik het graag. Of ik ga toch voor de powerflex optie, die kan ik zelf monteren en ben dan af van het gedoe. Maar ik vrees een harder comfort met de powerflex op die plek.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Ik denk dat een verlies aan comfort vooral te verwachten valt als je de rubbers van het subframe zou vervangen door PU. En dan niet in termen van hard/zacht veren, maar meer dat de kleine schokjes en oneffenheden in het wegdek sterker doorgegeven worden met hardere bussen.
Je bent eventueel ook welkom om een stukje in mijn auto te komen proefrijden, als dat in praktische zin niet te veel gedoe is (ik woon in Dordrecht).
Je bent eventueel ook welkom om een stukje in mijn auto te komen proefrijden, als dat in praktische zin niet te veel gedoe is (ik woon in Dordrecht).
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: De Zweedse Zweedse; there’s a hole in my life
Omdat schakelen soms wat stroef gaat, vandaag maar preventief de achterste motorsteun vervangen. Zag wat op tegen de klus gezien de horror verhalen op diverse fora over hoe onbereikbaar die bouten zijn. Maar was ruim binnen een uurtje klaar. Houder van het schakel mechanisme op de houder van de motorsteun verwijderd en dan kun je overal prima bij. Lastigste is nog de steun eruit halen en de nieuwe weer op zijn plek krijgen. Maar ook zonder probleem gelukt.
Gaat natuurlijk altijd wel iets mis, volgens haynes moeten de kleine bouten van de steun en die van de houder van het schakelmechanisme op 28nm vastgezet worden. Voelt toch best aan als een groot moment voor zulke kleine bouten. En helaas; een van de drie van het schakelmechanisme is afgebroken maar andere twee zitten goed vast en met blauw loctite, dus ga er vanuit dat 2 of 3 geen verschil maakt.
Gaat natuurlijk altijd wel iets mis, volgens haynes moeten de kleine bouten van de steun en die van de houder van het schakelmechanisme op 28nm vastgezet worden. Voelt toch best aan als een groot moment voor zulke kleine bouten. En helaas; een van de drie van het schakelmechanisme is afgebroken maar andere twee zitten goed vast en met blauw loctite, dus ga er vanuit dat 2 of 3 geen verschil maakt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.