op schreef: ↑ma 02 aug, 2021 22:17
Zijn de subframerubbers ook vervangen?
Fijn dat het onderstel goed bevalt!
De achterste zijn vervangen voor PU variant. Waren er nog niet heel slecht aan toe geloof ik.
Injectie schreef: ↑di 03 aug, 2021 8:11
Sluit nieuwe onderdelen niet uit van oorzaken voor geluid.
Goeie tip, thanks!
Injectie schreef: ↑di 03 aug, 2021 8:11
Ik knijp altijd de kachelslanger dicht vlak bij de kachelradiateur. En tap geen vloeistof af. Een paar oude doeken eronder. En je knoeit minder als wanneer je met een afgetapt systeem werkt.
Uiteindelijk iets anders gekozen, zie onder:
Vandaag maar eens gestart, aangezien de ellende toch wel rap erger leek te worden. Vooral het gebubbel kwam nu steeds vaker voor. Die koude ochtenden helpen daar dan niet bij helaas. Grootste twijfelpunt was het aftappen en de rommel die de vloeistof achter laat, de rest moest me allemaal wel lukken dacht ik zo. Dashboard platen eruit, dashboard kastje eruit, zo gepiept. Verdomde Parrot aan de kant geschoven. Die knip ik nog wel eens los. Voor mijn kachelradiateur zat nog een of ander raar ding, wat ik niet helemaal kan plaatsen en ook niet zie bij MK1 of 2 modellen (op filmpjes e.d.). Maargoed, het zat in de weg, dus het is weggesleuteld
Nu kwam den grooten truuck. Alles was aan de kant om de radiateur te verwijderen, maarrr er zat nog koelvloeistof in... Uiteindelijk na een tip ervoor gekozen om een teiltje (en een stukje geplakte vuilniszak voor de moeilijke hoekjes) onder de kachelpijpjes te plaatsen en de boel gewoon los te halen. Zonder af te tappen
. Met een goede bypassklep zou er dan 1 á 2 liter vloeistof uit moeten komen. Nou gelukkig had ik een flinke bak, want er kwam een liter of vier uitgelopen
Je gaat je meteen afvragen hoe goed die splinternieuwe bypassklep functioneert... Enfin, met wat geduld (want niet teveel morsen graag) kwam alle vloeistof er rustig uit gelopen. Het zeiltje (vuilniszak) voor de moeilijke hoekjes was geen overbodige luxe, want het spul stroomt uiteraard alle kanten op. Verder lagen er nog wat doeken onder, die hebben de geringe verspilling keurige weten op te vangen.
Daarna kon de radiateur eruit. Die was aardig smerig. Er zit een mooi schuimrandje omheen, het onderste deel was helemaal verdwenen door de lekkage. Oude vloeistof in een tankje, spullen opgeruimd. Het werd alweer donker dus morgen (wrs overmorgen) weer verder.
Blijft nog een vraag over: wat voor vet smeert men op de (nieuwe) o-ringen?? In Haynes staat 'synthetische vaseline' (????) en ergens anders las ik dat je niet alles er zomaar op moet smeren, want de rubbers zijn niet tegen alles bestand. Iemand daar ideeën over?