Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Van MY85 naar MY07: ruim 15.000km verder

Bericht door Gele aero » vr 15 nov, 2019 9:29

Overigens viel het mij op dat het reservoir van de ruitensproeier vrij snel leeg was. Volgens de garage was er geen lekkage maar komt dat door de hogedruk spuiten op de xenon koplampen. Is het meer mensen opgevallen dat je vrij rap door 5 liter vloeistof heen gaat? In nog geen twee maanden tijd was het op...
Kijk maar eens achter je als je je ruiten sproeit en je koplampen. Want er komt inderdaad enorm veel uit bij die koplampen en 3/4 verdwijnt achter de auto. Ik sproei zeer regelmatig tot grote ergernis van de mensen achter mij want die doen direct ook hun ruitenwissers aan. Vind het een beetje een ontwerpfout van de 9-5 DE, want bij al mijn andere Saabs vond ik het juist zo mooi dat ze vrij weinig van dat spul gebruiken en toch de koplampen mooi schoon krijgen.

Wel fijn dat je trouwens geen problemen hebt gehad in die 15.000km, zo hoort het ook bij een Saab!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Marc_B204
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 711
Lid geworden op: vr 29 nov, 2013 18:00
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Van MY85 naar MY07: ruim 15.000km verder

Bericht door Marc_B204 » ma 18 nov, 2019 12:38

In nog geen 2 maanden 5 liter vloeistof? Nee, dat komt me niet bekend voor, deed er met mijn MY07 Aero veel langer mee.
Blinde ex-Saabeigenaar
Nu: BMW 540I xDrive High Executive M-Sporrtpakket 2018
Mitsubishi Pajero 2300 Turbo Diesel 1984 (geschorst)
Ex: BMW 535I Luxury Line 2014
Ex: Saab 9-5 Aero Sport Sedan Automaat 260 pk 2007, Titan Grey Metallic
Ex: Saab 9³ Coupé 2.0 T S Automaat 154 pk 1999

Oldengaerde
Geregistreerd lid
Berichten: 6
Lid geworden op: do 22 sep, 2016 23:21
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Van MY85 naar MY07: ruim 15.000km verder

Bericht door Oldengaerde » wo 20 nov, 2019 1:23

er komt inderdaad enorm veel uit bij die koplampen en 3/4 verdwijnt achter de auto. Ik sproei zeer regelmatig tot grote ergernis van de mensen achter mij want die doen direct ook hun ruitenwissers aan. Vind het een beetje een ontwerpfout
Ach, en ik maar denken dat dit de bewust ingebouwde anti-bumperklever-functionaliteit is... (Ben in dat opzicht een beetje teleurgesteld in de ontwerpfout van maar één mistachterlicht.)

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel!

Bericht door Oosthoek » vr 30 jul, 2021 18:41

Sinds het laatste bericht staat er 25.000 km extra op de teller in anderhalf jaar. Een stuk meer dan ik dacht te rijden in corona tijden!

De Saab heeft zich redelijk goed gehouden in deze periode. Een hele tijd geleden gebeurde tijdens een ritje wel iets geks: cruise control viel uit en de gasresponse was heel anders dan ik gewend was: noodloop. Bij het aanzetten van het contact hoorde ik een bijzonder geluid: tik tik tik. Een belletje met een specialist bevestigde mijn vermoeden dat de gasklep een storing had. Hij bood aan om de boel te resetten, dan zou ik (met wat geluk) weer even kunnen doorrijden. Aangezien mijn vrouw meer gebruik maakt van de 9-5 dan ik, toch maar een nieuwe laten monteren.

De laatste weken is er flink gesleuteld aan de Saab. Na een lange tijd van twijfelen is er een splinternieuw OEM aero onderstel gemonteerd door een hier wel bekende specialist uit de regio Alkmaar. Sachs sport dempers, Lesjofors veren, HD droplinks, silent blocks, stuurkogels, en dan ben ik vast nog wat vergeten. Nu het spul er eenmaal onder ligt, kan ik mij bijna niet meer voorstellen dat ik zo lang getwijfeld heb. Mijn angst was dat een aero onderstel tov een standaard onderstel minder comfort zou bieden en te stug zou kunnen zijn. In Hilversum liggen nogal wat drempels, en mijn vrouw vond de Saab zo lekker comfortabel vergeleken met auto's (BMW's, Mini) van vrienden. Stiekem niks gezegd tegen mijn vrouw ( :twisted: ) en gehoopt dat het zou meevallen. Uiteindelijk is de conclusie: een vers aero onderstel rijdt vele malen comfortabeler dan een "versleten" standaard onderstel met 230k op de klok! Minder rollen, minder hobbelen, meer stuurgevoel, beter remmen, minder hellen bij gas erop, gas eraf & remmen. Het lijkt wel een nieuwe auto! We zijn er allebei echt enorm blij mee. Het enige dat er nog verbeterd kan worden is een tik of knak die soms optreedt aan de voorkant (links en rechts) bij inveren. Er is flink gezocht naar de oorzaak, maar deze is vooralsnog niet gevonden. Vrijwel is immers nieuw. Wellicht slechte (doch splinternieuwe) droplinks? Wie het weet mag het zeggen.

Extra smet op de pret is dat er wat koelvloeistof verdwijnt zonder dat ik de lekkage kan vinden. Uit voorzorg heb ik daarom de bypass valve maar laten vervangen. Helaas geen verbetering, dus binnenkort laten afpersen en hopen op het beste. Een kapotte koppakking zou wel vrij vervelend zijn...
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Henk-Jan
Geregistreerd lid
Berichten: 14325
Lid geworden op: vr 01 sep, 2006 9:30
Regio: Outside Europe

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel!

Bericht door Henk-Jan » vr 30 jul, 2021 18:51

Mooi om te lezen dat het nieuwe onderstel zo goed bevalt. Zo lang onderdelen goed te verkrijgen zijn, lijkt me het niet verkeerd liever zo vroeg mogelijk het onderstel volledig te vernieuwen. Lijkt mij eerlijk gezegd ook geen verkeerde stap voor de cabrio, nu ik zelf gemerkt heb hoe lekker de 9000 rijdt met nieuwe veren, draagarmen, etc.

Wat de koelvloeistof betreft, zou het niet ergens een poreuze slang of klem kunnen zijn waardoor je ongemerkt ergens een druppeltje verliest? Heb je de radiator en oliekoeler grondig geinspecteerd? Bij onze 9000 liep er overal wel wat weg en moesten we nog een keer terug hoewel alles gereviseerd was, omdat één klemmetje net niet vast genoeg aangedraaid was. Sindsdien houdt ze de koelvloeistof mooi binnenboord.
Geld maakt niet gelukkig, daarom is Saab rijden ook zo fijn...

Nieuwe liefde: 9-3x XWD (MY11) + 9-3 Cabrio (MY01) + Saabo (MY68) 2017 - ...
Oude liefde: 9000 CS 2.3i Automaat (MY92) 2006 - 2013 & 2020 - ...

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel!

Bericht door Oosthoek » za 31 jul, 2021 14:18

Zojuist weer even een lekker stukje karren, hoor ik opeens wat gebubbel vanachter mijn dashboard. Dit heb ik wel vaker gehoord, dus maar eens gestopt om te kijken of het ook in het vloeistof reservoir bubbelt: niks te zien...

In de auto eens onder het dash gekeken, ook niks bijzonders te zien. Maar toen ik de rubber mat optilde:
Afbeelding

Zeiknat! En smerig zoet... Wat kan dit nou veroorzaken?! Behalve onder de mat kan ik helemaal geen natte lekkagesporen vinden. Iemand tips voor deze speurtocht? Kan dat onderste dashboard paneel los? Het regent nu als een idioot dus kan even niet verder helaas.
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel!

Bericht door reiernumans » za 31 jul, 2021 14:45

Daar komt het vaak naar buiten als je kachelradiateur lek gaat, als 'ie écht goed lek is loopt er ook koelvloeistof uit de afwatering in de bodem.. Ik vermoed dat daar je lekkage zit, of in de afdichtingen van de pijpjes er naartoe.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel!

Bericht door Oosthoek » zo 01 aug, 2021 16:05

reiernumans schreef:
za 31 jul, 2021 14:45
Daar komt het vaak naar buiten als je kachelradiateur lek gaat, als 'ie écht goed lek is loopt er ook koelvloeistof uit de afwatering in de bodem.. Ik vermoed dat daar je lekkage zit, of in de afdichtingen van de pijpjes er naartoe.
Goeie tip, dank! Zojuist het tapijt eens opzij gehaald om te inspecteren. Ik zie niet heel duidelijk waar de kachel radiateur zit. Ook niet de pijpjes er naartoe. Wel het volgende kunnen vinden:

Afbeelding

Bij A zie je dat de vloeistof in m'n tapijt loopt. Als ik aan X wiebel (naar boven en beneden) dan komt er bij het randje van Z de druppels naar buiten wandelen. Is dit de kachel radiateur? Nog tips om de diagnose verder te stellen? Kan ik hier nog iets loshalen zonder problemen?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door Oosthoek » ma 02 aug, 2021 22:10

Inmiddels een hoop wijzer. Het helpt wel om het zaakje aan de passagierskant open te maken, daar zitten namelijk de kachelradiateur pijpjes :mrgreen: Het is wel duidelijk dat het daar lekt, en niet uit de o-ringen van de pijpjes. Voorzichtige conclusie dus: kachelradiateur exit.

Bovendien lijkt het rap erger te worden; ik weet niet of het komt door het koude weer van vandaag (meer verwarming aan, dus meer water door radiateur), of dat de lekkage erger wordt, maar de vloeistof die ik vanochtend had bijgevuld (+-100ml) heeft mijn vrouw er ruimschoots uitgereden met een retourtje Utrecht. Heb daarom het hele zwikkie maar snel besteld op internet. Als het moet sta ik dit weekeind in de regen een kachelradiateur te verwisselen =/

Iemand nog tips over het aftappen vd koelvloeistof? Haynes zegt: aftappunt radiateur, WIS zegt: slangen los en compressor erin. Bij de Haynes methode ben ik bang dat er veel vloeistof in de radiateur blijft zitten, en het nog meer kliederboel wordt dan het al is. Bij de WIS methode ben ik bang dat alles over straat gaat. :roll: Wat denken jullie?

Afbeelding

Afbeelding

Nuttig topic op Saabworld: http://saabworld.net/showthread.php?t=24939
WIS PDF linkje: http://saabworld.net/attachment.php?s=a ... 1327890836
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door op » ma 02 aug, 2021 22:17

Het enige dat er nog verbeterd kan worden is een tik of knak die soms optreedt aan de voorkant (links en rechts) bij inveren.
Zijn de subframerubbers ook vervangen?

Fijn dat het onderstel goed bevalt!
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Injectie
Moderator
Berichten: 10439
Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door Injectie » di 03 aug, 2021 8:11

Sluit nieuwe onderdelen niet uit van oorzaken voor geluid.
Ik had laatst een partij van 14 nieuwe toplagers. Van een gerenommeerd merk. Daarvan hadden er 12 speling.

Ik knijp altijd de kachelslanger dicht vlak bij de kachelradiateur. En tap geen vloeistof af. Een paar oude doeken eronder. En je knoeit minder als wanneer je met een afgetapt systeem werkt.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door Oosthoek » wo 04 aug, 2021 22:29

op schreef:
ma 02 aug, 2021 22:17
Zijn de subframerubbers ook vervangen?

Fijn dat het onderstel goed bevalt!
De achterste zijn vervangen voor PU variant. Waren er nog niet heel slecht aan toe geloof ik.
Injectie schreef:
di 03 aug, 2021 8:11
Sluit nieuwe onderdelen niet uit van oorzaken voor geluid.
Goeie tip, thanks!
Injectie schreef:
di 03 aug, 2021 8:11
Ik knijp altijd de kachelslanger dicht vlak bij de kachelradiateur. En tap geen vloeistof af. Een paar oude doeken eronder. En je knoeit minder als wanneer je met een afgetapt systeem werkt.
Uiteindelijk iets anders gekozen, zie onder:

Vandaag maar eens gestart, aangezien de ellende toch wel rap erger leek te worden. Vooral het gebubbel kwam nu steeds vaker voor. Die koude ochtenden helpen daar dan niet bij helaas. Grootste twijfelpunt was het aftappen en de rommel die de vloeistof achter laat, de rest moest me allemaal wel lukken dacht ik zo. Dashboard platen eruit, dashboard kastje eruit, zo gepiept. Verdomde Parrot aan de kant geschoven. Die knip ik nog wel eens los. Voor mijn kachelradiateur zat nog een of ander raar ding, wat ik niet helemaal kan plaatsen en ook niet zie bij MK1 of 2 modellen (op filmpjes e.d.). Maargoed, het zat in de weg, dus het is weggesleuteld :)

Nu kwam den grooten truuck. Alles was aan de kant om de radiateur te verwijderen, maarrr er zat nog koelvloeistof in... Uiteindelijk na een tip ervoor gekozen om een teiltje (en een stukje geplakte vuilniszak voor de moeilijke hoekjes) onder de kachelpijpjes te plaatsen en de boel gewoon los te halen. Zonder af te tappen :shock: . Met een goede bypassklep zou er dan 1 á 2 liter vloeistof uit moeten komen. Nou gelukkig had ik een flinke bak, want er kwam een liter of vier uitgelopen :lol: Je gaat je meteen afvragen hoe goed die splinternieuwe bypassklep functioneert... Enfin, met wat geduld (want niet teveel morsen graag) kwam alle vloeistof er rustig uit gelopen. Het zeiltje (vuilniszak) voor de moeilijke hoekjes was geen overbodige luxe, want het spul stroomt uiteraard alle kanten op. Verder lagen er nog wat doeken onder, die hebben de geringe verspilling keurige weten op te vangen.

Daarna kon de radiateur eruit. Die was aardig smerig. Er zit een mooi schuimrandje omheen, het onderste deel was helemaal verdwenen door de lekkage. Oude vloeistof in een tankje, spullen opgeruimd. Het werd alweer donker dus morgen (wrs overmorgen) weer verder.

Blijft nog een vraag over: wat voor vet smeert men op de (nieuwe) o-ringen?? In Haynes staat 'synthetische vaseline' (????) en ergens anders las ik dat je niet alles er zomaar op moet smeren, want de rubbers zijn niet tegen alles bestand. Iemand daar ideeën over?
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

Gebruikersavatar
Oosthoek
Geregistreerd lid
Berichten: 5931
Lid geworden op: di 30 mar, 2004 22:08
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door Oosthoek » wo 04 aug, 2021 22:41

Nog een paar fotootjes:

Afbeelding

Dashboard zaken verwijderd. Time for some action.

Afbeelding

De bruine boosdoener.

Afbeelding

Geen idee wat ervoor zit? (Ja ook een parrot) Achter de kap zat een flink ingevet geel mechanisme.

Afbeelding

Past precies! De hoekjes in deze lekbak kwamen me bijzonder goed uit.

Afbeelding

Je krijgt bijna trek in limonade als je dit ziet.

Afbeelding

8)
900i 8v 3drs MY85 cochenille rood, sinds 2004
9-5 Vector estate 2.3t MY07 zwart, sinds 2019

sjares
Donateur
Donateur
Berichten: 113
Lid geworden op: zo 07 apr, 2019 11:31
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door sjares » wo 04 aug, 2021 23:07

Oosthoek schreef:
wo 04 aug, 2021 22:29
Blijft nog een vraag over: wat voor vet smeert men op de (nieuwe) o-ringen?? In Haynes staat 'synthetische vaseline' (????) en ergens anders las ik dat je niet alles er zomaar op moet smeren, want de rubbers zijn niet tegen alles bestand. Iemand daar ideeën over?
Ik gebruik voor alle o-ringen, o-ring vet van Molykote (ja je geloofd het niet ;-)). Fijn spul, niet zo vettig. Doel is uitdroging voorkomen, dat de o-ring niet verkleefd en soepel op z'n plek schuift. Tenminste daar ga ik vanuit :wink:. Ook voor andere doeleinden heeft Molykote mooie producten (bv de anti-seize 1000).
Saab 9-5 1999 3.0 V6 B308E - reparatie in progress...

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Van MY85 naar MY07: een vers aero onderstel & een lekke kachelradiateur

Bericht door op » wo 04 aug, 2021 23:14

in mijn V6 met 225.000 op de teller was er niet te merken dat er iets stuk was, maar na het vervangen van de 6 subframerubbers was de voortrein ineens gewoon weer strak. Met remmen en sturen merk je een enorm verschil. Echt kostbaar is het niet....
Dit is echt de ingreep om de auto weer als nieuw sturend en rijdend te krijgen, je zal het zien. Meestal is het vervangen van de veren en dempers al zo'n upgrade dat je aan de subframrubbers niet meer toekomt en dat is jammer.
Bij mijn 2.3 is jaren geleden ook de subframe ingreep gedaan en het tikje in het stuur was ik toen kwijt.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Plaats reactie