Gasklephuis zelf reviseren
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Gasklephuis zelf reviseren
Een plaag van de gasklephuizen is dat de bedrading intern sneuvelt waardoor stromen kunnen overspringen of kortsluiting kunnen geven. Gezien ik nog een reserve heb liggen heb ik besloten te proberen een revisie uit te voeren.
stap1-
Zwarte beschermkap erafhalen, zit vast met zwarte plastics clips aan het metalen gedeelte.
Stap2-
schroef de 4 torx schroeven los, deze zitten muurvast, vergeet het dat je ze met een gewone torx schroevendraaier los krijgt. Een ratel waar een torx bit op kon is hoe ze hier los gekomen zijn. Eenmaal ze los zitten kan je de spoel eraf halen, lijkt alsof ze nog vast zit maar eronder zit een magneet die de spoel aantrekt.
Stap3-
Vervolgens lijkt het erop dat je een soldeerbout nodig hebt om de connector en de spoel van elkaar los te maken, dit is niet het geval, de verbinding zit simpelweg vast geklikt lager in het plastic gedeelte (heb ik voor niets los en terug vast gesoldeerd) . Let wel op hoe je het uit elkaar haalt want het is wel wat fragiel.
De spoel die vanboven vast gesoldeerd is en in dit geval reeds los is
De 2 onderste metalen pinnen zaten in het gele plastic hierboven.
Stap4-
Aanshouw de schade, let wel dat met het ding open te halen een heel pak van de rotte isolatie eruit is gevallen, de draden lagen dus oorspronkelijk niet zo bloot. Dit gasklephuis werkte zonder foutcodes en zonder ook maar 1 keer limp home mode te activeren.
Stap5
Verwijder de moer, de klep zal draaien naar open maar je mag gewoon kracht zetten zonder dat je de boel sloopt.
Verwijder daarna de magneet
Update 14-10
Stap 6-
Soldeer de 4 kabels naar de printplaat los en voorzie ze van nieuwe isolatie.
Merk op dat de aansluitpunten gaatjes zijn en geen vlak contactpunt
Stap 7-
Hiervoor zou het enorm handig zijn de sleepcontacten die op de printplaat zit te kunnen verwijderen, als iemand weet hoe want ik ben er niet aan uitgeraakt.
Kabel geknipt en zo ver als ik kon naar beneden een krimpkous erover.
Nieuwe draad gestoken, de ruimte onder de printplaat is heel beperkt en de oude draad er terug onderschuiven was onbegonnen werk
nieuwe draad aan oude draad solderen
De 4 draden zijn hier terug verbonden. (de kleuren hebben geen betekenis)
Stap 8-
Soldeer de 4 draden terug aan de printplaat en monteer het gasklephuis terug volledig.
Wat geeft bovenstaande eenmaal het ding terug aan de auto hangt? Een P1530 : The sum of voltages from throttle position sensors 1 and 2 exceeds 5.70 V for more than 0.8 s or is less than 4.59 V for more than 0.3 s.
Ik dacht eerst dat de nieuwe kabels teveel weerstand hadden dus ik heb zelf kabels gemaakt van vrij dik koper, dikker dan de koper die erin zit, maar ook daarmee blijft hij meteen P1530 gooien.
Update, het ding doorgemeten met een voltmeter, er is 1 pin die rechstreeks contact maakt met de behuizing maar ik vrees dat dit gebeurd langs de andere kant waar de gaskabel toekomt.
stap1-
Zwarte beschermkap erafhalen, zit vast met zwarte plastics clips aan het metalen gedeelte.
Stap2-
schroef de 4 torx schroeven los, deze zitten muurvast, vergeet het dat je ze met een gewone torx schroevendraaier los krijgt. Een ratel waar een torx bit op kon is hoe ze hier los gekomen zijn. Eenmaal ze los zitten kan je de spoel eraf halen, lijkt alsof ze nog vast zit maar eronder zit een magneet die de spoel aantrekt.
Stap3-
Vervolgens lijkt het erop dat je een soldeerbout nodig hebt om de connector en de spoel van elkaar los te maken, dit is niet het geval, de verbinding zit simpelweg vast geklikt lager in het plastic gedeelte (heb ik voor niets los en terug vast gesoldeerd) . Let wel op hoe je het uit elkaar haalt want het is wel wat fragiel.
De spoel die vanboven vast gesoldeerd is en in dit geval reeds los is
De 2 onderste metalen pinnen zaten in het gele plastic hierboven.
Stap4-
Aanshouw de schade, let wel dat met het ding open te halen een heel pak van de rotte isolatie eruit is gevallen, de draden lagen dus oorspronkelijk niet zo bloot. Dit gasklephuis werkte zonder foutcodes en zonder ook maar 1 keer limp home mode te activeren.
Stap5
Verwijder de moer, de klep zal draaien naar open maar je mag gewoon kracht zetten zonder dat je de boel sloopt.
Verwijder daarna de magneet
Update 14-10
Stap 6-
Soldeer de 4 kabels naar de printplaat los en voorzie ze van nieuwe isolatie.
Merk op dat de aansluitpunten gaatjes zijn en geen vlak contactpunt
Stap 7-
Hiervoor zou het enorm handig zijn de sleepcontacten die op de printplaat zit te kunnen verwijderen, als iemand weet hoe want ik ben er niet aan uitgeraakt.
Kabel geknipt en zo ver als ik kon naar beneden een krimpkous erover.
Nieuwe draad gestoken, de ruimte onder de printplaat is heel beperkt en de oude draad er terug onderschuiven was onbegonnen werk
nieuwe draad aan oude draad solderen
De 4 draden zijn hier terug verbonden. (de kleuren hebben geen betekenis)
Stap 8-
Soldeer de 4 draden terug aan de printplaat en monteer het gasklephuis terug volledig.
Wat geeft bovenstaande eenmaal het ding terug aan de auto hangt? Een P1530 : The sum of voltages from throttle position sensors 1 and 2 exceeds 5.70 V for more than 0.8 s or is less than 4.59 V for more than 0.3 s.
Ik dacht eerst dat de nieuwe kabels teveel weerstand hadden dus ik heb zelf kabels gemaakt van vrij dik koper, dikker dan de koper die erin zit, maar ook daarmee blijft hij meteen P1530 gooien.
Update, het ding doorgemeten met een voltmeter, er is 1 pin die rechstreeks contact maakt met de behuizing maar ik vrees dat dit gebeurd langs de andere kant waar de gaskabel toekomt.
Laatst gewijzigd door sprankel op ma 14 okt, 2019 13:15, 4 keer totaal gewijzigd.
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Dit lijkt mij een goed plan met die krimpkous!
Ik zelf heb het ook eens geprobeerd maar ben toen nog verder gegaan met demonteren waarbij er veel stuk ging en ik een gegeven moment maar de hoop heb op gegeven
Ik zelf heb het ook eens geprobeerd maar ben toen nog verder gegaan met demonteren waarbij er veel stuk ging en ik een gegeven moment maar de hoop heb op gegeven
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: Gasklephuis zelf reviseren
[]
Goede tip want ik heb al iets verder gedemonteerd maar geraak er niet uit hoe verder te gaan zonder iets te slopen.
Volgende moer op de magneet gaat als je probeert ze los te draaien de klep volledig openzetten, gezien het geen ramp is dat het ding sneuvelt ben ik blijven kracht zetten tot ze los kwam (en niets gesloopt)
Met de magneet uit de weg geeft mij dit veel meer speelruimte, de 4 draden die gesoldeerd zitten zijn nu ideaal om los te solderen, krimpkous erover en terug vast solderen.
De overige 4, ik geraak er niet uit hoe ik de as moet demonteren en een een poging hiertoe heeft langs de andere kant al wat plastic afgebroken (niets erg) dus ik volg Killercave zijn tip op en stop met verder demonteren.
De draden die doorlopen zien er verder op nog ok uit dus ik neem de gok dat ze langs de andere kant waar ze toekomen nog ok zijn. De grootsche schade blijkt vooral aan de stekker en onder de magneet de zijn. Deze zal ik dus moeten knippen.
Goede tip want ik heb al iets verder gedemonteerd maar geraak er niet uit hoe verder te gaan zonder iets te slopen.
Volgende moer op de magneet gaat als je probeert ze los te draaien de klep volledig openzetten, gezien het geen ramp is dat het ding sneuvelt ben ik blijven kracht zetten tot ze los kwam (en niets gesloopt)
Met de magneet uit de weg geeft mij dit veel meer speelruimte, de 4 draden die gesoldeerd zitten zijn nu ideaal om los te solderen, krimpkous erover en terug vast solderen.
De overige 4, ik geraak er niet uit hoe ik de as moet demonteren en een een poging hiertoe heeft langs de andere kant al wat plastic afgebroken (niets erg) dus ik volg Killercave zijn tip op en stop met verder demonteren.
De draden die doorlopen zien er verder op nog ok uit dus ik neem de gok dat ze langs de andere kant waar ze toekomen nog ok zijn. De grootsche schade blijkt vooral aan de stekker en onder de magneet de zijn. Deze zal ik dus moeten knippen.
Laatst gewijzigd door Sander op vr 22 okt, 2021 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd
Reden: Onnodige quote verwijderd
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Ik ben dus verder gegaan maar die andere draden zijn ook poruis dus ik zou proberen er wel krimpkous omheen te doen
Tip soldeer op elke draad tijdelijk een draad van 20 cm en zodat de krimpkous er tot het end omheen kan trekken
Tip soldeer op elke draad tijdelijk een draad van 20 cm en zodat de krimpkous er tot het end omheen kan trekken
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Gasklephuis zelf reviseren
en zo ziet veel van die oude meuk er uit: wat doe je een nieuwe of al die draden isoleren?
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Mijn eerste vraag is dan, heeft die nieuwe andere kabels zitten? En zo nee, hoe lang ligt het ding al stof te happen in het magazijn?
Overigens is de prijs van die dingen niet mals dus als het lukt, why not.
- ReinO
- Donateur (2x)
- Berichten: 15929
- Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
- Regio: NL - Provincie Flevoland
- Contacteer:
Re: Gasklephuis zelf reviseren
mee eens hoor: misschien is het ook gewoon meer geduld nemen
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.
- Killercave86
- Donateur (2x)
- Berichten: 565
- Lid geworden op: ma 11 jun, 2018 8:38
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Is het nog gelukt?
Saab 9-3 cabrio aero (2000)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
Saab 9-3 coupe aero (2001)
Saab 9-5 estate aero (2004)
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Hé sprankel,
Ben je hier ooit nog mee verder gegaan? En ben je van de foutmelding afgekomen?
Ben je hier ooit nog mee verder gegaan? En ben je van de foutmelding afgekomen?
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Tjøørd
- Donateur (6x)
- Berichten: 3530
- Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Ik heb vandaag ook een gasklephuis gedemonteerd om eens te zien wat er defect is en wat er nog te repareren valt. Mijn gasklephuis was op dezelfde wijze defect: de isolatie van de bedrading naar de *beide* gaskleppositiesensoren brokkelde af wat leidde tot storingen.
De bedrading naar de rechter sensor (spoelzijde, zichtbaar op bovenstaande foto's) is nog wel te vervangen als je wat kunt solderen. Maar de bedrading naar de andere sensor gaat door het huis naar de andere kant en dat huis krijg je (ik) niet open zonder destructief geweld.
Het eerste stukje is nog wel overzichtelijk:
Maar hier is de eerste positiesensor dus aan de kant (onherstelbaar) en daar achter en verder in het huis gaat de ellende vrolijk door:
Mijn persoonlijke conclusie is dus ook dat deze units niet fatsoenlijk te reviseren zijn, met name omdat ze er gewoon niet over nagedacht hebben dat deze vorm van slijtage op kon gaan treden en het dus handig zou kunnen zijn om die €1,50 aan bedrading los te kunnen vervangen. Of ze hebben het wel bedacht maar ze hadden een ander business model voor ogen
De bedrading naar de rechter sensor (spoelzijde, zichtbaar op bovenstaande foto's) is nog wel te vervangen als je wat kunt solderen. Maar de bedrading naar de andere sensor gaat door het huis naar de andere kant en dat huis krijg je (ik) niet open zonder destructief geweld.
Het eerste stukje is nog wel overzichtelijk:
Maar hier is de eerste positiesensor dus aan de kant (onherstelbaar) en daar achter en verder in het huis gaat de ellende vrolijk door:
Mijn persoonlijke conclusie is dus ook dat deze units niet fatsoenlijk te reviseren zijn, met name omdat ze er gewoon niet over nagedacht hebben dat deze vorm van slijtage op kon gaan treden en het dus handig zou kunnen zijn om die €1,50 aan bedrading los te kunnen vervangen. Of ze hebben het wel bedacht maar ze hadden een ander business model voor ogen
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
95 V4 1974
Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982
- svanweenen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 195
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2008 11:15
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Zelf had ik het probleem dat er een kortsluiting in zat door de rotte bedrading en kwam ik na lang zoeken pas achter. steeds viel de auto uit en door de foutmelding te resetten kon ik weer verder rijden.
Gasklep uit elkaar gehaald voor zover het mogelijk was, bedrading nummeren en los solderen en krimpkousen er omheen gedaan, aankrimpen en en opnieuw solderen. daarna heb ik er 2 jaar probleemloos mee gereden zonder foutmelding en heb hem vervangen omdat ik er een van een veel nieuwer bouwjaar tegenkwam. de oude ligt nu nog als backup in de schuur.
Gasklep uit elkaar gehaald voor zover het mogelijk was, bedrading nummeren en los solderen en krimpkousen er omheen gedaan, aankrimpen en en opnieuw solderen. daarna heb ik er 2 jaar probleemloos mee gereden zonder foutmelding en heb hem vervangen omdat ik er een van een veel nieuwer bouwjaar tegenkwam. de oude ligt nu nog als backup in de schuur.
Saab 9-5 2.0 turbo 2001 (MK1)
ex Saab 9000 3.0 V6 CDE 1995
ex Saab 9000 3.0 V6 CSE 1995
ex Saab 9000 3.0 V6 CDE 1995
ex Saab 9000 3.0 V6 CSE 1995
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: do 17 mar, 2005 1:01
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Voorzichtig de draden zo buigen dat ze elkaar niet raken en dan met plastic spray van Kontactchemie inspuiten, laten drogen zal volgens mij ook gewoon werken. Dat werkt zelfs tussen wikkelingen van motoren dus dat zal hier ook wel werken, ook qua temperaturen.
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 844
- Lid geworden op: za 26 sep, 2009 17:59
- Regio: - kies een regio
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Ik was op zoek naar een foto om het probleem van het gasklephuis aan te tonen, kom ik mijn eigen topic tegen en zag ik je vraag staan.
Ik kom hier namelijk niet meer vaak gezien ik al even geen Saab meer heb.
Maar om op je vraag te antwoorden, de revisie is mislukt
Als je het gasklephuis opent dan gaan die draden bewegen en die draden zijn sowiezo rot bij alle gasklephuizen op leeftijd => je bent sowiezo verplicht de volledige draadisolatie te vervangen en/of nieuwe draad te steken het moment je het ding opent. Als je hier aan begint is er dus geen weg terug.
De 4 korte draden kan je aan, het probleem zijn de 4 lange draden, die lopen door naar de andere kant van het gasklephuis waar de gaskabel aan hangt en verbinden de limp home stekker en ik vermoed nog een sleepcontact => doordat je het ding open gedaan hebt en die kabels bewogen hebben zijn die sowiezo ook omzeep, als die contact maken dan activeer je elektrisch de limp home modus in plaats dat de computer het voor je doet.
Je moet het gasklephuis dus verder demonteren of langs de andere kant ook openen, maar hoe je het verder demonteert of hoe je de andere kant open krijgt, zonder het ding te slopen, geen idee. Tot hoe ver ik het geopend heb kan je nooit die 4 lange draden volledig herstellen.
Eventueel uit te zoeken door met bruut geweld een defect gasklephuis volledig open te halen om er zo achter te komen hoe je het volgende gasklephuis verder kan demonteren zonder het te slopen.
Het eindresultaat van mijn poging was dat de positiesignalen van het gasklep heel zuiver waren, zuiverder dan het andere 2de hands gasklephuis (dat ik nooit open gedaan heb) maar doordat de 4 lange draden op het einde zwaar beschadigd waren ging de limp mode om de haverklap af.
- J.vandermeulen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2688
- Lid geworden op: ma 11 jul, 2016 19:18
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Ik heb vanmiddag het gasklephuis van mijn 9-3X vervangen vanwege storingen. Als gevolg van die storing kwam soms de limited performance melding in beeld en de esid gaf ook een melding van het gkh.
Ik was benieuwd wat er nu precies kaduuk gaat aan zo’n ding en heb hem open gemaakt. De klep lijkt in de ruststand schuin te staan en kan kennelijk vanuit die stand helemaal horizontaal maar ook naar andere kant helemaal verticaal gaan.
Wat is hiervan de achtergrond?
Ik was benieuwd wat er nu precies kaduuk gaat aan zo’n ding en heb hem open gemaakt. De klep lijkt in de ruststand schuin te staan en kan kennelijk vanuit die stand helemaal horizontaal maar ook naar andere kant helemaal verticaal gaan.
Wat is hiervan de achtergrond?
Caab 9-3 2005 1.8t
9-3X 2009 2.0T
9-3X 2009 2.0T
- K0ENIE
- Geregistreerd lid
- Berichten: 404
- Lid geworden op: di 17 nov, 2015 22:22
- Regio: NL - Provincie Drenthe
Re: Gasklephuis zelf reviseren
Wat is het merk? (van een orginele) VDO? Bosch? Sem?
Saab 9000 st2 550.000 km- Daf 55 Turbo Trionic LPi - Dacia 1304 1.6i