Zwarte '01 Aero Estate
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | 20mm spacers geplaatst
Hmm, 'dikkere' banden vind ik persoonlijk niet mooi.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Steve-O
- Donateur (7x)
- Berichten: 8299
- Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Zwarte '01 Aero Estate | 20mm spacers geplaatst
Smaken verschillen.
@Mijn TCS meldt ook niks. Ja, bij gladheid of doorslippen als het logisch is. 's Winters rij ik met 4 x 215/55R16 inch voor en achter trouwens. Alleen in de lente/zomer/herfst is zijn de achterwielen dikker en breder. Mijn voorbanden zijn ook een maatje groter breder, overigens dan velen rijden en volgens SAABvoorschrift 215/55R1; maar de 205/50 of 55 wordt veel aangesmeerd als dat op voorraad is. Ik vindt het er niet uitzien en een stuk minder goed rijden. Daarnaarst geeft dat een onprettige afwijking op de snelheidmeter, ongeacht of je 16 of 17 inch met de Tech2 programmeerd.
In Zweden kost overigens de 215/55R16 gemiddeld zowat het dubbele van een 205/55R16. Die laatste is ook vaker voorradig. Zitten die veel op Volvo of VW, misschien?
@Mijn TCS meldt ook niks. Ja, bij gladheid of doorslippen als het logisch is. 's Winters rij ik met 4 x 215/55R16 inch voor en achter trouwens. Alleen in de lente/zomer/herfst is zijn de achterwielen dikker en breder. Mijn voorbanden zijn ook een maatje groter breder, overigens dan velen rijden en volgens SAABvoorschrift 215/55R1; maar de 205/50 of 55 wordt veel aangesmeerd als dat op voorraad is. Ik vindt het er niet uitzien en een stuk minder goed rijden. Daarnaarst geeft dat een onprettige afwijking op de snelheidmeter, ongeacht of je 16 of 17 inch met de Tech2 programmeerd.
In Zweden kost overigens de 215/55R16 gemiddeld zowat het dubbele van een 205/55R16. Die laatste is ook vaker voorradig. Zitten die veel op Volvo of VW, misschien?
Laatst gewijzigd door Steve-O op do 11 mar, 2021 16:17, 1 keer totaal gewijzigd.
East of the Sun, West of the Moon
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting
- reiernumans
- Donateur (2x)
- Berichten: 7754
- Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | 20mm spacers geplaatst
205/55R16 is zo'n beetje de meest gangbare bandenmaat die er is. Net als 195/65R15 en 225/45R17 ook zo gangbaar zijn.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.
REIERPARTS
- Injectie
- Moderator
- Berichten: 10439
- Lid geworden op: wo 20 aug, 2003 20:49
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | 20mm spacers geplaatst
Thuiskomer nooit op een aangedreven wiel plaatsen. Dan staat je differentieel constant een snelheidsverschil op te heffen en verbrand je versnellingsbakolie als je pech hebt.
Saab rijders zwaaien nou eenmaal. En ook op de fiets kan ik dat niet onderdrukken.
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | 20mm spacers geplaatst
De 215/55/16 is met de jaren ook veel meer regulier geworden. Een beetje middenklasser rijdt daar tegenwoordig standaard op. Vroeger alleen een maat voor de hogere klasse, die rijden nu minimaal 18 of 19 inch
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Toen ik de auto net aanschafte heb ik deze al naar de garage gebracht (lokale Saab-specialist) om op Black Sludge te controleren. Zij raadden destijds niet aan om het carter te verwijderen, en hebben met de endoscoop in een aantal oliekanalen gekeken en zodoende vastgesteld dat de motor er OK uitzag. De laatste tijd zat het me toch niet helemaal lekker meer, niet vanwege concrete aanwijzingen dat er iets mis was maar gewoon vanwege de onzekerheid. Dus vandaag heb ik hem alsnog open laten maken om er maar vanaf te zijn.
De resultaten:
Goed om te zien dat het nog niet echt ernstig was geworden, en tegelijk fijn om de wel degelijk aanwezige troep eruit te hebben. Van het weekend komt de Mod6 erop.
De resultaten:
Goed om te zien dat het nog niet echt ernstig was geworden, en tegelijk fijn om de wel degelijk aanwezige troep eruit te hebben. Van het weekend komt de Mod6 erop.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- mark123
- Geregistreerd lid
- Berichten: 1658
- Lid geworden op: wo 27 mei, 2009 9:04
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Geeft toch een fijn gevoel kan ik me zo voorstellen. Nu lekker rijden zonder het 'zwaard van damocles' dat altijd door je hoofd spookt.
Saab 96 TT 1960
Saab 9-5 Aero 2000
Saab Sonett 3 1974
Saab 9-5 Aero 2000
Saab Sonett 3 1974
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Inderdaad, het is een hele opluchting. Ik had er zelfs al een keer over gedroomd
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Ziet er prima uit
Heeft ie bij monteren nieuwe o-ring gebruikt voor oliezeef?
Heeft ie bij monteren nieuwe o-ring gebruikt voor oliezeef?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Ja, en dat was nodig ook, want de oude was keihard en op een aantal plekken ingescheurd.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Top!
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
- Jurgen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 599
- Lid geworden op: wo 05 aug, 2009 23:26
- Regio: - kies een regio
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Bijzonder dat een Saab "specialist" dat Niet aanraadt..... Of zij moeten de auto vanaf 0 km in onderhoud hebben gehad en weten dat er 1 keer per jaar schone en kwalitatief goede olie in is gegaan, anders kan ik zo'n advies niet begrijpen?Koen K schreef: ↑di 16 mar, 2021 18:13Toen ik de auto net aanschafte heb ik deze al naar de garage gebracht (lokale Saab-specialist) om op Black Sludge te controleren. Zij raadden destijds niet aan om het carter te verwijderen, en hebben met de endoscoop in een aantal oliekanalen gekeken en zodoende vastgesteld dat de motor er OK uitzag.
Saab 99 GL 1983
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Ik krijg weleens de indruk dat er wat verschil is tussen het idee dat je van de black-sludgeproblematiek krijgt als je er vooral over leest op internet, en hoe je er tegenaan kijkt als je er vooral in praktijk ervaring mee hebt. Als je 100% afgaat op wat je op fora kunt lezen zou je kunnen gaan denken dat alle B2*5* blokken continu op het punt staan zichzelf in de soep te draaien.
In feite waren er bij deze auto wel een paar risicofactoren aanwezig: 20 jaar oud met weinig gereden kilometers, geen mod6, carter was er nog nooit af geweest, en in het verleden meerdere keren 10W40 erin gegaan. Toch lijkt het qua black sludge nog behoorlijk mee te vallen in vergelijking met wat je soms aan horror voorbij ziet komen.
Ik wil aan de ernst van het probleem niets afdoen, maar ik geloof wel dat het door de levendige online discussies een haast onvermijdelijk doodvonnis voor de motor lijkt, terwijl het in de werkelijkheid vermoedelijk wat genuanceerder ligt.
Hoe dan ook, de mod6 komt er nu op, en sinds de auto in ons bezit is wordt er braaf elke 10k nieuwe volsyntheet in gedaan.
In feite waren er bij deze auto wel een paar risicofactoren aanwezig: 20 jaar oud met weinig gereden kilometers, geen mod6, carter was er nog nooit af geweest, en in het verleden meerdere keren 10W40 erin gegaan. Toch lijkt het qua black sludge nog behoorlijk mee te vallen in vergelijking met wat je soms aan horror voorbij ziet komen.
Ik wil aan de ernst van het probleem niets afdoen, maar ik geloof wel dat het door de levendige online discussies een haast onvermijdelijk doodvonnis voor de motor lijkt, terwijl het in de werkelijkheid vermoedelijk wat genuanceerder ligt.
Hoe dan ook, de mod6 komt er nu op, en sinds de auto in ons bezit is wordt er braaf elke 10k nieuwe volsyntheet in gedaan.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3
- Tubbe
- Donateur (3x)
- Berichten: 3613
- Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Zwarte '01 Aero Estate | Black Sludge Controle
Bovenin de kop krijg je ook wel al en aardig idee van vervuiling of niet. Als je daar geen kleine deeltjes tegenkom is die kans in het Carter en de zeef ook aanzienlijk kleiner.
SAAB: See, Buy, Fly!
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)
- Koen K
- Donateur
- Berichten: 310
- Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Zwarte '01 Aero Estate
Onlangs heb ik de gasveren van de kofferklep vervangen. Kleine moeite, maar wat een resultaat! Mocht het nog niet bekend zijn: de afdekplank van de kofferruimte kan rechtopstaand uitstekend dienen om de klep te ondersteunen tijdens dit karweitje
Komend weekend weer verder: zoals elders al gemeld zit er een trilling in de auto, of eigenlijk twee: eentje die vermoedelijk door slechte of slecht gebalanceerde banden veroorzaakt wordt, eentje die waarschijnlijk met de draagarmrubbers aan de voorzijde te maken heeft. Dus eerst ga ik de voorste draagarmen inclusief rubbers (er komen nu PU bussen in) en fuseekogels vervangen, waarna ik hopelijk van de trilling bij het remmen op hoge snelheid af ben. Een vriend van me heeft bij zijn nieuwe huis een garage met daarin een brug én een smeerput, dus mijn mogelijkheden om zelf te sleutelen zijn aanmerkelijk uitgebreid. Daarna komen er ook nieuwe banden onder de auto. De huidige zijn niet zo vers meer, zowel qua leeftijd als qua profiel, dus niet de moeite waard om het probleem eerst nog met balanceren te proberen te verhelpen.
Ik heb gekozen voor de Vredestein Quatrac Pro, vierseizoenenbanden dus. Nog nooit mee gereden, dus ik ben benieuwd of het bevalt. Zo nee, dan houd ik ze gewoon als winterbanden en schaf ik alsnog een extra setje velgen aan om zomerbanden op te leggen.
Komend weekend weer verder: zoals elders al gemeld zit er een trilling in de auto, of eigenlijk twee: eentje die vermoedelijk door slechte of slecht gebalanceerde banden veroorzaakt wordt, eentje die waarschijnlijk met de draagarmrubbers aan de voorzijde te maken heeft. Dus eerst ga ik de voorste draagarmen inclusief rubbers (er komen nu PU bussen in) en fuseekogels vervangen, waarna ik hopelijk van de trilling bij het remmen op hoge snelheid af ben. Een vriend van me heeft bij zijn nieuwe huis een garage met daarin een brug én een smeerput, dus mijn mogelijkheden om zelf te sleutelen zijn aanmerkelijk uitgebreid. Daarna komen er ook nieuwe banden onder de auto. De huidige zijn niet zo vers meer, zowel qua leeftijd als qua profiel, dus niet de moeite waard om het probleem eerst nog met balanceren te proberen te verhelpen.
Ik heb gekozen voor de Vredestein Quatrac Pro, vierseizoenenbanden dus. Nog nooit mee gereden, dus ik ben benieuwd of het bevalt. Zo nee, dan houd ik ze gewoon als winterbanden en schaf ik alsnog een extra setje velgen aan om zomerbanden op te leggen.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3
2022 VW ID.3