Zwarte '01 Aero Estate

1997-2010
Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Koen K » wo 30 jun, 2021 13:41

Zojuist bij de aircospecialist geweest. Hij zegt: pomp eraf, kijken of er verbrande olie en/of metaalgruis in het systeem zit. Zo ja: pomp, droger en expansieklep vervangen, spoelen en weer vullen. Hij schatte dat dat in totaal richting de 1300 euro ging :-?
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Gele aero » wo 30 jun, 2021 14:56

Poeh dat is een fikse tegenvaller!
Als er inderdaad gruis uit komt, zou ik gelijk de condensor meenemen, is net iets duurder dan alleen de droger, maar gaat qua arbeid wellicht zelfs sneller. Ben bang dat de prijsopgaaf realistisch is als alles vervangen moet worden, pomp alleen al kost je al snel 300+ euro en is wel even een werkje om alles te vervangen. Je zou het ook kunnen proberen met alleen eerste eens goed spoelen en dan weer vullen of leeg laten halen en de boel zelf vervangen alleen moet het wel helemaal gasdicht zitten en zo'n specialist doet het w.s. sneller.

Tja airco; een verademing als het werkt, een moneydrain als het niet werkt.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Koen K » wo 30 jun, 2021 21:44

Ja, ik heb eigenlijk ook geen zin meer om aan dat aircosysteem te gaan zitten klooien met halve oplossingen. Dan maar even slikken en betalen. Of, alternatief, de boel gewoon laten zoals 'ie is, de ramen open doen, en hopen dat het niet al te warm wordt :D

Ik moet wel zeggen dat ik het even een beetje gehad heb met het kreng. De problemen lijken zich sneller op te stapelen dan ik ze kan oplossen. Erg duur rijden zo. Maar goed, als alles weer in orde is zal het wel weer snel vergeten zijn.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door brinky » wo 30 jun, 2021 21:53

De offerte is gemaakt met als aanname dat er ook daadwerkelijk gruis in het systeem is gekomen. Is de pomp daadwerkelijk zo hard kapot gelopen dat dat ook zo is? Ik zie dat bij een 9-5 niet zo vaak... bij een 9-3og wel een aantal keren meegemaakt - die hebben beduidend zwakkere pompen is mijn ervaring.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7754
Lid geworden op: vr 09 nov, 2012 0:25
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door reiernumans » wo 30 jun, 2021 22:14

Ik zie bij 9-5's überhaupt de pomp niet heel vaak gaan eigenlijk. Ik denk dat de specialist je een worst case scenario gaf om zichzelf in te dekken (terecht overigens, want het kán heel duur worden).

Heb je toegang tot een TechII? Je kunt redelijk wat dingen monitoren aan het airco systeem, dat helpt wellicht om bijvoorbeeld een elektronische storing waardoor de pomp niet goed aangestuurd wordt te vinden. Al klinkt slecht werken en lawaaierige pomp alsof er inderdaad ergens in het systeem daadwerkelijk iets defect is.
2007 Saab 9-5 Sport Estate 1.9TiD, smoke beige/obsidian black te koop

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Koen K » do 01 jul, 2021 11:39

Klopt, als er geen rotzooi in zit zal het na vervanging van de pomp wel geregeld zijn, wat allicht een heel stuk behapbaarder is.

Helaas heb ik geen (toegang tot een) Tech2, maar inderdaad, zelfs als de druksensor iets raars doet kan dat volgens mij hooguit verklaren waarom het ding niet altijd aan gaat, niet waarom hij herrie maakt en slecht koelt.

Een nadeel is dat ik de geschiedenis van het systeem niet ken: ik kwam er pas na de koop van de auto achter dat de airco het niet deed vanwege een lekke verdamper. Hoe lang dat al zo was en wat er aan andere mankementen waren is daarmee natuurlijk onbekend.

Eerst maar eens kijken wat er tevoorschijn komt bij demontage van de pomp...
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Gele aero » do 01 jul, 2021 12:01

Maar heeft de specialist hem al wel leeggehaald om te kijken hoeveel koelmiddel er in zit? Ik gok echt dat er bij jou gewoon te weinig inzit maar precies op de grens waardoor hij de ene keer wel aanslaat en de andere keer niet. Druksensor kost twee tientjes en kun je vervangen als alles in de auto zit (wel systeem leeghalen!). Ik zou eerst eens beginnen met het systeem leeg laten halen en te kijken hoeveel koelmiddel en olie er uit het systeem komen, op basis daarvan weer verder denken (ik zou gaan voor spoelen, misschien die druksensor vervangen en dan weer vullen). Je zou met een specialist een afspraak kunnen maken om deze stappen eerste te doen en als dat niet werkt voor de andere opties gaan waarbij hij dan wellicht wat coulanter is met de kosten van vullen/leeghalen.

Je geeft overigens aan dat die verdamper lekte, is die al wel vervangen? En toen goed gevuld met olie/koelmiddel?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
brinky
Donateur
Donateur
Berichten: 19970
Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
Regio: NL - Provincie Overijssel
Contacteer:

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door brinky » do 01 jul, 2021 12:40

Als de verdamper net vervangen is... dan had er toen ook ff gekeken moeten worden naar de olie die daar in zit. Even laten uitlekken in een bekertje en dan kijken of er ijzervijlsel in zit.
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Koen K » do 01 jul, 2021 21:52

Hij is nog niet leeg geweest, maar ik zal verzoeken om eerst het peil te controleren!

De verdamper en het expansieventiel heb ik vorig jaar zelf vervangen, en toen bij de garage het systeem laten testen en vullen. Dus ik kan me ook moeilijk voorstellen dat hij lek zou zijn, dat had dan bij die test toch duidelijk moeten worden. Achteraf bekeken had hij toen natuurlijk ook wel gespoeld moeten worden.

Overigens kwam er amper nog iets uit lopen bij het vervangen van de verdamper, nog geen juslepel vol zeg maar. Maar inderdaad, het was slim geweest om dat even te checken. :?
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Steve-O » zo 04 jul, 2021 1:41

Heb je toen de pomp eraf gehad en de nieuwe o-ringen geplaatst op de onderdelen die gedemonteerd zijn geweest? O-ringen voor AC-systemen zijn niet die zwarte, maar knalgeel of bleekgroen. Aan te brengen met wat vaseline.

Het merendeel van de olie zit en blijft in de pomp. Is bij het vullen die hoeveelheid gecheckt? (in het geval dat deze gedemonteerd is geweest)

Zelf heb ik vermoedelijk last van een niet aanslaande pomp, versleten lager of te weing koudemiddel. De druk lijkt wel goed (35-45) bij draaiende motor en 60 bij contact uit. Ik heb twee reservepompen liggen, waarvan 1 zo goed-als-nieuw van Denso. De andere met een minder fris uiterlijk bleek hetzelfde merk en type als in mijn 9-5 aanwezig. Dus ik zet daar nu de mogelijk verantwoordelijk onderdelen van over, want die waren nog prima in orde. Ik moet natuurlijk niet vergeten de stekkerverbinding nog even te checken, anders is het zonde van het extra werk. En je kan er zo lekker goed bij, he?

Het zou kunnen dat de zo-goed-als nieuwe pomp overblijft voor een andere 9-5. Wat ik zelf lichtelijk betreur, want een glanzend nieuw ding is natuurlijk een fijn gevoel om te installeren. Alleen, dan moet het systeem leeg, nieuwe olie gevuld en dan nog vacüum getrokken. Terwijl alles net lekvrij is gemaakt en gevuld. Dat voelt als geld door de wc spoelen. De pasvorm van beide merken is gelijk zag ik.
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Koen K » ma 05 jul, 2021 8:34

De pomp is er destijds niet af geweest—er was (nog) geen indicatie dat daar iets mis mee was—en inderdaad, ik heb bij het plaatsen van de verdamper en expansieklep nieuwe ringen geplaatst met vaseline. Er is vervolgens ook wat olie in gegaan bij het vullen, maar ik moet zeggen dat ik de methode om de hoeveelheid daarvan te bepalen (aan de hand van een tabel) niet echt solide vind als het in feite onbekend is hoeveel olie er in het systeem zit.

Het is inderdaad behoorlijk vervelend dat alles wat je aan het systeem moet doen meteen weer een hele smak geld kost vanwege de procedures om hem leeg te maken en te vullen. En vanwege de onbekende geschiedenis zijn er ook niet echt dingen uit te sluiten. Maar goed, we gaan het meemaken. Straks gaat 'ie naar de aircoboer en dan ga ik maar duimen dat ik geen slecht nieuws krijg. Aangezien ik jarig ben hoop ik dat de klimaatbeheersingsgoden mij gunstig gezind zijn. :D
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Ontbrekende paarden...

Bericht door Gele aero » ma 05 jul, 2021 8:45

Gefeliciteerd!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Aircoproblemen

Bericht door Koen K » ma 05 jul, 2021 9:44

Thanks :) Zojuist de auto weggebracht. De aircoman denkt goed mee: hij gaat hem eerst eens vullen en kijken wat zijn bevindingen zijn. Daarna zien we verder.

Wederom bedankt voor alle nuttige informatie en adviezen!
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Gebruikersavatar
op
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 5000
Lid geworden op: wo 09 jun, 2004 16:18
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Aircoproblemen

Bericht door op » ma 05 jul, 2021 10:32

Mooie Estate, en met de lage kilometers zeker de investering in de airco waard. Zelf rij ik al jaren youngtimer en meestal zijn er na de aanschaf van de 9-5 airco issues. tot nu toe heb ik dat twee keer opgelost door alle hardware inclusief verdamper te vervangen bij IJdorff. Erg duur, maar het betaalt zich uit als je de auto lang wil rijden. Mijn Sedan heb ik sinds 2013 en na aanschaf de airco gedaan; die draait nog steeds probleemloos.... ....(afkloppen 8) )

Ik ben erg te spreken over bouwkwaliteit van de Mk I, echt een auto gemaakt om heeeeeeel lang mee te gaan.


En, gefeliciteerd met je verjaardag!
Laatst gewijzigd door op op wo 08 jun, 2022 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
900 GLi 1984 import SE 2009 LPG
9-5 V6 SE Estate 1999 LPG G3 (volledig Griffin uitgevoerd zonder het logo)

95 1972 wit (verkocht)
9-5 SE sedan 2.3 aut 1998 LPG G3 Prins VSi (verkocht)

Ik rij SAAB, autorijden kan altijd nog

Gebruikersavatar
Koen K
Donateur
Donateur
Berichten: 310
Lid geworden op: do 28 mei, 2020 16:13
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: Zwarte '01 Aero Estate | Aircoproblemen

Bericht door Koen K » ma 05 jul, 2021 11:19

Dankjewel :) Zelf ben ik eerlijk gezegd toch wel een beetje teleurgesteld over de kwaliteit van de auto, in de zin dat er serieus veel kleinere en grotere kwaaltjes zijn. Er is eigenlijk nog geen moment níks aan de hand geweest :mrgreen:

Achteraf bezien was ik denk ik beter voor een exemplaar met wat meer kilometers gegaan, dan heb je waarschijnlijk hetzelfde gedoe maar dan tegen een gunstigere aanschafprijs. Maar goed, wat minder kilometers heeft allicht ook z'n voordelen. Het belangrijkste is dat het een fijne auto is—zolang niet alle shit tegelijk komt en het qua kosten enigszins te behappen blijft betaal ik ook liever af en toe voor een reparatie dan dat ik hetzelfde aan afschrijving kwijt ben op een nieuwere, saaiere auto.
2001 Saab 9⁵ Aero Estate
2022 VW ID.3

Plaats reactie