Koens Saab 9-5 - 5000km verder! + nieuwe velgen
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Drijfstang door blok
Geen overshoot i.i.g. voor de rest ben ik helaas nog niet veel wijzer geworden. Pingel zou heel goed mogelijk kunnen zijn, maar echt bevestigen durf ik dat niet.
I.i.g focussen op de herbouw! Langzaam onderdelen verzamelen....
I.i.g focussen op de herbouw! Langzaam onderdelen verzamelen....
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Drijfstang door blok
Balen man. Gelukkig was je al soort van bezig met een ander blok.
Volgensmij heb ik je laatst zien rijden in Westerhaar, anders rijd er nog een hazelnoot kleur in de buurt. Maar dat lijkt me erg sterk.
Volgensmij heb ik je laatst zien rijden in Westerhaar, anders rijd er nog een hazelnoot kleur in de buurt. Maar dat lijkt me erg sterk.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
- brinky
- Donateur
- Berichten: 19970
- Lid geworden op: do 21 aug, 2003 13:38
- Regio: NL - Provincie Overijssel
- Contacteer:
Re: Koens Saab 9-5 - Drijfstang door blok
In Tubbergen rijdt sinds enkele weken ook een hazelnoot 9-5 sedan... misschien dat je die gezien hebt?
Jammer dat het blok in de soepl is gelopen, Koen. Zat er nu ook net een nieuwe distributie op?
Jammer dat het blok in de soepl is gelopen, Koen. Zat er nu ook net een nieuwe distributie op?
'90 900 T16 Red Bull 5 deurs - '83 99 T16LPG 2 deurs Red Welpje - '99 Saab 9-3 Viggen cabrio - '00 Saab 9-5 3.0t V6 LPG - '65 Saab 96 tweetakt
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
Saab Service Oost - Inkoop, verkoop, reparatie, onderhoud en restauratie
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Drijfstang door blok
Dat zou heel goed kunnen. Ik kom vaak aan de Bremstraat in Westerhaar. Meestal ga ik dan via de Hoofdweg (of nu het open ligt Bakkersveenweg) of via de N36 en dan langs Bakker.daniel 9-3 schreef: ↑ma 23 mei, 2022 10:07Balen man. Gelukkig was je al soort van bezig met een ander blok.
Volgensmij heb ik je laatst zien rijden in Westerhaar, anders rijd er nog een hazelnoot kleur in de buurt. Maar dat lijkt me erg sterk.
Net een nieuwe koppakking met volledig aangepakte kop, tevens net een Dionhpt stage 3. Waardoor het blok in de soep is gelopen weet ik niet zeker, maar ik vermoed wel richting wat Reier zei iets van Pingel of schraal lopen echter durf ik dat niet zeker te zeggen...
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Drijfstang door blok
Ik zag je aan de hoofdweg rijden. Vlak bij de wegafsluiting. Mijn Saab stond op de oprit bij mijn ouders.
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Inmiddels is de vakantie aangebroken, dit was een goed excuus om eindelijk weer wat leven in de brouwerij te brengen. En zo geschiede de aanvang van project B204/B205 hybride!
Eerst pak je een Suzuki ga je naar de locatie waar je een B204L kunt ophalen zonder takel en dan til je met man en macht (3 man) de B204L in de kofferbak van de Suzuki.
Daarna moet je de motor er weer uitkrijgen... we hebben gekozen voor de snelle kruiwagen methode.
Ondertussen had ik een takel geleend en toen zat het blok snel in de motorbok. Alles was in zeer goede staat en daarom besloten om niet opnieuw te honen en de originele zuigerveren te behouden i.v.m inslijten, tevens zijn de B2x4 zuigerveren praktisch onverwoestbaar!
Onderblok opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers en voorzien van een nieuw likje verf (moet nog een laagje overheen).
Toen werd het tijd om de patient naar de werkplaats te brengen en aldus geschiede dat achter een prachtige scarabee groene 9000.
Toen de rest naar de werkplaats gebracht en alles ingericht.
Gisteren begonnen met de demontage.
Maandag gaan we met 2 man verder. Als eerste moet de kop eraf en hoop ik dat deze onbeschadigd is of i.i.g. repareerbaar is. Daarna gaat er 1 verder met de demontage zodat tegen de middag het blok eruit kan en wil ik zelf verder met het afbouwen van het hybride blok....
Eerst pak je een Suzuki ga je naar de locatie waar je een B204L kunt ophalen zonder takel en dan til je met man en macht (3 man) de B204L in de kofferbak van de Suzuki.
Daarna moet je de motor er weer uitkrijgen... we hebben gekozen voor de snelle kruiwagen methode.
Ondertussen had ik een takel geleend en toen zat het blok snel in de motorbok. Alles was in zeer goede staat en daarom besloten om niet opnieuw te honen en de originele zuigerveren te behouden i.v.m inslijten, tevens zijn de B2x4 zuigerveren praktisch onverwoestbaar!
Onderblok opnieuw opgebouwd met nieuwe lagers en voorzien van een nieuw likje verf (moet nog een laagje overheen).
Toen werd het tijd om de patient naar de werkplaats te brengen en aldus geschiede dat achter een prachtige scarabee groene 9000.
Toen de rest naar de werkplaats gebracht en alles ingericht.
Gisteren begonnen met de demontage.
Maandag gaan we met 2 man verder. Als eerste moet de kop eraf en hoop ik dat deze onbeschadigd is of i.i.g. repareerbaar is. Daarna gaat er 1 verder met de demontage zodat tegen de middag het blok eruit kan en wil ik zelf verder met het afbouwen van het hybride blok....
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Mooi man. Hele poos geleden ooit de eerste werkende hybride van NL gebouwd. Wat men er toen toch allemaal niet over beweerde . Blok draait nog steeds, en ligt nu in mijn Cabrio. Als je het goed doet (incl aansturing) kun je er heeel lang plezier van hebben.
Hoon je je cilinders nog? Nieuwe veren? Zou ik wel doen... nu je toch al zover bent. Gewoon alles opmeten zodat je zeker van de maten bent. En netjes alles met nieuwe veren en lagers opbouwen. Dan is ie beter dan nieuw!
Succes!
Hoon je je cilinders nog? Nieuwe veren? Zou ik wel doen... nu je toch al zover bent. Gewoon alles opmeten zodat je zeker van de maten bent. En netjes alles met nieuwe veren en lagers opbouwen. Dan is ie beter dan nieuw!
Succes!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Ben heel benieuwd! Nee ik heb alles om te honen en ook de zuigerveren, maar het hoonpatroon was goed en de zuigerveren ook. Daarom toch besloten om het niet te doen...
Nieuwe lagers zitten er reeds in Maandag komt de distributie erop, kop (met T5 nokken), balansasverwijderset (moet alleen nog een afdopplaat maken voor de spanner), distributiedeksel met nieuwe oliepomp etc.
Kan ik het inrijden op de huidige tune doen of zou je dat afraden? Straks is het alleen het B204 onderblok en de T5 nokkenassen wat anders zijn, na het inrijden wil ik de injectoren aanpassen, spaghetti uitlaatspruitstuk en een 21T turbo.
Nieuwe lagers zitten er reeds in Maandag komt de distributie erop, kop (met T5 nokken), balansasverwijderset (moet alleen nog een afdopplaat maken voor de spanner), distributiedeksel met nieuwe oliepomp etc.
Kan ik het inrijden op de huidige tune doen of zou je dat afraden? Straks is het alleen het B204 onderblok en de T5 nokkenassen wat anders zijn, na het inrijden wil ik de injectoren aanpassen, spaghetti uitlaatspruitstuk en een 21T turbo.
- evo
- Donateur (2x)
- Berichten: 5550
- Lid geworden op: zo 25 mar, 2007 23:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Afhankelijk van hoe je de SAAB wilt gebruiken, ben ik over het algemeen geen voorstander van het verwijderen van de balansassen. Het is niet alleen voor het comfort dat die erinzitten. Heb al tevaak gezien dan er dingen los komen waarvan je je toch echt af vraagt hoe dat kan. En om nou allees met loctite vast te gaan zetten is ook weer zo wat...
Nog wat advies.... meet je nieuwe oliepomp goed na. Er zijn er die nieuw niet goed zijn... dus wees gewaarschuwd.
Inrijden doe ik altijd op (semi) stock software. Als na een poosje alles ingelopen is begin ik aan het tunen voor vermogen. Maar zo doe ik dat.
Spaghetti? Je bent heel wat van plan. Nice!
Nog wat advies.... meet je nieuwe oliepomp goed na. Er zijn er die nieuw niet goed zijn... dus wees gewaarschuwd.
Inrijden doe ik altijd op (semi) stock software. Als na een poosje alles ingelopen is begin ik aan het tunen voor vermogen. Maar zo doe ik dat.
Spaghetti? Je bent heel wat van plan. Nice!
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Toevoeging....
Er zit nu dus een B204/B205 hybride in.
Gereviseerde kop met 4 nieuwe kleppen, T5 nokkenassen, geen balansassen, nieuwe lagers, nieuwe distributie, nieuwe BDP + DI etc etc
Er zit nu dus een B204/B205 hybride in.
Gereviseerde kop met 4 nieuwe kleppen, T5 nokkenassen, geen balansassen, nieuwe lagers, nieuwe distributie, nieuwe BDP + DI etc etc
- daniel 9-3
- Donateur
- Berichten: 996
- Lid geworden op: di 08 nov, 2011 22:00
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Waar of hoe ga je het vermogen bij voegen? Pas je zelf de software aan? Denk dat wanneer je een andere turbo installeert en een hybride blok hebt dat dit wel het beste is? Of stelt de computer zelf wel zover bij?
saab 9-3 se fsp - sold
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
Saab 9-5 aero stage 1-Total los
Saab 9-5 Aero Estate Stage 3- driver
buell xb 12 ss -Total los
Buell 1125cr stage 2- driver
//Saab 9-5 Aero Estate — onderdelen te koop\\
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - Operatie B204/B205 hybride
Plan is een grotere turbo en tevens de vrij restrictieve Simons uitlaat te vervangen voor denk ik een Abbott uitlaat (omdat die ook nog eens kwalitatief geweldig is en lekker klinkt), daarna zonder APC dus op basisdruk naar een tuner te rijden en dan op locatie de injectoren wisselen.
In het verleden zelf wel bezig geweest met T7suite, maar ben ik momenteel zelf niet meer van plan...
In het verleden zelf wel bezig geweest met T7suite, maar ben ik momenteel zelf niet meer van plan...
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 181
- Lid geworden op: wo 26 jun, 2013 21:30
- Regio: NL - Provincie Overijssel
Re: Koens Saab 9-5 - 5000km verder! + nieuwe velgen
Inmiddels hebben we 5000 kilometer gereden met de opnieuw opgebouwde B204/B205 hybride. Helaas was dit niet compleet probleemloos en nogsteeds niet, maar de impressie is verder wel goed! De turbo (15T) is aan zijn eind en geeft zo nu en dan een blauwe rookwolk/rookpluim, er is zo nu en dan een raar walvis geluid wat ik nogsteeds niet kan plaatsen en ik heb last van een lekke of vervuilde klepstoter. Dit gaat de komende tijd opgelost worden!
De ALU56 velgen hebben plaatsgemaakt voor een ander gewaagd setje velgen. Je vind het gaaf of je vind het 10x of 20x helemaal niks. Zelf vind ik het zeker geslaagd! En stiekem heeft het wel wat Alpina of Alfa Romeo achtigs. De velgen zijn een setje van ATS makkelij in 19 inch, 8.5J breed en ET30. De banden zijn 225/35r19.
2 jaar geleden is het interieur omgebouwd van beige naar zwart, inmiddels heb ik ook eindelijk het dashboard gewisseld!
En dan nu het belangrijkste....
De afgelopen 5000km hebben we de volgende problemen opgelost:
- Turbo pakking vervangen (eruit geklapd)
- Luchtmassameter vervangen
De komende tijd heb ik de volgende plannen....
- Bilstein/Eibach onderstel wisselen voor D2 coilovers
- Injectoren, FPR, brandstofpomp wisselen
- GS spaghetti, TD04-22T
- 2.5" Simons/BSR catback -> 3" JT catback (of Abbott als ik die kan vinden)
- Motordelen, onderstel delen laten poedercoaten
- Delen auto laten spuiten, stootstrips + deurgrepen in kleur
- Xenon erin
- Led achterlichten erin
- RBM honinggraat grille erin
En dat zijn eigenlijk de plannen voor nu wel even...
-
- Bukko
- Geregistreerd lid
- Berichten: 37
- Lid geworden op: do 04 mei, 2023 20:33
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Koens Saab 9-5 - 5000km verder! + nieuwe velgen
Velgen staan ‘m prachtig
Xenon koplampen heb ik zelf ook nog liggen, ben benieuwd hoe de inbouw uit gaat pakken?
Xenon koplampen heb ik zelf ook nog liggen, ben benieuwd hoe de inbouw uit gaat pakken?
Saab 9-5 estate 2.0 t automaat , stage 2 , Do88 intercooler+dumpvalve.