Beste collega's,
De rubbers van de voorste stabilisatorstang van onze 9-5 zijn versleten en moeten worden vervangen. Het probleem is dat de bouten waarmee deze rubbers op het subframe zijn vast gezet, volledig zijn vastgeroest. Losdraaien zal vrijwel zeker afbreken betekenen. Wie heeft hiermee ervaring, bijvoorbeeld verhitten via een inductieapparaat? Andere tips?
Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
Wat kan helpen is warm stoken. In ieder geval dan steeds iets los draaien en dan weer vast. Weer iets verder losdraaien en weer vast enz enz totdat het wel
Loskomt. En eerst flink in de Imal zetten avond van te voren.
Loskomt. En eerst flink in de Imal zetten avond van te voren.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- 9323
- Donateur (2x)
- Berichten: 5008
- Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
- Regio: NL - Provincie Utrecht
- Contacteer:
Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
Geloof dat het er vaak op neerkomt dat het subframe los moet.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
Als ze breken (gebeurt vaak idd) moet het subframe er af om erbij te komen voor verdere actie. Had er laatst eentje waarbij dat al eens gebeurd was, waarbij de boutjes waren uitgeboord en vervangen door langere met een moertje er achter. Ook een leuke (not) om dat in de auto te vervangen
In elk geval: bezint eer ge begint. Goed (herhaaldelijk) in de kruipolie zetten (van boven en onder) en met kleine stukjes tegelijk lossen. Als ze los komen liefst nieuwe boutjes plaatsen.
In elk geval: bezint eer ge begint. Goed (herhaaldelijk) in de kruipolie zetten (van boven en onder) en met kleine stukjes tegelijk lossen. Als ze los komen liefst nieuwe boutjes plaatsen.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
Volg (zoals zo altijd) de adviezen van Sapphire. Ik heb ze onlangs vervangen en ben een week van tevoren begonnen met inspuiten met goede kruipolie. Bij mij kwamen ze na een week opmerkelijk soepel los. Maar als je ook maar het idee hebt dat ze niet goed gaan loskomen, pas dan op, want subframe er onder vandaan halen is echt een heel andere klus dan een paar stabi-rubbers vervangen.
Zorg ook dat je dop of ringsleutel goed op de boutjes zitten, want de hoek is nogal lastig.
Zorg ook dat je dop of ringsleutel goed op de boutjes zitten, want de hoek is nogal lastig.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Flybert
- Geregistreerd lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?
Beste Saab collega's, de klus is gelukt En ik wil graag mijn ervaring delen. De job is uitgevoerd door een Saab specialist in Den Haag. Wel enkele keren ingespoten met WD40 maar volgens hen is dat niet zo zinvol. Het subframe is van achter los gemaakt en kon zo een stukje zakken. Met een lasbrander en een kleine vlam zijn de boutjes heet gestookt. Drie van de vier kwamen vervolgens los. De vierde brak af. De moeren zijn in het subframe gepuntlast en deze moer kon worden losgeslagen. Er hoefde dus niet te worden uitgeboord. Onze Saab is van 2000 (Mark 1). De vraag is of dat bij alle bouwjaren zo is. Maar bij onze Saab zat het zo. Rubbers konden worden verwisseld en klaar. Rekening 2 uur werk plus materiaal
En nu weer
En nu weer