Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

1997-2010
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door Flybert » ma 06 sep, 2021 21:49

Beste collega's,

De rubbers van de voorste stabilisatorstang van onze 9-5 zijn versleten en moeten worden vervangen. Het probleem is dat de bouten waarmee deze rubbers op het subframe zijn vast gezet, volledig zijn vastgeroest. Losdraaien zal vrijwel zeker afbreken betekenen. Wie heeft hiermee ervaring, bijvoorbeeld verhitten via een inductieapparaat? Andere tips?

Gebruikersavatar
busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Berichten: 4169
Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door busy » ma 06 sep, 2021 22:53

Wat kan helpen is warm stoken. In ieder geval dan steeds iets los draaien en dan weer vast. Weer iets verder losdraaien en weer vast enz enz totdat het wel
Loskomt. En eerst flink in de Imal zetten avond van te voren.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs

SAAB HobbyClub Amersfoort

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door 9323 » wo 08 sep, 2021 13:22

Geloof dat het er vaak op neerkomt dat het subframe los moet.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 31470
Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door Sapphire » do 09 sep, 2021 7:56

Als ze breken (gebeurt vaak idd) moet het subframe er af om erbij te komen voor verdere actie. Had er laatst eentje waarbij dat al eens gebeurd was, waarbij de boutjes waren uitgeboord en vervangen door langere met een moertje er achter. Ook een leuke (not) om dat in de auto te vervangen :lol:

In elk geval: bezint eer ge begint. Goed (herhaaldelijk) in de kruipolie zetten (van boven en onder) en met kleine stukjes tegelijk lossen. Als ze los komen liefst nieuwe boutjes plaatsen.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door Gele aero » do 09 sep, 2021 9:45

Volg (zoals zo altijd) de adviezen van Sapphire. Ik heb ze onlangs vervangen en ben een week van tevoren begonnen met inspuiten met goede kruipolie. Bij mij kwamen ze na een week opmerkelijk soepel los. Maar als je ook maar het idee hebt dat ze niet goed gaan loskomen, pas dan op, want subframe er onder vandaan halen is echt een heel andere klus dan een paar stabi-rubbers vervangen.
Zorg ook dat je dop of ringsleutel goed op de boutjes zitten, want de hoek is nogal lastig.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Flybert
Geregistreerd lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 07 nov, 2006 19:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Stabilisatorstang voor, rubbers vernieuwen, bouten losdraaien, hoe?

Bericht door Flybert » do 09 dec, 2021 20:32

Beste Saab collega's, de klus is gelukt :D En ik wil graag mijn ervaring delen. De job is uitgevoerd door een Saab specialist in Den Haag. Wel enkele keren ingespoten met WD40 maar volgens hen is dat niet zo zinvol. Het subframe is van achter los gemaakt en kon zo een stukje zakken. Met een lasbrander en een kleine vlam zijn de boutjes heet gestookt. Drie van de vier kwamen vervolgens los. De vierde brak af. De moeren zijn in het subframe gepuntlast en deze moer kon worden losgeslagen. Er hoefde dus niet te worden uitgeboord. Onze Saab is van 2000 (Mark 1). De vraag is of dat bij alle bouwjaren zo is. Maar bij onze Saab zat het zo. Rubbers konden worden verwisseld en klaar. Rekening 2 uur werk plus materiaal :D
En nu weer :O:

Plaats reactie