Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Hi,
mijn vader staat met zijn 9-5 Vector (2003) bij de garage in Frankrijk. Analyse is stuurpomp. Uit zijn verhaal en wat foto's leid ik wel zo'n beetje hetzelfde af, hoewel ik zeker ook aan een keering denk (stuurbekrachtigingsolie wordt uit het potje geperst, dus er komt ergens motor-druk in het systeem). Verder aardige rot-herrie uit het vooronder. Eerst schurend, uiteindelijk zelfs een soort kloppend geluid.
Vraag voor nu is: hoe zit de pomp bij een 9-5 gemonteerd? Is dit ook op de nokkenas, met een keering (zoals blijkbaar bij een 9-3 SS) of is het anders? Voordat mijn vader een nieuwe pomp krijgt aangesmeerd en het wellicht met een keering is op te lossen. Die dan waarschijnlijk evengoed uit NL moet komen, maar goed.
mijn vader staat met zijn 9-5 Vector (2003) bij de garage in Frankrijk. Analyse is stuurpomp. Uit zijn verhaal en wat foto's leid ik wel zo'n beetje hetzelfde af, hoewel ik zeker ook aan een keering denk (stuurbekrachtigingsolie wordt uit het potje geperst, dus er komt ergens motor-druk in het systeem). Verder aardige rot-herrie uit het vooronder. Eerst schurend, uiteindelijk zelfs een soort kloppend geluid.
Vraag voor nu is: hoe zit de pomp bij een 9-5 gemonteerd? Is dit ook op de nokkenas, met een keering (zoals blijkbaar bij een 9-3 SS) of is het anders? Voordat mijn vader een nieuwe pomp krijgt aangesmeerd en het wellicht met een keering is op te lossen. Die dan waarschijnlijk evengoed uit NL moet komen, maar goed.
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Stuurbekrachtiging pomp loopt mee op de multiriem. Is redelijk goed toegankelijk want zit bovenaan en aan de voorkant als ik me niet vergis.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- Gele aero
- Donateur (8x)
- Berichten: 6826
- Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Dus geen verbinding met de motor
Wat kan dan verklaren dat de vloeistof uit het potje wordt geperst? Toch een kapotte pomp dan?
Wat kan dan verklaren dat de vloeistof uit het potje wordt geperst? Toch een kapotte pomp dan?
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Om te kunnen werken, bekrachtigen staat het systeem onder druk met een lopende motor en draaien van het stuur. Er is geen verbinding met de motor.
Een hydraulische slang kan zweten, vaak is de leiding die voorlangs de auto loopt verroest.
Als de lekkage niet te ernstig is gewoon bijvullen en in NL repareren.
Een hydraulische slang kan zweten, vaak is de leiding die voorlangs de auto loopt verroest.
Als de lekkage niet te ernstig is gewoon bijvullen en in NL repareren.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Ik hoor net dat het €1.900 gaat kosten! Heb gevraagd om me even precies te laten weten wat er dan allemaal aan de hand is. En nu snap ik dat deze garage vast een factor 'franse slag' op de rekening gooit, maar toch.
ANWB zegt niet te repatriëren ivm dagwaarde. Is daar nog onderuit te komen, vast iemand met ervaring hier? Of weet iemand wat oohalen via een gespecialiseerd bedrijf kost? 1€ ex btw per kilometer ofzo?
(mijn vader is er nog niet aan toe om de auto daar achter te laten vandaar de vraag)
ANWB zegt niet te repatriëren ivm dagwaarde. Is daar nog onderuit te komen, vast iemand met ervaring hier? Of weet iemand wat oohalen via een gespecialiseerd bedrijf kost? 1€ ex btw per kilometer ofzo?
(mijn vader is er nog niet aan toe om de auto daar achter te laten vandaar de vraag)
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 342
- Lid geworden op: do 08 dec, 2005 20:56
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
... even wat zaken op een rij ... pomp van de stuurbekrachtiging staat niet in verbinding met oliedruk motor oid .. als eerder geschreven aangedreven door de multiriem ... de pomp kan natuurlijk stuk gaan en moet dan vernieuwd worden .. het vernieuwen van de pomp is twee uur werk, een pomp kost rond de 80 euro, mocht er een leiding lekken oid dat is het veel meer werk enz. .... maar wat is wijsheid ... een pomp bestellen bij RenD, duurt een paar dagen ... en vervolgens laten monteren ... of gewoon naar Nederland rijden met een jankende pomp ...
John
John
- busy
- Donateur (4x)
- Berichten: 4169
- Lid geworden op: za 22 sep, 2012 21:29
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Naar Nederland reizen. De juiste olie kopen en onderweg bijvullen.
De olie: https://www.jendvandenbosch.nl/cabrio-k ... 60874.html
De pomp als dit het probleem zou zijn:
https://www.jendvandenbosch.nl/pomp-stu ... 184553.htm
Als er te weinig olie in zit gaat pomp janken. Dat betekent dus niet dat deze kapot hoeft te zijn.
De olie: https://www.jendvandenbosch.nl/cabrio-k ... 60874.html
De pomp als dit het probleem zou zijn:
https://www.jendvandenbosch.nl/pomp-stu ... 184553.htm
Als er te weinig olie in zit gaat pomp janken. Dat betekent dus niet dat deze kapot hoeft te zijn.
SAAB 9-3 5-deurs 2.0. Lpt 2002, Hazelnut
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
SAAB 9-3 Sport Estate, TTiD Aero 2008, Dion HPT 220pk Grijs
SAAB HobbyClub Amersfoort
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Bijvullen kan met citroen lhm olie die hebben ze zat in Frankrijk
De leidingen van de 9-5 willen nog wel eens door roesten en dat is waarschijnlijk waar de olie blijft.
Wil je hem in Frankrijk maken denk ik dat je op zoek moet naar een bedrijf waar ze hydraulische slangen kunnen persen.
Die zijn er weer met met 10 mm hydraulische knelkoppelingen tussen te zetten.
Optie 2 is het ding bijvullen en uiteindelijk zonder stuurbekrachtiging naar huis te rijden.
De leidingen van de 9-5 willen nog wel eens door roesten en dat is waarschijnlijk waar de olie blijft.
Wil je hem in Frankrijk maken denk ik dat je op zoek moet naar een bedrijf waar ze hydraulische slangen kunnen persen.
Die zijn er weer met met 10 mm hydraulische knelkoppelingen tussen te zetten.
Optie 2 is het ding bijvullen en uiteindelijk zonder stuurbekrachtiging naar huis te rijden.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Ik heb daarover ooit gebeld met de ANWB, ze zeiden toen dat je de auto op eigen kosten kan repatriëren en als je de auto dan in NL laat repareren de repatriëringskosten terug krijgt op vertoon van de reparatierekening.
Ik ben nu bij de KNAC, die kijken bij oldtimers niet naar dagwaarde, worden altijd gerepatrieerd.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- Robbert_s_
- Geregistreerd lid
- Berichten: 532
- Lid geworden op: do 11 okt, 2012 16:18
- Regio: NL - Provincie Limburg
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Check even de autoverzekering, bij mij wilde ANWB ook niet repatriëren echter de SOS module op de autoverzekering wel. ANWB heeft toen het vervangende vervoer op zich genomen.
SAAB 9-3SS Aero 2.0T M6 Stage1 :: LPI
- mba
- Geregistreerd lid
- Berichten: 2519
- Lid geworden op: vr 23 jul, 2004 12:41
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Heb je nu even niets meer aan maar lidmaatschap Breakdown service van de KNAC ( ANWB dochter) nemen icm classic car lidmaatschap. Komt altijd in NL nog de ANWB Wegenwacht. Maar in buitenland geen gedoe over repatriëring, hoe oud en hoe kapot ook (helaas eigen ervaring) en wordt gebracht in NL waar jij dat wilt. Komt altijd terug. Daarnaast vervangend vervoer. Dus ook jij komt thuis zonder gedoe.
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
ANWB is zeer summier met overzicht benodigde reparaties: 'de stuurpomp'. So far geen beste service van de ANWB.
Mijn vader gaat dus vanmiddag zelf naar de garage om te vragen wat er gerepareerd moet worden. Zal vast meer zijn dan de stuurpomp.
Inmiddels via PB al hulp aangeboden gekregen, dus rechts of linksom komen we er wel uit. De auto daar laten vind mijn vader geen goed idee, gezien de Franse rompslomp met inklaren etc. Dus reparatie of repatriatie, de spanning stijgt.
Na vanmiddag meer.
en p.s. hij zal idd zijn verzekering checken wat die bieden op repatriëring. ANWB houdt namelijk vol ook achteraf niet te willen vergoeden als je zelf repatrieert.
Mijn vader gaat dus vanmiddag zelf naar de garage om te vragen wat er gerepareerd moet worden. Zal vast meer zijn dan de stuurpomp.
Inmiddels via PB al hulp aangeboden gekregen, dus rechts of linksom komen we er wel uit. De auto daar laten vind mijn vader geen goed idee, gezien de Franse rompslomp met inklaren etc. Dus reparatie of repatriatie, de spanning stijgt.
Na vanmiddag meer.
en p.s. hij zal idd zijn verzekering checken wat die bieden op repatriëring. ANWB houdt namelijk vol ook achteraf niet te willen vergoeden als je zelf repatrieert.
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
- VanBunst
- Donateur (9x)
- Berichten: 615
- Lid geworden op: ma 17 feb, 2014 21:24
- Regio: NL - Provincie Zuid-holland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
p.s. kun je de stuurpomp omzeilen met een kortere multiriem? Als tijdelijke oplossing?
9000 2.3 CS lpt Midnight Blue MY1997 (RIP april 2022)
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
9-5 sedan 2.3 t Nocturne Blue MY2006
- tanisha
- Geregistreerd lid
- Berichten: 14140
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 3:06
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Probleem stuurbekrachtiging in Frankrijk
Nee die kan je niet omzeilen.
99 GL 1984
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!
Suzuki Swift 1.5 2007
Subaru g3x 1.3 awd 2006
Suzuki wagon R+ 1.3 2006
1972 trabant 601 combi
veel 900ng, 9-3 en 9-5 onderdelen maar let op ik verstuur geen onderdelen alleen halen!