Sterk inhouden

1997-2010
Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » vr 08 okt, 2021 15:39

Vandaag lange rit gemaakt en na een hele tijd op de cruisecontrol te hebben gereden en van de A27 naar de A1 te gaan via de afslag, hield de auto sterk in bij het weer gasgeven in 4 en 5. De Ioff bleef redelijk constant op -150 bij gasgeven en turbodruk kwam net in rood om daarna terug te vallen naar het midden. Temperatuur was op dat moment 92 en daarvoor redelijk constant tussen de 85 en 88. Eenmaal de snelweg weer af trok de auto weer prima door tot einde rood (zit een tune op), al viel me een zeer sterke benzine geur op bij het stoplicht, al kan ik niet vaststellen of die van mij was of van een auto voor mij. 3 minuten later geparkeerd en toen rook ik geen benzine rond de auto of onder de motorkap. CE is niet aangegaan.
Iemand een idee waar dit in kan zitten?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Sterk inhouden

Bericht door 9323 » vr 08 okt, 2021 16:34

Ik zou als eerste de vacuumslangen checken, bv van/naar driewegklep op schutbord. En misschien de slang tussen intercooler en delivery pipe even inspecteren.
Het kan ook een terminale di zijn trouwens. Zijn er geen misfires opgeslagen?
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » vr 08 okt, 2021 16:59

Dank voor de tips. Misfires zijn er niet, heb meteen geschakeld in de open sid naar de misfires maar 0. Vacuüm heb ik ook aan gedacht alleen vind het dan vreemd dat het zo plots is en zo plots weer weg. Maar zal ze zeker even nalopen!
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 7473
Lid geworden op: do 06 jan, 2005 20:52
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Sterk inhouden

Bericht door Saapie » vr 08 okt, 2021 17:05

Gasklephuis?
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Tubbe » vr 08 okt, 2021 17:43

IOff op -150 is wel fors hoor…en terugregelen van turbodruk (eerst naar rood en direct weer terug) past daar heel goed bij. Die combinatie lijkt op mijn perikelen met terugregelen. Ik denk nog steeds dat dat “temperatuur gerelateerde problemen” onder de motorkap zijn. Dus een massaverbinding, een joint in de bekabeling, een slechte stekkerverbinding of ander contact wat verslechterd naarmate de temperatuur onder de motorkap hoger is. Dat is het geval bij warm weer, lekker doorrijden, en zie je in de open sid oa bij hoge IAT, hogere motortemperstuur of beide.

Wie het weet mag een kratje bier komen halen
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » vr 08 okt, 2021 18:05

Gasklephuis ging ook door mijn hoofd, maar geeft dat geen CE? GKH is me ook net iets te duur om op de gok te vervangen. En Tubbe, lijkt inderdaad op symptomen waar jij al langer last van hebt, maar voor mij is deze mate van inhouden wel echt nieuw.

Origineel GKH is van Hella toch?
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Sterk inhouden

Bericht door 9323 » vr 08 okt, 2021 19:39

Ja, Hella inderdaad. Ik zou dan eerst eens een tweedehands exemplaar proberen. Nog niet zo makkelijk te vinden overigens.
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Tubbe
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 3613
Lid geworden op: di 18 jul, 2006 20:26
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Tubbe » vr 08 okt, 2021 19:57

Het electronicagedeelte is natuurlijk al eens betrapt op niet heel adequaat geïsoleerd zijn na jaren gebruik in hete omstandigheden. De isolatie van interne bedrading van enkele oude exemplaren was finaal verdwenen.
Ik sluit niks uit maar vermoed, mede omdat er geen CE’s bij komen kijken dat een of meer stuursignalen gaan afwijken zonder buiten de bandbreedte te komen. Dus daar naar zoeken is een speld in een hooiberg.
SAAB: See, Buy, Fly!

Nu: Ulrika: Saab 9-5 Estate Biopower Vector 2.0t '06, Chilired/Zwart half leder/Prins VSI/Stage 1 & turbometer, vanaf 220k
Toen: Saab 9-5 Estate SE 2.0t '99, Midnight blue/Beige leder/Vialle LPi/Stage LPG 200 pk & turbometer, gereden van 105k-450k+ (†10-1-'19)

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Sterk inhouden

Bericht door 9323 » vr 08 okt, 2021 20:14

Je zou de auto eens moeten uitlezen. Misschien is er toch een code opgeslagen. P1231 wijst op t gasklephuis. Kun je ook uitlezen in opensid bedenk ik me nu
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » vr 08 okt, 2021 20:33

Zal hem morgen uitlezen.
En inderdaad neen DE doet vreemde dingen in warmere temperaturen maar echt warm was het vandaag niet buiten, dus dat maakt het wat vreemd.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 3530
Lid geworden op: za 08 okt, 2005 12:27
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Tjøørd » vr 08 okt, 2021 20:46

Ik heb de afgelopen tijd ook gedonder gehad met mijn gasklephuis, zonder CE. Stotteren, onrustig stationair, tot zelfs een keer volledig uitvallen op knooppunt Muiderberg met caravan erachter en het voltallige gezin aan boord in een gigantische hoosbui. Geen feestje. ANWB had ook moeite om aanknopingspunten te vinden. Problemen allemaal opgelost na het plaatsen van een nieuw (€AU) gasklephuis.

Geen idee of dit bij jou ook het probleem is, maar ik wil maar even zeggen dat je niet alleen af kunt gaan op CE.
9-5 Vector Estate 2004
95 V4 1974

Hiervoor: 95 1971, 900 cabrio 1997, 9000i 1987, 9-5 Estate 2000, 9000 CSE Anniversary 1997, 90 1986, 99 1982

Gebruikersavatar
9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 5008
Lid geworden op: zo 28 sep, 2008 13:47
Regio: NL - Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Sterk inhouden

Bericht door 9323 » vr 08 okt, 2021 20:55

Ik ook! Na langere afstanden regelmatig een beetje inhouden, licht schommelend toerental terwijl ie op cruise control staat, dat soort dingen. Opensid zegt dan fcod 4657, wat zich laat vertalen als p1231.
Ik moet ook een nieuw gkh dus waarschijnlijk, maar ja, die prijs inderdaad....
'92 900i-16v vijfdeurs, Cherry Red (214c), 287.000km
'23 Ford Kuga PHEV Titanium, Blazer Blue, 14000km

Gebruikersavatar
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 15929
Lid geworden op: di 03 mei, 2011 6:07
Regio: NL - Provincie Flevoland
Contacteer:

Re: Sterk inhouden

Bericht door ReinO » za 09 okt, 2021 8:27

Je gelooft het of niet: maar dat massakabeltje van de bak naar de carros moet schoon zijn en vast zitten
en veroorzaakt ook bovengenoemde klachten. Na een halve dag zoeken viel toevallig het oog er op toen de auto op de
brug stond..... . Hij was al bij diverse garages geweest die niets konden vinden.
De Moerasruiter uit het Paradijs
900ng TD04, 1.9 bar!18T.
9-5 estate Aero, MY01, 18T.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » za 09 okt, 2021 10:18

Net de auto uitgelezen, zowel in open sid als via apparaat geen fout code te achterhalen. Vacuüm geen gekke dingen. Starten is wel eens soepeler gegaan, niet heel opvallend, maar toch net wat anders. Zal sowieso de bougies eens vervangen.
Massakabel heb ik onlangs los gehad en goed schoongemaakt, maar zal die ook nog even checken.
Wat ik op de internationale fora tegenkwam is dat het ook de APC klep kan zijn, al heb ik die nieuwe aangeschaft toen ik de auto net had, maar dat is inmiddels ook al 60.000km geleden. Zal die ook eens omwisselen, heb de oude nog liggen.

Overigens wel heel voordelig een nieuw GKH gevonden, maar eerst andere dingen maar uitsluiten alvorens dat bedrag stuk te slaan. Random zaken kopen is ook wat kansloos al is een auto van een nieuw GKH nooit slechter geworden.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Gebruikersavatar
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 6826
Lid geworden op: do 18 sep, 2003 22:49
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Sterk inhouden

Bericht door Gele aero » zo 10 okt, 2021 12:32

Vandaag een en ander doorgenomen, want moest toch de motorolie vervangen:
1. Bougies waren erg zwart op de randen. Gelijk vervangen door de bcr7 op 0.9mm gap.
2. Het terugslagklepje richting GKH zat vast, pas met heel hard blazen sprong hij open. Even wat smeermiddel ingespoten en heen en weer blazen en hij deed het weer goed. Die duurzame alu versies zijn dus net zo gevoelig als de plastic varianten.

Kijken of dit een van de twee oorzaken was. Vreemd die zwarte bougies, al had ik wel gisteren en vandaag heel korte ritjes van minder dan 1km (sorry, weekboodschappen) dus wellicht was het alleen aanslag van vanochtend.
Saab 9-5 2.3t Biopower Vector (2007)
Ex: Saab 9000 Aero (1994), Saab 900 2.0i Classic Aero (1994), Saab 900 T16 Aero (1990), 9-5 Aero Estate (2000), 900S, 9-5 estate 2.0T, 9000 Anni (1997), 900 2.1, 9000 2.0i (1993), 90, 900T8.

Plaats reactie