Dank je Wouter, weer wat geleerd.
Ik dacht dat ik iets heel doms gevraagd had
Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
- Sonab
- Donateur (3x)
- Berichten: 4149
- Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
- Regio: NL - Provincie Zeeland
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)
- Wouter
- Donateur (2x)
- Berichten: 8431
- Lid geworden op: do 30 okt, 2003 1:00
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Daar zou ik graag naartoe willen. En ik heb zelf ook wel ervaringen met een aantal merken, maar ik hoor ook graag van anderen gefundeerde ervaringen. Dus niet alleen maar van horen zeggen, maar op basis van onderdeel dat je meerdere jaren onder je auto hebt gehad.Funky Dude schreef: ↑do 25 nov, 2021 1:23Is het een idee om in de openingspost de merken op een rijtje te zetten met vermelding van iets als een + en - kwalificatie?
Maar ik kan me redelijk aansluiten bij wat inmiddels door een aantal hiervoor is gezegd:
- Polmo is een afrader. Dit is wat je in veel gevallen krijgt als je bestelt bij de typische webshops die stunten met lage prijzen voor uitlaatdelen. Constructie en afwerking is zichtbaar stukken minder als je het naast een ander merk legt. Daarnaast kan de pasvorm vies tegenvallen en heb je door de slechte kwaliteit dempers geen stille uitlaat, maar een brommerig en blikkerig geluid.
- Bosal: Met een beetje zoeken kan je Bosal uitlaatdelen voor redelijke prijzen vinden. Kwaliteit is voor aftermarket bovengemiddeld. Maar ook bij Bosal worden vanuit kostenoogpunt afwegingen gemaakt. De middendemper voor een 9-5 heeft een ronde demper en niet zo'n broodtrommel (ben benieuwd of dat wat uitmaakt voor de flow). Lijkt daardoor ook iets minder stil.
- Walker / Fonos: Is een wat duurdere keuze. Wordt kennelijk ook geleverd als je via de officiële kanalen een uitlaatdeel van Orio bestelt. Maar m.i. kan je dit geen originele kwaliteit noemen. Eerder vergelijkbaar met Bosal. Het is en blijft gewoon aftermarket. Als je de complete driedelige uitlaat bij een 9-5 voor Walker wil vervangen, dan heb je voor iets meer een volledig rvs systeem van Simons/Ferrita/MapTun etc.
- Klarius: Is slecht verkrijgbaar, maar ik heb inmiddels twee keer een Klarius einddemper in m'n handen gehad en die lijkt qua materiaal en afwerking niet onder te doen voor Bosal en Walker. Ik vond het ook mooi stil klinken.
- MTS: Heb onlangs een middendemper voor een 9-5 van MTS besteld. Is online behoorlijk goedkoop te vinden, onder de 100 Euro. Vind het er kwalitatief goed uitzien. Qua materiaal en constructie lijkt het vergelijkbaar met Bosal/Walker/Klarius. In ieder geval heel anders dan Polmo. Maar hij moet nog onder een auto, dus dan kan ik pas iets zeggen over pasvorm en geluid.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Imasaf is ook mooi spul. Goed dik en kwalitatief mooi afgewerkt. O.a. voor de 9-3 og en 9-5 og leveren ze einddempers.
Voor de rest is het altijd al zo geweest dat een af-fabriek uitlaat de beste is. Deze is van het beste materiaal gemaakt en is doorgaans anders dan hetgeen - onder hetzelfde onderdeelnummer - als spare part verkocht wordt. Daarom houdt de eerste uitlaat het vaak ook wel tot 15 jaar of zelfs langer uit. En de daaropvolgende exemplaren aanzienlijk korter. Ik heb al meerdere aftermarket uitlaten gehad die het geen 4 jaar uithielden. Leuk voor APK-werk of handel, maar niet als je een kwalitatief goed product wilt. Helaas is bijna alles tegenwoordig op korte termijn visie gebaseerd. Snel ff fixen en we zien later wel weer. Dit is overigens ook zo met uitlaatrubbers: de PPS en Febi rubbers van 1-2,50 euro houden het soms nog geen jaar vol of ze zitten vol met barsten. Origineel Saab rekt wel uit maar scheurt niet. Alleen kosten die 10 keer zoveel.
Voor de rest is het altijd al zo geweest dat een af-fabriek uitlaat de beste is. Deze is van het beste materiaal gemaakt en is doorgaans anders dan hetgeen - onder hetzelfde onderdeelnummer - als spare part verkocht wordt. Daarom houdt de eerste uitlaat het vaak ook wel tot 15 jaar of zelfs langer uit. En de daaropvolgende exemplaren aanzienlijk korter. Ik heb al meerdere aftermarket uitlaten gehad die het geen 4 jaar uithielden. Leuk voor APK-werk of handel, maar niet als je een kwalitatief goed product wilt. Helaas is bijna alles tegenwoordig op korte termijn visie gebaseerd. Snel ff fixen en we zien later wel weer. Dit is overigens ook zo met uitlaatrubbers: de PPS en Febi rubbers van 1-2,50 euro houden het soms nog geen jaar vol of ze zitten vol met barsten. Origineel Saab rekt wel uit maar scheurt niet. Alleen kosten die 10 keer zoveel.
Ik stel voor dat jij als ervaringsdeskundige deze lijst gaat modereren.Funky Dude schreef: ↑do 25 nov, 2021 1:23Is het een idee om in de openingspost de merken op een rijtje te zetten met vermelding van iets als een + en - kwalificatie?
-
- Donateur
- Berichten: 3716
- Lid geworden op: do 17 apr, 2008 10:47
- Regio: NL - Provincie Gelderland
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Idee is goed, probleem is dan wel dat, zeker voor het wat minder courante spul zoals onze saabjes, veel fabrikanten het niet meer zelf maken maar het extern inkopen en er hun stempeltje op drukken. Daardoor kan merk A de ene keer prima zijn, maar de andere keer krijg je de grootste rommel. Speelt overigens niet alleen bij uitlaten maar bij alle aftermarket onderdelen. En tegenwoordig dus ook bij Orio.Funky Dude schreef: ↑do 25 nov, 2021 1:23Is het een idee om in de openingspost de merken op een rijtje te zetten met vermelding van iets als een + en - kwalificatie?
Wat Bosal betreft, mijn ervaringen met hun middendempers voor de 9000 zijn wat minder. Heb er drie gehad en ze rotten steevast na anderhalf tot 2 jaar door op de lasnaden. Originele dempers zoals ze die destijds maakten bij Saab gaan zeker 10-15 jaar mee maar die kwaliteit kan je nergens meer krijgen helaas, ook niet bij Orio.
9000 Anniversary 2.3T
- Vyv
- Moderator + Donateur
- Berichten: 10014
- Lid geworden op: vr 18 feb, 2005 15:01
- Regio: NL - Provincie Noord-Brabant
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Ik doe een likje zinkspray bij alle lasnaden als er een nieuwe uitlaat onder gaat. Dat zijn inderdaad de zwakke plekken voor de aftermarkt exemplaren.
-
- Donateur (7x)
- Berichten: 31470
- Lid geworden op: vr 29 dec, 2006 1:16
- Regio: NL - Provincie Noord-Holland
Re: Ervaringen met aftermarket uitlaatdelen
Ik ook, maar dan nog houden ze het (met 2 lagen zinkspray) niet bepaald lang. Het materiaal is gewoon van veel mindere kwaliteit.